Jump to content

Ombygging av Mørebas MB 20 Cabin til åpen båt


AndreasR

Recommended Posts

Heisann!

 

Ganske så fersk bruker her på båtplassen og tenkte tiden var inne for å registrere seg siden jeg har fått tak i en Mørebas MB 20 Cabin (7200) som skal bygges om til åpen båt.

Båten kostet 6000,- og budsjettet for hele jobben er på 100 000 inkl motor. 

 

Det har vært hekkaggregat i båten. Tanken er å montere på brakett eller støpe plattform med oppdrift.

Motorstørrelse fra 50 hk og oppover, spørs litt på hva som fins av brukte påhengsmotorer der ute. 

 

Båten skal primært brukes til teine fiske og jeg tenker å bygge ramper i aluminium på hver side av båten (inspirasjon fra https://www.youtube.com/watch?v=ctbQhQ_xP-Q)

 

Dette blir mitt første båt prosjekt, så tips og triks mottas med stor takknemlighet.

Oppdaterer posten fortløpende med bilder og helt sikkert noen problemstillinger :)

 

44908285_400729640464007_6265659722045587456_n.jpg.7da2f2f143a998011a24c00aa750045e.jpg

 

Link to post

Kakket ut naglene med øks og hammer, fungerte utmerket.

 

44987600_267996767188860_5884106458240385024_n.jpg.c9f8ee24f0257c81da8c3f1c12f4bee3.jpg

 

Var litt redd for at toppen var limt og kanskje vokset sammen på et vis, men neida.. hammer og brekkjern å vips så var hele toppen løs, gode greier.. tok i bruk motorsaga og kappet toppen i 2 deler

 

45002228_421322835304656_4831738272700956672_n.jpg.2f031d7c9f0b1b23bf7d90045c3f2cda.jpg

 

Åpen båt før jeg visste ordet av det.. 

 

44907368_257944901535271_8977720381632675840_n.jpg.010ea8759e86945f120f0ce5d966a7a5.jpg

 

Neste steg er å vurdere om innerste del av sandwich skrog må ut, tar opp veldig mye plass.. opp til 30cm på enkelte plasser. Noen som har erfaring med dette? 

 

44968975_2120181061633422_1480704307601866752_n.jpg.3bb682cfd31c9842518e1c52e92241d3.jpg

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter et lite opphold var jeg igang igjen, valgte å skjære ut det innerste skroget for å få bedre plass.

Heldigvis var det to-skrog og ikke sandwich med masse godsaker limet sammen

 

45748341_263737317619968_4229507239880163328_n.jpg.bb1e7eeeb0ee3e5931457a8939d601b4.jpg

 

 

 

45733484_1710978402347430_7218503297609498624_n.jpg.d90993d36211380d6a9bd9a1cf756124.jpg

 

46030526_276902389629045_1715236468588281856_n.jpg.61809135694b16b5cafb241235cc7b8f.jpg

 

46072392_263525091032166_8256679627007721472_n.jpg.8a474c5fcf2e2972ff1604b9931871f5.jpg

 

45848176_116875649226631_8148370206889082880_n.jpg.2544e5ff0ae1b7b768c5370c1465dbac.jpg

 

Neste steg blir å måle opp og kappe  0,5" 8" trykk impregnert bjelker hvor dørken skal festes til, denne skal også plastes inn med epoxy og deretter topcoates. Kryssfinerplatene blir 12mm tykke

Link to post

Hei, og velkommen til baatplassen :flag_bp: Flott med enda et prosjekt vi kan følge med på :thumbsup:

 

Samurairau skrev On 28.10.2018 at 11.59:

Det har vært hekkaggregat i båten. Tanken er å montere på brakett eller støpe plattform med oppdrift.

Motorstørrelse fra 50 hk og oppover, spørs litt på hva som fins av brukte påhengsmotorer der ute. 

Jeg har et par tips i forhold til dette. Jeg vet ikke om du har lest tråden min om ombygging av en Draco 20, men her er det jo mange likhetstrekk. 

Etter de erfaringene jeg har gjort vil jeg ikke anbefale deg å forlenge båten med en plattform. Hvis jeg skulle gjort et slikt prosjekt en gang til ville jeg definitivt brukt det originale akterspelet som hekk, og laget motorbrønn inn i båten. På den måten beholder du skrogets opprinnelige struktur og styrke, og du vil spare enormt med tid. Beholder du skroget som det er klarer du deg med å forsterke akterspeilet og sette inn skott for å bygge motorbrønn. Plater støper du som halvfabrikata på et bord, kapper til etter mal, og monterer sammen. Du må selvsagt forsterke bak i akterspeilet og støpe inn ei plate, men dette er ingenting i forhold til å montere et forlengelse som skal ha full styrke. 

