Jump to content

Vifteovn for 110V


Langorm

Recommended Posts

Jeg har en Bayliner 33 foter som er tatt inn fra statene.

Det elektriske anlegget i båten er basert på 110V

Det er satte inn en trafo for tilkobling av 230V landstrøm.

Tekniske data - inn: 230V, ut: 110V og er på 3200W.

Så til problemet.

Trafoen er montert akter i båten (v/ 230V inntaket)

Problemet er at jeg har kun ca 110v-117V i strømtavla som sitter ca midt i båten.

kokeplate,micro,kjøleskap og kaffetrakter går på 110V.

Spørsmål.

Finnes det vifteovner og avfuktere som går på 110V??

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme system som deg i min Bayliner 3988. Det er praktisk å ha mest mulig utstyr på 230 volt. Jeg har derfor skiftet alle stikkontaktene om bord, som nå mates med 230 V via trafo. Dermed kan jeg bruke standard vv-bereder, varmeovner, ekstra kokeplate, avfukter, kaffetrakter, vaffeljern etc. 230 V kan velges enten fra land via skilletrafo, eller fra hjelpemotor via trafo.  Kjøleskapene går på 12 VDC. Komfyr, mikrobølgeovn, blender etc. går på 110 V. Utstyr som trenger 230 V når båten er underveis, mates fra inverter 12VDC/230VAC. 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 5 timer siden:

Mye elektronisk utstyr sluker både 110volt og 230volt - det er ev. bare snakk om å bytte kontakt. Og  jeg vil tro en enkel og billig vifteovn (uten elektronikk, bare varmelement, bryter og ev. en mekanisk termostat) vil fungere - men med 1/4 av effekten på 230 volt. Men pass på at viften går i tilstrekkelig hastighet ! Jeg ville nok anbefale vanlig ovn som ikke er avhengig av vifte ombord i båten - vifteovner er noe skikkelig dritt og rene brannfeller uansett - om det er på land eller på sjøen.

Dette svaret kan missforstås. Elektriske artikler som er laget for 110v vil gå til h..... om de blir tilkoblet 220v da spenningen er dobbelt så stor. Snakker da ikke om elektroniske dupeditter som er designet for multi spenning= 110v-240v.  

 

Utstyr som enkle/mekaniske ovner, kokeplater etc. uten elektronikk  som er designet for 220v vil i beste fall gi halv effekt når de er tilkoblet 110v. 

 

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, de gir ikke halv effekt...men ryker til h... slik du først sa... kokeplater og komfyrer slår ut på for høy temp.... testet dette etterhvert som jeg lempet ut 110 volt forbrukerne... 

Det fine er at kabler til 110 v er overdimensjonert i forhold til 230 v ...pga amper styrken på 110 v. ...men sikringen må byttes..De blir for store...

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du har jo 230 Volt på landstrømsiden av trafoen. Du kan jo legge opp en egen 230 Volt kurs med til vifteovnen fra denne eller selve landstrømsintaket. bare husk på å la dette gå via en automat og et jordfeilrele. Det er ikke lov og legge opp dette selv.

Om du har en kontakttype for 120 og en annen for 230 er jo ikke det et problem

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 12 timer siden:

Hei,

 

Du har jo 230 Volt på landstrømsiden av trafoen. Du kan jo legge opp en egen 230 Volt kurs med til vifteovnen fra denne eller selve landstrømsintaket. bare husk på å la dette gå via en automat og et jordfeilrele. Det er ikke lov og legge opp dette selv.

Om du har en kontakttype for 120 og en annen for 230 er jo ikke det et problem

 

Det anbefales sterkt å ha forskjellige typer stikkontakter for forskjellige spenninger.

 

fjordgrynt skrev for 17 timer siden:

Jeg var nok litt uklar. Jeg snakket selvsagt om apparater designet for multispenning - typisk elektroniske dingser med switch-mode power supply. Og med enkle ovner ol. så mener jeg selvsagt at apparater designet for 230V kan brukes på 110V, men da med ca 1/4 av effekten man ville fått ut ved tilkobling til 230V. Å koble rene 110V-apparater til 230V er i beste fall galskap - men jeg trodde det var innlysende.

 

Hvor kom 1/4 fra?

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev for 7 timer siden:

Hvor kom 1/4 fra?

Forutsetter at varmeelementet har konstant motstand.

P=U2/R. Effekt i Watt er kvadratet av Spenning i Volt dividert på motstand i Ohm.

Dobler du spenningen inn på varmeelementet (motstanden) firedobler du avgitt effekt.

Dette er ikke direkte overførbart til moderne ovner med keramisk varmeelement eller selvregulerende varmekabler der motstanden øker med temperatur. 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode innspill.

jeg har nå hatt Elektrikker på besøk i båten.

Skal legg opp nye 220V kontakter til ovn/avfukter direkte fra landstrøm-kurs, siden jeg har bereder, heather/cooler og kokeplate som bruker 110V fra før så blir dette det billigste, uten å bytte 110v utstyr som bereder etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...