Jump to content

Seriøse leverandører av lifepo4 batterier


TerjeFjern

Recommended Posts

Pinkvin: Du trenger ikke egen lader pga. LiFePO4 cellene. De klarer seg fint med en vanlig blylader som drar opp til nok spenning. Du trenger heller ingen forbruksmåler. Dersom batteriet har BMS så har det et spenningsvern som skrur av batteriet når spenningen blir for lav.

Dynamoen trenger ingen ekstern regulator, men for å få utnyttet LiFePO4 banken godt så trenger du en kraftig lader, og en dynamo som kan dra på med litt strøm inn til batteriet.

 

Men det er fordel at du ikke blander sammen bly bank og LiFePO4 bank. 

Min erfaring er at blybatterier sliter mer med solceller enn LiFePO4 batteriene.

 

LiFePO4 er generelt bedre og mer robuste batterier/celler, men vi har så lang fartstid med bly at vi alle er litt skeptiske. Det tror jeg er helt greit fordi kvaliteten vil gå opp og prisene vil gå ned på LiFePO4, mens vi sitter på gjerdet og tenker. :-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

24 minutes ago, SamH said:


Og da risikerer du vel at dynamoen skades ? 

 

Skjønner ikke hvordan det skal kunne skje ved at BMS skrur av batteriene? Noen har satt inn regulator for å presse opp strømleveransen fra dynamoen. Jeg får ca 80-90A fra min 115A dynamo. Noen monterer regulator for å få mer ut av dynamoen men det har vært tilfeller av havarert dynamo pga den blir presset for hardt. Jeg lever godt med 80-90A. 

 

Det er ikke påkrevet med egen måler for lithium, men du får ikke like mye utslag på spenning ved utlading så du kan kanskje ikke stole like mye på voltmeteret. Men på mine makspower batterier er det ca 10-15% gjenværende kapasitet ved ca 12,6V spenning, fullt batteri er 13,7V. Men akkurat når det er "tomt" merker du ikke før lyset går. :D Jeg har min Victron satt i alarm modus så den piper når jeg detter under 15% kapasitet. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Stenger du av strømmen brått ut fra dynamoen stiger spenningen internt i den, og diodene i den er dermed utsatt. Dette er ikke noe nytt under solen, bare å skru en hovedbryter forbi 0 kan være  nok til å ødelegge diodene.
En BMS som har noen form for opsjon for å stenge feltet til dynamoen redder dagen. Men det kompliserer ytterligere.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 4 minutter siden:

Stenger du av strømmen brått ut fra dynamoen stiger spenningen internt i den, og diodene i den er dermed utsatt. Dette er ikke noe nytt under solen, bare å skru en hovedbryter forbi 0 kan være  nok til å ødelegge diodene.
En BMS som har noen form for opsjon for å stenge feltet til dynamoen redder dagen. Men det kompliserer ytterligere.

Derfor bør dynamo lade både bly og lifepo4 samtidig. Da tar blybatteriet trøkken. Behold ihvertfall startbatteriet som blysyre.

Link to post
Share on other sites

Marinehowto målte en peak på 87.2V med en 3A load ved siden av LifePO4 da BMSn kutta. Ikke heldig for resten av strømtingene det.
Jeg har vel også tenkt på et offerblybatteri i parallell med LifePO4, men, egentlig.. Jeg syns ikke dette er moden teknologi for min båt riktig enda. Masse fordeler, javel, Men, risiko for store, dyre, ubetimelige ulemper er for stor som det ser ut for meg nå. Selv om jeg har både nok dynamo og "riktig" regulator allerede. 
 
https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 28 minutter siden:

Marinehowto målte en peak på 87.2V med en 3A load ved siden av LifePO4 da BMSn kutta. Ikke heldig for resten av strømtingene det.
Jeg har vel også tenkt på et offerblybatteri i parallell med LifePO4, men, egentlig.. Jeg syns ikke dette er moden teknologi for min båt riktig enda. Masse fordeler, javel, Men, risiko for store, dyre, ubetimelige ulemper er for stor som det ser ut for meg nå. Selv om jeg har både nok dynamo og "riktig" regulator allerede. 
 
https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Hvorfor skal et underspenningsvern som løser ut på 10VDC stenge av strømmen når en dynamo lader med 12-15VDC? Det er i så tilfelle en feil, og ikke en tilfeldig funksjonalitet.

