Jump to content

Motorbytte Nimbus 2600 - 87 modell


Fender Strat

Recommended Posts

Hei. Jeg vurderer å bytte motor i min Nimbus 2600 - 87 modell. Det står en TAMD31B i dag, men ønsker litt mer motorkraft. Er det noen som har erfaringer med dette og vet hva som er mulig i forhold til plass? Alternativer kan være å gå opp til VP 40, 41 eller lignende. Må giret evt. byttes (har MS4B)?

 

Takknemlig for tips og råd:)

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke spesielt til båten din men kjenner motorene bra. Volvo 40 og 41 motorer kan du da umulig mene at du vurderer å montere de er jo stein gamle og temmelig tunge. 40 motoren var jo en forkammermotor og var aldri noe bra slet med kjøleproblemer og elendig virkningsgrad. 41 motoren var mye bedre ja faktisk noe av det beste Volvo har laget. Men begge disse er gått ut på dato så det holder. Det er jo greit om en har en båt med en slik motor da kan en jo bruke den så lenge den varer. Men å montere en slik motor er jo galskap. Et motorbytte blir fort langt mer omfattende og mye dyrere en en først antar. Så når en først gjør noe slikt så monter nå noe som kan stå der i noen år. Om du tenker på Volvo så er det vel i dag D3 og D4 som vil være alternativer.

Link to post
Share on other sites

Bytt til en motor det er mulig å få deler til.

40 serien til Volvo har mye deler det er vanskelig/umulig/dyrt å fra tak i.

Jeg byttet selv ut en 40b til fordel for en ny Yanmar 222 hk i min Nimbus 3000.

har ikke angret et sekund de 5åren jeg har hatt denne.

men som det skrives kommer det en del i tillegg.

for min del en ny propell og et fleksibelt mellomledd fra PowerTrain.

strippet motorrommet og kledde det på nytt med ny isolasjon.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 50 minutter siden:

Kjenner ikke spesielt til båten din men kjenner motorene bra. Volvo 40 og 41 motorer kan du da umulig mene at du vurderer å montere de er jo stein gamle og temmelig tunge. 40 motoren var jo en forkammermotor og var aldri noe bra slet med kjøleproblemer og elendig virkningsgrad. 41 motoren var mye bedre ja faktisk noe av det beste Volvo har laget. Men begge disse er gått ut på dato så det holder. Det er jo greit om en har en båt med en slik motor da kan en jo bruke den så lenge den varer. Men å montere en slik motor er jo galskap. Et motorbytte blir fort langt mer omfattende og mye dyrere en en først antar. Så når en først gjør noe slikt så monter nå noe som kan stå der i noen år. Om du tenker på Volvo så er det vel i dag D3 og D4 som vil være alternativer.

Takk for gode råd og tar til meg alle poengene her :)

Link to post
Share on other sites

Å bytte en TAMD31 til nye Volvo som feks 41P som du får så nye som 2005, bør vel ikke være så veldig stor jobb. Om aksel er kraftig nok, bør vel denne passe greit på fundament i båten.

KAD42/43/44 bør vel å passe greit.

 

Skal en kjøpe nye motor i 200hk klassen, ja da blir det fort 200.000kr eller mer. Så hadde fint kjøpt en brukt i goe stand jeg, eller annen båt, lenge før jeg hadde brukt 200.000kr eller mer på en 30 år gammel båt.

Kjøper du nye motor, ja da bør du satse på å beholde båten i 10år eller mere. For du får liksom ikke igjen denne investeringen om du selger båten etter et par år.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 5 timer siden:

Kjenner ikke spesielt til båten din men kjenner motorene bra. Volvo 40 og 41 motorer kan du da umulig mene at du vurderer å montere de er jo stein gamle og temmelig tunge. 

 

Stein gammel?? Jaja vet jo ikke hva du ligger i stein gammel. Men TAMD 41P kom vel ut så sent som 2005. Å det er ikke just stein gammel i min verden. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei, Jeg har en Nimbus 2600 88-modell. Byttet høsten 2017 fra 124 hk Volvo Penta til en ny VP D3 170 hk. Passet godt inn i båtens motorrom, og har fungert utmerket de to årene jeg har hatt den. Etter vårboning og med tom vanntank var den oppi 26 knop. Med fullastet bagasje og 2 voksne 4 barn marsjer den enkelt på 18 knop og drivstoffgjerrig turtall, Er svært fornøyd

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
ster skrev On 16.10.2018 at 16.21:

Bytt til en motor det er mulig å få deler til.

