NilsPils Startet 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2018 (redigert) I dag tok vi opp hummerteinene for sesongen utenfor Fredrikstadområdet og satte kursen nordover mot vinterhavn i Oslo. Det var nydelig vær med nesten flatt vann og utenfor Engelsviken slo vi av motoren og lot oss drive mens vi spiste lunsj. Etter en stund kom det litt vind og vi begynte å drive mot land. Jeg vred da om nøkkelen for å starte motor og kjøre litt unna. Surprise: ingen lyd fra startmotor. Da vi nærmet oss land ganske fort var det ingen tid til feilsøking og fiksing. Vi, stymannen, lettmatrosen og jeg, hadde nok med å holde båten unna fjellet med det vi hadde av båtshake, kosteskaft og rive. Båten veier 7+ tonn og det var tungt å holde unna, men man blir ganske sterk når en må. Det gikk sterk strøm langs land og vi drev etter hvert såpassklar at vi kunne droppe ankeret. Årsken til startproblemet var som vi allerede hadde formodet: dårlig kontakt i tenningslåsen. Vi prøvde å få ut tenningslåsen, men den lot seg selvfølgelig ikke demontere. Styrmannen gikk da under dekk og lagde bro med en skrutrekker så innslagsreleet fik strøm og vi hadde motoren i gang igjen. Så langt alt vel. Men grunnen til at jeg nevner dette er at en dårlig tenningslås kan representere en stor sikkerhetsrisiko til sjøs. Denne gangen gikk det bra på grunn av ellers gunstige forhold. Men jeg tenker med gru på alle de gangen vi har vært ute i hard vær og trengt å starte motoren. For eksempel slår vi ofte av motoren på hummerfeltet og lar oss drive unna hvis vi kommer for nære teinetau. Da kunne det hele lett endt med totalhavari. Nå har vi tenkt at vi røsker ut den tenningslåsen og hiver den på dynga. I stedet setter vi inn to brytere av beste kvalitet, en av/på for motor på/av og en med fjærretur for startmotor. Begge bryterne blir koblet til en lett tilgjengelig klemlist bak panelet for lett feilsøking og tjuvkobling. Dersom noen mener at vi da gjør det lett å stjele båten, har vi en løsning for det også . . . . . . Redigert 19.Oktober.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 57 minutes ago, NilsPils said: Dersom noen mener at vi da gjør det lett å stjele båten, har vi en løsning for det også . . . . . . Kan ikke tenke meg at en tenningslås av den typen som er vanlig i båter utgjør noen som helst hindring for en person som har bestemt seg for å stjele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Bra det gikk fint med både båt og manskap! Kan fort bli farlig når maskinist ikke starter, uansett grunn. Og ja, i mange tilfeller er det FRYKTELIG lite som skal til! tror ikke manko på «nøkkelhull» er grunn til at båten stjeles enklere. De som vil ha den med seg, får den med seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Godt det fikk bra! Opplevde for 2 år siden nesten motsatt, tenningslåsen gikk ikke tilbake til trinn 2 fra start når vi hadde startet for å ta ned seil og kjøre mot land, blaffring i seilene gjorde at jeg ikke hørte lyden av starteren som fortsatte å kjøre før vi var ferdig med å rulle inn seil. Det veltet da godt med røyk fra motorrom av brent starter og smeltet kabler fra batteri. Fikk av hovedbryter til startbatteri i en fei og kjørte til nærmeste naturhavn for å sjekke nøyere. Var ruskete utpå der vi var med barn, bestemor og hunder ombord... Ble heldigvis ikke brann, men dyrt med ny starter, nytt startbatteri, nye kabler og ny tenningslås.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 (redigert) 9 hours ago, Vestkystseiler said: Kan ikke tenke meg at en tenningslås av den typen som er vanlig i båter utgjør noen som helst hindring for en person som har bestemt seg for å stjele båten. 