Jump to content

Ny/nyere båt med utenbords eller eldre med innenbords diesel?


bjoris

Recommended Posts

Etter 11 sesonger med vår kjære Hanse 350 er luften ute av ballongen for seiling, hos resten av familien, og vi skal for andre gang fra seilbåt til motorbåt:)

 

Vi skal ha en rask motorbåt, den skal være lukket og ha godt over 20 knop marsjfart. Soveplasser, men ikke noe større enn 26-27 fot, overnatting og full turkomfort for hele familien tar vi oss ikke råd til, da det de neste årene blir mye transport til felles familiehytte og ellers dagsturer/fisking/garn

 

Av båten vi ser på:

 

NB820 Sport

Finnmaster 7600

Askeladden C75

Finnmaster Pilot 7 Weekend

Jeanneau 795/695

 

Dvs vi har bare sett på de to øverste pt, det er først i det siste vi har begynte å tenke på nyere båter/ny båt og da ser vi at det bare er påhengs som er å oppdrive i aktuell prisklassen. Vi tenker maks å bruke det vi får for seilbåten, helst litt mindre. Har allerede brukt 60.000 på kjøp av lekebåt til Tirsdagsregattaene (B/One), deles med kompis... Drit kul båt forresten, vi seiler fra alt og alle i foreningen, hehe, mulig vi har vært heldig til nå, nettopp fått den, men makan til lettplanet seilbåt skal du lete lenge etter, men nok om det...

 

Antar det er flere som har vært i samme "dillemma", tradisjonell diselbåt som fort blir +10 år eller ny påhengsbåt med garanti forutsigbart kostnadsnivå, erfaringer fra overnevnt modeller samt gode alternativer i samme prisklasse mottas med takk:)

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg havde en Beneteau 780 i to sæsoner. Meget båd for pengene og meget meget enklere liv med udenbords motor. 

 

Så det er mit bud: Jeanneau eller Beneteau på 780 eller deromkring. ny eller næsten ny. Stort agterdæk, to brugbare sovepladser, marcher på 25 knob med 175-200 heste. Kan oven i købet trailes med stor bil og stor trailer. 

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, MajorAndy said:

Jeg havde en Beneteau 780 i to sæsoner. Meget båd for pengene og meget meget enklere liv med udenbords motor. 

 

Så det er mit bud: Jeanneau eller Beneteau på 780 eller deromkring. ny eller næsten ny. Stort agterdæk, to brugbare sovepladser, marcher på 25 knob med 175-200 heste. Kan oven i købet trailes med stor bil og stor trailer. 

 

Beneteau ja, de har jeg ikke sett så nøye på enda. Hvilket bensinforbruk har du pr nmil i marsjfart? 1,5 ca? Har du ikke kjennskap til Finnmaster? Jeg liker "Viknes" looken;) Men ser de er litt mindre bobåter

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ville tatt med Askeladden P80 Weekend på listen din, flott båt som møter kriteriene dine. Har denne selv og er veldig fornøyd. Skal jeg ha større båt nå så blir det innenbords diesel, men A P80 går forholdsvis rimelig syns jeg. Jeg er nok i gruppen som kunne hatt P80 med diesel pga. at jeg går ofte langt når jeg er på tur, typisk 120-150 nm på en helg, 100 + motortimer i året. Men foreløpig så trives jeg for godt med lydbilde av Suzukien, liker ikke så godt diesel-duren.... 

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bjoris skrev 1 minutt siden:

 

Det var bare den prisen da...

Ja men så A C75 på listen din, den finner du vel bra eksemplarer av for 650-750.. Det er oppnåelig hvis du finner en 2012-2013 modell P80, typisk med Suzuki DF200/DF250. Har selv DF 200 og den motoren kler båten veldig fint. Marsjer 4000 omd. 20 knop, 22-23 knop er fortsatt rolig lydbilde, makser på 34 knop på en god dag. Snakket med en kar i sommer med P80 og den nye DF350èn, han toppet 38 knop og marsjet 22, så hørtes ut som det er overkill for båten.. 8 voksne ombord i min merkes knapt, går fint i plan og litt bedre i bølgene med mer vekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg havde en Yamaha 225 på hækken. Fantastisk motor men stor til båden. Der havde jeg et forbrug på 1.7-1.9 liter/nm ved march som jeg husker det. 

 

Du kan læse om erfaringerne med min, se billeder mm her: 

 

 

Men den holdt kun ro sæsoner. Vi savnede simpelthen bedre turmuligheder, bedre pantry og lidt mere komfort. Det har vi så nu. Men til gengæld indenbords dieselmotor igen....

 

Uttern C77 er jo et andet bud. Samme koncept men mere nordisk. Og dyrere. En nyere brugt 780 bør kunne fået til omkring 350 BP.

