Jump to content

Krabbefiske, hva er det jeg ikke gjør riktig.


Normarco

Recommended Posts

Mine venner.

lenge siden jeg har postet men håper Dere kan forklare hva jeg ikke gjør riktig.

 

Så til sakens kjerne, jeg liker krabbe og har nå prøvd gjennom en stund å få lurt krabbene i teina noe som jeg åpenbart ikke får til. Teina er fra Biltema og jeg har stripset kjetting i bunnen for stabilitet, agnet nå med agnsild i nylonstrømpe samt 3 bokser med kattemat som jeg perforerte med gaffel. Agnsilda er borte, strømpen er blitt hullete og boksene med kattemat er klippet opp?!

fangsten var 4 stk små krabber på ca 3-4 cm og en liten flyndre.

Jeg holder hus på Hvaler og satt teina i går i et område hvor det var flere teiner, hummer formoder jeg, på ca 12 meter. Jeg er ute etter krabbe og ikke hummer.

legger ved bilde av teina, boksene med kattemat, nylonstrømpa og bilde av hvor jeg satt teina, det er jo noe som spiser agnet men hva?

Virker som om at ”alle“ får krabbe bare ikke meg, vil gjerne lære meg dette så alle tips mottas med takknemmelighet. 

 

C95EDD1B-E094-4FFF-999F-341D89589548.jpeg

8DD5F52F-C62B-420D-9ED1-93DECF76A53C.jpeg

02A4969F-22D8-4CED-A090-E309A864415C.jpeg

582C5FB1-71EC-4EDE-92B6-BA75DAB5B5E6.jpeg

3B1E04D4-A8DE-438B-9369-BA2EF7E75F22.png

Redigert av Normarco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det kun nattstått? Eller har den stått lengre? 

Kjøpte 1 sånn teine for noen år siden, generelt mindre fangst enn de andre teinene jeg brukte. Samt at krabben reiv opp og fikk hull på teina både titt og ofte.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ser er at du ikke har krabbeteine, du hat hummerteine. Du ser det på de runde metall kalvene. De er konstruert for å holde krabben vekk' siden hummer skyr krabber. Så kun mindre krabber kommer seg inn der .

Krabbeteiner har flate brede kalver, men de har og slike runde åpninger, men det er for å slippe hummer ut....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

ags88 skrev 7 minutter siden:

Er det kun nattstått? Eller har den stått lengre? 

Kjøpte 1 sånn teine for noen år siden, generelt mindre fangst enn de andre teinene jeg brukte. Samt at krabben reiv opp og fikk hull på teina både titt og ofte.

Satte i går klokken 1700 og halte i dag klokken 1600

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 2 minutter siden:

En ting jeg ser er at du ikke har krabbeteine, du hat hummerteine. Du ser det på de runde metall kalvene. De er konstruert for å holde krabben vekk' siden hummer skyr krabber. Så kun mindre krabber kommer seg inn der .

Krabbeteiner har flate brede kalver, men de har og slike runde åpninger, men det er for å slippe hummer ut....

Slik at jeg forstår deg riktig; der hvor krabben skal inn må inngangen være flat?

ser jo av hummertåden at det fanges krabbe i disse også, da som bifangst i stedet for hummer.

Link to post
Share on other sites

Sandebukta skrev 3 minutter siden:

Det går an å prøve litt dypere nå som det er kaldere i vannet kanskje? Mer agn går an, hvit fisk eller makrell funker bra. De svarte små teinene på XXL til 79 kr fisker bedre enn disse etter mine erfaringer

Men hva er det som spiser opp agnet og åpner boksen med kattemat? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Av "ikke- fisk agn" så har også ferdistekt kylling, type billig, fungert godt for meg. 

Ut over agnet, er det noe annet? Redskapen for eksempel, blir rett missunnelig når hummerfiskerne får stor fin krabbe på ”hummerdybde“, hadde aldri trodd at det skulle være så vanskelig?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Normarco skrev 1 minutt siden:

Ut over agnet, er det noe annet? Redskapen for eksempel, blir rett missunnelig når hummerfiskerne får stor fin krabbe på ”hummerdybde“, hadde aldri trodd at det skulle være så vanskelig?

 

Du for å si det sånn.. jeg er vestlending. Er på vestlandet på fisketur nå og da. Da slenger vi, faktisk, et par teiner ut i fjæra på lav sjø og heiser opp svære og fine krabber etter noen timer. Trenger mao ikke å sette ut båten engang ;-) Men det er en avsporing..

 

Har satt teiner ved Hvaler et par ganger og konkluderte med at det ikke er krabbe der :-) Men sist høst kom det en eldre kar inn med båten full av krabbe tatt rett utenfor der jeg har båten liggende. Han brukte krabbegarn. 

