Geb Startet 25.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2018 Hei. Jeg har en Albin Vega kjøpt i sommer. Ønsker å sette inn en avfukter i vinter for å unngå for mye fukt/mugg etc. Har tenkt å kjøpe en Meaco DD8L. Spørsmål: 1. Vil en slik avfukter gi tilstrekkelig varme til å unngå frost i salongen? Båten ligger i Os utenfor Bergen hvor det sjelden blir sprengkulde. Det går noen år mellom hver gang det er kaldere enn -10. 2. Tåler denne avfukteren frost? 3. Hvis ja på spørsmål 3 er det aktuelt med frostvakt. Holder det med 200W? Setter pris på råd og egne erfaringer. Båten er ikke isolert utover standarden fra byggeår; 1975. Nedgangsluken er standard 3-delt teakfinerdør i god stand. (Men dårlig isolert den også..) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Hei Geb, og velkommen til forumet! Ofte er mange spørsmål diskutert opp og ned mange ganger før, så søkefunksjonen er veldig god å vite om Legger ved en link hvor det blir diskutert en del rundt avfukter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Geb skrev 20 minutter siden: Har tenkt å kjøpe en Meaco DD8L. Om du vil spare halvannet- to tusen så har Elkjøp den samme for et par tusen kroner, bare under navnet Sandstrøm. Tror vel også modellen har gått ett hakk videre. Identisk funksjonalitet. Ganske mange med Meaco som har meldt om feil på sine både her og på FB, men har ikke sett så mange klager på Sandstrøm... ikke særlig vitenskapelig men min egen Sandstrøm har da gjort jobben i en del år nå uten problemer også :-) https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/vifter-og-aircondition/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e Ser at Elkjøp har blitt forhandler av Meaco også så da kan en jo snus på begge deler i samme butikk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Takk for tips. Er den fra Elkjøp helt identisk som DD8L? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Geb skrev 34 minutter siden: Takk for tips. Er den fra Elkjøp helt identisk som DD8L? Ikke lik men samme funksjonalitet. De var ganske like i utseende tidligere men det har forandret seg. Feil på Maeco??? Mulig jeg er så «ung» her på forumet at jeg ikke har fått det med meg. Maeco er vel en originale som de kaller den, men samtlige jeg har vært borti er kjempefornøyde med begge to, både Maeco og Sandstrøm. Selv kjøpte jeg Maeco og er strålende fornøyd med den. Vanskelig å si om det holder å holde det frostfritt, men tror nok den blir å slite litt. Blir det noen kuldegrader så mister den evnen til å tørke ut lufta, og mulig den stopper helt for å beskytte seg selv. Men det er jeg slettes ikke sikker på. Det enkleste er å bare prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Kjellg skrev 4 minutter siden: Ikke lik men samme funksjonalitet. De var ganske like i utseende tidligere men det har forandret seg. Feil på Maeco??? Mulig jeg er så «ung» her på forumet at jeg ikke har fått det med meg. Har vært flere tråder her om det og sist nå på seilere på FB så var det en som hadde stopp på sin, så heiv det på seg en hel del andre som har opplevd det samme, at den bare stopper og lyser rødt. Har ikke sett det samme ifht originalen, Sandstrøm sin avfukter. Kjellg skrev 4 minutter siden: Maeco er vel en originale som de kaller den, Garantert samme fabrikk, samme avfukter, produsert under ulike merker. Men Elkjøp osv har nok helt sikkert solgt en del flere Sandstrøm gjennom sitt forhandlernettverk enn noen få båtbutikker har gjort. Men nå selger forsåvidt Elkjøp begge merker så... "Same, same but different". Kjellg skrev 4 minutter siden: men samtlige jeg har vært borti er kjempefornøyde med begge to, både Maeco og Sandstrøm. Selv kjøpte jeg Maeco og er strålende fornøyd med den. Vanskelig å si om det holder å holde det frostfritt, men tror nok den blir å slite litt. Blir det noen kuldegrader så mister den evnen til å tørke ut lufta, og mulig den stopper helt for å beskytte seg selv. Men det er jeg slettes ikke sikker på. Det enkleste er å bare prøve. Kald luft bærer knapt fukt. Så ett triks kan være å ikke sette den på "continuous", men la den slå seg av når den har fått ned fuktigheten til angitt prosent, noe som antagelig vil skje før det er minusgrader. Meaco har vel forøvrig ikke en skala med prosent men ett eller annet annet. En ting jeg kom på. Sandstrømen lar vifta gå på laveste hastighet og gir sirkulasjon i båten når avfuktinga har nådd innstilt nivå. Meacoen slår seg av og "sniffer" av og til i stedet. Sikkert ikke så viktig forskjell men at en liten vifte sirkulerer lufta er jo ikke dumt mtp fukt i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Geb skrev for 2 timer siden: 1. Vil en slik avfukter gi tilstrekkelig varme til å unngå frost i salongen? Båten ligger i Os utenfor Bergen hvor det sjelden blir sprengkulde. Det går noen år mellom hver gang det er kaldere enn -10. 