Jump to content

Førstegangs vinteropplag for seilbåt - tips ønskes


Andrimner

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte i høst en seilbåt av typen Comfort 30, og er dermed båteier for første gang i mitt liv. Nå er tiden kommet for å legge den til for vinteren, og i den forbindelse prøver jeg å få oversikt over hva som bør og må gjøres. Jeg har lett litt rundt her på forumet, og funnet mange gode tips - men har en del spesifikke spørsmål som gjør at jeg håper det er greit at jeg starter en egen tråd om dette.

 

Båten skal ligge i boblehavn i Leangbukta i Asker. Landstrøm er tilgjengelig, men foreløpig ikke koblet til. Jeg har bestilt vinterkonservering av motor, vanntank og septiktank (allerede tømt), som forhåpentligvis gjøres denne uka (vil nok sikkert kunne gjøre det selv på sikt - men ikke første året). Gass er ryddet ut av båten. Jeg har også skaffet meg et dekkstativ og 2 presenninger som bør dekke hele båten, som skal opp når vinterkonservering av motor er gjennomført. 

 

Så er spørsmålet hva ellers som bør gjøres.

 

Seilene er fremdeles påmontert, og inntrykket mitt er vel at de bør ned. Særlig forseilet, som ikke har noe trekk. Jeg er ærlig talt usikker på hvordan det gjøres. Jeg har et rulleforseil, som vist på vedlagt bilde, som ser ut til å være hektet på en trommel i toppen, og en i bunn. Inntrykket mitt, etter å ha lest meg litt opp andre steder i forumet, er at forseilet løsnes ved å 1) rulle ut hele forseilet, og 2) løsne fallet for storseilet, som vil resultere i at den øvre trommelen kommer seilende nedover forstaget. Så ANTAR jeg at jeg da 3) løsner de to sjaklene som fester seilet til tromlene, og at seilet da vil være løst. Er dette en korrekt antagelse? Er det i så fall noe som er praktisk gjennomførbart alene for en temmelig uerfaren seiler?

Storseilet regner jeg med bør være temmelig uproblematisk i sammenligning...

 

Det jeg også har lurt på er å legge inn evt varme og avfukting. Jeg hadde egentlig tenkt å ta med alle puter hjem, og antok da at det skal være mulig å la båten ligge uten varme, og uten strømtilkobling. Så ser jeg at det tydeligvis er veldig vanlig med frostvakter og avfuktere og lurer på om jeg likevel bør legge inn noe sånt. Er dette et "must" også når alt av puter etc tas ut av båten, eller kan båten ligge uten strøm og varme vinteren gjennom? (Jeg er også temmelig paranoid mht alt som kan starte brann - som er den største grunnen til at jeg vegret meg mot å ha varme gående i båten når jeg er borte).

 

Er det andre ting jeg bør tenke på?

 

Det kommer nok flere spørsmål, men i første omgang håper jeg på innspill på disse!

Forseil.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns du har god kontroll jeg. Rullefokka er akkurat som du forestiller deg. Det tar deg under ett minutt å dra den ned. Når du har den nede og har hektet av seilet (i toppen) så husk et lite tau til å feste toppen av rulla ned i båten så du ikke heiser den opp ved ett uhell. 

 

Ang oppvarming/avfukting eller stående kald så må du egentlig bare gjøre ett valg. Så lenge du ikke skal bruke båten, konserverer motor og vannsystem så spiller det ikke noen rolle. 

 

Fordelen med litt varme og avfukter på høsten er at du slipper å dra alt hjem fra båten. Og det går også fint å lagre seilene i båten om de ikke trenger spesiell pleie eller noe. 

 

Fordelen med å la båten stå kald er at du ikke trenger å stole på ett el- anlegg som kan feile, eller være redd for tæring, brann, evt strømregninga fra båthavnen ;-) Ulempen er at så mye må på land/hjem. 

