Jump to content
Goddis77

VP AD41B med drev - ferskvannskjøring

Recommended Posts

Goddis77   
Goddis77

Hadde planer om å bruke en muffe (eller hva det heter) for å kjøre ferskvann gjennom motoren for vinterkonservering.

 

På båtopplaget i dag ble han ene i stuss om dette ville gi nok kjølevann i prosessen. Og da ble jeg i stuss også.

 

Hva pleier dere å gjøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Windy37GM   
Windy37GM

Sjekk dette gnistrende gode innlegget. PLukk av drevet, da er det mye lettere

(skrevet av meg :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Windy37GM   
Windy37GM

Og siden jeg først ikke innehar noen form for beskjedenhet, her er hvordan fjerne den gule stripen ved vannlinjen :-)

 

God vinterprepping

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kysta   
Kysta

Slenger meg på med et spørsmål: Er litt rusten ift drev etter mange år med strak aksel og ved konservering ble jeg usikker...

Skal det komme vann ut ned bak drevet?

(se også bilde)

F225C41B-A321-4916-9901-10419E552227.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Hadde planer om å kjøle samme prosedyre på motoren nå denne vinteren, men fikk ikke motoren til å suge til seg vann. Tok en titt på impelleren og den var bøyd på bladene slik at de ikke traff veggen. Ingen sprekker, men bøyde blad. 

 

Denne ble byttet forrige vinter. 

 

Synes dette var dårlige greier. Kjøpt på marinesenteret i Bergen. 

 

Er dette vanlig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Jeg har aldri sett det du beskriver men for egen del tar jeg impeller ut ved vinteropplag på land.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Mulig jeg bør begynne å gjøre det samme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Tok du bilder av impeller i pumpehus,, men med lokket av? Hadde vært lærerikt å se hvor ille den var  :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Gjorde det ikke nå, men kan se om jeg gjør det før jeg bytter til ny.

Mulig den ikke ser like gale ut nå, siden eg prøvde å bøye/myke den opp igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Var impelleren da ca kun 1 år når du tok den ut ?  opplevde du gummien som tørr ? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Impelleren ble byttet oktober 2018.

 

Her er noen bilder. Impelleren ser bedre ut nå enn før jeg begynte å bøye på den. 

 

Det ene bildet viser gammel impeller som jeg har tatt vare på kontra den som var i nå. 

 

 

20200112_151506.jpg

20200112_151236.jpg

20200112_151351.jpg

Edited by Goddis77

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Tenkte jeg skulle sjekke litt priser på impeller før jeg handler, og da fikk jeg kaffen litt i halsen her.

Den originale som Maritim og Marinedeler.no selger, koster jo hele 762 kr.

 

https://www.maritim.no/impeller-15

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_28&products_id=1000076136&zenid=r52f383t48vsbu8038rhm0nf14

 

Basert på hva jeg så av den gamle impelleren så ser den lik ut som den originale, og den som er i motoren nå ser mistenkelig lik ut som Orbitrade sin - https://www.maritim.no/orbitrade-impeller-kit-4.

 

Bør en her gå for det originale for å være sikker, eller skal en satse på ny runde med Orbitrade? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Takk for flotte bilder og ypperlig deling :thumbsup:  (håper ikke du mistet hånballkampen mot frankrike på grunn av meg...)

Slik deformasjon som på din impeller har jeg ikke sett. En kan jo tydelig se hvor kamplata har stått

(tror jeg har sett 200 KAD og 41P imellere)

Q: Kan den kraftig deformerte impelleren ha kommet i kontakt med whitesprit, tynner eller andre kjemikalier som kan ha fortrengt mengden mykner i gummien?

Jeg har brukt biltema sin på en og VP på den andre med KAD. Jeg ser ingen forskjell.

 

Råd: Ser ut som om lokket ditt har slitekant inn mot impeller. Legg vannslipepapir K180 på en glassplate (eller noe annet plant) og ha på litt vann eller olje og beveg lokket i sirkler til mesteparten av slitekanten er borte :thumbsup:

Ett nytt lokk koster heller ikke mye...  men siden jeg er mot å kaste noe som kan repareres... så vet du hva mitt råd er :wink:

(så sliter du ikke sidene på impelleren)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Takker for tips. 

 

Lurer på om jeg skal kjøpe et originalt for å være sikker, og heller ha et originalt i reserve. 

 

Så når jeg monterte impelleren sist at det var litt for stort for lokket, så det har nok subbet litt borti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Diddn   
Diddn

Angående uoriginal impeller har jeg selv vært borti det samme  på en 41 motor.

Ble byttet til original impeller og alt ok, den uoriginale holdt ikke en sesong.

Er nok bedre kvalitet på Volvos impellere selv om de er dyr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Har kjøpt meg en original og en Cef versjon fra maritim.

 

Tenker å benytte den originale til sesongen, og den andre nå for testing av motor i vinter.

 

Så er vi trygg 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Får pokker meg ikke motoren til å suge opp vannet fra bøtten! Er det noe jeg gjør galt? Har hatt hele kjølevannssystemet av motoren, men mener jeg har satt det korrekt sammen. 

 

Tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Må jeg fylle hele systemet med sjøvann før jeg drar vann inn? Tenkte at impelleren ville dra inn vannet jeg og fikser den biten. 

 

Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Ganske vanlig at eksosbendet går tett ved stussen inn.

Har du hatt stussen av for sjekk?

Når vet du at du hadde god gjennomstrømning sist?

 

Du kan ta ut impeller og sette på lokk og spyle igjennom. Om ikke det går er det trolig tett et eller annet sted.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan
Goddis77 skrev 2 minutter siden:

Må jeg fylle hele systemet med sjøvann før jeg drar vann inn? Tenkte at impelleren ville dra inn vannet jeg og fikser den biten.

Hvor høyt må impelleren løfte vannet?

 

Har du hageslange tilgjengelig eller er vannet stengt for vinteren?

Har du husket å smøre impelleren før du satte den inn? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Eksosbend er nytt.

Impelleren går rundt og har smurt den 

Har byttet alle slanger og slikt i kretsen. 

Blåste gjennom fra utsiden og inn med munnen på slangen uten impeller. Da kom det vann gjennom.

 

 

 

20200113_185632.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Kjørte hvert prinsipper. Da kom den 🙂

 

15789386626634859003676550532306.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Sammenlignet forresten CEF impelleren med den som var defekt, og de ser veldig like ut. 

Samme stempelet på begge. Så tror dette må ha vært en slik en. 

 

Tenker jeg skal holde et øye med denne her. 

Er den jeg monterte nå. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...