2. Tåler denne avfukteren frost? 3. Hvis ja på spørsmål 2 er det aktuelt med frostvakt. Holder det med 200W? 1. Nei. Den gir varme bare når den tørker. Når det er tørt nok stopper den, og da gir den ikke varme. 2. Ja. Den tåler frost, men om det ligger mye vann i vannbeholderen så kan den frostsprenges. 3. Kanskje. 200 Watt høres lite ut, men mulig det holder. Jeg ville doblet. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Eureka Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Om du bor i nærheten av båten, så er det jo bare å stikke nedom og skru på varmen når minusgradene biter seg fast. Den vil gå i dvale når det nærmer seg null grader, og starter opp etterpå. Sørg for at salongen er mest mulig lufttett, når du bruker avfukter. Tape igjen ventiler. Ang nedgangsluke kan du lett lage en isolert luke. Bruk de gamle som mal, lag en ny i vannfast finér. Lim på et liggeunderlag på innsiden. Restene av underlaget kan du tilpasse og feste på innsiden av vinduene. Jeg har etteriisolert hele skroget ifbm skrogtrekkbytte. Har egen, isolert, nedgangsluke for vinteren og isolerer vinduene som beskrevet. Da tengs det ikke mange W fra en ovn for å holde det frostfritt. Avfukteren alene holder det ikke frostfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Akvanauten skrev for 1 time siden: 2. Ja. Den tåler frost, men om det ligger mye vann i vannbeholderen så kan den frostsprenges. Må nesten ha den stående med slange til avløp eller større beholder. Interntanken går som regel relativt kjapt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Pinkvin skrev for 3 timer siden: En ting jeg kom på. Sandstrømen lar vifta gå på laveste hastighet og gir sirkulasjon i båten når avfuktinga har nådd innstilt nivå. Meacoen slår seg av og "sniffer" av og til i stedet. Dette stemmer ikke på min 2 år gamle Sandstrøm. Den stopper helt da den når innstilt fuktighet, og kjenner etter iblant. Går strømmen, starter den opp på samme innstilling som den sto på også. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Tidligere modell Sandstrøm har vifte som går komtinuerlig. Sandstrømen min er fra 2015 og går kontinuerlig... nye modeller går visstnok i dvale og monitorerer lufta, som DD8 L. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Har forstått det slik at dette gjelder både for Meaco og Sandstrøm av den «gamle» typen, vifta går kontinuerlig (men tørkerotoren, altså avfuktingsfunksjonen går kun når luftfuktigheten er høyere enn satt). Når avfuktingsfunksjonen er aktiv avgir avfukteren en god del varme, mener på det er tilsvarende 600w for Meaco DD8L, usikker på om det er tilsvarende for Sandstrøms variant. Når ønsket lav luftfuktighet er oppnådd skrus avfukterfunksjonen av og det avgis ikke/lite varme. Så synker temperaturen til under frysepunktet vil den relative luftfuktigheten være lav, avfukteren slutter avfukte og dermed samtidig å avgi varme. Da trengs frostvakt om du ønsker temperaturer over frysepunktet i båten. Hos meg holder to panelovner på til sammen 800w båten over frysepunktet når det er 5 kalde ute. 44 fot, 4,25m brei og noe isolert (har kun isolert der jeg kommer til bak innredningen). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Jeg mener nokså bestemt at min DD8 L kutter når temperaturen kommer ned i snaue 5 plussgrader, og så starter den ikke igjen. Blir bare stående og blinke rødt. Tror jeg har en av de tidligere versjonene av denne avfukteren. Bortsett fra det så fungerer den etter forventningene. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Jeg fikk problemer med min gamle DD8L. Stoppet og ville ikke gå etter ett par år. Var vist en feil med de første modellene. Men den gjorde jobben sin. Fikk ny etter to forsøk på service i Sandefjord. Den nye modellen går helt til den føler innstilling på angitt sniffet fuktighet som ligger på ca 50%. Ville ikke brukt den som varmekilde da du må sette den på tørkefunksjon slik at den går på fullt. Mener også som Hulda skriver at den stopper uansett når det blir kuldegrader med fare for frostsprengning hvis du ikke har slangen i avløpsrøret. Jeg setter en 20 liters dunk ved siden av vasken som jeg putter drenerings slangen i når tempen blir ned mot minusgrader. Kobler avfukter opp mot en ring hytta varm og kan styre den som jeg vil når kulda kommer og går. Nå bor jeg kun 5 minutter fra båten , har da muligheten til hyppig besøk for å sikre at dunken ikke blir full å renner over. Er det kaldt så er det normalt ikke fuktighet i båten og det har heller ikke skjedd at dunken blir full av vann. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.