Jump to content

Rengjøring, rens og syrevask av varmeveksler. Hva slags syre og hvilken konsentrasjon?


mmosberg

Recommended Posts

I min Windy Scirocco 32 med 2 x KAD300 opplever jeg at ved max motorpådrag stiger bb motor til 97 grader mens stb går til 95. I marsjfart ligger begge motorene fint på ca 90 grader. Jeg tar derfor ut varmevekslerene og oljekjølerene for å rengjøre, rense og syrevaske dem. Jeg planlegger å legge de ned i en balje med syrebad. Spørsmålet er hva slags syre og i hvilken konsentrasjon og hvor lenge kan jeg la dem ligge i syrebadet? Jeg tar gjerne i mot tips og råd, og helst fra folk som har gjort dette selv. Under ses bilder tatt inn i en av varmevekslerene.

 

 

20161122_113206_resized.jpg.1ae5ef2711a8587e0b03d4449cc0a8a7.jpg20161122_113233_resized.jpg.7483dbe7136e82899fc0bfff1634eb40.jpg20161122_113240_resized.jpg.0a26661adebdd28eb4780b7551e1af2d.jpg

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne ikke trekke ut min på VP MD22L, kom i konflikt med båtveggen og jeg gidder ikke flytte hele motoren. så renset den mens den sto i med 35%eddik som jeg lot stå i et døgn.

Den ble ren og pen.... Alt av hard avleiringer hadde sluppet når jeg sjekket etter og ha kjørt den....

Link to post
Share on other sites

Volvo har laga ein eigen beskrivelse av denne prosessen som du er ute etter.

På sjøvannssida av vekslaren er det beskrive ei oppløysing basert på Saltsyre. På glykolkretsen har dei beskrive bruk av Oksalsyre.

 

Eg hugsar ikkje blandingsforholda / behandlingstid i farten, men denne bulletinen får du av ein anerkjent Volvoforhandlar.

Meinar ferskvannskretsen kunne stå over natta, medan sjøsida hadde kortare behandlingstid. Eg vart godt fornøgd med resultatet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vasker varmevekslerene og oljekjølerne badet i syreoppløsning. Kjøper Saltsyre 30% og blander 40/60 syre/vann. Lar ligge 2-3 timer.

20181102_085053.jpg.fe75f5592489e3d2213a8d20176ee831.jpg

 

Etter et par timer er ihvertfall ekspansjonstanken ren.

20181102_133008.jpg.22713801dd9f3ea5f12b67ce1ff86ec5.jpg

 

Gjenstår litt på varmeveksleren.

20181102_133036.jpg.ccec9a62e7f856b3322b84b2983e8c4f.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Skal du ikke separere innsatsen fra huset, mmosberg ? Jeg bare tenker at du sikkert har gummipakninger i hver enda av den som kanskje ikke har så godt av å ligge i denne blandingen ? Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre, men var en tanke som slo meg.. Eller er ikke denne til å åpne/ demontere ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du kan og bruke en 20l dunk med ei pumpe i, og sirkulere syrå rundt i motoren. det gjor eg med gode resultat, koblet meg inn rett etter sjøvannspumpå og ut på siste slangen på kjølesløyfå som var med eksosbende på min 63p å lot det stå noen timer, brukte kok varmt vann å systemrens. husk og ta ut zink anodene 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...