Jump to content

Volvo DPH-A, Vakuum feiler - hva skal jeg bytte


sjøpølse

Recommended Posts

Hei!

 

Oppdaget litt vann i oljen på mitt DPH-A.

 

Trykktestet til 1 bar. Potte tett ved justering på girvelger, samt rotering av aksel.

Vakuum til ca 10 in/hg - da lekker det ca 1,5 in/hg per 3 minutter selv uten sjalting av gir og rotering. Dette er over spec som sier max 1 in/hg/3 minutter.

 

Forsøkte å legge noe tykt fett rundt popellaksel, men lekkasjen er der fortsatt. (Usikker på hvordan man identifiserer lekkasje ved vakuum).

Så da er vel alternativet å bytte de mest sannsynlige årsakene.

 

Har fortstått etter litt forum-søk at det er tetting ved propellaksel, samt girvelger?

 

Propellaksel

I vedlagt bilde, er det 20, 24, 29 og 30 jeg må bytte?

Propellaksel.PNG.16a9e37fa679cfa1c273bad7aa19010a.PNG

Girvelger

I vedlagt bilde, er det 6 og 8 jeg må bytte?

1578880594_ShiftMechanism.PNG.ca3d94843aa048cfdef0967ff17688b1.PNG

Noe annet jeg må tenke på eller vurdere å bytte? Jeg er ikke mekaniker, så det må være lav-terskel saker :)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke mekaniker, men jeg fikk anbefalt å bytte selve gearvelger- stempelet også. Det skyldes at det i noen tilfeller har vist seg å være antydning til tæring eller såkalt "pitting" på stempelet. Dette fører til at simmering ikke blir helt tett. 

Redigert av Kjetil Solheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Beklager sen tilbakemelding. Jeg byttet 18, 19, 20, 24, 23, 29 og 30 i øverste bilde. En av simmeringene var noe skadet. Skrudde sammen, og testet da kun for vakuum etter utskiftingen. Den feilet da fortsatt på vakuum.

 

Skrudde fra hverandre girvelgeren. Den så helt fin ut, men o-ringen så ikke så bra ut. Forsøkte å ta stemplet fra hverandre, men det var litt kronglete.

 

Fikk tips fra lokal forhandler at siden jeg hadde plastskiver ved tilkobling til motoraksel, burde disse byttes til metall (derfor jeg også byttet disse ved propellaksel). Var ikke i stand til å skru ut dekselet foran der selv, så leverte drevet til forhandleren. De byttet disse, samt sjekket girvelgeren. Her byttet de kun o-ringen, skrudde sammen og testet. Da var drevet tett!

 

Testeren lagde jeg selv av ei sykkelpumpe med manometer. Denne benyttet jeg til positivt trykk.

For negativ trykk kjøpte jeg vakuum tester for bremser på biltema. Som adapter på begge brukte jeg den fittingen som følger med girolje-pumpene av plast du får kjøpt på biltema.

Redigert av sjøpølse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...