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Cissaman said:

Ja men så A C75 på listen din, den finner du vel bra eksemplarer av for 650-750.. Det er oppnåelig hvis du finner en 2012-2013 modell P80, typisk med Suzuki DF200/DF250. Har selv DF 200 og den motoren kler båten veldig fint. Marsjer 4000 omd. 20 knop, 22-23 knop er fortsatt rolig lydbilde, makser på 34 knop på en god dag. Snakket med en kar i sommer med P80 og den nye DF350èn, han toppet 38 knop og marsjet 22, så hørtes ut som det er overkill for båten.. 8 voksne ombord i min merkes knapt, går fint i plan og litt bedre i bølgene med mer vekt.

Sjekket bare at rimeligste nå på finn.no var 1.1 MNOK:) Ja, kan godt være noen år slik at det verste verdifallet er tatt... 650.000 for en slik er ikke å forakte antakelig, så veldig ok ut de som ligger der, men er jo da som sagt nye til 1.1... C75 er absolutt i øverste prisklasse, men ligger en til 650 i Bergen med 300 hk. Kan godt klare meg med 200 hk... Ang C75 så syns jeg akterdekket er veldig lite...

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev 4 minutter siden:

Sjekket bare at rimeligste nå på finn.no var 1.1 MNOK:) Ja, kan godt være noen år slik at det verste verdifallet er tatt... 650.000 for en slik er ikke å forakte antakelig, så veldig ok ut de som ligger der, men er jo da som sagt nye til 1.1... C75 er absolutt i øverste prisklasse, men ligger en til 650 i Bergen med 300 hk. Kan godt klare meg med 200 hk...

Lå et par tre stk i sommer med utropspris 750-820, også en veldig godt utstyrt diesel-versjon til rett over 800, bør være mulig å få ned endel hos en ivrig selger: ) Men C75 er en veldig flott båt og lynrask med DF300, heftig med 43 knop: ) 

Link to post
Share on other sites

I båtmagasinet 4/mai 2017 er jeanneau merry fisher 795 testet mot finnmaster pilot 7 weekender. Kan være interresant lesing for deg....

Konklusjon i testen er jeanneau er best til ferie/overnatting, skrangler litt.

Finnmaster har best sjøegenskaper og er mer kompakt, litt trang, best som helårsbåt. 

Hadde jeg hatt scanner skulle jeg lagt ut artikkelen til deg.

 

Prøv å bruke tid på prøvekjøringer, det gir best grunnlag for et godt valg, etter dine premisser.  

Bensin eller diesel? Gangtid i året må avgjøre om diesel er aktuelt i forhold til økonomi. Båtmagasinet hadde en artikkel for en del årsiden der de hadde regnet på bensin/diesel i samme båt, husker ikke hvilken båt det var, da var det 200 timer i året som var tatt utgangspunkt i,  på 20 år var da innkjøpspris/forbruk blitt lik. Dette var da på nye båter....

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Mort1 said:

I båtmagasinet 4/mai 2017 er jeanneau merry fisher 795 testet mot finnmaster pilot 7 weekender. Kan være interresant lesing for deg....

Konklusjon i testen er jeanneau er best til ferie/overnatting, skrangler litt.

Finnmaster har best sjøegenskaper og er mer kompakt, litt trang, best som helårsbåt. 

Hadde jeg hatt scanner skulle jeg lagt ut artikkelen til deg.

 

Prøv å bruke tid på prøvekjøringer, det gir best grunnlag for et godt valg, etter dine premisser.  

Bensin eller diesel? Gangtid i året må avgjøre om diesel er aktuelt i forhold til økonomi. Båtmagasinet hadde en artikkel for en del årsiden der de hadde regnet på bensin/diesel i samme båt, husker ikke hvilken båt det var, da var det 200 timer i året som var tatt utgangspunkt i,  på 20 år var da innkjøpspris/forbruk blitt lik. Dette var da på nye båter....

 


Har lest den artikkelen, heller mot Finnmasteren av disse to, men skal se på begge nå i helgen så får vi se. Ang prøving så virker det som det ikke er så vanlig med demobåter, iallefall er det ingen av de jeg har snakket med nå som har dette... 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev 4 minutter siden:

Fin den, men ja, vi går en del lengre turer som kveldstur så forbruk er ett poeng, sånn sett bedre med diesel, men da blir det eldre båter med potensielle store kostnader

 

Vet ikke hva den bruker, finner det kanskje i en test. Til sammenligning går P80 på ca. 1,5-1,6 l/nm, normal rolig marsj..

Ser båtliv har testet den til 2,49 l/nm på 4000 omd og 20 knop...

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 10/18/2018 at 9:17 AM, Mort1 said:

Det kan være mulig å prøvekjøre privat også....

Hos forhandlere er det vel flere demobåter på sjøen til våren, vil jeg tro....  

