Jump to content

Trådlaus båtvakt, spørreundersøkelse og pilotprosjekt i Trondheim


Anders94

Recommended Posts

 

Hei,

 

Me er to femte-års studentar frå NTNU i Trondheim som har satt i gang med ein start-up der me skal bruka trådlause sensorar til overvaking av forskjellige utfordringar på båtar som ligg til havn. Målet er å kunna spara både tid og unngå eventuelle skader ved å gjennom ei nettside tidleg oppdaga utfordringar båten kan bli utsett for til havn.

 

Sensoren er som nevnt trådlaus og vil ha batteritid på minimum 2 år. Den fyrste prototypen vil kunna gje kontinuerlig oppdatering på temperatur, krengning på båten samt om det er vatn i bunn av båten. Denne informasjonen vil ein kunna følga med på ei nettsida, samt med planar om å kunna setta opp alarm til tlf/epost dersom visse verdiar blir nådd. Denne fyrste prototypen vil i nær framtid være klar til testing. Vidare vil målet væra å kunne tilby skreddersydde sensorar som er tilpassa brukarens behov, der me allereie har fleire sensorar i tankane.

 

I den samanheng er me ute etter tilbakemelding via eit spørreskjema på ein slik idè. Me er interessert i generell interesse for å kjøpa eit slikt produkt, kor mykje ein som båteigar er villig til å betale, kva sensorar som er mest gunstig, nye idéar til sensorar og om noko lignande allereie er på markedet. Spørreundersøkelsen tar berre nokre minutt, og me ville satt stor pris på tilbakemelding på spørjeskjema her: https://goo.gl/forms/8WivEZyyxZj03Jf82

 

Vidare er me også på leit etter engasjerte båteigarar som kunne vore interessert i å bli med på eit pilotprosjekt på testing av vår prototype. Grunna praktiske årsaker må båten befinna seg i nærheit av Trondheim sentrum, samt at båten må ha noko form for tak. Dersom nokon i Trondheim er interessert i dette og oppfyller krava, ta kontakt her inne.

 

Håpar på positiv respons!

Redigert av Anders94 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Gjennom diverse research er me klar over at det finnes eksisterande produkt, samt at lignande produkt har vore nevnt fleire plassar. Likevel føler me at ny teknologi gjer at me kan produsera ein bedre, enklare og rimeligare løysning for dette problemet.

 

Redigert av Anders94 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anders94 skrev 27 minutter siden:

Hei,

Gjennom diverse research er me klar over at det finnes eksisterande produkt, samt at lignande produkt har vore nevnt fleire plassar. Likevel føler me at ny teknologi gjer at me kan produsera ein bedre, enklare og rimeligare løysning for dette problemet.

 

Bedre og billigere er det ingen som har noe i mot ?

Link to post
Share on other sites

Det finnes mye på markedet allerede. 

 

Jeg har båten liggende ute på sjøen hele året rundt 1,5 time kjøretur unna Trondheim. Det jeg sitter og lurer på når været er dårlig er om fortøyningene slites, om fenderene løftes opp over utliggeren, hvor urolig båten egentlig ligger i båsen sin osv. Om dere kan konstruere sensorer som gir slike opplysninger går dere ut over det som finnes i markedet i dag. 

 

Dere bør ha fokus på utstyrets strømtrekk. Det bør ikke være nødvendig å ligge med kontinuerlig lading for å holde det i drift. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, det er kjekt med tilbakemelding!

Brigg skrev 8 minutter siden:

Det jeg sitter og lurer på når været er dårlig er om fortøyningene slites, om fenderene løftes opp over utliggeren, hvor urolig båten egentlig ligger i båsen sin osv.

Ein av sensorane til den fyrste prototypen er eit akselerometer. Ved hjelp av det kan me måle bevegelsane til båten ved kraftig sjø, dunk mot kai og lignande. 

Brigg skrev 10 minutter siden:

Dere bør ha fokus på utstyrets strømtrekk. Det bør ikke være nødvendig å ligge med kontinuerlig lading for å holde det i drift. 

Strømtrekket er eit stort fokus for oss. Prototypen kjem til å bruke to standard AA batterier, og testane våre så langt viser at dette vil vare omtrent 2 år. 

Link to post
Share on other sites

OK, da blir det noe lignende som Victron allerede har på markedet (se her) med stasjoner i havnene med overføring i 870MHz båndet. Men det må være utrolig strømsnilt utstyr dere har tenkt å bruke når to AA-batterier skal kunne vare i 2 år, imponerende!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

OK, da blir det noe lignende som Victron allerede har på markedet (se her) med stasjoner i havnene med overføring i 870MHz båndet. Men det må være utrolig strømsnilt utstyr dere har tenkt å bruke når to AA-batterier skal kunne vare i 2 år, imponerende!