---

Skjønner ikke hvorfor du får noen til å konservere motoren for deg, dette må du lære deg uansett og det er veldig enkelt. Av ting å bruke penger på... ;-) Sørg i hvertfall for å lære det når jobben blir gjort, gi beskjed om at dette må du lære så får du håpe at det er en med litt kommunikative evner som gjør den :-) 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill Pinkvin! Skal absolutt få lært meg å konservere motoren selv, men det ble litt knapt med tid å lære seg det selv - og verkstedet tillot ikke at jeg var med under konserveringen. Satser på å få lært meg både båten og motoren mer å kjenne ila neste sesong!

 

Da later det til at det går mot en strømfri vinter for båten...hvis det kun har betydning for "interiøret" i båten, er ikke nytteverdien av å sette inn strøm stor nok for min del - nå er det uansett bare snakk om å ta ut de siste putene og få ned seilene, og av erfaring vet jeg at brannrisikoen kommer til å plage meg mye mer enn lagringsplassen jeg må bruke hjemme for å oppbevare puter og seil :/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Andrimner skrev 13 minutter siden:

Takk for innspill Pinkvin! Skal absolutt få lært meg å konservere motoren selv, men det ble litt knapt med tid å lære seg det selv - og verkstedet tillot ikke at jeg var med under konserveringen. Satser på å få lært meg både båten og motoren mer å kjenne ila neste sesong!

 

Last ned manualen, tipper den ligger i dokumentarkivet her inne. Nå er jeg ikke kjent med VP sine motormanualer men som regel er vinterkonservering beskrevet. 

 

En ting er å plage vettet av folk som gjør en jobb, det er jo ikke "innafor". Men å nekte kunden å være til stede... da hadde jeg ikke latt de ta jobben, men la det ligge ;-) Åkkesom, du må få en liste over hva som faktisk blir gjort med motoren sånn at du vet hva du må gjøre med motoren til våren.

 

Siden dette, for deg, er en "ny" båt så er det et par ting jeg uansett ville gjort med motoren. Jeg ville byttet alle flytende væsker på motoren, dvs olje og frostveske. Så ville jeg byttet alle filtre, dvs oljefilter, finfilter og grovfilter på diesellinja. Så ville jeg byttet impeller og evt annoder på kjølesystemet. Og med mindre den ser veldig "fresh" ut ville jeg også byttet reima og inspisert evt. luftfilter. 

 

Grunnen til at du uansett må lære deg motoren er at motorolje, olje- og dieselfiltre normalt byttes årlig, noe som er så kjapt og enkelt at det vel egentlig ikke kan settes vekk (neppe noen som vil ta jobben...). Og under normal bruk så bør man være i stand til å inspisere og evt bytte dieselfiltre, impeller og reim selv da dette er slitedeler som kan ryke. 

 

Andrimner skrev 13 minutter siden:

 

Da later det til at det går mot en strømfri vinter for båten...hvis det kun har betydning for "interiøret" i båten, er ikke nytteverdien av å sette inn strøm stor nok for min del - nå er det uansett bare snakk om å ta ut de siste putene og få ned seilene, og av erfaring vet jeg at brannrisikoen kommer til å plage meg mye mer enn lagringsplassen jeg må bruke hjemme for å oppbevare puter og seil :/

 

Nå har jeg ikke sjekket hvor du bor. Men om båten er ren og grei innvendig, ikke lekker "ovenfra" og du har den på Østlandet, og vinteren er normalt kald og tørr så pleier det ikke å bli noe problem. Er båten derimot skitten og møkkete, lekker "ovenfra" diverse plasser, vinteren blir fuktig og "varm", ja da kan en lett få ett muggproblem. 

 

Siden båten er ny for deg er det uansett en grei anledning å få seilene hjem å få inspisert de ordentlig, evt vasket de osv. Samme med putene. 

