mmosberg Startet 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2018 (redigert) I min Windy Scirocco 32 med 2 x KAD300 opplever jeg at ved max motorpådrag stiger bb motor til 97 grader mens stb går til 95. I marsjfart ligger begge motorene fint på ca 90 grader. Jeg tar derfor ut varmevekslerene og oljekjølerene for å rengjøre, rense og syrevaske dem. Jeg planlegger å legge de ned i en balje med syrebad. Spørsmålet er hva slags syre og i hvilken konsentrasjon og hvor lenge kan jeg la dem ligge i syrebadet? Jeg tar gjerne i mot tips og råd, og helst fra folk som har gjort dette selv. Under ses bilder tatt inn i en av varmevekslerene. Redigert 14.Oktober.2018 av mmosberg (see edit history) Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
husky dane 85 Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Eg bruker System rens,blandar da ut til annbefalt styrke Link to post
Dr.blind Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Jeg kunne ikke trekke ut min på VP MD22L, kom i konflikt med båtveggen og jeg gidder ikke flytte hele motoren. så renset den mens den sto i med 35%eddik som jeg lot stå i et døgn. Den ble ren og pen.... Alt av hard avleiringer hadde sluppet når jeg sjekket etter og ha kjørt den.... Link to post
mmosberg Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 husky dane 85 skrev 56 minutter siden: Eg bruker System rens,blandar da ut til annbefalt styrke Hvor lenge lar du det stå med systemrens? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
husky dane 85 Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Eg følger bruksannvisningen på flaska Link to post
Havlengt Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Volvo har laga ein eigen beskrivelse av denne prosessen som du er ute etter. På sjøvannssida av vekslaren er det beskrive ei oppløysing basert på Saltsyre. På glykolkretsen har dei beskrive bruk av Oksalsyre. Eg hugsar ikkje blandingsforholda / behandlingstid i farten, men denne bulletinen får du av ein anerkjent Volvoforhandlar. Meinar ferskvannskretsen kunne stå over natta, medan sjøsida hadde kortare behandlingstid. Eg vart godt fornøgd med resultatet. Link to post
mmosberg Svart 2.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Vasker varmevekslerene og oljekjølerne badet i syreoppløsning. Kjøper Saltsyre 30% og blander 40/60 syre/vann. Lar ligge 2-3 timer. Etter et par timer er ihvertfall ekspansjonstanken ren. Gjenstår litt på varmeveksleren. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Worry II Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 (redigert) Skal du ikke separere innsatsen fra huset, mmosberg ? Jeg bare tenker at du sikkert har gummipakninger i hver enda av den som kanskje ikke har så godt av å ligge i denne blandingen ? Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre, men var en tanke som slo meg.. Eller er ikke denne til å åpne/ demontere ? Redigert 2.November.2018 av Worry II (see edit history) Link to post
Worry II Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 (redigert) Nei, ser nå at det er en komplett enhet, så da er den nok ikke til å ta ut: Redigert 2.November.2018 av Worry II (see edit history) Link to post
mmosberg Svart 2.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Det er ikke løs innsats på disse varmevekslerne. Kun endelokk. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Worry II Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Hvordan kom du fram til denne blandingen, da ? Jeg bare lurer på hvorfor du ikke bruker SystemRens ? Link to post
mmosberg Svart 2.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Spurte om blanding på et radiatorverksted. De brukte 60/40 (mens jeg bruker 40/60), jeg har litt bedre tid ? Systemrens tar 2 dager. Har ikke så god tid. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Worry II Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 mmosberg skrev 1 minutt siden: Spurte om blanding på et radiatorverksted. De brukte 60/40 (mens jeg bruker 40/60), jeg har litt bedre tid ? Systemrens tar 2 dager. Har ikke så god tid. Takk for info ! Link to post
Alf erik Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 du kan og bruke en 20l dunk med ei pumpe i, og sirkulere syrå rundt i motoren. det gjor eg med gode resultat, koblet meg inn rett etter sjøvannspumpå og ut på siste slangen på kjølesløyfå som var med eksosbende på min 63p å lot det stå noen timer, brukte kok varmt vann å systemrens. husk og ta ut zink anodene Link to post
nordan family 27 Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Min erfaring at systemrens trenger 4 dager. Men rent blir det. Link to post
Roger jo Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 laget denne og med Termorens væske 104 gikk det unna på 12 timer, med varme.. 'Et element fra en oppvaskmaskin og en tur i roteskuffen , 12V pumpe og termometer fra China en oljekanne. http://www.tros.as/images/termorens/pdfs/Rensavbatmotorkjolesystem.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn