Jump to content

Gnaging av tau på bøye

BØstrøm

Recommended Posts

Da ble det Missingen i natt, og fortyining i bøye fra Oslofjordens Friluftsråd. Vi la ett 18mm tau fra fremre halegatt på en side, gjennom ringen på bøya, og inn i fremre halegatt på motsatt side av båten. Bøye snurret en gang eller to, så tauet var tvinnet før øyet på bøya. Dette plaget meg litt, særlig mens vinden økte utover kvelden, så jeg la ett tykkere tau, samme vei, men gjennom halegattene litt lenger bak, i tilfelle. 

Det plaget meg også fordi jeg har opplevd avgnagd tau en gang før. Da lå jeg på bøye i Lakollen over helgen, og det var lite vind, helgen igjennom. Båten bare dreide rundt og rundt bøya med tidevannet, og lagde tvinn på tauet. Da jeg skulle gå på mandagen, lå tauet avgnagd, og slang på bøya. Tør ikke tenke på konsekvensene, hvis det hadde blåst opp på natten. 

Vel, da jeg skulle gå idag var ihvertfall tauet gnagd av, og vi lå på tau nr. 2 som jeg arrangerte igår kveld. Dette var ikke tvinnet, og så heller ikke slitt ut. En svivel, og krok står alikevel på lista over ting jeg bør anskaffe.CD2AE1EF-10B6-45CD-83EF-9D227DF1E8BA.jpeg.c016614ec45938add8bd9a9fed118e08.jpeg

BØstrøm skrev 47 minutter siden:

Vi la ett 18mm tau fra fremre halegatt på en side, gjennom ringen på bøya, og inn i fremre halegatt på motsatt side av båten. Bøye snurret en gang eller to, så tauet var tvinnet før øyet på bøya. Dette plaget meg litt, særlig mens vinden økte utover kvelden, så jeg la ett tykkere tau, samme vei, men gjennom halegattene litt lenger bak, i tilfelle. 

Det der er ikke en god måte å fortøye på. Du må fortøye slik at tauet ikke blir utsatt for gnaging. Når du legger et tau fra babord side, gjennom bøya, og til styrbord side, har du lagt opp til at tauet skal gnage. Du kan legge et tau fra babord pullert, gjennom bøya, og tilbake til babord pullert, så gjør du det samme på styrbord side. Da får du belastningen rett i baugen, og tauene vil ikke gnage.

En annen sikker metode er at du tar et tykt tau med ei spleiset løkke i enden, og smir løkka i ringen på blåsa. Så tar du tauet enkelt tilbake. Det vil heller ikke gnage, men det kan "ri" seg litt fast. Men allikevel bedre enn å havne i fjæresteinene på Missingen. 

torkelmj skrev 20 minutter siden:

Noget på siden av trådstarters problemstilling, men det er begrenset hvor mye OFF-bøyer/moringer bør belastes. 

OFF skriver selv: «Bøya er beregnet for båter opp til 8 tonn deplasement»

Er igrunn klar over det, men det er meget beskyttet på Missingen. Ihvertfall opp til den vindstyrken vi hadde inatt. I skikkelig ruskevær ville jeg ikke ha brukt den.

Komodo skrev 39 minutter siden:

En annen sikker metode er at du tar et tykt tau med ei spleiset løkke i enden, og smir løkka i ringen på blåsa. Så tar du tauet enkelt tilbake. Det vil heller ikke gnage, men det kan "ri" seg litt fast. Men allikevel bedre enn å havne i fjæresteinene på Missingen. 

Det ville funket på Missingen inatt, men ikke i tilfeller hvor båten driver flere runder rundt bøya, som var det som skjedde meg i Larkollen.

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Da ble det Missingen i natt, og fortyining i bøye fra Oslofjordens Friluftsråd. Vi la ett 18mm tau fra fremre halegatt på en side, gjennom ringen på bøya, og inn i fremre halegatt på motsatt side av båten. Bøye snurret en gang eller to, så tauet var tvinnet før øyet på bøya. Dette plaget meg litt, særlig mens vinden økte utover kvelden, så jeg la ett tykkere tau, samme vei, men gjennom halegattene litt lenger bak, i tilfelle. 

CD2AE1EF-10B6-45CD-83EF-9D227DF1E8BA.jpeg.c016614ec45938add8bd9a9fed118e08.jpeg

Er det et 18mm tau?

Godt du var skeptisk og hadde ekstra sikring.

Som sagt før din metode er en sikker metode til å gnage tau.

Ligger en lenge i bøye med ingen vind og det blir snurr, løs det opp hver dag og legg ut / inn en 1/2 m så gnager en ikke på samme stedet. 

Har i alle år ikke sett gnaging på noe tau og er det meldt vind dobler jeg opp fra begge  halegatt,

OFF skriver selv: «Bøya er beregnet for båter opp til 8 tonn deplasement»

De har lagt inn en stor sikkerhetsmargin, de sier /sa at to i bøya er ok været bestemmer. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...