--

Så jeg ville i utgangspunktet si at du fisker etter krabbe i feil fylke eller landsdel... :giggle: Men i følge pålitelige kilder så er det jeg som tar feil. Aner ikke hva du skal gjøre annerledes utover å prøve mer :-). Kanskje et par teiner til og legge på to ulike plasser, på ulikt dyp, kanskje også forskjellig agn for å se om du merker noen forskjell. Og kanskje teiner med "flat åpning", virker litt rart med sånn rund klave, skal jo ikke store krabben til før den ikke kommer inn...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

 

Så jeg ville i utgangspunktet si at du fisker etter krabbe i feil fylke eller landsdel... :giggle: 

He he, jeg får trøste meg med at det er tomt for krabbe.

Kjøper vel en teine til, som er ren krabbeteine så får vi se, ender vel masse hummer i den?

Link to post
Share on other sites

Sett teina dypere.

I september i fjor satte jeg lenker med gode tunge krabbeteiner på 25-35 meters dyp. Agnet med fersk makrell. Fikk masse store krabber, også i de med runde innganger.

I år ble regelen for minimumsdybde (25m) for krabbeteiner fjernet, så nå i september satte jeg dermed lenkene med teiner på grunnere vann. Rundt 10 -15 meter. Bra krabbebunn, agnet med fersk makrell og brukte de samme teinene. Flere forskjellige plasser. Resultatet var veldig dårlig. Flere teiner var helt tomme.

Nå i hummerfisket setter jeg teinene på rundt 25-30 meter og får masse krabbe på salt makrell.

Noen steder går krabba grunt på sommer og høst, men der jeg har prøvd gjør den tydeligvis ikke det. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Trulte37 skrev 11 minutter siden:

Sett teina dypere.

I september i fjor satte jeg lenker med gode tunge krabbeteiner på 25-35 meters dyp. Agnet med fersk makrell. Fikk masse store krabber, også i de med runde innganger.

I år ble regelen for minimumsdybde (25m) for krabbeteiner fjernet, så nå i september satte jeg dermed lenkene med teiner på grunnere vann. Rundt 10 -15 meter. Bra krabbebunn, agnet med fersk makrell og brukte de samme teinene. Flere forskjellige plasser. Resultatet var veldig dårlig. Flere teiner var helt tomme.

Nå i hummerfisket setter jeg teinene på rundt 25-30 meter og får masse krabbe på salt makrell.

Noen steder går krabba grunt på sommer og høst, men der jeg har prøvd gjør den tydeligvis ikke det. 

Hvor i landet fisker du?

Link to post
Share on other sites

Jeg fisker utenfor Fredrikstad og Hvaler ja. Det som også kanskje bør nevnes er naturligvis oppdriften på markøren/blåsa/korken du bruker i forhold til vekten på teina. Selv med kjetting inni så veier ikke den teina noe særlig, så du må passe på å ikke ha for mye oppdrift i pløsa. Kanskje lage en liten flaggbøye med minimal oppdrift, eller feste noe tungt på tauet noen meter foran teina som pløsa kan rykke i så teina ligger i ro. Du skriver ikke at teina har flyttet seg, men den kan stå å danse på bunnen ettersom bølgene rykker i tauet og da fisker den ikke noe bra.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Dette kan variere veldig. Jeg setter hummerteiner i området utenfor Hankø. Vanligvis får jeg masse krabbe og lite hummer i hummerteinene. Men i går dro jeg fem teiner som alle var helt tomme. Det har faktisk aldri hendt meg før. Så prøv igjen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 9 minutter siden:

Har fanget mye krabbe i slike teiner - store, feite beist også. Problemet er å få ristet dem ut, de griper seg fast i nota under turen opp til båten, og nekter å slippe taket. Har noen et tips komme med der, så kom gjerne med det.

 

Ellers samme erfaring som Trulte37 mhp. dybde - 25-30 meter - deromkring.

 

Da konkluderer jeg, så langt, at teina er brukbar men må finne dybden.

 

Da er det bare å fortsette til man ”treffer“, her gikk jeg rundt å trodde at det var overskudd av krabbe på bakgrunn av hva andre har fått i hummerteinene, så feil kan man ta.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 16 minutter siden:

Har fanget mye krabbe i slike teiner - store, feite beist også. Problemet er å få ristet dem ut, de griper seg fast i nota under turen opp til båten, og nekter å slippe taket. Har noen et tips komme med der, så kom gjerne med det.

 

Ellers samme erfaring som Trulte37 mhp. dybde - 25-30 meter - deromkring.

 

Hold teina slik at krabben blir hengende opp-ned, da slipper den taket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...