Jump to content

Seriøse leverandører av lifepo4 batterier


TerjeFjern

Recommended Posts

Vurderer å byttet batteribank i båten med lifepoe4 batterier. Er det noen som har leverandører de har gode erfaringer med?  Ønsker en leverandør som har bra kundeservice i tilfelle et problem skulle oppstå.

 

Har kontaktet en leverandør som gjennomført ikke svarer på spørsmål så da antar jeg de ikke ønsker flere kunder og slike firmaer ønsker jeg ikke å bruke naturlig nok. Er lei av firmaer som oppfordrer til å ta kontakt dersom man har spørsmål men som ikke gir lyd fra seg.

 

Noen med anbefalinger?

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv 8x300 Ah, 3,2 V LFP batterier av EV Power. https://www.ev-power.eu/

Rask levering fra Tsjekkia, fraktkostnad EUR 140. 

 

De garanterer batteriene, og selv om man ikke her får 5+ års reklamasjonsrett som fra en norsk leverandør, er de jo ikke så teknisk kompliserte. Så hvis batteriene oppfører seg greit etter litt bruk, antar jeg at risikoen mtp. feilproduksjon er relativt lav. Sannsynlighet for feil som oppstår som følge av feil installasjon eller bruk er da mye større.

 

Kjøpte 1 times teknisk support med batteriene, men det var unødvendig. Batteriene er enkle og greit dokumenterte. Kompleksiteten ligger derimot i hele systemet med BMS, lading, osv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kaptein Klein skrev for 7 timer siden:

 

 Kompleksiteten ligger derimot i hele systemet med BMS, lading, osv.

 

 

 

Det var noe spørsmål rundt lading , regulering av dynamo , kombinering av bly til start og lifepo4 osv jeg spurte en av leverandørene nevnt ovenfor om som jeg har ventet på svar i flere måneder.  Men da skal jeg kontakte ditt forslag og en av de andre foreslåtte her.

 

Takk for info?

Link to post
Share on other sites

Jeg handlet fra lokal leverandør med butikk her i byen. Men ser vi ligger på hver vår side av fjellene, så det hjelper nok ikke deg... men jeg satte stor pris på å treffe folkene noen ganger, prate og få råd, og deretter skreddersy løsning med batterier, monitor, ladefordeler mm tilpasset min båt. Så har jeg også noen å stikke innom dersom noe skulle skje. 

 

Ellers, seatronic fører lithiumbatterier, og har god erfaring i andre sammenhenger med dem. 

Link to post
Share on other sites

Sebaldus skrev 1 time siden:

Har nylig kjøpt Skanbatt batteri (samme som selges hos Seatronic). Importøren Skannbatt svarer i alle fall raskt på spørsmål og har hatt god dialog. En annen av leverandørene nevnt av andre her har ikke svart meg heller på mail. 

 Da har jeg flere steder å sjekke

 

Jeg har 700 Ah bank i båten nå og må bytte deler/hele så derfor vurderer jeg Lifepo4 så jeg jeg har nok strøm når vi ligger lenge på svai

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
TerjeFjern skrev 4 minutter siden:

 Da har jeg flere steder å sjekke

 

Jeg har 700 Ah bank i båten nå og må bytte deler/hele så derfor vurderer jeg Lifepo4 så jeg jeg har nok strøm når vi ligger lenge på svai

 

Ser at Farco selger 100AH for under 6000,- nå. Og hvis en faktisk kan sammenligne det med ett ordinært 200AH bly-syre batteri så begynner prisen å bli attraktiv, særlig om de har god levetid og hvis en slipper å gjøre vesentlige endringer på resten av systemet. 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 39 minutter siden:

 

Ser at Farco selger 100AH for under 6000,- nå. Og hvis en faktisk kan sammenligne det med ett ordinært 200AH bly-syre batteri så begynner prisen å bli attraktiv, særlig om de har god levetid og hvis en slipper å gjøre vesentlige endringer på resten av systemet. 

 

Oppdaget dette selv også nå så har allerede tatt kontakt :-)

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev for 1 time siden:

 Da har jeg flere steder å sjekke

 

Jeg har 700 Ah bank i båten nå og må bytte deler/hele så derfor vurderer jeg Lifepo4 så jeg jeg har nok strøm når vi ligger lenge på svai

 

Noen tips.

