Jump to content

Ny/nyere båt med utenbords eller eldre med innenbords diesel?


bjoris

Recommended Posts

On 10/24/2018 at 9:37 AM, hanto1 said:

820 sport med aksling og 220 yanmar går 25-26 kn og marsjer pent på 20 + knop. Går du for utgave med drev så er de billigere på bruktmarkedet da utgaven med aksel er mere populær.

 

Jo, jeg er klar over det og jeg hadde nok tatt en kikk dersom det dukket opp en med 222 hk, men 184 hk er for lite. Den jeg har sett på gikk opp til 27 knop på marsjfart med 188 hk VP så det er en god del diesel å spare på hekkaggregat og mindre vibrasjon og støy også, som ikke er veldig bra på versjonen med aksling.

 

Dessverre er det så langt i mellom det jeg syns denne båten er verd og det selger syns den er verd så jeg har ikke giddet å prøve å bli enig, vi får selg først og se, frister også med helt ny Finnmaster Pilot 7 Weekend også, det er noe helt annet, men 15 år nyere... og ca 200 dyrere. Verdifallet blir større og jeg tror vi skal være uheldige med Volvoen om det skal bli dyrere totalt sett enn en ny Finnmaster, men så var det dette med overpris for NBen og på den andre siden det med piece in mind med nytt...

 

Hva tenker dere om en 2003 model med 41 motor og normalt utstyr, det skal sies at båten var usedvanlig pen, blank og fin i skroget og knapt en striper eller ett hakk. Motoren var også omtrendt som ny, men det hadde flasset mye der sjøvannsfilteret stod så der har det lekket, men det var tett nå... Selger ber om 520, jeg mener 400 er mer passende. Jeg har snakket med 2 stk som nylig har kjøpt 820 Sport, dog var begge 2001 modeller og litt kjiipere innredning, men samme båt ellers og de har gitt hhv 400 og 410, den til 400 var også en KAD43 som var nyoverhalt for 100 tusen. 

 

Verkstedet lokalt mente at 43 var å anbefale i denne båten og jeg merket jo at det tok tid få den i plan så 41 motoren er ikke perfekt heller, men det er en god motor. Vi marsjet på 23-24 knop på 3300 o/min, men du må over 3000 for at den skal plane sikkelig ut så søkklasta er motoren for liten ja... Det samme gjelder nok forsåvidt Finnmasteren med 150 hk...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det med sjøegenskaper er ofte et spørsmål om å gi og ta. Relativt små båter som det her er snakk om vil være mere påvirkelig av de ytre forhold enn f.eks hurtigruta. 

Jeg har selv NB 820 sport med 41 motor og drev. Er helt enig i at den er noe hard med krappsjø midt imot. Dette kommer selvfølgelig av at skroget er relativt flatbunnet og rimelig bredt helt fram mot baugen. Det man får igjen er fantastisk stabilitet med sjøen inn fra siden og særlig fra låringen, hvor mange andre sliter betydelig mer. Dessuten klarer man å holde båten i plan ned mot 11-12 knop ved hjelp av trimplan. Da skal sjøen være bra stygg for å lage problemer.

Når man først kommer seg utaskjærs og sjøen blir større, oppfører båten seg upåklagelig uansett hvilken retning sjøen kommer fra. 

I sammenligning med de andre båtene som trådstarter har på listen sin kan jeg ikke tenke meg at NB 820 framstår spesielt hard i motsjø. 

 

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg er klar over dette, men sammenlignet med J795 så tenker jeg den klarer seg bra. Selger var åpen på dette og sa at han alltid sakket ned på farten når det begynte å slå. Han gir også veldig godt inntrykk, forklarte at motoren ikke en gang hadde blitt tatt opp i turtall før temp var 80 grader og han har eid båten siden ny så dette er nok så bra som det kan bli for en 15 år gml båt der ikke ting er byttet. MEN, det betyr jo langt fra at ikke det kommer til å skje ting fremover...

 

MEN, det er jo også mer båt for vesentlig mindre penger så det frister ja... Spesielt siden vi har ett fantastisk enmannsverksted lokalt som både er veldig flinke og halve prisen av Yanmar/Volov og veldig fleksible, typisk så kommer han når du har båten på land likevel og dermed slipper en dobbel slipping etc. Dette er faktisk for meg ett vesentlig argument for om vi skal tørre å gå for NBen...

