Jump to content

Reparasjon av sprekker i glassfiberskråg


ansgar

Recommended Posts

Båten har tatt inn vann i sommer. Ca 5 liter pr uke. Tok opp båten og fant skadet i gelcote på den ene siden og en sprekk i gelcote og glassfiber på andre siden. 

 

Bilde av sprekk i glassfiber etter at jeg har slipt av gelcote.

5A15577F-B2F1-4178-9BBF-FBF21B091AAE.jpeg.2b434d421adb29a82178b41e47e4ab59.jpeg

 

Bilde av der gelcoten mangler (på motsatt side av sprekken. 

 

FCF77127-8F8F-4F00-81B1-83061341FB15.jpeg.fd3c266c2c6d8afc552c209ae1add200.jpeg

Kan ikke se noen sprekker i glassfiberen på denne siden. Her regner jeg med at heg kan pusse rent og småre på gelcote sparkel?

 

Vva gjør jeg med motsatt side der som det er sprekk i glassfiberen?

 

på forhånd takk

Link to post

Eller polyester. Hele skroget er laget av polyester og glassfiber, og lar seg utmerket reparere med samme produkt. Epoxy kan være skumle saker om du ikke bruker korrekt verneutstyr, og er egentlig unødvendig dyrt til slike reparasjoner.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 11 timer siden:

Hele skroget er laget av polyester og glassfiber,

 

Hei index. 

Er det slik å forstå at alle glassfiberskrog er laminert med polyester? Jeg har akkurat slipt vekk all gelcoat på min snekke fra 80-tallet og må sikkert sparkle litt sa det ble litt bulker. Trodde jeg måtte bruke epoxysparkel, men jeg kan altså bruke polyestersparkel? Denne er så vidt jeg har skjønt lettere og slipe etterpå? 

 

Mvh

Dag Otto

Link to post

Ja, du kan bruke polyester, men epoxy er bedre egnet fordi det limer vesentlig bedre på gammel polyester. Polyester limer dårligere enn epoxy, og når det er et gammelt helt utherdet laminat vil du ikke få nevneverdig polymerisering mellom gammelt og nytt laminat, og det er da kun limeeeffekten igjen. Det blir dessuten et sterkere laminat med epoxy og er etter min mening mye lettere å arbeide med. Du må ha det samme verneutstyret for både polyester og epoxy, og polyester lukter dessuten mye mer. Ja, epoxy er noe dyrere, men til gjengjeld trenger du mindre av det. Kostnaden er dessuten etter min menig tiden du bruker. Epoxy er dessuten mer vanntett en polyester så er bedre egnet under vannlinjen. Sjekk nett, mange som anbefaler epoxy, så at det er fremmedelement er bare tull. Har selv brukt epoxy på polyester med svært godt resultat.

 

sjekk f.eks her: https://www.pbo.co.uk/expert-advice/repairing-holes-in-grp-26713

Link to post
DagOtto skrev for 16 timer siden:

 

Hei index. 

Er det slik å forstå at alle glassfiberskrog er laminert med polyester? Jeg har akkurat slipt vekk all gelcoat på min snekke fra 80-tallet og må sikkert sparkle litt sa det ble litt bulker. Trodde jeg måtte bruke epoxysparkel, men jeg kan altså bruke polyestersparkel? Denne er så vidt jeg har skjønt lettere og slipe etterpå? 

 

Mvh

Dag Otto

 

Her er hva Jotun sier om sparkling under vannlinjen:

 

Jotun:

"Det fins mange slags sparkler, men Jotun anbefaler to-komponentepoksysparkler fordi de jevnt over har høyere vannbestandighet og er mindre utsatt for løsemiddelskader enn polyestersparkel. Epoksysparkel er også både hardere og mer fleksibel enn polyestersparkel. Under vannlinjen kan kun epoksysparkel brukes."

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Krimart skrev 12 minutter siden:

uansett vil jeg sterkt anbefale å bruke glassfiberduk, kun sparkling vil ikke holde om det er sprekker ineksisterende laminat.

 

Ja, om det er sprekker i laminatet holder det ikke med kun sparkling. Da må det slipes ned og lamineres med glassfiberduk.

De som driver med dette til daglig sier at den feilen som oftest blir begått i slike tilfeller, er at det slipes ned for lite.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Krimart skrev for 5 timer siden:

 Sjekk nett, mange som anbefaler epoxy, så at det er fremmedelement er bare tull. 

 

Rart argument. Klart du kan bruke epoxy, men når du bruker noe annet enn det skroget er laget av anser jeg det som et fremmedelement. Og unødvendig fordyrende. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

"Fremmedelement" er jo et utrolig tøvete argument da epoksy binder bedre enn vanlig isopolyester, er sterkere og langt enklere å jobbe med i mindre mengder (lettere å måle opp herder vs resin). Dessuten er det mer tilgivelig ift temperaturer, og man kan kan tilpasse typen herder til mål-temperatur. Og er man likevel uheldig med for lav temperatur ja så fortsetter epoksyen å herde så snart man får opp temperaturen igjen. Det er dyrere ja, men for de fleste som ikke jobber profesjonelt med støping så vil fordelene overskygge den ekstra prislappen.  Særlig ved arbeid under vannlinjen. 