1. Lær deg hvordan BMS systemet virker. Sett deg inn i fordeler og ulemper med de ulike BMS systemene. Leverandørene selger det de har, så ta ting de sier med en klype salt. 

2. Leverandørene kan ikke forutse hva en slik batteribank med LiFePO4 batterier kan medføre for ditt elektriske anlegg. Spesielt må du se på dynamo, laderegulator/likeretter, inverter og kabeldimensjoner/koblingspunkter samt korroderte flater ved smeltesikringer. Dette blir litt som å sette en Porsche motor i en Folkevogn boble. Du kan ikke klage på Porsche når du mister veigrepet på Bobla etterpå. 

3. Dynamo vil antagelig bli det svakeste leddet etter installasjon av LiFePO4 batteribanken, spesielt dersom du fra før har en laderegulator som virkelig utfordrer dynamoen på last. 

4. LiFePO4 brenner dårlig, men de har en elektrolytt som lukter/gasser litt. Litt andre kjemikalier i LiFePO4 versus blybatterier. Andre kjemikalier, Ikke bedre!

5. LiFePO4 trenger ikke trinnlading, slik som alle typer bly/blyoksid batterier, men det trenger 14.6V påtrykt spenning for å lades maks.

6. Mange små, eller få store celler? Runde, prismatiske eller firkantede celler? Med eller uten BMS som balanserer cellene? Plast eller stålbeholder for cellene? Svaret på disse spørsmålene er at det er fordeler og ulemper med alle "konfigurasjoner".

 

Jeg har en LiFePO4 bank i båten, og en Bly bank. Ikke koblet sammen, da det forkorter livet til blybatteriene. Men har kjørt tester i 3 år. Dette er industrielle celler, da jeg har med LiFePO4 batterier å gjøre i jobbsammenheng. 

Link to post
Share on other sites

@miranda2  - Jeg skal selvfølgelig gå igjennom hele ladekretsen osv i båten og oppgradere det som er nødvendig. Har allerede vært i kontakt med  Farco som også viste seg å være  raske til å svare så vi jobber videre derifra.  Alt av kabling  og koblingspunkter skal oppgraderes/byttes, dynamoer er under vurdering osv men takk for nyttig info uansett. Er alltid kjekt å lære nye ting.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

 

Ser at Farco selger 100AH for under 6000,- nå. Og hvis en faktisk kan sammenligne det med ett ordinært 200AH bly-syre batteri så begynner prisen å bli attraktiv, særlig om de har god levetid og hvis en slipper å gjøre vesentlige endringer på resten av systemet. 

 

norsk-garanti.PNG.61d8bb42f56755819ef052cc5daff9ac.PNG

Ser av databladet for dette batteriet at max tillatt ladestrøm er 30 A. Hvordan begrenser man ladingen slik?

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 3 timer siden:

Gode synspunkter Miranda2,

 

Kommentar vedr punkt 5,: 14,6V er vel ikke noen universell standard, her tror jeg man sjekke databladet til de cellene man handler.

 

Helt riktig Framtia. Sjekk selvfølgelig databladene og forhold deg til disse for den batteripakken du har kjøpt, men dersom det er standard LiFePO4 celler med standard elektrolytt, og uten BMS regulering, så er den nominelle spenningen 12.8V (3.2V *4 cellepakker i serie), og ladespenning som gir maks pådrag er 14.6V. Cellene tåler over 16VDC, men spenning over 14.6V øker ikke mengden strøm som blir akkumulert av batteriet per tidsenhet.  

Disse spenningene er gitt ut ifra den grunnleggende kjemisk-fysiske sammensetningen i en LiFePO4 celle, på lik linje som spenningsrekka. Ikke noe en fabrikk kan designe eller justere seg bort fra.

BMS systemet kan derimot stille visse krav til ladespenning, som igjen regulerer ladestrømmen. Dette gjenspeiles i databladene. 

 

Se Gunnar sin kommentar, som også viser den samme problemstillingen.

Dersom du har shuntbasert BMS så vil shunten være dimensjonert i forhold til hva en shunt koster, og hvor mye varme den får lov til å avgi. Da er det både kostnadseffektivt og sikrere for leverandøren å redusere akseptabel ladestrømmen til for eksempel 0,3CA.

 

De industrielle cellene jeg jobber med tåler en ladestrøm på over 0,6CA. De koster en del mer enn de LiFePO4 batteripakkene som i dag tilbys til båteiere.  