 

Ja, jeg har allerede fått ett tilbud om å se på en P80W, så om andre har disse båtene jeg har på listen i nærområdet vårt så er jeg veldig takknemlig om noen vil vise dem frem:)

 

Prøver å få til å se på Finnmaster f.eks her vi bor...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da har vi vært å sett på C75, Antares 7 og 8 samt Barracuda 7 og Jeanneau 695 og 795 samt Marlin av samme størrelse.

 

C75:

Den er kul og sikkert veldig godt bygd, men veldig lite akterdekk som er litt håpløst upraktisk på c75, litt smartere på c76. Fruen satte uansett foten ned med toalett under putene, det er vi for gamle til forstår jeg;)

 

Antares 7/8.

Vi ser at 7 blir for lite, men 8 imponerte litt. Nå er det rett og slett utrivelig der disse står i Hgsd så det hadde hjulpet om de stod linet opp som Jeanneauen på Avaldsnes, med puter og duker og ja rett så trivelig. Antaresene står ved veien og alle løse puter ligger i forpiggen, nesten håpløst å få noe inntrykk uten å rydde ut disse, men båten er ok den. Mye plast, skeptisk til baugkonstruksjonen, men kanskje er den smart, med dyp V-bunn og så stort volum oppe slik det står i reklamen, vs at en ikke får bølger der båten er så brei når farten er høy. Utseende er litt sprekt og litt sprøtt med den baugen...

 

Jeanneau 695/795

Fruen falt for 795 og det er ikke overraskende da den er veldig innbydende og her også rigget smakelig til med god inne temperatur. Jeg er skeptisk til knirk og bygg-kvalitet, syns det var mye som virket spinkelt ombord, dette MÅ testes før jeg tørr å legge så mye penger på bordet...

 

Askeladden P80w

Vi var så heldig å få sett på og tatt en tur med en slik av ett medlem av båtplassen, tusen takk for turen. Det var veldig nyttig å få prøve båt med stor påhenger. Imponerende lavt støynivå og denne båten virket skikkelig skrudd sammen. Her stod en v6 200 Suzuki, denne er 2012 modell, nå er 200 hk 4 syl og antakelig liten til denne båten, men ok fart og aks med v6en, marsjet fint i 22-25 knop på 4500 om min.

 

Kjekk båt, men for prisen av ny J795 så må du her ned i båt som er ca 5 år og uten garanti. Poenget med påhengsbåt var at vi skulle slippe det uforutsigbare, men P80 var virkelig en flott båt, men også her blir det knapt i lugarer og ikke minst toalett... 

 

Gjenstår å sjekke ut:

 

P66/P77 W

Finnmaster p7 W

 

Selv om jeg likte veldig godt P80en og ser at en båt som J795 er en fin liten cabincruiser, så har jeg litt lett for å falle tilbake på NB820 Sport... Den jeg har i kikkerten er til ca 450 og 2003 modell, meget pen, AD41, god motor, men litt liten. Ting er tatt godt vare på her, men klart at turbo og drev samt andre ting kan fort stå for tur i en slik båt... MEN så er det en bedre båt enn disse nye og den er 250.000 rimeligere så en har jo litt å fikse på også:)

 

Vanskelig valg dette... Akkurat nå er jeg nesten glad seilbåten ikke er solgt for det tar tid å absorbere og sortere i inntrykkene og få tenkt nøye gjennom sammen hva båten egentlig kommer til å bli brukt til...

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev for 21 timer siden:

D

Askeladden P80w

 Her stod en v6 200 Suzuki, denne er 2012 modell, nå er 200 hk 4 syl og antakelig liten til denne båten, men ok fart og aks med v6en, marsjet fint i 22-25 knop på 4500 om min.

 

 

Godt poeng, tror nye Suzuki 200 blir for liten, er "gamle" V6èn jeg også har, den er sterk!

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra ny Askeladden P66W med 150 Suzuki utenbords til en eldre innenbords båt, Targa 27 med KAD 300 motor. Kostet meg det samme i innkjøp. 

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til nyere båter med utenbords. Er ingen tvil om at du får mye mer båt for pengene om du finner en godt velholdt eldre båt kontra en ny. At det er mer jobb med innenbords motor synes jeg aldeles ikke. Mann må ha service og vedlikehold uansett.

Så er det forbruk. Eksempelvis (test fra båtmagasinet) ville en P80 med:

 

-Volvo D3 220hk diesel ha ett forbruk på 1l/nm (ca 11,- per nm)

-Suzuki 200hk V6 besnin ha ett forbruk på 1,5l/nm (ca 24,- per nm)

 

I kroner og øre er det over det dobbelte. 