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin, manualen fikk jeg faktisk fra forrige eier på minnepinne (det er en Yanmar 2GM), så alt skal ligge til rette for å lære seg dette til neste år! Det blir nok uansett en gjennomgang av motoren når den skal gjøres klar for våren igjen, hvor alle tiltakene du beskriver vil stå på lista - veldig nyttige innspill!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Litt pussig at de tilbyr seg å vinterkonservere en Yanmar 2GM som er en sjøvannskjølt motor laget for vinterbruk. Du kan vri en hendel på siden av blokka så tømmer toppen/blokka seg for sjøvann og er sikret mot frostsprenging. Eksosdelen på den motoren er utformet for å tåle å stå med vann/eksos uten å fryse i filler. Men jeg ville også løsnet slangeklemmen ved impellerhuset. 

 

Vinterkonserveringa må vel da være å la sjøvannsiden suge frostveske ut av ei bøtte.. som jo er kjekt. 

 

Så iom at de nekter deg å være til stede er det viktig at de spesifiserer hva de skal gjøre, er litt nysgjerrig for det er ikke mye å gjøre på den motoren ifht vinterkonservering men kan hende det er lagt inn noen servicepunkter som du må vite om så du ikke gjør det om igjen til våren. 

Link to post
Share on other sites

Jasså. Om ikke annet er det ihvertfall beroligende mtp at motoren nå ihvertfall definitivt bør tåle vinteroppholdet ;) Så får jeg heller lese meg opp til neste år. 

 

Mtp fukt etc i båten bør det gå temmelig bra, den er relativt nyvasket, tett, og skal i tillegg stå under presenning. Kan jo evt også for sikkerhets skyld legge inn noen ikke-elektriske avfuktere som skiftes med jevne mellomrom?

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Andrimner said:

Hei,

 

... forseilet løsnes ved å 1) rulle ut hele forseilet, og 2) løsne fallet for storseilet, som vil resultere i at den øvre trommelen kommer seilende nedover forstaget. ...

 

 

Antar du mener å løsne fallet for FORseilet.

Trommelen, med seilet, kommer antagelig ikke seilende nedover. Regner med at du må dra det ned langs forliket, ved forstaget.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Andrimner skrev 25 minutter siden:

Jasså. Om ikke annet er det ihvertfall beroligende mtp at motoren nå ihvertfall definitivt bør tåle vinteroppholdet ;) Så får jeg heller lese meg opp til neste år. 

 

Du skal nok gjøre veldig mye feil for å ta livet av en 2GM når båten ligger på sjøen om vinteren ;-) Er kanskje 3-4 sier i manualen som omhandler vinterklargjøring, og det finnes også en lokalt produsert manual for motoren på norsk, tror den ligger i dokumentarkivet her.

 

Jeg tror det må være noe nær verdens enkleste motor å drifte, så det var du heldig med. Virker som du har litt "motorskrekk" som ikke vil ta i den selv? ;-)  

 

Andrimner skrev 25 minutter siden:

 

Mtp fukt etc i båten bør det gå temmelig bra, den er relativt nyvasket, tett, og skal i tillegg stå under presenning. Kan jo evt også for sikkerhets skyld legge inn noen ikke-elektriske avfuktere som skiftes med jevne mellomrom?

 

Om du skal bruke "tørrball" så er det et lite triks å stikke hull i beholderen og sette den i vasken så vannet kan renne rett ut. En på do og en i byssa. Da slipper du å tenke på tømming. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Jeg tror det må være noe nær verdens enkleste motor å drifte, så det var du heldig med. Virker som du har litt "motorskrekk" som ikke vil ta i den selv? ;-)  

 

Nja, ikke egentlig motorskrekk, mer det at jeg av hensyn til egen "generell paranoia" vil være helt sikker før jeg håndterer den typen ting selv. Bakgrunnskunnskapene til båtmotorer er heller laber, så jeg vil være sikker på at det ikke er noe jeg har oversett. Neste år gjør jeg nok ting selv.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle svarene du har fått så mulig jeg kommer med gjentagelser. Skroggjennomføringene er et sårbart punkt, de stenger du og heller litt frostvæske i avløpa så de ikke fryser i filler. Om en gjennomføring sprekker kan båten i verste fall synke, i tillegg bør en ha en lensepumpe som starter automatisk når det kommer vann til, denne er det da viktig at er kobla direkte på batteri slik at den starter selv om hovedbryter av avslått.