At dioder ikke er spesielt glade i spennings-peaker er kjent, men dette har lite med LiFePO4 cellene å gjøre, men har sannsynligvis noe med BMS å gjøre.

 

BMS som leveres i dag er billige og dårlige, og fungerer sjeldent slik som LiFePO4 batteriene har godt av. I løpet av 2-3 år vil dette ha bedret seg betraktelig. Allerede nå finnes kontrollsystemer som kan styre flere LiFePO4 batteripakker på en langt smartere måte, men disse er fortsatt rent for dyre for fritidsmarkedet.

 

Den som sitter på gjerdet, og lever med blybatterier i 3-5 år til vil nok kunne se at utviklingen innen LiFePO4 cellene, Dynamoene m/regulator, Landstrømladere og BMS vil ha kommet så langt at det da finnes gode og billige løsninger på markedet. 

 

Dette er et tog som kommer, og ikke et tog som går, slik at å vente litt på perrongen er helt greit. :-)

Redigert av Miranda2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Miranda2 said:

Hvorfor skal et underspenningsvern som løser ut på 10VDC stenge av strømmen når en dynamo lader med 12-15VDC?

Det gir selvfølgelig ingen mening. Men BMSene er ikke bare underspenningsvern. De er gjerne og overspenningsvern, temperaturvern, ubalansevern etc. At du får en transient om strømmen brytes når dynamoen går flat-out og gir 100-200-300A gir mer mening.

 

Jeg tenker også at om 3-5ish år er både batterier og kringutrustninga  blitt bedre og mer anvendelig. I mellomtiden bruker jeg opp AGMene..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Miranda2 skrev for 2 timer siden:

Pinkvin: Du trenger ikke egen lader pga. LiFePO4 cellene. De klarer seg fint med en vanlig blylader som drar opp til nok spenning. Du trenger heller ingen forbruksmåler. Dersom batteriet har BMS så har det et spenningsvern som skrur av batteriet når spenningen blir for lav.

Dynamoen trenger ingen ekstern regulator, men for å få utnyttet LiFePO4 banken godt så trenger du en kraftig lader, og en dynamo som kan dra på med litt strøm inn til batteriet.

 

Men det er fordel at du ikke blander sammen bly bank og LiFePO4 bank. 

Min erfaring er at blybatterier sliter mer med solceller enn LiFePO4 batteriene.

 

LiFePO4 er generelt bedre og mer robuste batterier/celler, men vi har så lang fartstid med bly at vi alle er litt skeptiske. Det tror jeg er helt greit fordi kvaliteten vil gå opp og prisene vil gå ned på LiFePO4, mens vi sitter på gjerdet og tenker. :-)

 

 

Det var beroligende. Så jeg skjønner da at det må bli litt "ombygging" av strømløsningen, men ikke nødvendighvis noe som drar avgårde masse bytting/nytt utstyr og arbeid. 

 

Jeg har 100A trøsterbatteri i baugen som er koblet til startbatteri (begge bly/syre). Så har jeg 225A (3x75 bly/syre) til forbruk. Kan velge mellom de ulike bankene vha hovedbryter, men det er også installert ett relé som først lader forbruksbanken, så start/trøster. 

 

Lader via en waeco lader som jeg mener er 25A og som jeg kan justere volten på vha dip- switcher. Jeg mener den er koblet til begge bankene samtidig....

 

Så har jeg 2x50W solcelle som er koblet til forbruksbanken. 

---

 

Når forbruksbanken begynne å bli sliten så ser jeg da for meg at jeg kan fjerne releet som styrer ladingen mellom bankene, koble Waeco landstrømladeren vekk fra startbatteriet... og styre ladinga mellom bankene 100% manuelt vha hovedstrømbryter.

 

Så kan jeg kjøpe ett  100A  LiFePO4 og sette inn som forbruksbank. Eller er det å strekke strikken å si at ett 100A  LiFePO4 vil erstatte 225A bly- syre? Ser for meg at den gode ladeevnen til  LiFePO4 vil kompensere, eller kanskje det allerede er regnet inn i "100A erstatter 200A bly-syre" påstanden? 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

Det var beroligende. Så jeg skjønner da at det må bli litt "ombygging" av strømløsningen, men ikke nødvendighvis noe som drar avgårde masse bytting/nytt utstyr og arbeid. 

