sjøpølse Startet 14.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2018 Hei! Oppdaget litt vann i oljen på mitt DPH-A. Trykktestet til 1 bar. Potte tett ved justering på girvelger, samt rotering av aksel. Vakuum til ca 10 in/hg - da lekker det ca 1,5 in/hg per 3 minutter selv uten sjalting av gir og rotering. Dette er over spec som sier max 1 in/hg/3 minutter. Forsøkte å legge noe tykt fett rundt popellaksel, men lekkasjen er der fortsatt. (Usikker på hvordan man identifiserer lekkasje ved vakuum). Så da er vel alternativet å bytte de mest sannsynlige årsakene. Har fortstått etter litt forum-søk at det er tetting ved propellaksel, samt girvelger? Propellaksel I vedlagt bilde, er det 20, 24, 29 og 30 jeg må bytte? Girvelger I vedlagt bilde, er det 6 og 8 jeg må bytte? Noe annet jeg må tenke på eller vurdere å bytte? Jeg er ikke mekaniker, så det må være lav-terskel saker :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil Solheim Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 (redigert) Jeg er heller ikke mekaniker, men jeg fikk anbefalt å bytte selve gearvelger- stempelet også. Det skyldes at det i noen tilfeller har vist seg å være antydning til tæring eller såkalt "pitting" på stempelet. Dette fører til at simmering ikke blir helt tett. Redigert 19.Oktober.2018 av Kjetil Solheim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 I det øverste bildet må du bytte 23, 24, 29 og 30. I det nederste bilde 6 og 8. Du må kontrollere at det ikke er slitespor på akselen der simringene 29 og 30 skal sitte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Prolimit Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Du må bytte pos. 18 og 19 også så du får byttet tetningene til den innerste propell akselen også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Hvilket utstyr brukte du for vakuum test? Tenkte å lage til mitt eget og på dette. Greit å teste om vinteren. For trykk brukte eg en 12V kompressor fra Biltema. Med visning for trykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøpølse Svart 11.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2018 (redigert) Beklager sen tilbakemelding. Jeg byttet 18, 19, 20, 24, 23, 29 og 30 i øverste bilde. En av simmeringene var noe skadet. Skrudde sammen, og testet da kun for vakuum etter utskiftingen. Den feilet da fortsatt på vakuum. Skrudde fra hverandre girvelgeren. Den så helt fin ut, men o-ringen så ikke så bra ut. Forsøkte å ta stemplet fra hverandre, men det var litt kronglete. Fikk tips fra lokal forhandler at siden jeg hadde plastskiver ved tilkobling til motoraksel, burde disse byttes til metall (derfor jeg også byttet disse ved propellaksel). Var ikke i stand til å skru ut dekselet foran der selv, så leverte drevet til forhandleren. De byttet disse, samt sjekket girvelgeren. Her byttet de kun o-ringen, skrudde sammen og testet. Da var drevet tett! Testeren lagde jeg selv av ei sykkelpumpe med manometer. Denne benyttet jeg til positivt trykk. For negativ trykk kjøpte jeg vakuum tester for bremser på biltema. Som adapter på begge brukte jeg den fittingen som følger med girolje-pumpene av plast du får kjøpt på biltema. Redigert 11.Desember.2018 av sjøpølse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 12.Desember.2018 Del på Facebook Svart 12.Desember.2018 Kjenner ikke DPH så godt, men på tidligere drev har tetningsring bak knuten i øvre girhus kun "leppe" for å hindre oljelekkasje ut, men ingen tetning for vakuum inn. Disse klarte som regel opp til ca 300 mm/hg før de slapp inn luft (med ny tetningsring). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.