Videre er det vel aldri dumt med et varmerør i de skapene hvor det står skroggjennomføringer, typisk under byssa og på toalettet. Et varmerør i motorrommet er jo heller ikke dumt.

Disse varmerøra kan en jo dra ut og koble fra og til avhengig av de forskjellige kuldeperiodene i løpet av vinteren. Har du fotpumper til vannkraner er det lurt og sørge for at de er tomme også, jeg hadde nylig en lekkasje i en slik og fikk 20 liter vann som plutselig kom til syne under dørkeplatene, sammen med masse gammelt grums som lå under der. Ble en vaskejobb...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

West system har salg på korte varmekabler som kun tar noen få watt, kjekt å surre rundt skrogjennomføringer. Tror det var et par hundre pr. stykk. 

 

Ang motor. Når jeg fikk en båt med 2GM så leste jeg manualen, dro til båten og "pakket ut" motoren. Satt meg ned med hodelykt, kaffe, skissene og studerte.. "jaha, der har vi diesel fra tanken som går inn i filter, så til videre til dieselpumpa, finfilter, regulator og fordeles til dysetoppene. Så har vi vann inn til motoren der... som går til sjøvannsfilter (ikke alltid det er installert men..) så til sjøvannspumpa hvor den berømte impelleren må være, så opp til toppen for å kjøle ned, så til bendet hvor den blandes med eksosen og der har vi eksosanlegget osv...

 

Og skal en bytte olje, filter, reim, impeller, vinterkonservere osv så finner en youtubevideoer. Tror faktisk du finner med Yanmar 2GM på så og si alle "vanlige" ting en må gjøre. 

 

2GM er ikke bare en veldig god motor, det er også en veldig enkel og grei motor å lære seg motor på :-) Trenger ikke mye verktøy for å drifte den motoren heller. 

Link to post
Share on other sites

Kjenner at jeg blir mer og mer positivt innstilt til motoren i båten :) Jeg kommer nok til å kjøre en tilsvarende "økt" som du har gjort, Pinkvin - men må vente til tiden strekker til, det har vært noen uker med 14-15 timers arbeidsdager en stund nå.

 

Når det gjelder skrogjennomføringer antar jeg at det i praksis er snakk om innsug/utløp for pumpetoalettet og vask på toalettet, samt vasken i byssa. Så da skjønner jeg det slik at de konkrete tiltakene vil bestå i å stenge ventilene for innsugene og pumpe til alt vann er ute - samt å helle frostvæske i toalett og vask med stengte ventiler. Varmerør og varmekabler er jeg fremdeles ambivalent til, siden jeg da må til med landstrøm - mtp den omtalen Yanmaren har fått så langt heller jeg mot å satse på at vinterkonserveringen fra verkstedet eliminerer den risikoen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du må helle i frostvæske og pumpe til du antar at det er frostvæske i ventilen, da kan du lukke den. 

 

Siden du ikke skal ha strøm i båten... Hvis det blir ordentlig kaldt så får du minusgrader også nede i båten og ventilene kan fryse "fra innsiden". I boblehavn blir ikke sjøen så kald at ventilen vil fryse fra utsiden. Det jeg pleier å gjøre (uten strøm) er å isolere ventilene fra luften inne i båten. Dvs pakke de inn i gamle håndklær/tepper osv så de ikke fryser pga minusgrader nede i båten. Har fungert for meg, men jeg gir ingen garantier.

 

Er mest komfortabel med alle tre tiltak samtidig. Dvs frosvæske i ventilen, varme (kabel) og pakket inn i tilfelle strømmen skulle konke i en kald periode. Men med frostvæske i ventilen (lukket) og ventilene isolert fra "inneluften" så er du nok trygg i boblehavn uansett vil jeg tro. 

