Jump to content

Førstegangs vinteropplag for seilbåt - tips ønskes


Andrimner

Recommended Posts

Da har man skaffet seg frostvakter, som umiddelbart genererer nye dummies-spørsmål fra meg.

 

Jeg så egentlig for meg å skaffe et grenuttak for utendørs bruk som kunne kobles til landstrømskontakten, og så koble både frostvakter og båtbatteri rett i det (når jeg først har koblet meg til).

 

Men så ser jeg at det ikke er helt ukontroversielt med strømkabler heller:

 

https://www.seilmagasinet.no/innhold/praktisk/?article_id=36990

 

Er det noen særlige ting jeg bør være obs på mtp bruk av landstrøm, frostvakter og tilkobling av strømsystemet i båten? Er det egne sikringstiltak jeg bør gjøre, noe jeg bør skaffe, etc? Særlige ting å være obs på når landstrømmen trekkes om bord i båten, og kobles videre i grenuttak? Eller er det bare å plugge alt rett i grenuttaket som beskrevet?

 

 

Redigert av Andrimner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen,

 

Trenger litt tips til dette med landstrøm.


Jeg har nå skaffet meg to frostvakter av denne typen: https://dagsmarked.no/produkt/frostvakt-200w/

 

Disse har jeg tenkt å koble i dette IP44-grenuttaket, som da blir liggende i båten: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/el-produkter/sterkstrom/grenuttak/grenuttak-for-utendorsbruk-3-veis-p39633

 

Dette har tre uttak, som betyr at jeg skal kunne ha begge frostvaktene gående, og samtidig kunne koble til batteriladeren ved behov.

 

For å være helt sikker har jeg i tillegg kjøpt en jordfeilbryter som grenuttaket kobles i: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/jordfeilbryter/jordfeilbryter-402327/

 

Det jeg da trenger er en landstrømkabel som kan kobles til anlegget på brygga. Bilder av uttaket fra brygga er vedlagt under.

 

Jeg har forsåvidt allerede en overgang som kan plugges i uttaket for å konvertere til "vanlig" to-hodet uttak (kjenner ikke terminologien her), se bilder under.

 

Jeg antar da at jeg har to alternativer:

 

1) Skaffe en IP44-skjøteledning som kan plugges i overgangen jeg allerede har. Overgangen er merket IP44, men også "For temporary use only".

Jeg vil tro at bruk en vintersesong må kunne gå som temporary use, men tar gjerne imot råd om dette.

 

2) Skaffe en egen landstrømkabel med uttak til "vanlige" ledninger.

 

Er det noen som har anbefalinger mtp hva jeg bør gå for? Eller som ser noen umiddelbare problemer med oppsettet over? Som dere skjønner er jeg fullstendig blank også på dette området. Har iverksatt "opplesing", men håper også på råd fra erfarne båtfolk på dette området.

 

 

 

 

Bryggestrøm 2.jpg

Bryggestrøm 1.jpg

Overgang 1.jpg

Overgang 2.jpg

Overgang 3.jpg

Redigert av Andrimner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Landstrøm er stort sett sånne blå "eurokontakter", så i stedet for å styre med overganger, som du forsåvidt uansett kan ha liggende ombord i tilfelle rottefelle, så kan du kjøpe en landstrømkabel med eurokontakt og slippe å bruke overgang. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke om jeg helt ser poenget med den jordfeilbryteren. Sjekket produktarket og den skal tåle belastningen, men det blir i overkant mye mikkemakk koblinger når du skal ha den mellom kabelen inn og grenuttaket. 

 

Tipper stolpen har både jordfeilbryter og det som ellers kreves (?). 

 

NB! Jeg er IKKE elektriker :-) Men om stolpen har jordfeilbryter ser jeg ikke at det blir noe bedre om en har to på rad, bare en feilkilde ekstra som kan kutte strømmen, pluss ekstra koblinger som kan vakle osv... 