Ellers får jeg mer skikkelig båt følelse av innenbords diesel uten at jeg vet helt hvorfor. Så kan mann gå opp noen størrelser når mann kjøper brukt. Skal du ha overnattings muligheter så blir P66/77, Antares 7/8, osv sånn "halveis". Mens en NB820 osv får du mer enn skikkelig turbåt etter min mening :)

 

Vurdert NB 840? Eller Targa? 

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Storkveito said:

Jeg gikk fra ny Askeladden P66W med 150 Suzuki utenbords til en eldre innenbords båt, Targa 27 med KAD 300 motor. Kostet meg det samme i innkjøp. 

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til nyere båter med utenbords. Er ingen tvil om at du får mye mer båt for pengene om du finner en godt velholdt eldre båt kontra en ny. At det er mer jobb med innenbords motor synes jeg aldeles ikke. Mann må ha service og vedlikehold uansett.

Så er det forbruk. Eksempelvis (test fra båtmagasinet) ville en P80 med:

 

-Volvo D3 220hk diesel ha ett forbruk på 1l/nm (ca 11,- per nm)

-Suzuki 200hk V6 besnin ha ett forbruk på 1,5l/nm (ca 24,- per nm)

 

I kroner og øre er det over det dobbelte. 

Ellers får jeg mer skikkelig båt følelse av innenbords diesel uten at jeg vet helt hvorfor. Så kan mann gå opp noen størrelser når mann kjøper brukt. Skal du ha overnattings muligheter så blir P66/77, Antares 7/8, osv sånn "halveis". Mens en NB820 osv får du mer enn skikkelig turbåt etter min mening :)

 

Vurdert NB 840? Eller Targa? 

 

Ja, jeg havner fort på samme tanker som deg her altså. Samtidig ser jeg at båten neppe blir brukt mye til tur uansett og sånn sett syns jeg NB820 er mer enn stor nok, vi har begrenset plass på landstedet også og det var ikke så pop når vi kom med Hansen der og la beslag på flere av de beste plassen siden vi måtte det pga dybden og lengden på 11 meter...

 

Jeg må si jeg liker veldig godt NB820, vet ikke helt hvorfor, men det er ett godt dekk bak, skikkelig bysse og et toalett rom der du ikke må ha hode ut for å ja... nei, det blir nok til at vi tar sjansen på en slik. 

 

Targa, jo, ja, men er det ikke jeskla dyrt da? Ska ta en sjekk på finn.no nå, kvelden er da enda ung;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja akkurat nå er det lite på markedet, men kan godt stikke av med en fin targa 25/27 for 400-700 lapper. 
Til info så har NB820 fast aksling. De jeg har snakket med som har erfaring med fast aksling er at forbruket går opp og båter med fast aksling er ikke veldig komfortabel i fart over 18-20knop. Båter med fast aksling går vil ikke helt i plan og ploger seg mer i sjøen og får da mer motstand/vann som må flyttes fremfor seg. Derfor nevnte jeg NB840 som har hekkagregat. Da får du en båt som er mer lettere og manøvrere, mindre forbruk (selv om båten er litt større/tyngre) og høyere marsjfart. Får noen fine eksemplarer for en lav pris også og flybridge for de som ønsker det :) 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Storkveito said:

Ja akkurat nå er det lite på markedet, men kan godt stikke av med en fin targa 25/27 for 400-700 lapper. 
Til info så har NB820 fast aksling. De jeg har snakket med som har erfaring med fast aksling er at forbruket går opp og båter med fast aksling er ikke veldig komfortabel i fart over 18-20knop. Båter med fast aksling går vil ikke helt i plan og ploger seg mer i sjøen og får da mer motstand/vann som må flyttes fremfor seg. Derfor nevnte jeg NB840 som har hekkagregat. Da får du en båt som er mer lettere og manøvrere, mindre forbruk (selv om båten er litt større/tyngre) og høyere marsjfart. Får noen fine eksemplarer for en lav pris også og flybridge for de som ønsker det :) 

Neida, du frå 820 med hekkaggregat også som Sport, og det er disse jeg ser på, uaktuelt med denne og aksling. Sviger har det, men som du sier farten er lav og forbruket høyt. Kunne levd med forbrukt da vedlikeholdet er kr null på en slik, da gjør du alt selv, men farten er for lav ja, jeg må marsje greit på ett stykke over 20...

 

Ser bare en targa 23 til 535.000 og ja, vel, det er for dyrt for så liten og gml båt tenker jeg...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva med en Marex Estremo?

Flott hyttebåt med en skikkelig dieselmotor

Denna var til salgs i sommer.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97287093

 

Ville ikke kjøpt Japansk firtakter. Mange av de korroderer i stykker på få år.

På Finn, dukker det stadig opp motorer med vann i olja.

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=126555520&fks=126555520

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=125972788&fks=125972788

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=109587956&fks=109587956

Redigert av Tobiasitårnet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...