Link to post
Share on other sites

Andrimner skrev for 5 timer siden:

Når det gjelder skrogjennomføringer antar jeg at det i praksis er snakk om innsug/utløp for pumpetoalettet og vask på toalettet, samt vasken i byssa. Så da skjønner jeg det slik at de konkrete tiltakene vil bestå i å stenge ventilene for innsugene og pumpe til alt vann er ute - samt å helle frostvæske i toalett og vask med stengte ventiler. 

 

Hvis du ikke isolerer eller varmer opp ventilene, er det lurt å sørge for at de blir stående med frostvæske i både på innsug- og utløpssiden. Utløpet har Pinkvin beskrevet. På innsugsiden bruker jeg å løsne slangen fra toalettpumpen og helle frosvæske ned i slangen. Med frostvæske i slangen åpner jeg ventilen en kort stund til jeg er sikker på at vannet i ventilen er erstattet med frostvæske, og stenger ventilen igjen. Da er ventilen frostsikret. Dette kan du gjøre med alle kuleventilene der enden på slangen kan løftes over vannlinja, om du vil være sikker på at de ikke skal fryse i stykker.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
alf-inge skrev 1 time siden:

 om du vil være sikker på at de ikke skal fryse i stykker.

 

 

Må bare legge til at det skal godt gjøres. Når du ligger i boblehavn med seilbåt så vil vannet alltid være "varmt" og skroget tar opp "varmen". Særlig om du isolerer ventilene fra innelufta i båten. Pluss at dette er saltvann som trenger noen minus for å fryse. 

Gjør det riktig, men ikke få magesår av å tenke at det skal fryse  filler og båten synke. 

Link to post
Share on other sites

Er nesten enig, Pinkvin. Men jeg har opplevd (den gang jeg ikke hadde tørr kjøl) at vannet i kjølen bunnfrøs, mens båten lå i sjøen. Sannsynligvis pga. lave lufttemperaturer og god lufting av båten. Her oppe (Tromsø) fryser aldri sjøen, men temperaturen i overflaten i båthavna kan ligge under null og avgi minimalt med varme inn i båten. Så jeg foretrekker å være "sikker". 

 

Med boblehavn vil vel overflatevannet sjelden bli kaldere enn fire grader, noe som hjelper godt på. 

Link to post
Share on other sites

Da var seilene nede, etter en kveldsøkt i går! Det gikk heldigvis langt lettere enn fryktet å få dem ned, å få dem av båten og inn i min temmelig korte bil viste seg å være litt mer utfordrende.

 

Frostsikring av ventiler skjønner jeg at jeg må se litt nærmere på. Frostsikring av vannsystemer skal for så vidt inngå i det verkstedet skal gjøre, men jeg får sjekke hva de faktisk gjør, og se om jeg må gjøre noen tiltak selv. Ellers får jeg muligens revurdere standpunktet mitt til frostvakter... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
alf-inge skrev for 9 timer siden:

Er nesten enig, Pinkvin. Men jeg har opplevd (den gang jeg ikke hadde tørr kjøl) at vannet i kjølen bunnfrøs, mens båten lå i sjøen. Sannsynligvis pga. lave lufttemperaturer og god lufting av båten. Her oppe (Tromsø) fryser aldri sjøen, men temperaturen i overflaten i båthavna kan ligge under null og avgi minimalt med varme inn i båten. Så jeg foretrekker å være "sikker". 

 

Med boblehavn vil vel overflatevannet sjelden bli kaldere enn fire grader, noe som hjelper godt på. 

 

Pleier å ha stående en sånn fireliter eller Imsdal vanndunk på laveste punkt på dørken i båten når den ligger ute om vinteren. Det gir litt "temperaturhistorikk". 

 

I bunnsvinet pleier jeg å slumpe nedi litt frostvæske. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...