BØstrøm Startet 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2018 Da ble det Missingen i natt, og fortyining i bøye fra Oslofjordens Friluftsråd. Vi la ett 18mm tau fra fremre halegatt på en side, gjennom ringen på bøya, og inn i fremre halegatt på motsatt side av båten. Bøye snurret en gang eller to, så tauet var tvinnet før øyet på bøya. Dette plaget meg litt, særlig mens vinden økte utover kvelden, så jeg la ett tykkere tau, samme vei, men gjennom halegattene litt lenger bak, i tilfelle. Det plaget meg også fordi jeg har opplevd avgnagd tau en gang før. Da lå jeg på bøye i Lakollen over helgen, og det var lite vind, helgen igjennom. Båten bare dreide rundt og rundt bøya med tidevannet, og lagde tvinn på tauet. Da jeg skulle gå på mandagen, lå tauet avgnagd, og slang på bøya. Tør ikke tenke på konsekvensene, hvis det hadde blåst opp på natten. Vel, da jeg skulle gå idag var ihvertfall tauet gnagd av, og vi lå på tau nr. 2 som jeg arrangerte igår kveld. Dette var ikke tvinnet, og så heller ikke slitt ut. En svivel, og krok står alikevel på lista over ting jeg bør anskaffe. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Tre på en plastslange som stripses fast i tauet ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Krok i bøye på svai er ingen god ide. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Sjakkel? Problemet kommer når tauet tvinnes.Ankerseil er nok også lurt, men det får være måte på alt hva man må ha. Jeg ser jo problemet med krok, hvis tauet slakkes. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Rundsling, løftestropp kan være en god løsning her. Lett å ha med seg, gnages ikke så lett og er enkel å ikke minst sikker å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 BØstrøm skrev 47 minutter siden: Vi la ett 18mm tau fra fremre halegatt på en side, gjennom ringen på bøya, og inn i fremre halegatt på motsatt side av båten. Bøye snurret en gang eller to, så tauet var tvinnet før øyet på bøya. Dette plaget meg litt, særlig mens vinden økte utover kvelden, så jeg la ett tykkere tau, samme vei, men gjennom halegattene litt lenger bak, i tilfelle. Det der er ikke en god måte å fortøye på. Du må fortøye slik at tauet ikke blir utsatt for gnaging. Når du legger et tau fra babord side, gjennom bøya, og til styrbord side, har du lagt opp til at tauet skal gnage. Du kan legge et tau fra babord pullert, gjennom bøya, og tilbake til babord pullert, så gjør du det samme på styrbord side. Da får du belastningen rett i baugen, og tauene vil ikke gnage. En annen sikker metode er at du tar et tykt tau med ei spleiset løkke i enden, og smir løkka i ringen på blåsa. Så tar du tauet enkelt tilbake. Det vil heller ikke gnage, men det kan "ri" seg litt fast. Men allikevel bedre enn å havne i fjæresteinene på Missingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
176-671 Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Noget på siden av trådstarters problemstilling, men det er begrenset hvor mye OFF-bøyer/moringer bør belastes. OFF skriver selv: «Bøya er beregnet for båter opp til 8 tonn deplasement» Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
LALUNA II Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Rett utstyr er formelen her https://www.google.com/search?q=sjakkel+med+svivel&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiyyJWjr5feAhWRiaYKHf-OA7wQsAR6BAgFEAE&biw=1680&bih=845 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 torkelmj skrev 20 minutter siden: Noget på siden av trådstarters problemstilling, men det er begrenset hvor mye OFF-bøyer/moringer bør belastes. OFF skriver selv: «Bøya er beregnet for båter opp til 8 tonn deplasement» Er igrunn klar over det, men det er meget beskyttet på Missingen. Ihvertfall opp til den vindstyrken vi hadde inatt. I skikkelig ruskevær ville jeg ikke ha brukt den. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 LALUNA II skrev 14 minutter siden: Rett utstyr er formelen her https://www.google.com/search?q=sjakkel+med+svivel&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiyyJWjr5feAhWRiaYKHf-OA7wQsAR6BAgFEAE&biw=1680&bih=845 Vil ikke en slik sikkerhetskrok med svivel være tingen? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Komodo skrev 39 minutter siden: En annen sikker metode er at du tar et tykt tau med ei spleiset løkke i enden, og smir løkka i ringen på blåsa. Så tar du tauet enkelt tilbake. Det vil heller ikke gnage, men det kan "ri" seg litt fast. Men allikevel bedre enn å havne i fjæresteinene på Missingen. Det ville funket på Missingen inatt, men ikke i tilfeller hvor båten driver flere runder rundt bøya, som var det som skjedde meg i Larkollen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Hei Nok ein grunn til å få bort dei fordømte bøyene. Dersom tauet blei gnagd der det går gjennom auga på bøya vil det hjelpa mykje å ta tauet 3-4 tørn gjennom auga, og så knytta eit dobbelt halvstikk, eller eit pålestikk. Det er litt meir bry når du skal dra, men funkar betre. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 (redigert) BØstrøm skrev for 3 timer siden: Da ble det Missingen i natt, og fortyining i bøye fra Oslofjordens Friluftsråd. Vi la ett 18mm tau fra fremre halegatt på en side, gjennom ringen på bøya, og inn i fremre halegatt på motsatt side av båten. Bøye snurret en gang eller to, så tauet var tvinnet før øyet på bøya. Dette plaget meg litt, særlig mens vinden økte utover kvelden, så jeg la ett tykkere tau, samme vei, men gjennom halegattene litt lenger bak, i tilfelle. Er det et 18mm tau? Godt du var skeptisk og hadde ekstra sikring. Som sagt før din metode er en sikker metode til å gnage tau. Ligger en lenge i bøye med ingen vind og det blir snurr, løs det opp hver dag og legg ut / inn en 1/2 m så gnager en ikke på samme stedet. Har i alle år ikke sett gnaging på noe tau og er det meldt vind dobler jeg opp fra begge halegatt, OFF skriver selv: «Bøya er beregnet for båter opp til 8 tonn deplasement» De har lagt inn en stor sikkerhetsmargin, de sier /sa at to i bøya er ok været bestemmer. Redigert 21.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.