 

Uansett resin så er det viktig å armere med glassfiber, og om du velger epoksy så ikke bruk vanlig rivduk ('chopped strand mat') da denne inneholder bindestoffer som løses opp av polyester men ikke epoksy. Det er enkelt å gjøre glassfiber-støp. Les f.eks West System sin  guide til båtreparasjoner, den inneholder detaljerte beskrivelser av hvordan du kan diagnostisere og reparere de fleste typer skader. Og du behøver ikke å bruke West System epoksy, selv om det er det enkleste om du bruker guiden deres. 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev On ‎20‎.‎10‎.‎2018 at 13.16:

 

Her er hva Jotun sier om sparkling under vannlinjen:

 

 

Her er det ikke snakk om sparkling, men om laminering av et skadet område. Ikke helt det samme.

 

Thostr skrev On ‎20‎.‎10‎.‎2018 at 19.55:

"Fremmedelement" er jo et utrolig tøvete argument da epoksy binder bedre enn vanlig isopolyester, er sterkere og langt enklere å jobbe med i mindre mengder (lettere å måle opp herder vs resin).

 

Så du mener det er tøvete å reparere med samme material som båten er bygget av? Greit nok å mene det, men tenk litt på hva du skriver. Som jeg sier så er det ingenting I veien for å bruke epoxy til slike reparasjoner, så lenge du bruker skikkelig verneutstyr. Epoxyallergi er faktisk noe dritt å få. Mitt poeng er at polyester slett ikke er ubrukelig om du gjør det rett. Dvs rett temperature og forarbeid. Og det er billigere og mindre farlig å jobbe med. Selv om det lukter sterkt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Enig med index her, det vesentlige er at du gjør en god reparasjon med laminering, sparkling er kun kosmetisk. Polyester er godt nok til det, men jeg er også enig med Krimart i at epoxy er best. Det jeg ikke er enig i er at epoxy er lettere å jobbe med. 

 

Men en annen viktig ting som det ikke har blitt fokusert på er hvor omfattende du bør gå til verks. For å si noe om det må du fortelle mer om båten og skadestedene og legge ut flere bilder, slik at vi kan ha noe formening om hvorfor skadene har oppstått, og hvor store belastninger det er i de områdene. 

 

Jannmar skrev On 20.10.2018 at 14.56:

 

De som driver med dette til daglig sier at den feilen som oftest blir begått i slike tilfeller, er at det slipes ned for lite.

 

Henrich skrev On 20.10.2018 at 15.40:

Du må slipe til det er rent og skadefri glassfiber å bygge opp nytt. Lappe oppå gammelskade er ikke en god ide. Så gelcoat- topcoat, primer. 

:yesnod:

Link to post
13 hours ago, index said:

Så du mener det er tøvete å reparere med samme material som båten er bygget av? Greit nok å mene det, men tenk litt på hva du skriver. Som jeg sier så er det ingenting I veien for å bruke epoxy til slike reparasjoner, så lenge du bruker skikkelig verneutstyr. Epoxyallergi er faktisk noe dritt å få. Mitt poeng er at polyester slett ikke er ubrukelig om du gjør det rett. Dvs rett temperature og forarbeid. Og det er billigere og mindre farlig å jobbe med. Selv om det lukter sterkt...

 

Jeg mener det er tøvete å bruke begrepet "fremmedelement" om et resin som har så mange gode egenskaper og egner seg så godt til å reparere den aktuelle skaden. Det er å antyde at det ikke hører hjemme i båtreparasjonen. Jeg har forøvrig ikke sagt noe om at polyester ikke egner seg. Jeg har praktisk erfaring med begge, og har vel brukt nesten 20 kg lamineringsepoksy siste år, og 3-4 kg polyester. 

 

Kan anbefale Svapox/Ebalta sin 110/GL-epoksy (fra Svas Kjemi, ofte reklamert for her inne). Ebalta reklamerer faktisk med at den er hudvennlig (!). Jeg går ikke god for den påstanden, og klart man skal unngå hudkontakt. Det gjelder også i høyeste grad ved bruk av polyester. Er også relativt enkelt å unngå hudeksponering med bruk av engangshansker og beskyttelsesdress. Lite praktisk tips som jeg har plukket opp er å ha to lag med engangshansker så kan man ta av det ytterste laget om man har behov for å berøre noe som ikke har resin på seg, og erstatte med nye ytterhansker når man går i gang med støping igjen. Og også benytte tape rundt håndleddene (min erfaring er at det er her det er lettest å grise seg selv til).

Link to post
15 minutes ago, index said:

Ok, vi har fått med oss at du mener det er tøvete. Det har egentlig lite med saken å gjøre. Begge metoder funker. Verre er det ikke 

 

Så bra at du har fått det med deg, og kanskje på toppen ser at begrepet "fremmedelement" ikke hadde anvendelse. Verre var det ikke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...