 

Jeg har 100A trøsterbatteri i baugen som er koblet til startbatteri (begge bly/syre). Så har jeg 225A (3x75 bly/syre) til forbruk. Kan velge mellom de ulike bankene vha hovedbryter, men det er også installert ett relé som først lader forbruksbanken, så start/trøster. 

 

Lader via en waeco lader som jeg mener er 25A og som jeg kan justere volten på vha dip- switcher. Jeg mener den er koblet til begge bankene samtidig....

 

Så har jeg 2x50W solcelle som er koblet til forbruksbanken. 

---

 

Når forbruksbanken begynne å bli sliten så ser jeg da for meg at jeg kan fjerne releet som styrer ladingen mellom bankene, koble Waeco landstrømladeren vekk fra startbatteriet... og styre ladinga mellom bankene 100% manuelt vha hovedstrømbryter.

 

Så kan jeg kjøpe ett  100A  LiFePO4 og sette inn som forbruksbank. Eller er det å strekke strikken å si at ett 100A  LiFePO4 vil erstatte 225A bly- syre? Ser for meg at den gode ladeevnen til  LiFePO4 vil kompensere, eller kanskje det allerede er regnet inn i "100A erstatter 200A bly-syre" påstanden? 

 

 

 

Jeg har aldri jobbet med blybatterier. Jeg har en blybatteribank i båten, i tillegg til LiFePO4, men har egentlig ikke et forhold til blybatterienes egenskaper. De er der bare av gammel vane. Etter hva jeg har hørt av de som kan mye om bly så kan du benytte 50% av blybatterienes kapasitet. På LiFePO4 kan du trygt benytte 80% uten å forringe batteriet. I tillegg så vil LiFePO4 som kjent være raskere å lade, så det er vel sannsynlig at et litt eldre 200Ah bly kan erstattes av et nytt 100Ah LiFePO4. Men pass på...Dårlig BMS fjerner tilgjengelig kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Min dynamo lader til 14,4V, da slår ikke BMS ut. Samtidig har jeg dynamoen koblet via et skillerele for både forbruk og start. Dvs at selv om BMS slår ut så er det et godt gammelt AGM batteri igjen som dynamoen kan bryne seg på. ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Miranda2 skrev for 3 timer siden:

Jeg har aldri jobbet med blybatterier. Jeg har en blybatteribank i båten, i tillegg til LiFePO4, men har egentlig ikke et forhold til blybatterienes egenskaper. De er der bare av gammel vane. Etter hva jeg har hørt av de som kan mye om bly så kan du benytte 50% av blybatterienes kapasitet. På LiFePO4 kan du trygt benytte 80% uten å forringe batteriet. I tillegg så vil LiFePO4 som kjent være raskere å lade, så det er vel sannsynlig at et litt eldre 200Ah bly kan erstattes av et nytt 100Ah LiFePO4. Men pass på...Dårlig BMS fjerner tilgjengelig kapasitet.

 

Jeg er ikke så opptatt om jeg får 70-80 eller 90% ut av max kapasitet så lenge jeg får nok ;-) Ofrer gjerne noe kapasitet om det blir mer problemfritt, men det er kanskje ikke noen sammenheng sånn direkte?

 

Sjøbliss skrev 5 minutter siden:

Min dynamo lader til 14,4V, da slår ikke BMS ut. Samtidig har jeg dynamoen koblet via et skillerele for både forbruk og start. Dvs at selv om BMS slår ut så er det et godt gammelt AGM batteri igjen som dynamoen kan bryne seg på. ?

 

Ja det er ett poeng, jeg tenker på en måte at skillereleet kobler batteribankene i sammen, men det gjør det jo ikke. Mitt rele gjør at jeg først lader opp forbruksbank, så start/trøster. Det vil jo være helt perfekt om jeg bytter ut forbruksbanken med LFP... Da tar forbruksbanken det den trenger i en drittfart, så får start og trøsterbatteriene sitt etterpå. 