Victron sin løysing er ikkje så heilt ulik nei, me vil også benytte oss av 868MHz ISM båndet. Veit du om Victron er tilstadades i mange havner I Norge?

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ingen oversikt over, det var meningen det skulle settes opp en stasjon i min hjemmehavn, Sonskilen i Oslofjorden, men det ble det ikke noe av. Imorgen skal båten på land, og det hadde vært fint med overvåking uten å tappe båtbatteriet. Men som sagt, har ikke stasjonen kommet opp. Jeg mener å huske etter kontakt med farco.no at det skal være en stasjon i nærheten av Horten og i Oslo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

amundas skrev for 10 timer siden:

Victron sin løysing er ikkje så heilt ulik nei, me vil også benytte oss av 868MHz ISM båndet. Veit du om Victron er tilstadades i mange havner I Norge?

 

Oversikt over basestasjoner finnes her. Og her et utsnitt for Trondheim.

 

lorawan3.jpg.66dc496d6169c9882cc39d0ea16e1392.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

eysteind skrev for 4 timer siden:

Den siste teknologien på trådløse sensorer kommuniserer vel via narrowband Iot, som Telenor og telia holder på å bygge ut.

 

Stemmer det, Følger spent med på NB-IoT og me kjem nok til å lage ein versjon basert på det for folk som ikkje har plassert båten sin ved større havner. Tanken er å lage eit enkelt og brukarvenlig produkt, der kunden ikkje treng å tenka på teknologien som ligg bak, dette foruminnlegget er for å få tilbakemelding på kva båteigarar ynskjer seg av ein trådlaus båtvakt.

Kult å sjå at det er mange teknologikyndige her på forumet!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

Oversikt over basestasjoner finnes her. Og her et utsnitt for Trondheim.

Her har du funne "The Things Network" sine tilkoblingspunkt. Denne organisasjonen har ein fin tanke der folk som setter opp tilkoblingspunkt kan gjere dei tilgjengelige for alle, og dette er ein av muligheitane me jobbar med. 

Igjen, det er veldig kjekt å sjå at det er mange teknologikyndige her på forumet!

Link to post
Share on other sites

I første post i tråden er spørsmålet om man vil ha trådløse sensorer, mens i undersøkelsen kan man kun velge mellom kabel eller all-in-one (som jeg tolker til at alt er integrert inni sentralen). For meg betyr "trådløse sensorer" at kommunikasjonen mellom hver sensor og båtens "sentral" går trådløst, så jeg slipper å trekke kabler, og jeg slipper å forholde meg til et begrenset antall fysiske tilkoblingspunkter på sentralen. Hvordan sentralen så kommuniserer med omverdenen (les: internett) har jeg ingen sterk formening om, utover at det må være en billig kommunikasjonsform. Et slags abonnement som tar betalt for brukt datamengde/tid vil ikke kunne konkurrere, tror jeg.

 

Jeg tror en stor del av utfordringen deres vil ligge i å utvikle trådløse sensorer med god nok batterilevetid til at de kan stå urørt i hvert fall gjennom én hel sesong uten å måtte bytte batteri i hver sensor, samt å utvikle en passende protokoll for kommunikasjonen hvis dere ikke baserer dere på f.eks. Z-Wave. Og velger dere å benytte etablerte standarder for kommunikasjon og som plattform så har dere plutselig veldig mange konkurrenter.

 

Se f.eks på Aeotec sin MultiSensor 6 for Z-Wave-sentraler. De er rimelig små, snakker trådløst (Z-Wave) med sentralen og har 6 integrerte sensorer. Det er en god løsning, men i båten bør f.eks. vannsensor være koblet på via kabel så vannsensoren kan ligge nederst i båten mens selve boksen kan heves opp til over dit vannet vil kunne komme. Men kommunikasjonen fra den lokale sensorboksen til sentralen må fremdeles gå trådløst for at det skal være noe poeng. Med Z-Wave opprettes et mesh-nett, så alle enheter snakker med alle andre enheter. Det reduserer risikoen for feil, når kabler er tatt ut av ligningen.

 

Har dere sett på f.eks. Home Assistant kjørende på en Raspberry Pi, og så lage et overbygg som samler alt til en helhetlig løsning? Med RPi og Home Assistant får dere mye gratis, og med Raspberry Pi som plattform har dere et enormt utvalg av utbygningsmuligheter. Enten leverer dere komplett pakke med alt inkludert, eller så tester dere deres produkt mot et bredt utvalg sensorer så brukerne deres selv kan integrere andre sensorer med deres produkt.