 

Lykke til videre med prosjektet :smiley:

Link to post
Samurairau skrev for 1 time siden:

 

Neste steg blir å måle opp og kappe  0,5" 8" trykk impregnert bjelker hvor dørken skal festes til, denne skal også plastes inn med epoxy og deretter topcoates. Kryssfinerplatene blir 12mm tykke

13mm 8 toms planker?  Ville brukt noe annet en trykkimp. Har ingen ting for seg med impregnerte bjelker? og min erfaring er at støp sitter dårligere mot imp material. Bruk kryssfiner eller divinycell. Og protester og glassfiber 

Link to post
boble65 skrev 12 minutter siden:

13mm 8 toms planker?  Ville brukt noe annet en trykkimp. Har ingen ting for seg med impregnerte bjelker? og min erfaring er at støp sitter dårligere mot imp material. Bruk kryssfiner eller divinycell. Og protester og glassfiber 

 

Hvilken tykkelse ville du brukt fra skrog og opp til gulv? (kryssfiner) Ser de har helt opp til 21mm på coop bygg

Redigert av Samurairau (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Samurairau skrev On 10.11.2018 at 18.57:

Hva ville du anbefalt av motorstørrelse, og kort eller lang stamme? Jeg sitter å vurderer en Suzuki 115, 4 takter med lang stamme.. 

Jeg holder en knapp på XL stamme, den er 5 tommer lenger enn lang stamme. Poenget mitt i forhold til det er at når man bruker båt med påhenger i åpent farvann til fiske etc., er det en fordel at motorbrønnen er så høy som mulig, likedan at motoren er så høyt som mulig over vannskorpa. Hvis det er 10 m/s og litt skvalp ute på åpent hav (som jeg hadde i dag), og du skal bakke opp mot været, så er det greit at motoren ikke kommer under vann. 

Når det gjelder størrelsen på motoren så kommer nok det i stor grad an på hvor flink du er til å holde vekta nede. Jeg tror du kommer til å bli fornøyd med 115, så sant du ikke lager den for tung. Jeg er veldig fornøyd med 100 på min, noe både jeg og mange andre trodde ville bli litt knapt. Behagelig masjfart på ca 4300 rpm og 22 knop. 

 

Ellers enig i det @boble65 sier om impregnert treverk. Jeg ønsket ikke å bruke treverk overhode. Du skal være nøye med alle kanter og hjørner dersom det ikke skal bli vasstrukkent over tid. 

Link to post
Komodo skrev for 20 timer siden:

Når det gjelder størrelsen på motoren så kommer nok det i stor grad an på hvor flink du er til å holde vekta nede. Jeg tror du kommer til å bli fornøyd med 115

Kjøpte en 2006 modell 115 4-takts Suzuki motor med svært få gangtimer og det meste på 1000-2000rpm. Lang stamme så dette tror jeg kommer til å gå bra ut i fra det du skriver ellers i posten. Mye av fiske kommer til å skje utaskjærs og hekksjø kan bli et problem dersom jeg velger en mindre stamme. 

 

Angående konstruksjonsvirke så er jeg enig med dere, impregnert treverk. Har hørt rykter om at treverket ikke skal berøre ytterskrog? Må man da legge på et lag med glassfiber FØR man legger planken? 

 

Link to post

Dette kan bli bra båt. Det er nå litt lite stringere for å stabilisere skroget. De innerlinere som du har fjernet er med i konstruksjonen så det må erstattes. Jeg hadde satt inn noen flere tversgående skott som går opp til underkant ny dørk. Forhøyet de langsgående til dørkhøyde med utgangspunkt i akterspeilet. Laget kne mot akterspeilet. Det blir best med divinycell men vannfast kryssfiner innbakt i polyester og fiber( tre lag 600 csm) fungerer også om støpejobben blir tett. Går ut i fra at du skal ha selvlysende dekk.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Samurairau skrev for 12 timer siden:

Lang stamme så dette tror jeg kommer til å gå bra ut i fra det du skriver ellers i posten. Mye av fiske kommer til å skje utaskjærs og hekksjø kan bli et problem dersom jeg velger en mindre stamme. 

 

Lang / L = 20" , mens XL som Komodo nevner er 25".   
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Knude skrev 53 minutter siden:

... men vannfast kryssfiner innbakt i polyester og fiber( tre lag 600 csm) fungerer også om støpejobben blir tett.

Løfter den siste delen av setningen der. Støpe rundt kryssfiner og få det tett er jo ikke helt lett, så det fortjener kanskje å bli litt presisert. Når man støper rundt en kant blir det lettere jo større radien er. Støper man inn kryssfinerplater har man i utgangspunktet lite tykkelse å lage raide på, og dermed blir det fort luftblærer akkurat i endene. Laminatet over disse luftblærene vil jo også være mer utsatt for knusning og sprekkdannelser enn et laminat som har god vedheft til underlaget, og dermed har man en lekkasje inn til kjernen. @Knude, du som har jobbet med dette i en mannsalder, du har vel sett litt av hvert her regner jeg med? Tørr kryssfiner er ikke veldig tungt, og gir god stivhet og bæring. Men det er mange tråder her inne på forumet som handler om å rive ut råtten kryssfiner og støpe opp på nytt...

 

Knude skrev 53 minutter siden:

Går ut i fra at du skal ha selvlysende dekk.

