Goddis77 Startet 20.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2018 Hadde planer om å bruke en muffe (eller hva det heter) for å kjøre ferskvann gjennom motoren for vinterkonservering. På båtopplaget i dag ble han ene i stuss om dette ville gi nok kjølevann i prosessen. Og da ble jeg i stuss også. Hva pleier dere å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Sjekk dette gnistrende gode innlegget. PLukk av drevet, da er det mye lettere (skrevet av meg :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Goddis77 Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Genialt! Takker ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Og siden jeg først ikke innehar noen form for beskjedenhet, her er hvordan fjerne den gule stripen ved vannlinjen :-) God vinterprepping Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Goddis77 Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Fungerte fint det her ? Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Slenger meg på med et spørsmål: Er litt rusten ift drev etter mange år med strak aksel og ved konservering ble jeg usikker... Skal det komme vann ut ned bak drevet? (se også bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2020 Hadde planer om å kjøle samme prosedyre på motoren nå denne vinteren, men fikk ikke motoren til å suge til seg vann. Tok en titt på impelleren og den var bøyd på bladene slik at de ikke traff veggen. Ingen sprekker, men bøyde blad. Denne ble byttet forrige vinter. Synes dette var dårlige greier. Kjøpt på marinesenteret i Bergen. Er dette vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Januar.2020 Del på Facebook Svart 11.Januar.2020 Jeg har aldri sett det du beskriver men for egen del tar jeg impeller ut ved vinteropplag på land. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2020 Mulig jeg bør begynne å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Tok du bilder av impeller i pumpehus,, men med lokket av? Hadde vært lærerikt å se hvor ille den var Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Gjorde det ikke nå, men kan se om jeg gjør det før jeg bytter til ny. Mulig den ikke ser like gale ut nå, siden eg prøvde å bøye/myke den opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Var impelleren da ca kun 1 år når du tok den ut ? opplevde du gummien som tørr ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 (redigert) Impelleren ble byttet oktober 2018. Her er noen bilder. Impelleren ser bedre ut nå enn før jeg begynte å bøye på den. Det ene bildet viser gammel impeller som jeg har tatt vare på kontra den som var i nå. Redigert 12.Januar.2020 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Tenkte jeg skulle sjekke litt priser på impeller før jeg handler, og da fikk jeg kaffen litt i halsen her. Den originale som Maritim og Marinedeler.no selger, koster jo hele 762 kr. https://www.maritim.no/impeller-15 https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_28&products_id=1000076136&zenid=r52f383t48vsbu8038rhm0nf14 Basert på hva jeg så av den gamle impelleren så ser den lik ut som den originale, og den som er i motoren nå ser mistenkelig lik ut som Orbitrade sin - https://www.maritim.no/orbitrade-impeller-kit-4. Bør en her gå for det originale for å være sikker, eller skal en satse på ny runde med Orbitrade? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Takk for flotte bilder og ypperlig deling (håper ikke du mistet hånballkampen mot frankrike på grunn av meg...) Slik deformasjon som på din impeller har jeg ikke sett. En kan jo tydelig se hvor kamplata har stått (tror jeg har sett 200 KAD og 41P imellere) Q: Kan den kraftig deformerte impelleren ha kommet i kontakt med whitesprit, tynner eller andre kjemikalier som kan ha fortrengt mengden mykner i gummien? Jeg har brukt biltema sin på en og VP på den andre med KAD. Jeg ser ingen forskjell. Råd: Ser ut som om lokket ditt har slitekant inn mot impeller. Legg vannslipepapir K180 på en glassplate (eller noe annet plant) og ha på litt vann eller olje og beveg lokket i sirkler til mesteparten av slitekanten er borte Ett nytt lokk koster heller ikke mye... men siden jeg er mot å kaste noe som kan repareres... så vet du hva mitt råd er (så sliter du ikke sidene på impelleren) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Takker for tips. Lurer på om jeg skal kjøpe et originalt for å være sikker, og heller ha et originalt i reserve. Så når jeg monterte impelleren sist at det var litt for stort for lokket, så det har nok subbet litt borti. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 13.Januar.2020 Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Angående uoriginal impeller har jeg selv vært borti det samme på en 41 motor. Ble byttet til original impeller og alt ok, den uoriginale holdt ikke en sesong. Er nok bedre kvalitet på Volvos impellere selv om de er dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Har kjøpt meg en original og en Cef versjon fra maritim. Tenker å benytte den originale til sesongen, og den andre nå for testing av motor i vinter. Så er vi trygg ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Får pokker meg ikke motoren til å suge opp vannet fra bøtten! Er det noe jeg gjør galt? Har hatt hele kjølevannssystemet av motoren, men mener jeg har satt det korrekt sammen. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Må jeg fylle hele systemet med sjøvann før jeg drar vann inn? Tenkte at impelleren ville dra inn vannet jeg og fikser den biten. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Januar.2020 Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Ganske vanlig at eksosbendet går tett ved stussen inn. Har du hatt stussen av for sjekk? Når vet du at du hadde god gjennomstrømning sist? Du kan ta ut impeller og sette på lokk og spyle igjennom. Om ikke det går er det trolig tett et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Januar.2020 Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Goddis77 skrev 2 minutter siden: Må jeg fylle hele systemet med sjøvann før jeg drar vann inn? Tenkte at impelleren ville dra inn vannet jeg og fikser den biten. Hvor høyt må impelleren løfte vannet? Har du hageslange tilgjengelig eller er vannet stengt for vinteren? Har du husket å smøre impelleren før du satte den inn? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Eksosbend er nytt. Impelleren går rundt og har smurt den Har byttet alle slanger og slikt i kretsen. Blåste gjennom fra utsiden og inn med munnen på slangen uten impeller. Da kom det vann gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Kjørte hvert prinsipper. Da kom den ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Sammenlignet forresten CEF impelleren med den som var defekt, og de ser veldig like ut. Samme stempelet på begge. Så tror dette må ha vært en slik en. Tenker jeg skal holde et øye med denne her. Er den jeg monterte nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.