40 serien til Volvo har mye deler det er vanskelig/umulig/dyrt å fra tak i.

Jeg byttet selv ut en 40b til fordel for en ny Yanmar 222 hk i min Nimbus 3000.

har ikke angret et sekund de 5åren jeg har hatt denne.

men som det skrives kommer det en del i tillegg.

for min del en ny propell og et fleksibelt mellomledd fra PowerTrain.

strippet motorrommet og kledde det på nytt med ny isolasjon.

 

 

Ster: er du enda her inne?

Link to post
Share on other sites

ster skrev On 1.7.2020 at 20.50:

Ja 

Har også en Nimbus 3000 som skal få en "ny" 2007 Yanmar 222 til høsten.

Har du noe tips (gode og dårlige) eller andre ting som jeg må tenke på? Propell, aksling, gas/gir hendler etc etc. Alle råd mottas med takk :)

Link to post
Share on other sites

Hei, skal prøve å lage en liste over hva jeg har byttet/endret.

større propell trenger du, jeg har 19x24 nå , kunne sikkert hatt noe større.

balanser propell og aksling når du har muligheten

bruker samme aksling

ble litt problematisk med vinkel mellom gir og aksling så jeg valgte en løsning fra PowerTrain i Oslo med en hydradrive/«mellomaksel» som løste mitt problem.

originalt dieselfilter må byttes til noe med høyere gjennomstrømnings hastighet. 
jeg flyttet inntaket til motoren fra skottet under byssa til motorrommet, litt lettere å komme til kranen.
det blir trang på babord side så jeg laget en luke fra stikk kabinen og inn til motorrommet.

da kommer du til innpeller senere.

fest slangen til vannpumpen før du senket motor inn i båten.

et h... å komme til den etterpå.

ta av luka til akterkabinen før du tar ut volvo motoren.

du trenger den plassen når du skal ha motor ut og inn.

sikkert noe mere.

send pm så når du nærmer deg så kan vi ta en prat

Link to post
Share on other sites

ster skrev On 5.7.2020 at 23.24:

Hei, skal prøve å lage en liste over hva jeg har byttet/endret.

større propell trenger du, jeg har 19x24 nå , kunne sikkert hatt noe større.

balanser propell og aksling når du har muligheten

bruker samme aksling

ble litt problematisk med vinkel mellom gir og aksling så jeg valgte en løsning fra PowerTrain i Oslo med en hydradrive/«mellomaksel» som løste mitt problem.

originalt dieselfilter må byttes til noe med høyere gjennomstrømnings hastighet. 
jeg flyttet inntaket til motoren fra skottet under byssa til motorrommet, litt lettere å komme til kranen.
det blir trang på babord side så jeg laget en luke fra stikk kabinen og inn til motorrommet.

da kommer du til innpeller senere.

fest slangen til vannpumpen før du senket motor inn i båten.

et h... å komme til den etterpå.

ta av luka til akterkabinen før du tar ut volvo motoren.

du trenger den plassen når du skal ha motor ut og inn.

sikkert noe mere.

send pm så når du nærmer deg så kan vi ta en prat

Supert! Tusen takk :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

God kveld.

 

Begynner å nærme seg motorbytte :)

 

Har noen spørsmål som jeg håpet du kunne svare på :)

 

1: har du type/datablad/kvittring el.l på powertrain leddet du brukte? Tenkte å bruke det samme siden det passa bra!

 

2: kunne du bruke org. Gir/gass?

 

3: Husker du hvilket dieselfilter du byttet til?

 

takk :)

Link to post
Share on other sites


Het har du link til powertrain, ring de, de er servicevenlige og hyggelige
https://powertrain.no/produktkategori/marine/hydradrive-og-marine-hydradrive/

 

https://powertrain.no/hydradrive/

 

 

Brukte Yanmar sin girkasse, Volvo sin passer dårlig på Yanmar motor


Har dette filteret

https://www.svb24.com/en/separ-swk-2000-10-single-filter.html

 

Redigert av ster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...