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvor mange sykluser skal disse klare? Jeg har typisk bly-syre sånn ca 7-9 år. Leser noen steder at Lithiumbatterier skal ha 3-4 ganger flere sykluser enn AMG. Da har en jo i praksis batterier ut båtens levetid, i hvertfall min båt :-)

 

I det perspektivet blir dette billig. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 27 minutter siden:

Hvor mange sykluser skal disse klare? Jeg har typisk bly-syre sånn ca 7-9 år. Leser noen steder at Lithiumbatterier skal ha 3-4 ganger flere sykluser enn AMG. Da har en jo i praksis batterier ut båtens levetid, i hvertfall min båt :-)

 

I det perspektivet blir dette billig. 

Litt kjapt her:

Du kan antagelig regne 2000 sykluser og oppover før du har mistet 20% av effekten, men her har vi problemer med å finne god forskning, som ikke er leverandør relatert. I tillegg er det slik at dagens moderne LiFePO4 celler er langt mer bestandige enn de som ble bygget for 3 år siden. Utviklingen går kjapt.  LiFePO4 er mekanisk og elektrokjemisk bygget på en slik måte at det er fremmedlegemer/forurensing under produksjonen som kan forårsake at en celle er dårlig. Da merker vi det oftest veldig fort. Aldring/nedbryting/egenskapene til isolasjonsplasten i cellene har også vært et problem i LiFePO4 batterier, men dette har blitt forbedret fortløpende. 

 

Blybatterier sliter med sulfatering og kortslutning i celler. Dette gjør ofte at et blybatteri er "helt ferdig" når det er ferdig. Forskning på blybatterier er ikke det som blir prioritert for tiden.

 

Det er sannsynlig at LiFePO4 batteriene vil nyte godt av den forskningen som foregår rundt batterier til el-biler. Batterier til el-biler er ikke helt like, men like nok til at noen løsninger kan gjenbrukes.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men da gjenstår spørsmålet, hva gjør man for for å kjapt ta livet av LiFePO4 batterier? Vanlige bly- syre virker forsåvidt å være robuste, AMG ser ut til å være litt mer skjøre sommerfugler ;-) Men hva vil en typisk gjøre som kverker LiFePO4 før tiden?

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

Men da gjenstår spørsmålet, hva gjør man for for å kjapt ta livet av LiFePO4 batterier? Vanlige bly- syre virker forsåvidt å være robuste, AMG ser ut til å være litt mer skjøre sommerfugler ;-) Men hva vil en typisk gjøre som kverker LiFePO4 før tiden?

 

For høy ladespenning og dyputlading. "Float lading" er det også en del som mener ikke er bra for denne teknologien.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VirtualMe skrev Just now:

 

For høy ladespenning og dyputlading. "Float lading" er det også en del som mener ikke er bra for denne teknologien.

 

Trodde de var beskyttet mot dyputlading. 

 

Ifht lading så er de ikke nødvendigvis plug and play forstår jeg da. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Pinkvin said:

 

Trodde de var beskyttet mot dyputlading. 

 

Ifht lading så er de ikke nødvendigvis plug and play forstår jeg da. 

 

Kommer jo helt ann på hva man kjøper, og eventuelt hvordan BMS er programmert. Det er ingen beskyttelse mot float-lading i noe system jeg har sett. Mye usikkerhet rundt dette tema, men en del mener livstiden kan reduseres vesentlig om man har float lader med spenning over 13.1/13.2v. Heller ikke bra å la batteriene stå full-ladet over tid. Batteriene bør generelt lagres under 60% SOC. Heller ikke dette er det noen BMS'er som styrer selv. Så med andre ord; man må designe systemet grundig, og passe på det om man ønsker over 100 års levetid med normal helgebruk. 100år x 25 helger = 2500 utladninger, som vel er å anta som normal bruk og forventet levetid for de fleste LFP batterier. Holder man cellene (eksempelvis Winston) under 13.9v, og over 12v, lagrer dem ved 40-50%SOC, ja så mener mange de holder 5000 utladninger. Om man skulle ha behov for det...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: Dyputlading til spenningsnivå under ca. 9 VDC per celle (2.25VDC *4 i et typisk båtbatteri) er ikke bra. Det tåler vel egentlig ikke et blybatteri heller så godt, men LiFePO4 er veldig vanskelig å få i gang igjen etter en slik dyputlading. 