Tipper du får høre den der en stund framover :lol:

Link to post

mye morro med autokorrektur :giggle:

 

Komodo skrev 19 minutter siden:

Støper man inn kryssfinerplater har man i utgangspunktet lite tykkelse å lage raide på, og dermed blir det fort luftblærer akkurat i endene. Laminatet over disse luftblærene vil jo også være mer utsatt for knusning og sprekkdannelser enn et laminat som har god vedheft til underlaget, og dermed har man en lekkasje inn til kjernen

 

 

.. og kryssfiner endeved har jo en viss evne til å ta opp fuktighet.... 
Hadde man klart å fått "trykkimpregnert" disse endeflatene på et fornuftig vis (feks med tyntflytende polyester?) så burde jo mye være gjort tenker jeg..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Selvlysende dekk :crazy:  ja kjekt det........

 

så litt om kryssfiner. Har i min tid støpt inn mange baugpropel rør i eldre båter. Da større bo båter. Har ikke sett noe antydning til råte i finer skott som er flyttet / kuttet i. Dette fordi det ikke har kommet fukt inn i fineren.  Alt her handler om hvor mye laminat som legges over finerkjernen. Et eksempel: Det legges 2 lag csm på hele skottet begge sider og topp.Tverr skott blir limt inn med smeltelim. Det legges strimler 10 cm ut på bunn og side 10 cm opp på skott. Det legges ytterligere et lag csm eller sydd over toppen og ned 10 cm på skott. Før dette blir skottet pusset på toppen for å opprettholde radius. Dette er en mye brukt prosedyre  av fler av de kjente båtbyggeriene. Feilen på mange eldre båter var at ikke hele skottet ble støpt over. Det ble bare støpt i bunnen. Da kommer vannet lett inn i fineren. Tror de aller fleste produsenter jeg kjenner til har stort sett brukt granfiner som innstøp i nyere tid. Noen få har brukt ferdig støpte / hule bunnstokker. Divinycell har blitt valgt bort mye p.g.a pris. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
  • 2 uker senere...

Når det gjelder motormontering så kan jeg nevne at jeg tidligere hadde en Mørebas 7200 der vi tok ut innenbordsmotoren og monterte en 90 hk firtakter. Vi skrudde da en alu plate over hullet i akterspeilet og festet så en rustfri motorbrakett på denne igjen. Motoren kom da ca 40 - 50 cm bak hekken på båten. Dette var en veldig god løsning som gav gode sjøegenskaper og mye bedre plass inne i båten. Toppfarten lå vel på ca 35 knop målt med gps. Brukte vanlig lengde på motoren. Var aldri ett problem med hekksjø osv. 

Link to post
StHårek skrev On 5.12.2018 at 13.45:

... vi tok ut innenbordsmotoren og monterte en 90 hk firtakter. Vi skrudde da en alu plate over hullet i akterspeilet og festet så en rustfri motorbrakett på denne igjen. Motoren kom da ca 40 - 50 cm bak hekken på båten. Dette var en veldig god løsning som gav gode sjøegenskaper og mye bedre plass inne i båten. Toppfarten lå vel på ca 35 knop målt med gps.

35 knop med en 90 hester var jo veldig bra fart, da må dere ha klart å holde vekten langt nede. Men dere fikk vel ikke tiltet motoren helt opp når den bare kom 40-50 cm bak båten? Det hadde i alle fall ikke gått med den motoren jeg har (merc. 100). Fint å få tiltet motoren helt ut av vannet. En annen fordel med XL stamme og offset fra akterspeilet er at man får motoren så høyt at powertrimmotor og all leamikk bak på speilet kommer over vann. 

 

Vdub skrev for 5 timer siden:

Jeg hadde hvertfall forsterket og montert en motorbrakett, mindre arbeid og mer plass i båten. 

For min del hadde jeg heller ofret plass i båten og laget motorbrønn fra det originale speilet. Når båten skal brukes til fiske i åpent hav får man lite oppdrift bak når man har brakett. Samtidig blir tyngdepunktet flyttet bakover. Dette er ingen ulempe i forhold til kjøreegenskapene, men når man ligger og trekker teiner og garn på åpent hav med mye sjø vil det merkes. 

 

Ellers så er det jo en stund siden vi har hørt fra trådstarter. Er det noe framdrift i prosjektet @Samurairau?

Link to post

Brakett fungerer bra. Vet om en ombygd åpen 20 foter med brakett som hadde en  75 eller 90 hk på og den fungerte utmerket. Angrer på at jeg ikke kjøpte den når den ble solgt. Og en teinehaler blir montert forran i båten og ikke bak, noe som gjør det å få tyngdepunktet litt lengre bak til en fordel og ikke til en ulempe. 

Redigert av Vdub (see edit history)
Link to post

Tja, det kommer nok litt an på øyet som ser det der. Betjening av teinehaleren er jo bare en liten del av bruken. Jeg har en kompis som har 2x150 Yamaha på brakett, og kan med en gang si at den konstruksjonen ikke hadde egnet seg til mitt bruk. Men for å gønne på i grov sjø er den helt rå :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...