Jump to content

ZF HSW 630 gear, hva slags olje?


Comforthe

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal bytte olje og oljefilter for første gang på mitt ZF HSW 630 gear. I manualen mener jeg at jeg leste, "any ATF oil". Jeg er redd for å gjøre noe galt her, er alle disse variantene virkelig like?

 

Hvis noen har det samme gearet vil jeg gjerne vite hva dere bruker :)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Her er en link til ZF som forklarer de forskjellige godkjenningene.  Klikker du på en godkjenning kommer det opp en liste med oljer som innehar specen.

https://aftermarket.zf.com/go/en/aftermarket-portal/technical-information/lubricants/

 

Jeg har ZF63 kasse og bruker ATF DIII som har TE ML 04 godkjenning.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev 33 minutter siden:

Her er en link til ZF som forklarer de forskjellige godkjenningene.  Klikker du på en godkjenning kommer det opp en liste med oljer som innehar specen.

https://aftermarket.zf.com/go/en/aftermarket-portal/technical-information/lubricants/

 

Jeg har ZF63 kasse og bruker ATF DIII som har TE ML 04 godkjenning.

 

Supert, takk skal du ha! Dette kunne ikke blitt bedre :)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt denne til halve prisen:

https://www.bestmarin.no/produkter/motortilbehoer/olje-og-kjemikalier/olje-atf-new-energy-diii---champion-pH6939287

 

Min lokale bestmarin hadde bare en fra Liqui Moly nå, så gikk for den.

Redigert av blue moon (see edit history)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Mye bra tips her :) Den lista over 04D godkjente oljer gjør jo livet litt lettere. Jeg må si jeg er overrasket over hvor stor prisforskjell det er. Endte opp med å bestille Gulf ATF DX II i fra skruvat.no og filter i fra yanmardeler.no

 

Nå ser jeg frem til den noe spesielle peilemetoden på gearkassen :)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Comforthe skrev 1 time siden:

Mye bra tips her :) Den lista over 04D godkjente oljer gjør jo livet litt lettere. Jeg må si jeg er overrasket over hvor stor prisforskjell det er. Endte opp med å bestille Gulf ATF DX II i fra skruvat.no og filter i fra yanmardeler.no

 

Nå ser jeg frem til den noe spesielle peilemetoden på gearkassen :)

 

Stiv pris på et stålfilter, 450,- var det vel? Det går vel sikkert å vaske det i diesel, men med bytte hvert 3 sesong knekker det ikke båtbudsjettet.

 

Hva er spesielt med peilemetoden din? Her skal peilepinne bare ligge på (ikke skrues fast) når en peiler.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Riktig at det skal peiles kort tid etter at motoren er stoppet, slik at oljen i giroljekjøleren ikke rekker å renne tilbake i girkassen før peiling. Ett tips er å markere på peilepinnen hvor oljen står ETTER at oljen har rent tilbake i girkassen, ved senere oljeskift kan man då peile i ro og mak etter det nye merket på peilepinnen. Er i alle fall det jeg har gjort :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...