 

Men sånn ellers ser dette ut som en grei plan i mine ufaglærte øyne. 

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar!

 

Jeg er blank nok til at jeg ikke umiddelbart skjønner hva "eurokontakt" er, men når jeg googler det får jeg opp bilder av støpsler som ser ut som de vanlige støpslene jeg har hjemme, med to pinner. Uttaket fra brygga har tre hull (det jeg antar kalles CEE?), så jeg må nok ha en eller annen form for overgang. Jeg har lett en del, men finner ingen kabler som har CEE (??) i "hann"-enden og eurokontakt (??? igjen) i "hunn"-enden. Så jeg antar at valget blir mellom å ha overgangen helt inntil brygga og kjøpe IP44-skjøteledning, eller å kjøpe en landstrømkabel med CEE i begge ender, og så koble overgangen på enden av landstrømkabelen. Det siste blir vesentlig mye dyrere, dette er landstrøm-kabelen jeg klarer å finne:

 

https://www.maritim.no/ratio-landstromkabel-eu-2-5mm-25m#.XBe7T-KUkUE

 

Og dette er en IP-44 skjøteledning som bør kunne fungere med min overgang:

 

https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/tilbehor/strom-og-installasjon/stromkabel/smartline-skarvsladda-10ma-ip44/236792.11419/?siteType=2

 

(Får ikke opp spesifikasjoner, men regner ikke med at 2 stk 200W frostvakter bør være uoverkommelig for en "vanlig" skjøteledning)

 

Er det noen særskilte problem knyttet til å bruke skjøteledning på denne måten som gjør at jeg i stedet bør gå for en landstrømkabel inn i båten? Eller er det bare å kjøre på med skjøteledning?

Link to post
Share on other sites

En landstrømkabel trenger du som nevnt utover sesongen også. Kjøp en lang og god en med en gang - så kan du hente strøm uten skjøter inn til båten. Overgangen bruker du der inne. Da slipper du å skjøte utendørs med fare for fukt og kortslutning. 

 

En kabel a’la dette for eksempel:

https://www.maritim.no/landstromskabel-10m-3x2-5mm2-cee-cee#.XBfR_RaUmEc

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei alle!

 

Jeg "gjenoppliver" denne tråden med et nytt spørsmål om samme tema. Jeg er litt på etterskudd med vinterklargjøring i år, men skal i gang nå, og har endelig bestemt meg for å gjøre alt selv, inklusive vinterkonservering av motor. 

 

Selve prosessen tror jeg jeg har sånn høvelig call på - den venstre slangen på bildet under er sjøvannsslangen til motoren, den skal da slik jeg forstår det nappes av (mens ventilen er stengt, vel og merke), settes i en bøtte med utvannet frostvæske, og så skal motoren startes, og gå helt til den spytter ut frostvæske bak. Da stoppes motoren, og jobben er gjort. Har jeg da skjønt det sånn høvelig riktig?

 

Ventil.jpg.29b1f48b449e870a36877db2df2d1ff3.jpg

 

Det jeg derimot ser for meg kan bli "interessant" er å prøve å få slangen TILBAKE på "stussen" på ventilen etter at prosessen er over. Av erfaring kan det å prøve å tvinge trange slanger på harde stusser være en temmelig frustrerende øvelse. Har jeg grunn til å mistenke at dette kan by på problemer, og finnes det i så fall noen "triks" for å lette denne jobben? Eller er dette normalt ikke noe problem med en slange som har sittet på i lang tid allerede?

 

20220928_135438.jpg

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at jeg hadde byttet både slangen og slangeklemmen, slangen blir myk som deig om du varmer den med f.eks en varmepistol (hårføner). Legger også merke til at du konsekvent bruker enkle klemmer av typen der forsikringen krever to.

 

Jada, når det kommer grønt vann ut av eksosen, mål frostsikringen på vannet, og det er greit.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...