9 hours ago, PostIT said: tror ikke manko på «nøkkelhull» er grunn til at båten stjeles enklere. De som vil ha den med seg, får den med seg :) Det tenker jeg også. Den er bare en kilde til problemer for eieren når den ikke virker. Derfor vil jeg ha den vekk! Det eneste problemet jeg ser med det er at man muligens kan få problemer med forsikringen uten tenning med nøkkel . . (?) Som bilkjører gjennom 60 år vet jeg av erfaring at dette er en stor svakhet og kilde til problemer. I min første bil koblet jeg til en trykkbryter etter at låsen sviktet for n.te gang. Det var den gangen man ikke hadde råd til ny tenningslås bare sånn . . . . . Redigert 20.Oktober.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 Ville sett på plassering av bryterne og mulighet for å plassere de bak låsbart lokk. Bør også plasseres så du ikke kan komme borti bryterne ved et uhell. Tenningslås er overlegen når det gjelder å beskytte mot utilsiktet betjening. Vil tro at å låse av tilgang til bryterne vil være forsikringsmessig i orden. I tillegg har du en løsning som er uvanlig og som neppe er det en potensiell tyv vil lete etter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ÅtteGlass Svart 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 Tror ikke forsikring blir noe problem. De fleste mindre Yanmar og Volvo Pentamotorer idag leveres uten startnøkler, men med startknapper på motorpanelet. Dvs med en knapp for å aktivisere tenningen og en knapp for å starte motoren. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 3 hours ago, Jens_P said: Bør også plasseres så du ikke kan komme borti bryterne ved et uhell Det har vi tenkt på, ja. For eksempel bryter med "mollyguard", sånn som på distress-knappen på VHF . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 Pantaenius har ikke krav til tenningslås. Mulig andre selskap har divergerende krav. Båten er låst, og skal noen starte så er det innbrudd. Vi har bryter for å slå på tenning og trykknapp for startermotor. Gidder ikke tenningslås, bare problemer. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 (redigert) Liksom Hulda så har jag sedan många år byggt bort tändningslåsen och ersatt dom med start och stopp-knappar och detta /liksom Hulda/ efter kontroll med Pantaenius. "Fartyg startas inte med startnyckel...." Postat från natthamn i Christianshavns Kanal denna fantastiska Oktoberkväll i i Köbenhavn. Redigert 20.Oktober.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 Å ha en nød plan om det oppstår et kabelbrudd eller kortslutning er alltid lurt. Har måttet starte med et skruejern på både biler og båter. Man tenker ikke på hvor viktig der et med motor kraft før man er i en uheldig situasjon. Har man en god diesel motor vil den kunne gå helt til luftinntak er under vann, men har man stoppet den er man avhengig av strøm. Luft drevne startere er vanlig på store motorer men der er det ofte krav til at man skal kunne starte ved dødt skip. Disse er da ofte utstyrt med kombi actuator som er hydraulisk i bacupmode. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 Hulda skrev 1 time siden: Pantaenius har ikke krav til tenningslås. Mulig andre selskap har divergerende krav. Og i noen tilfeller er det krav fra myndighetene at det ikke skal være tenningslås med nøkkel. F. eks. MOB-båt. Detter noen uti skal det ikke kastes bort tid til å lete etter nøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 1 hour ago, Hulda said: Pantaenius har ikke krav til tenningslås. Mulig andre selskap har divergerende krav. Båten er låst, og skal noen starte så er det innbrudd. Vi har bryter for å slå på tenning og trykknapp for startermotor. Gidder ikke tenningslås, bare problemer. 1 hour ago, ebonita said: Liksom Hulda så har jag sedan många år byggt bort tändningslåsen och ersatt dom med start och stopp-knappar och detta /liksom Hulda/ efter kontroll med Pantaenius. "Fartyg startas inte med startnyckel...." Takk. Ser ut til at jeg er på rett spor . . . . I dag starter den hunmed nøkkelen igjen, men slik kan man jo ikke ha det. I kveld går hun i vinterhavn og da er det en mengde ting som skal ordnes. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.