 

Å tro at dere kan konkurrere på utvikling av hardware (alle aktuelle typer sensorer) tror jeg er utopi - via netthander fra Kina får man tak i det meste allerede, og til en mye lavere pris enn dere vil klare å utvikle/produsere til. Det dere skal tilby må være billig, enkelt og bra, og det må skalere. Hvis ikke velger folk andre løsninger.

 

Jeg håper virkelig at dere får til dette, men ser endel dessverre skjær i sjøen før dere er på markedet med en god markedsandel.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Blir mye djevelens advokat på ett forum som dette, men det gir jo god mening å få kritiske tilbakemeldinger :-)

 

Første jeg tenker på er markedet. Er det faktisk mye skader på båt som ligger i havn? At åpne småbåter synker ser en hele tiden men utfordringen med de er at eier ikke øser båten. Og jeg er i tvil om at en som ikke øser båten vil kjøpe en sensor som sier at han/hun må øse båten ;-)

 

For å si det litt stygt så er det som regel "slubbertbåter" som får problemer i havn. Båter som er i lav prisklasse, båter hvor eier ikke bryr seg, og som regel en kombinasjon av de to. I mine øyne vil de aldri kjøpe noen sensorer osv for å overvåke om båten "har det bra". Klarer du ikke å fortøye båten ordentlig så har du ikke engang en idé om at det ville vært lurt med en sensor som måler om båten dunker i brygga. 

 

Så er det alle de andre, de som fortøyer ordentlig så båten ikke dunker, de som vedlikeholder båtene sine så de ikke synker osv. De trenger ikke sensorer fordi de har kontroll og vet at det går bra med båten. De fleste av båteiere er nok her. 

--

Hvor var markedet igjen? "Nerdene" som fyller båten med sensorer selv om de har en så vedlikeholdt båt at den aldri vil dunke eller synke har alltid vært der, men de er jaggu ikke så mange. 

 

Når er jeg forsåvidt "gammel", snart 50, men da samtidig en del av de kjøpesterke. Jeg har alltid likt det "nerdene" driver med og syns de har en fin hobby som samtidig er med på å presse frem en teknologisk utvikling. Over tid så ser en vel at det meste av nyvinninger innen "elektronikknerding" forsvinner, men noen små biter blir hengende igjen. 

 

Om jeg kan kjøpe en vanntett "puck" med oppladbart (via USB) batteri som varer i to år og som jeg kan "hive fra meg" i båten, gjerne i kjølsvinet så den kan finne ut om det kommer vann. Som kommuniserer til en app på mobilen uten at jeg må knote med simkort, koble til sendere og gud vet hva, som jeg ikke må betale ett abonnement på eller knyttes opp til en eller annen "avtale" og koster under tusenlappen, ja det ville være interessant. 

 

Om jeg leser ord som "sentral", "sensorer", "abonnement" så har jeg koblet ut for lenge siden. 

 

Og jeg vil ha en app, en pen og enkel app, ikke nettside. Jeg må kunne eksportere alle data ut av appen i ren tekst og gjerne også via protokoller som nerdene kan bruke (ja, nerdete akkurat det, men det må til). Jeg må ha en opplevelse av at dataene går 1:1, ikke via noe leverandør "greier". Datane skal lagres på telefonen eller i pucken, ikke i en "sky" eller noe som andre har kontroll på. Jeg må oppleve at dette er noe privat når jeg skal overvåke egen båt, bil, hus eller hva det skal være. 

--

Så tja, blir det bra nok, enkelt nok og billig nok så har jeg trua :-D

Link to post
Share on other sites

Klart det er viktig med kritiske blikk. Heile poenget med å involvere båteigarar her, er å undersøke om dette er noko folk vil ha. Det nyttar ikkje for oss å sitte på laben og skru saman eit produkt som me trur folk er interesserte i. "Ein liten vanntett puck" er omtrent det som er målet, båtaigaren skal ikkje måtte tenke på meir enn det. Det å gjere rådata tilgjengelig for dei meir avanserte brukarane høyrest ut som ein god idé.

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg skrev mitt forrige innlegg har jeg tenkt litt mer...

 

Er tanken at man har én enste enhet som står for hele jobben, og så kommuniserer denne med antenne på land? I så fall misforstod jeg - jeg regnet med at det var snakk om én sentral i hver båt, og at denne sentralen snakker med trådløse sensorer rundt i båten samt med en eller annen antenne på land.