 

Men så er det dette med pris, vi er veldig langt fra hverandre og jeg ser ikke for meg at vi kan bli enige på noe jeg kan leve med selv... 

 

Men jeg ser at det nå koker mer og mer ned til denne NBen eller ny Finnmaster 7 PIlot Weekend eller Jeanneau 795. Jeg har enda ikke fått sett Finnmasteren. Vi har 3 stk lokalt, jeg har snakket med en av dem som har lovet meg å vise båten, men ikke rukket det enda så her kan en jo bli skuffet, men han var svært fornøyd så fornøyd at faren hans hadde kjøpt prikk lik båt året etter han. `Han beskriver båten som svært solid, ingen skrangelyder og veldig stillegåande og fin i 22-23 knop.

 

Vi har tenåringer som nok snart også skal ute med båten alene så det er ett argument for nytt og enkelt. En slik NB blir jo litt som å kjøre gammelbil, den vil ha ting som må passes på og derfor mye vanskeligere å låne bort;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

 

Back til topic

 

Vi var i dag og kikket på J795 hos noen som ligger i havna, det var mye vind og mørkt så vi kom oss ikke utpå, men har tilbud om det til helgen evt.

 

Må si at jeg liker denne båten mer og mer. Med kalesjen er den faktisk stor nok til at vi kan ta en weekendtur noe som ikke er tilfelle med Finnmasteren. Føler at Finnmastern faller ut nå, det er en for dyrt båt ifht plassen for oss, selv om den nok er en bedre båt enn J.

 

Jeg som er vant med dieselmotorer likte jo godt lyden fra Yamahaen også, dvs, det var jo ikke lyd på tomgang, med døren lukket så ar det ikke hørbart med litt vind...

 

Vel, vi får håpe salget går i boks i helgen og at vi får tatt en testtur.

 

Nye på lista er en 2012 Bella Falcon 26 med D3 220 hk. kjekk båt til vårt bruk, men designet er veldig trasig...

 

Grandezza 26 med samme motor er også der, men den er jo nesten samme pris som ny J795 så det blir feil, det er jo mer plass i Jeanneauen 

 

 

 

 

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, da endte visa med en NB820 Sport 2003 modell. Det var så nært det gikk ann at det ble en J795, men med garantiordning som forutsatte at båten var i det distrekten den ble solgt så ble mye av vitsen borte med å kjøpe nesten ny til en kvart mill mer. 

 

Jeg må si jeg syns det var spesielt at J forhandler her på vestlandet ikke vil ta reklamasjoner på andre enn egen solgte båter, men slik var det også hos de som solgte den. Jeg snakket med dem og de var klare på at de ikke tok noe reklamasjon utenfor sitt distrikt, da måtte båten til dem. For oss ville det fort blitt 25.000 i frakt.

 

Tanken med ny/nesten ny båt var peace in mind, sånn ble det ikke. Nå har vi kjøpt en båt som er utrolig pen for alderen, men der vi regner med utgifter til reperasjoner, håpet er bare at det ikke blir så ille:) Den er iallefall ekstremt godt passet på, en eier siden ny som har gjort alt vedlikehold slik jeg ville gjort selv! Den er også brukt veldig forsiktig, motoren er f.eks aldri blitt belastet før den har nådd 80 grader så dermed tror jeg det er godt håp for at denne 41 motoren på 900 timer går i mange år til uten store problem:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev for 2 timer siden:

Den er også brukt veldig forsiktig, motoren er f.eks aldri blitt belastet før den har nådd 80 grader så dermed tror jeg det er godt håp for at denne 41 motoren på 900 timer går i mange år til uten store problem:)

Blokka på 41 er laget for ca 10.000 timer ved normalt vedlikehold, dvs oljeskift hver 100 time uansett og holde kontroll på temperatur. 

Så da er den "brukt opp" ca 9%  :-)  Du er mest sannsynlig dau før den motoren dør....

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Windy37GM said:

Blokka på 41 er laget for ca 10.000 timer ved normalt vedlikehold, dvs oljeskift hver 100 time uansett og holde kontroll på temperatur. 

Så da er den "brukt opp" ca 9%  :-)  Du er mest sannsynlig dau før den motoren dør....

