Tor Arild Startet 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2018 (redigert) Etter noe tids bruk med den nye båten vår - en Galeon 440 - har vi funnet ut at det er hyggeligst å ligge med baugen inn i bås. Dette for å kunne sette ut jolle, bade om vi vil og ikke minst så liker vi ikke at alle som går forbi kan titte rett inn i dagliglivet. Et baugspyd med stige står derfor høyt på ønskelisten. Vi har en integrert ankerrulle i syrefast som vil være et naturlig punkt for å feste baugspyd i forkant. Fra det punktet på dekk det er naturlig å feste baugsspyd til tupp av anker er det rett over 80cm - så det krever et baugspyd som er 85-90cm for å gå klar av anker, samt kunne ha en kassettstige med to trinn. Har selvfølgelig søkt her på forumet - og det er mange tråder om kvalitet vs pris på baugspyd, men dessverre er det ingen som har vært i anskaffelsesprosess av et baugspyd som er lengre enn 80cm. Det beste alternativet jeg har funnet til nå etter mange timer på google og diverse sider er Båtsystemer sin MP90 med BKT2 kasettstige. Men, gud bedre for noen priser!! Er det noen her som har kjøpt eller vet om baugspyd som er relativt lik MP90 med plass til kasettstige? Ser at båtsystemer sine produkter er neste dobbelt så dyre som feks fra Oscilati på tilsvarende størrelser, men de har dessverre ikke en som er lengre enn70cm så da bortfaller det alternativet. Tror MP90 med hadde vært perfekt, men det gjør vondt å betale nesten dobbelt så mye som andre produsenter. Setter pris på alle innspill!! :) Mvh Tor Arild Redigert 21.Oktober.2018 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Jeg handlet liknende vare hos Din Båt/Best Marin på Barkåker/Tønsberg. Han fikk tak i dette via en produsent i Kina tror jeg. Identisk med Båtsystem men til mye lavere pris for både spyd og trapp. Øyvind som driver butikken gir usedvanlig god service og jeg fikk låne med meg ulike størrelser for å finne en som passer. Rådet er å velge så liten som du kan få til å passe. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 @HansH tusen takk for råd. Øyvind er et lite oppkomme og handler der selv, men nettsiden var bare båtsystem. Stikker innom en dag og snakker med ham!! takk for tips? Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Øyvind hos Bestmarin Tønsberg er flink, og kan anbefales. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
dixie 27 Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Det var en stund noe som het båttema, de hadde tilsvarende sortiment som båtsystem. Lurer på om det er disse: https://www.marinimporten.se/butik/?campaign=1786 Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 HansH skrev for 14 timer siden: Identisk med Båtsystem men til mye lavere pris for både spyd og trapp. ARGO MARINE? Forhandles bla av https://www.marineshop.no/interiør-eksteriør/badeplattform-/-stige/baugspyd Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 (redigert) Billigst å få laget noe? Du har ligende mulighet som meg; her hviler stigen på Bruceankeret. Kan trekke ut et langt steg til som vi bruker om vi trenger å trå direkte fra vannskorpa/ strand, eller trenger avstanden til land : Redigert 22.Oktober.2018 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Kan godt være at baugspydet jeg kjøpte hos Din Båt/Best Marin var av samme type som den/de nevnt over. Så vidt jeg husker var emballasjen uten firmamerking og det er uten tvil mulig å produsere slikt i nøyaktig kopi i Kina til lavere pris enn det Båtsystem beregner for sine produkter. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Hadde noenlunde samme utgangspunkt på vår Galeon 390, bygget baugspyd selv som ble langt nok og med teleskopstige under. Laget hull i midten slik at anker fikk plass. Har jo ikke Galeonen lenger , men har kanskje et bilde som viser baugspyd. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 @brs, takk Svein - det hadde vært fint! Takk for sist - vi trives bare ennå mer med båten - og nå begynner jeg å bli venner med to strake akslinger også! Tenker jeg stikker innom Øyvind/Din-Båt da han allerede er en av mine faste pushere av greier til båten. Ønsker en permanent løsning med kassettstige, slik at det ikke er noe greier som skal fjernes og lagres (les: ligge i veien når det ikke er i bruk). Tror også at "midt-bordet" må fjernes for å få anker inn og ut uten å ødelegge baugspydet. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Anbefaler deg å vurdere både teleskopstige og stige med klatrehåndtak. Ser helt klart fordel med teleskopvarianten som du slår inn når den ikke er i bruk. På den annen side er stige med klatrehåndtak også veldig kjekt fordi du da har noe å holde deg fast i. Men de er jo i hovedsak av typen du må hekte på og av og forutsetter egentlig at du har ledig plass i en kjettingkasse/hull der fremme. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Tor Arild skrev On 21.10.2018 at 20.04: Det beste alternativet jeg har funnet til nå etter mange timer på google og diverse sider er Båtsystemer sin MP90 med BKT2 kasettstige. Men, gud bedre for noen priser!! Hvilken pris er det snakk om? For noen år siden ønsket vi oss baugspyd på vår gamle Viksund. Jeg tittet litt på brosjyrer og i butikker, men fant ikke noen jeg var helt fornøyd med når det gjaldt finish på montering og teak. I tillegg syntes jeg prisen på disse baugspydene var helt hinsides! Jeg valgte derfor å lage et selv: https://baatplassen.no/i/topic/61528-tilvirkning-av-baugspyd-i-rustfrittteak/ Men etter å ha sett hvor mye jobb det er med å lage et slikt produkt som er spesialtilpasset (presiserer at jeg ikke hadde tilgang til spesialutstyr for den type produksjon!), ble jeg litt mer ydmyk for at ting koster. Jeg ser jo selvsagt at godt tilrettelagt produksjon med riktig utstyr og serieproduksjon gir en tidsbruk som ikke er sammenlignbar, men det gir deg også et standardprodukt som ikke er tilpasset din båt. Dersom du ikke er fornøyd med de standardproduktene du finner i butikken kan du jo spørre en som driver med slikt hva det kommer på å få laget et. Jeg tror f.eks. en av karene fra Weberg i Fredrikstad (tidligere hoffleverandør av alt rustfritt til bla. Windy) driver for seg selv med slikt nå. Ting du bør se på når du velger produkt er etter min mening diameter på rør, godstykkelse på rør, stålkvalitet (vanskelig å verifisere om du ikke har tilgang til XRF, se denne linken om materialkvalitet, litt ut i tråden står det om rustfrie kvaliteter: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/), innfestning mot skroget (jeg synes den typen som har hengslede braketter som monteres med karroseriskruer virker litt simpelt), samt plata. Noen har teakstaver, andre har en plate med natet teak som et dekk. Vær også obs på at det kan være kvalitetsforskjell på disse kassettstigene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Min erfaring med kasettstige, som jeg hadde på forrige båt, er at de er veldig lite solide, skvetter ut av låsemekanismen, og er spinkle. Men det finnes nok mange utførelser og kvaliteter der også. Pass på å ikke få deg noe ræl, da er det nesten bedre uten (da vet du hva du har, i stedet for å slå deg fillete når du tror du trår på et «stabilt» trinn) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.