 

Fordelen med en enkelt «puck» er at det blir enkelt og lite komplekst. Ulempen er at endel båteiere kanskje vil ha forskjellige sensorer på forskjellige steder i båten, de vil ikke ha alt på samme sted (dvs der pucken ligger). Må man i så fall ha flere pucker med hvert sitt abonnement? 

 

For å bli litt konkret: Jeg har temperatur/luftfuktighet på badet, i motorrommet og i salongen (byssa). Det er der jeg har skroggjennomføringer. Planlegger å legge et termometer mot skrogsiden under vannlinjen for å få vanntemperaturen også. I tillegg har jeg noen brytere som jeg kan fjernstyre for å skru noen varmekilder av/på. All status kan leses av via internett, og jeg har programmert litt logikk («hvis temp under 2 grader, skru på varme» osv). Det kommuniserer via en bredbåndsruter som ikke belaster meg mange kronene pr måned. «Sentralen» (en TellStick NET) sender minimalt med trafikk.

 

Det er mitt «use case», og det er dette dere må konkurre mot hvis dere vil ha meg som kunde. Andre har rene WiFi-baserte løsninger, som baserer seg på annen teknisk infrastruktur. Dere bør definere alle relevante «use cases» (brukerscenarier) og konstruere en løsning som dekker alle disse, eller i hvert fall så mange som er fornuftig (økonomisk og teknisk).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det me ser for oss no er at båteigarar kjøper fleire enhetar dersom dei treng det. Grunnen til at me nevnar kablar i spørreundersøkelsen er fordi me vil vite kva folk syns om kablar som går ut ifrå "pucken" til for eksempel ein vannsensor, eller til eit batteri for å måle spenningen. Når det gjeld abonnement har me det med i undersøkelsen for å sjå om det er noko folk er villig til å betale for, kva slags betalingsmodell me går for må me vente litt med å finne ut av.

Link to post
Share on other sites

Det jeg kunne tenke meg er en enhet ombord som kan fortelle meg spenningen på 12volt batteriet(ene) og gjerne også temperaturen i båten, og da spesielt om vinteren. Nå har jeg en enhet som heter SafeCurrent der jeg kan gå inn på en webside og sjekke spenning der og da, og opp til 30 dager tilbake. Problemet med denne er at den trekker en del strøm. Det er greit i båtsesongen, men når båten står på land uten lading fra tilkobling til 230V, ville en tilsvarende enhet med eget batteri som holder minst 5 - 6 måneder være midt i blinken for meg som bor 7mil unna båthavnen og ikke stadig er innom båten når den står på land fra november til april. Pris, abonnement? For et godt og sikkert system kommer prisen i annen omgang, selv for en pensjonist som meg. Så for meg er det aller viktigste at enheten er selvforsynt med strøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vår visjon er som tidligare nevnt å tilby ein trådlaus sensor med batteritid på ca 2 år.

 

Overvåkning av batterispenning er også eit av våre mål, men då er utfordringen at ein fort må ha nokre kablar frå "puck" til batteri. Det er nettopp derfor mer er interessert i å veta om kablar til eksempelvis batteri eller vannsensor er avgjerande for aktuelle kjøparar for om dette er eit produkt ein er interessert i eller ikkje.

 

Flott med respons, det set me stor pris på!

Link to post
Share on other sites

En kabel eller to i tillegg til det allerede "uendelige" antall som allerede finnes i min 31 år gamle båt er ikke noe problem for meg. Men kanskje ikke eiere av nye båter er like happy for ekstra trekking av kabler?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Anders94 skrev 6 minutter siden:

Vår visjon er som tidligare nevnt å tilby ein trådlaus sensor med batteritid på ca 2 år.

 

Overvåkning av batterispenning er også eit av våre mål, men då er utfordringen at ein fort må ha nokre kablar frå "puck" til batteri. Det er nettopp derfor mer er interessert i å veta om kablar til eksempelvis batteri eller vannsensor er avgjerande for aktuelle kjøparar for om dette er eit produkt ein er interessert i eller ikkje.

 

 

En "motherpuck"/sentral og så div sensorer som kan installeres rundtomkring i båten høres ut som en plan. 

 

For min del ville en løsning med kabler være uaktuelt, og ikke bare litt men faktisk 100%. 

--

Jeg ser for meg trykk på knapp på "motherpuck", hold sensor nær "motherpuck", noen grønne blink fra sensor og den er koblet opp. Så åpner jeg app for å gi navn til sensor og plasserer den der den skal være. Voila! ;-)

 

Veldig greit om sensorer kan leveres med festemiddler for div ulik montering, eller at de i hvertfall ikke har håpløs uforming mtp at den må monteres på en eller annen måte. Og må gjerne være så små som overhodet mulig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...