 

Men solcellene, kan de lage noe trøbbel? Er jo ikke svære greiene, men blir jo normalt litt noen timer hver dag, året rundt. Hvis LFP ikke er glad i floatlading så høres det jo ut som om solceller ikke er noe særlig... Og det er jo "teit" om en har en forbruksbank som ikke kan benytte seg av solceller.

Link to post
Share on other sites

Så lenge solcellene ikke lager høyere spenning enn 13,8 kan vel ikke det være noe problem. Mener han på Makspower sa at solcelle pluss lifepo4 er god match. Har du regulator som lager float på lavere eller lik spenning på 13,8V hadde jeg ikke bekymret meg. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 44 minutter siden:

 

Jeg er ikke så opptatt om jeg får 70-80 eller 90% ut av max kapasitet så lenge jeg får nok ;-) Ofrer gjerne noe kapasitet om det blir mer problemfritt, men det er kanskje ikke noen sammenheng sånn direkte?

 

 

Ja det er ett poeng, jeg tenker på en måte at skillereleet kobler batteribankene i sammen, men det gjør det jo ikke. Mitt rele gjør at jeg først lader opp forbruksbank, så start/trøster. Det vil jo være helt perfekt om jeg bytter ut forbruksbanken med LFP... Da tar forbruksbanken det den trenger i en drittfart, så får start og trøsterbatteriene sitt etterpå. 

 

Men solcellene, kan de lage noe trøbbel? Er jo ikke svære greiene, men blir jo normalt litt noen timer hver dag, året rundt. Hvis LFP ikke er glad i floatlading så høres det jo ut som om solceller ikke er noe særlig... Og det er jo "teit" om en har en forbruksbank som ikke kan benytte seg av solceller.

 

BMS'en for de batteriene som blir levert i Norge for tiden skal vel gi en problemfri overgang fra Bly til LiFePO4, men den bidrar antagelig til redusert tilgjengelig kapasitet også.  

 

Jeg har også hørt at flere sier at LiFePO4  ikke er glad i floatlading, men jeg har ikke kunnet finne noe "vitenskapelig" informasjon som støtter dette. 

 

 

Link to post
Share on other sites

LifePo4 er laget for å lades opp, og lades ut. Ikke stå med float, da de kan overfylles, selv med lavere spenning enn 14volt. Lagring bør være på rundt 60% av kapasitet, ca 13,2 volt. Derfor lader jeg via blybatteriet, med skillediode, og 0,7V spenningsfall til Lithium. Dette er på landstrøm. Når motor går, har jeg egen dynamo, og MC regulator til Lithiumbatteriene. Denne blåser opp Lithiumbanken på ett blunk, så er det en MosFet diode, uten spenningsfall, som sørger for å forsyne blybatteriene med strøm, da forbruket også er tatt ut via blybatteriene. Jeg har seilbåt, så hos meg stopper MC regulator ladingen på 14V. Hadde jeg hatt motorbåt, med mer motorgange, ville jeg redusert ladespenningen til Lithiumbatteriene til 13,5-13,65V, eller ved veldig mye motorkjøring 13,2V. Har lagt merke til at Makspower kjører hele 14,4 V på sine regulatorer. For vanlig bruk har det muligens ingen betydning, eller man reduserer syklusene til 1500stk, istedenfor 7000. Jeg prøver alikevel å få batteriene til å vare så lenge som mulig, gjerne båtens levetid. 1000A LifePo4 er ikke gratis, men båtlivet er blitt bekymringsløst, og jeg sløser med strømmen ombord.

 

For å fylle Lithium raskere, eller ved landstrøm, når jeg vet jeg trenger full bank, og ikke vil ha lading på en stund, har jeg en lask, som jeg manuelt legger mellom blybatteriene, og Lithiumbatteriene. Kunne kanskje vært løst mer permanent, f.eks med ett tidsstyrt relè, så jeg gjør muligens dette etter vært. 

Link to post
Share on other sites

Lurer på og skaffe meg Lifepo4 batterier, men det koster jo endel... Hvordan er det og sette inn flere batterier på sikt? Må man skifte ut hele banken eller kan man utvide med flere batterier senere når lommeboken tillater det? Uten at det er negativt for banken man har fra før?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...