 

Hehe, med 100 timer i året maks så når vi ikke 10.000 timer før om 90 år, jeg blir neppe 136 år så dermed har du helt rett:)

 

Leste ett sted at det var turbo og toppakning som kunne være svake punkt på disse motorene. Begge deler ser jeg for meg at får mest belastning om du ikke tar deg tid til å kjøre motoren varm/kjøle den ned etter bruk. Dette har eier vært ekstremt nøye med og jeg er sånn bygd selv også at jeg ikke hadde gitt full pinne på kald motor før det var livet det stod om:)

 

Nei, blir gøy dette. Merker at jeg er klar for motorbåt igjen som familiebåt. Seileren vi har kjøpt blir moro på regatta så perfekt miks akkurat nå tenker jeg så får vi se når ungene er ute av rede om det blir langturbåt igjen

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, imens said:

Gratulerer med valget og "ny" båt! Hørtes utruleg rart ut det med garanti utenfor distriktet. Eg kjøpte min Jeanneau i Tønsberg men bur i Bergen. Har hatt nokre reklamasjonssaker men det har ikkje vore noko problem å få det reparert her i området.

 

Hmm, det var liksom ikke noe tvil heller. Det var kun hvis selger av båten dekket det at de ville ta det lokalt så det kan jo være tilfellet ditt at selger av båten tar regningen?

 

Det ble tydelig forklart at de selv hadde reklamasjonsansvaret kun for "sine båter", jeg vil tro de får en sum penger fra produsent pr båt de selger og at det er denne summen som skal brukes. I dette tilfellet må en da få pengene for den aktuelle båten fra selger. Det gikk fint, men som han sa, de vil neppe betale vår timepris, men bare dekke sin kostpris på å slippe reklamasjonen og jeg resten.

 

Det er godt mulig vi kunne forhandlet frem en løsning, men når selger av båten sier at "det er selger av båten sitt problem at han selger den ut av distriktet, vi har ikke ansvar for å håndtere båten utenfor distriktet. Da er du avhengig av goodwill fra lokal J selger". Når jeg da snakket med dem lokalt så var det ikke sånn at de avviste det tvert, men det var helt klart ikke populært og da med kommentar om at vi må dekke mellomlegget selv, dersom ikke selger vil betale. Nå skal det sies at jeg har ikke ringt tilbake til selger og avvklart svaret jeg fikk lokalt. Det kan jo være de ville dekket dette til vår lokale forhandler. Planen var å finne dette ut i morgen, men når prisen vi antydet på NBen ble akseptert så tenkte jeg søren heller. Hvorfor skal jeg krangle meg til en garanti på en 4 mnd gml båt til en liten formue... En kvart mill som NBen er rimeligere enn den brukte J795en er jo litt penger også. Vi kunne byttet til helt ny motor på NBen og fortsatt ikke brukt mer penger, men jeg håper jo det aldri blir nødvendig!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev 27 minutter siden:

 

Hehe, med 100 timer i året maks så når vi ikke 10.000 timer før om 90 år, jeg blir neppe 136 år så dermed rett:)

 

Leste ett sted at det var turbo og toppakning som kunne være svake punkt på disse motorene. Begge deler ser jeg for meg at får mest belastning om du ikke tar deg tid til å kjøre motoren varm/kjøle den ned etter bruk. Dette har eier vært ekstremt nøye med og jeg er sånn bygd selv også at jeg ikke hadde gitt full pinne på kaldmotor før det var livet det stod om:)

Turbo er forbruksvare etter et visst antall timer :-) 

Ganske lett å bytte sjæl, særlig siden jeg har skrevet en hylgod "how-to" på det (fått meg 2 GinTonic og all selvinnsikt er fullstendig bortevekk)   

 

41 motoren har ventildeksler som tar 2 og 2 sylindre. Fint og lett å stille ventiler. 

Et undervurdert punkt er nedkjøling etter hardkjør. Husk å la motoren "gå-seg-ned" etter fortkjøring så lever turbo lenger. Mine KAD44 har "vanlig" temp etter 2-3-4 minutter, jeg lar de gå i min 10 min før de stoppes.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, MajorAndy said:

Gratulerer! Bliver der billeder at se?

 

Takker, men vi får vente til kontrakten er signert;) Vi har bare avklart det muntlig enda. Dessverre blir det ikke den lange henteturen, bare 45 nmil hjem, hehe Ingenting ifht 550 nmil når vi hentet FRI i Tyskland!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...