TSMSNIK Startet 21.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2018 Jeg har fått ødelagt ladeluftkjøleren (intercooler) på min Nidelv 2005 modell med mercruiser 1.7 DTI, Slangestussen på utgangen er gått i oppløsning og gått tvers av. Vet ikke hva dette skyldes, har frostsikret hver høst med frostvæske og spylt med ferskvann før og etter. De siste årene har jeg også brukt FLak systemrens og latt det står i 48 timer, Problemet har blitt av temperaturen ved marsjfart på 3600-3800 har økt de siste årene, så i høst bestemte jeg meg for å rense (stake opp) varmeveksleren. PÅ forsiden var ca 30 % av hullene tette, og huset hadde en tydelig avleiring av salt e.l midt på. Fikk renset dette og startet opp, da kom alt sjøvannet inn i motorrommet, og det viste seg at stussen ut fra ladeluftkjøleren var oppløst/knekt. Hvordan få reparert dette? Jo kjøpe ny komplett ladeluftkjøler til 55'' kroner, leveres kun komplett, mens det i servicemanualen er beskrevet hvordan du tar av toppen og bunnen for rensing, og således må skifte pakning, som ikke finnes som delelnr i systemet. Kan jeg få sveist på en ny stuss, under forutsetning at kjøleren er OK ellers, skal demontere. Hvor få tak i brukt kjøler, fra f.eks havarert motor? Andre gode ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Du må nok skifte lokket. Ligger nye lokk på finn motordeler, dyrt Om du får fatt i brukt kjøler med eitt lokk som er ok, så kan disse brukes på begge sider. Må borre å gjenge 3 hull om du bruker det øverste lokket nederst Sitér dette innlegget Link to post
TSMSNIK Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Jeg har søkt på nettet etter topplokk/bunnlokk som Jakob foreslår, men ikke funnet noen. Jeg har fått høre at det fantes serviceverksteder som hadde fått laget nye bunnlokk, med litt forskjellig innfesting for festebrakett på blokka, Disse lokkene er frest ut i aluminium, men koster ca 10.000. Visstnok et kjent problem dette, men da at bunnlokket blir ødelagt, har ikke funnet noen som har fått ødelagt topplokket. Skulle gjerne ha fått kontakt med slike verksteder som freser etter mal. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Går det ikke an å fjerne den slangestuss biten som sitter igjen og sette i en ny med gjenger ? Er vel ikke allverdens jobb, borre ut gammel del og gjenge opp for ny kobling. Kan være 1" eller noe i nærheten og det finnes å få f.eks i messing. Om det ikke lar seg gjøre å lage gjenger til ny stuss, så går det an å få sveiset eller slagloddet på en ny slangetilkobling. Huset er vel i aluminium og om det finnes slangestuss i aluminium vet jeg ikke, men det kan enkelt lages i en dreiebenk hos et mekanisk verksted. En ny aluminiums kobling kan sveises fast. Tror jeg ville prøvet det først om det lar seg gjøre. Blir sikkert rimeligere enn å kjøpe nytt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ole Opsahl Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Så lenge man kommer inn til frisk aluminium skal det la seg gjøre å sveise på en ny. Dreide ny ring og sveiset på kjøleren til en vp 40b for noen år siden, det var en kjøler fra 1986 med mye lurium i aluen. Litt krevende å sveise, men tett ble det. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Er det mulig å tilpasse en universal kjøler fra bowmann? Disse er av god kvalitet men krever litt tilpassing. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.