ebonita Startet 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2018 Mina VP TAMD63P har nu gått över 4000 timmar nästan utan problem och dom går fortfarande mjukt och fint med bra oljetryck och - bortsett från att dom ryker en kort stund om man drar på efter en längre period på lågt varv - så ryker eller sotar dom inte. Fantastiska maskiner - tack Volvo! Men jag tänkte att det nog kunde vara tid för en service och då tänker jag speciellt på dysespisserne och ventiljustering. Någon med erfarenhet av sådant jobb? Kan tänka mig att det kan bli aktuellt att byta en eller flera dysespisser, några tumregler här om att byta enstaka eller alla? Ser att Volvo tar SEK 1560 för spisser, men det finns kanske andra leverantörer? Är det ok att köpa billigare? Erfarenheter här? Om man lämnar bort hela jobbet vilken kostnadsbild kan man räkna med? Kanske låter småsnålt, men har man 12 st av dom här dyrgriparna så kan det ju vara lönt att fundera. Link to post
Bårdp Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Du kan sikkert få billigere dysespisser fra for eksempel Økonomideler eller andre som driver med anleggs og landbruksmaskiner. Spissene er uansett de samme stort sett fra Bosch. Men det er ikke bare å skifte en slik spiss dysen må jo justeres til rett åpningstrykk etter byttet. Ingen vanskelig jobb men det krever jo at en har en prøvebenk med pumpe og manometer. Ventiljustering er jo en enkel jobb en fort gjør selv. Link to post
bellen Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Om du selv ikke har kompetanse eller verktøy til å skifte og justere dysespissene, så lønner det seg nok å kjøpe byttedyser. Du tar bare ut dei gamle, monterer inn dei nye og leverer dei gamle tilbake til butikken. Link to post
ebonita Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 (redigert) Tack för respons, Vilka pengar skall man föreställa sig när det gäller dysespisser resp byttedysser? Och finns det någon 'thumbs rule' som säger om man skall bytte alla eller bara defekta? Redigert 29.Oktober.2018 av ebonita (see edit history) Link to post
bellen Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Prisen for byttedyser ser ut til å være 2515,- pr. dyse. Enn må regne med at en mekaniker vil bruke 3-4 timer på å bytte og justere dysene. Enda lenger om han skal demontere og montere det på motoren også. Mekaniker tar vel rundt 1000,- i timen? Må også huske å gjøre godt rent i kobberhylsen som brennstoffventilene ligger i også. Link to post
ebonita Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 (redigert) bellen: Prisen for byttedyser ser ut til å være 2515,- pr. dyse. Enn må regne med at en mekaniker vil bruke 3-4 timer på å bytte og justere dysene. Enda lenger om han skal demontere og montere det på motoren også. Jaha 2515:- för en byttedyse plus om jag förstår rätt arbete med kanske 1000:- per dyse. Skulle då landa på goda 20 000 per motor om man måste byta alla? Eller blandar jag ihop två alternativ här? Bårdp: Du kan sikkert få billigere dysespisser fra for eksempel Økonomideler eller andre som driver med anleggs og landbruksmaskiner. Spissene er uansett de samme stort sett fra Bosch. Någon gissning om hur ekonomin skulle kunna se ut i detta alternativ? Redigert 29.Oktober.2018 av ebonita (see edit history) Link to post
Bårdp Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Du gjør jo ingenting med spisser om du ikke har utstyr og kunnskap for og bytte disse. Link to post
ebonita Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Bårdp: Du gjør jo ingenting med spisser om du ikke har utstyr og kunnskap for og bytte disse. Nej det är jag klar över, men kan Du ge mig en gissning vad byttespisser kan tänkas kosta på Ökonomidelar? Jag letade lite på nätet utan att veta rätt detaljnummer och hos 'piratfirmor i Sverige så tyckte jag att det fanns dysor för 300:- Med en tusenlapp i arbete per dysa så skulle ju den operationen sluta på 1300:- per dyse give or take. Tänker jag rätt här? Link to post
atamund Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 (redigert) jeg handlet 12 dysespisser til 2 stk 40 motorer på ali og dem fungerer bra. hvis du finner riktig type er de mye å spare her. https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20181029073214&SearchText=diesel+nozzle+volvo Redigert 29.Oktober.2018 av atamund (see edit history) Link to post
bellen Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 ebonita skrev for 1 time siden: bellen: Prisen for byttedyser ser ut til å være 2515,- pr. dyse. Enn må regne med at en mekaniker vil bruke 3-4 timer på å bytte og justere dysene. Enda lenger om han skal demontere og montere det på motoren også. Jaha 2515:- för en byttedyse plus om jag förstår rätt arbete med kanske 1000:- per dyse. Skulle då landa på goda 20 000 per motor om man måste byta alla? Eller blandar jag ihop två alternativ här? Ja, du blander to alternativ. Nye byttedyser trenger ikke justering. Kun ta ut dei gamle og sette inn dei nye. Arbeid kommer først når en mekaniker skal begynde å bytte dysespisser og justere dei. Link to post
ebonita Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Tack atamund, priserna där verkar ju mer smakliga... Men har Du något tips om hur man hittar motsvarigheter till VP 3826244? bellen: Ja, du blander to alternativ. Nye byttedyser trenger ikke justering. Kun ta ut dei gamle og sette inn dei nye. Arbeid kommer først når en mekaniker skal begynde å bytte dysespisser og justere dei. Oki, då förstår jag Dig så att man skall räkna pris för dysespisser plus demont/mont och inställning med kanske en tusenlapp i arbete per dyse. Kunde man då hitta dysespisser enligt Bårdp eller atamunds förslag till kanske 3-400 kronor per styck så skulle man landa kring 1500 per cylinder? Alltså hälften mot byttedyser. Är detta ett realistiskt synsätt? Vad skulle herrar experter ha gjort för egen del med 2 TAMD63 i källaren? Link to post