I tillegg er det slik at seriekoblede celler må være i balanse, altså veldig like når det gjelder kapasitet og nivå ved sammenkobling. Dette kan du enten fikse ved å balansere cellene manuelt en gang iblant (om vinteren, når båten er på land, kanskje?), dersom du har tilgang på de enkelte cellene. Eller som i  de fleste systemer som selges i dag, er det BMS som tar seg av denne balanseringen, med dertil hørende ulemper.

 

BMS ulemper. Her har ikke utviklingen kommet så langt. Mye varmetap, og redusert effekttilgang er skapt av noen av disse BMS systemene. En blåtann tilkoblet app er kun kosmetisk og hjelper ikke til i denne sammenhengen.     

 

Høy ladespenning over 16.5VDC er ikke bra for cellene, men de er på den fronten mer robuste enn blybatterier. Hva de spesifikke leverandørene sier om nivå på maks ladespenning har med BMS systemet deres å gjøre.

 

Mange er redde for brannfaren med LiFePO4, men det virker ikke til å være et stort problem.

Jeg har i Kina sveiset armeringsjern direkte på celler. Kuttet fulladet celler i to med øks. Satt på høy kortslutningsstrøm, som fikk cellen til å koke, men så aldri antydning til verken eksplosjon eller brann. Fikk ei heller fyr på gassen med blåselampe. Selvfølgelig er dette ikke vitenskapelig korrekt gjennomført, men artig lell :-)

 

MEN...gassen som utvikles når batteriets elektrolytt koker og gasser er antagelig veldig farlig. Den inneholder blant annet fluor. 

 

Lading kan gjøres med en vanlig strømforsyning som leverer rett og fin likestrøm i prinsipp minst til 14.6VDC, og maks 16VDC. Behøver ikke trinnlading, som til blybatterier.

 

Cellene har lav indre motstand, som igjen gjør at varme i batteriene ikke blir et problem i den praktiske anvendelsen i båt.

De har også lav selvutlading, og det sies at de skal lagres (på vinteren?) med litt under fulladet kapasitet.

 

Det er faktisk litt vanskelig å finne veldig troverdige åpne kilder (les: forskning) til en del av de påstandene som florerer på nettet. Også noen av mine punkter over er tynt dokumentert som sagt.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så om jeg forstår riktig så kan en ikke bruke evt eksisterende lader, dvs en må ha en ny/egen lader til forbruksbanken. Og om en ikke har noen form for forbruksmåler så må man ha det nå. Og hva med laderegulatoren fra solcellene, kanskje det ikke fungerer? Og dynamo trenger ekstern laderegulator. Og startbatteri og forbruksbank må adskilles så en må gjøre om på evt hovedstrømbrytere og skillereleer.

 

Er jeg på bærtur da? For det legger i så tilfelle til noen kroner på regninga ;-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Så om jeg forstår riktig så kan en ikke bruke evt eksisterende lader, dvs en må ha en ny/egen lader til forbruksbanken. Og om en ikke har noen form for forbruksmåler så må man ha det nå. Og hva med laderegulatoren fra solcellene, kanskje det ikke fungerer? Og dynamo trenger ekstern laderegulator. Og startbatteri og forbruksbank må adskilles så en må gjøre om på evt hovedstrømbrytere og skillereleer.

 

Er jeg på bærtur da? For det legger i så tilfelle til noen kroner på regninga ;-) 

Jeg løser dette med en diode med 0;7volts spenningsfall før lithiumbatteriene. Lader via bly-syre. Ligger med landstrøm., 13;18v på lithium,  og de har 63% på tanken. Før tur lasker jeg bankene sammen, og fyller de opp til 100%.

Link to post
Share on other sites

Min lader gir maks 14,8V til 14,9V (CTEK) og så floater den på 13,6V til 13.8V som LiFePo4 banken fint lever med. Har denne laderen eksklusivt til lithiumene. Har en egen liten CTEK til startbatteriet i tilllegg. Personlig har jeg satt opp en raspberry Pi med overvåkning på forbruk (victron med usb kobling) slik at jeg kan legge inn/ut laderen basert på forbruket. Nå på vinteren som båten er på land har jeg nesten ikke noe som forbruker (jeg har kameraovervåkning f.eks.) så da legger jeg float mellom 40% og 60% lading. I havna ligger jeg mellom 75% og 80%. Siste 20% lades av dynamo når jeg reiser ut på fredagene :) Vet ikke om denne måten å gjøre det på er veldig smart eller ikke, men det føles bra! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...