Jump to content

Valg av baugpropell. Hvilket merke?


joelle

Recommended Posts

Er i ferd med å planlegge innkjøp, og ikke minst montering av ny baugpropell til min snekke (Sandvik 28).

 

Når jeg da er inne å ser på forskjellige butikker, så kommer jeg opp i valget. Hvilket merke ska en velge?

 

Hva jeg ser etter litt kjapp sondering så har jeg følgende valg:

Sleipner Sidepower SE30 - 10.000,-

Quick BTQ 125-40 - 7.500,-

LEWMAR THRUSTER 140TT - 10.000,-

 

Quick skiller seg helt klart ut med en lav pris, men da blir jeg som dem fleste andre skeptisk, så med andre ord trenger jeg litt innspill på valget her.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Sleipner SE60 med 185mm tunnel en sesong nå i min Saga 27, og angrer ikke på at jeg valgte en såpass kraftig truster med så stor tunnelåpning og er meget godt fornøyd merd det valget. Jeg tror jeg hadde slitt alvorlig med en SE30 med 125mm tunnel som bare har halve skyvekraften noen ganger med mye vind. Nå har Sleipner kommet med SE50 med 140mm tunnel som nok også hadde vært greit for meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg ha valgt Sidepower fra Sleipner. Jeg har nå Sleipner i både hekk og baug. Har vært i kontakt med Sleipner flere ganger i år blant annet på grunn av selvforskyldte problemer (tau i hekkthruster med brudd i akselkoblingen (skal ryke), og både på Svensk og Norsk side er servicen over forventning. Stort forhandlernettverk. God deletilgang.

 

Jeg ville også sjekket hva de forskjellige krever av vedlikehold. Sleipner har nå lukkede girkasser som ikke trenger oljeskift. Hva de andre har vet jeg ikke...

 

Jeg hadde Lewmar i en tidligere båt jeg hadde. Denne var også problemfri.

 

/Chaos

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 4 timer siden:

Vetus ser fin ut den, men liker ikke helt at dem ikke har forhandlere her i Norge. Å ikke minst at vi kun har to års reklamasjons rett i sverige

Du kan ta kontakt med den norske Vetus forhandleren, Univa, og høre om de vil ta inn til deg. Verdt et forsøk!

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

 

joelle skrev for 4 timer siden:

Vetus ser fin ut den, men liker ikke helt at dem ikke har forhandlere her i Norge. Å ikke minst at vi kun har to års reklamasjons rett i sverige

Du har det svenske Vetus-sentret  nærmere enn du tror .....ligger i Lysekil...13 mil fra Sarpsborg :smiley:

http://www.vetuscenter.se/privatpersoner/om-oss

 

 

  

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sidepower oppgir også skyvekraft ved 10.5v, mens de andre oppgir skyvekraft ved 12v, greit å ta med i regnestykket.

Hadde Vetus (eldre type) oppgitt til 80kg skyvekraft ved 12v, byttet til Sidepower fra Sleipner. 100SE, vanvittig mye mere krefter.

 

"Trebåten" sør/øst for Oslo hadde svært gode priser, Maritim klarte ikke matche dem.

http://www.trebaten.no/ 

 

SE 40 pakke til 9 595kr

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 16.10.2018 at 10.49:

Se mitt innlegg lenger oppe. Litt overkill er vel ikke noe problem, bortsett fra prisen?

 

Har aldri hørt om noen som klager over for stor thruster, noe jeg også tok som utgangspunkt når jeg installerte i min båt.

Installerte i år en Lewmar 6Kw/8hk i min 40-fots seilbåt, i følge tabellene er min båt 10-15 fot for liten for denne. Men angrer ikke på valget

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Jeg skal ha en truster bak på min Viking 31 med ett drev.

 

Står mellom SE60 og SE80. Går jeg for SE80 er det jo et prishopp fra SE60, men er livredd for å kjøpe for liten truster. Kanksje like greit å fleske til med den største.

 

SE60 omtaler Sleipner som "Modellen passer båtstørrelser fra 29 til 38 fot". Men dette er vel båtstørrelsen ment som baugpropell? Der er vel momentet mye større enn på hekken?

 

Skal også koble dette sammen med en sleipner 4HK fra ca 1990. Da må jeg vel ha en overgang/rele e.l. til 4-kabels styresignal? Har slitt med at orginale sleipner-brytepinnene ryker i ett sett. Har dunka inn noe som tåler mer juling nå som funker bra. Å bruke mye penger på den gamle er ikke aktuellt så kanskje å sette inn en SE60 foran i baugen er like greit i samme slengen, dersom det er plug an play med tunnellen som ligger der.

 

Skal sette bort innkjøp/montering og vil gjerne ha tips om flinke folk/firmaer som kan utføre jobben. Båten ligger på land i Asker.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...