joelle Startet 15.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2018 Er i ferd med å planlegge innkjøp, og ikke minst montering av ny baugpropell til min snekke (Sandvik 28). Når jeg da er inne å ser på forskjellige butikker, så kommer jeg opp i valget. Hvilket merke ska en velge? Hva jeg ser etter litt kjapp sondering så har jeg følgende valg: Sleipner Sidepower SE30 - 10.000,- Quick BTQ 125-40 - 7.500,- LEWMAR THRUSTER 140TT - 10.000,- Quick skiller seg helt klart ut med en lav pris, men da blir jeg som dem fleste andre skeptisk, så med andre ord trenger jeg litt innspill på valget her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tnlu Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Hei Litt på siden men ser du skriver Sleipner SE 30. Tror den er/blir litt svak til en 28 foter. Eg har den på en 22 foter og synes den ikke er mer en det må være hvis eg må snu opp mot litt vind innimellom brygger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 ta en kikk på Vetus...... https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj/Motortillbehor___Styrsystem/BOGPROPELLER_VETUS_55kP_BOW5512?id=07042 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Jeg har hatt en Sleipner SE60 med 185mm tunnel en sesong nå i min Saga 27, og angrer ikke på at jeg valgte en såpass kraftig truster med så stor tunnelåpning og er meget godt fornøyd merd det valget. Jeg tror jeg hadde slitt alvorlig med en SE30 med 125mm tunnel som bare har halve skyvekraften noen ganger med mye vind. Nå har Sleipner kommet med SE50 med 140mm tunnel som nok også hadde vært greit for meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 15.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Vetus ser fin ut den, men liker ikke helt at dem ikke har forhandlere her i Norge. Å ikke minst at vi kun har to års reklamasjons rett i sverige Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Personlig ville jeg ha valgt Sidepower fra Sleipner. Jeg har nå Sleipner i både hekk og baug. Har vært i kontakt med Sleipner flere ganger i år blant annet på grunn av selvforskyldte problemer (tau i hekkthruster med brudd i akselkoblingen (skal ryke), og både på Svensk og Norsk side er servicen over forventning. Stort forhandlernettverk. God deletilgang. Jeg ville også sjekket hva de forskjellige krever av vedlikehold. Sleipner har nå lukkede girkasser som ikke trenger oljeskift. Hva de andre har vet jeg ikke... Jeg hadde Lewmar i en tidligere båt jeg hadde. Denne var også problemfri. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post Share on other sites More sharing options...
enslagsgjest Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 joelle skrev for 4 timer siden: Vetus ser fin ut den, men liker ikke helt at dem ikke har forhandlere her i Norge. Å ikke minst at vi kun har to års reklamasjons rett i sverige Du kan ta kontakt med den norske Vetus forhandleren, Univa, og høre om de vil ta inn til deg. Verdt et forsøk! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 joelle skrev for 4 timer siden: Vetus ser fin ut den, men liker ikke helt at dem ikke har forhandlere her i Norge. Å ikke minst at vi kun har to års reklamasjons rett i sverige Du har det svenske Vetus-sentret nærmere enn du tror .....ligger i Lysekil...13 mil fra Sarpsborg http://www.vetuscenter.se/privatpersoner/om-oss Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 (redigert) Hej Jag har en Vetus 4 Hk insatt 1992, det enda jag gjort på alla år är att byta anod och olja i växelhuset. (Peppar peppar ta i trä) Hälsningar Ove Redigert 15.Oktober.2018 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Gå for norsk kvalitet. https://seatronic.no/styring/baugpropeller/baugpropeller/side-power-thruster-systems-se60-baugpropellpakke-12v Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 (redigert) Sidepower oppgir også skyvekraft ved 10.5v, mens de andre oppgir skyvekraft ved 12v, greit å ta med i regnestykket. Hadde Vetus (eldre type) oppgitt til 80kg skyvekraft ved 12v, byttet til Sidepower fra Sleipner. 100SE, vanvittig mye mere krefter. "Trebåten" sør/øst for Oslo hadde svært gode priser, Maritim klarte ikke matche dem. http://www.trebaten.no/ SE 40 pakke til 9 595kr Redigert 15.Oktober.2018 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 16.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 Siden jeg nå har fått en knakendes god pris på montering å støping så kommer jeg å velge sleipner. Lurer litt på å gå opp på SE60, men er usikker på hvis det blir "overkill" på min båt? Alternativ SE50? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 Se mitt innlegg lenger oppe. Litt overkill er vel ikke noe problem, bortsett fra prisen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 Det er aldri snakk om overkill, det er heller snakk om den blir ubrukelig når du virkelig trenger den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kad 43 Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 joelle skrev On 15.10.2018 at 11.20: Vetus ser fin ut den, men liker ikke helt at dem ikke har forhandlere her i Norge. Å ikke minst at vi kun har to års reklamasjons rett i sverige Hei. https://nettbutikk.univa.no/vetus/bow-thruster holder til i Arendal ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten_L Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 Lars H. skrev On 16.10.2018 at 10.49: Se mitt innlegg lenger oppe. Litt overkill er vel ikke noe problem, bortsett fra prisen? Har aldri hørt om noen som klager over for stor thruster, noe jeg også tok som utgangspunkt når jeg installerte i min båt. Installerte i år en Lewmar 6Kw/8hk i min 40-fots seilbåt, i følge tabellene er min båt 10-15 fot for liten for denne. Men angrer ikke på valget Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 12.Desember.2018 Del på Facebook Svart 12.Desember.2018 Hei Jeg skal ha en truster bak på min Viking 31 med ett drev. Står mellom SE60 og SE80. Går jeg for SE80 er det jo et prishopp fra SE60, men er livredd for å kjøpe for liten truster. Kanksje like greit å fleske til med den største. SE60 omtaler Sleipner som "Modellen passer båtstørrelser fra 29 til 38 fot". Men dette er vel båtstørrelsen ment som baugpropell? Der er vel momentet mye større enn på hekken? Skal også koble dette sammen med en sleipner 4HK fra ca 1990. Da må jeg vel ha en overgang/rele e.l. til 4-kabels styresignal? Har slitt med at orginale sleipner-brytepinnene ryker i ett sett. Har dunka inn noe som tåler mer juling nå som funker bra. Å bruke mye penger på den gamle er ikke aktuellt så kanskje å sette inn en SE60 foran i baugen er like greit i samme slengen, dersom det er plug an play med tunnellen som ligger der. Skal sette bort innkjøp/montering og vil gjerne ha tips om flinke folk/firmaer som kan utføre jobben. Båten ligger på land i Asker. KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.