Jump to content

VP AD41B med drev - ferskvannskjøring


Goddis77

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Hadde planer om å kjøle samme prosedyre på motoren nå denne vinteren, men fikk ikke motoren til å suge til seg vann. Tok en titt på impelleren og den var bøyd på bladene slik at de ikke traff veggen. Ingen sprekker, men bøyde blad. 

 

Denne ble byttet forrige vinter. 

 

Synes dette var dårlige greier. Kjøpt på marinesenteret i Bergen. 

 

Er dette vanlig?

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle sjekke litt priser på impeller før jeg handler, og da fikk jeg kaffen litt i halsen her.

Den originale som Maritim og Marinedeler.no selger, koster jo hele 762 kr.

 

https://www.maritim.no/impeller-15

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_28&products_id=1000076136&zenid=r52f383t48vsbu8038rhm0nf14

 

Basert på hva jeg så av den gamle impelleren så ser den lik ut som den originale, og den som er i motoren nå ser mistenkelig lik ut som Orbitrade sin - https://www.maritim.no/orbitrade-impeller-kit-4.

 

Bør en her gå for det originale for å være sikker, eller skal en satse på ny runde med Orbitrade? 

Link to post
Share on other sites

Takk for flotte bilder og ypperlig deling :thumbsup:  (håper ikke du mistet hånballkampen mot frankrike på grunn av meg...)

Slik deformasjon som på din impeller har jeg ikke sett. En kan jo tydelig se hvor kamplata har stått

(tror jeg har sett 200 KAD og 41P imellere)

Q: Kan den kraftig deformerte impelleren ha kommet i kontakt med whitesprit, tynner eller andre kjemikalier som kan ha fortrengt mengden mykner i gummien?

Jeg har brukt biltema sin på en og VP på den andre med KAD. Jeg ser ingen forskjell.

 

Råd: Ser ut som om lokket ditt har slitekant inn mot impeller. Legg vannslipepapir K180 på en glassplate (eller noe annet plant) og ha på litt vann eller olje og beveg lokket i sirkler til mesteparten av slitekanten er borte :thumbsup:

Ett nytt lokk koster heller ikke mye...  men siden jeg er mot å kaste noe som kan repareres... så vet du hva mitt råd er :wink:

(så sliter du ikke sidene på impelleren)

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 2 minutter siden:

Må jeg fylle hele systemet med sjøvann før jeg drar vann inn? Tenkte at impelleren ville dra inn vannet jeg og fikser den biten.

Hvor høyt må impelleren løfte vannet?

 

Har du hageslange tilgjengelig eller er vannet stengt for vinteren?

Har du husket å smøre impelleren før du satte den inn? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...