Jannmar Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 ebonita skrev for 6 timer siden: Mina VP TAMD63P har nu gått över 4000 timmar nästan utan problem och dom går fortfarande mjukt och fint med bra oljetryck och - bortsett från att dom ryker en kort stund om man drar på efter en längre period på lågt varv - så ryker eller sotar dom inte. Fantastiska maskiner - tack Volvo! Men jag tänkte att det nog kunde vara tid för en service och då tänker jag speciellt på dysespisserne och ventiljustering. Någon med erfarenhet av sådant jobb? Hvorfor bytte dysespisser når de som står i motoren fungerer helt fint?? Link to post
ebonita Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Bra fråga, men Volvo föreskriver kontroll var 2000 timme så jag har ändå töjt på intervallet till det dubbla. Och det kan väl bl annat bli kolvskador av droppande eller sprutande insprutare, plus sämre förbränning och därmed ökad förbrukning. Allt utan att motorn går diret illa. Här finns säkert expertis som kan ge fler exempel... Link to post
nor star 290.. Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Hei har samme motorer som deg. Har du renset kjølesystemet noen gang? Link to post
pipe Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 (redigert) Jeg har ikke filla greie på det men hadde det vært min motor hadde jeg skrudd ut alle dysene og levert de inn til ett firma som kunne testet de. Er de i orden så er jo saken grei og de som ikke hadde vært i orden hadde blitt byttet ut med bytte dyser Ofte står det delenummer og produsent på dysen så da er det bare å søke på nett etter det antallet man trenger Ser ingen grunn til å kjøpe de i fra VP til overpris når de ikke har produsert de selv Redigert 29.Oktober.2018 av pipe (see edit history) Link to post
Newport Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Har 2styk TAMD63P leverte inn 12 styk dyser til trykktesting og rep. Bytte av dysespisser. demonterte og monterte dyser selv. betalte ca 20.000 for dette. Link to post
Mort1 Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Det er Bosch dysespisser i disse dysene. Ikke kjøp ersratningsdyser av annet fabrikat, uten at du er sikker på at det er skikkelig kvalitet. De som er pakket i volvo penta esker er også Bosch. Tidliger var det vanlig for mekanikere på slike verksteder å fakturere 2 timer pr 6 dyser, altså 4 timer i ditt tilfelle. Jeg vil anbefale deg å ta tlf runde til verksteder som reparerer slik utstyr, og få pris på kontroll/rep eller byttedyser. Det ser ut til at bosch sitt originale delenr for komplett dyse er 0 432 191 581, hvertfall det som kommer opp når jeg googler 3826132. Bosch delenr på dysespiss ser ut til å være 0 433 171 479. Åpningstrykk på disse er 300 bar. Står det virkelig kontroll av dyser på 2000 timer? Mener å huske at det stod hver 200 timer tidligere, men det var noe eldre motor..... Link to post
ebonita Svart 30.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 (redigert) Tack för informativa svar så långt. Mort1: Står det virkelig kontroll av dyser på 2000 timer? Mener å huske at det stod hver 200 timer tidligere, men det var noe eldre motor..... Yapp, var 2000:e timme står det. Men jag hade för mig att dom skrev var 1000 timme på motsvarande industrimotor. Newport: demonterte og monterte dyser selv. Behövde Du Volvos avdragare för att få ut dyserna? nor star 290.. har samme motorer som deg. Har du renset kjølesystemet noen gang? Nä inga problem med varmgång, så jag har aldrig funderat på det. Har heller aldrig bytt glykolblandning, den är fortfarande lika grön och klar efter 19 år som om den var ny Och impellrar verkar hålla sådär 7-8 år. Har inte råd att sticka 1500 kronor i halsen på Volvo varje år för två impellrar..... Redigert 30.Oktober.2018 av ebonita (see edit history) Link to post
Komodo Svart 30.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 ebonita skrev for 14 timer siden: Är detta ett realistiskt synsätt? Vad skulle herrar experter ha gjort för egen del med 2 TAMD63 i källaren? Nå har ikke jeg Volvo i kjelleren, men jeg tenker litt som @Jannmar: Jannmar skrev for 13 timer siden: Hvorfor bytte dysespisser når de som står i motoren fungerer helt fint?? Hvis du kjøper billige dysespisser fra Kina er jeg litt redd du kanskje får deler med dårligere kvalitet enn det som står der i dag. Det er hva jeg kaller for "å reparere i stykker", eller "laga sönder" som det skulle bli på svenska Men jeg er enig i det du skriver om å forebygge havari osv., så det jeg ville gjort var vel å ta ut alle dysene og kontrollere dem for åpningstrykk, tetthet, og forstøvningsbilde. Det er jo en smal sak, og hvis du kjenner noen som har et verksted er dette noe du lett kan kjøre selv dersom du får tilgang og har data på dysene. Hvis du aldri har gjort dette før er det lett å lære, du må bare vite hva du skal se etter. Nå hadde jeg vel ikke sagt dette til hvem som helst, men nå vet vi jo såpass om deg at vi skjønner at dette er noe du får til. Kostnaden blir da kroner 0,- dersom alle er ok. Dersom det trenger service må du gjøre en ny vurdering. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 30.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 (redigert) Stöttar i utgångspunkten generellt oxå Jannmars filosofi. Och enig att man inte vill ersätta Bosch med no-name-Kina-grejor (men möjligen med annan välrenomerad tillverkare ss Monark el likn). Och definitivt så vill ju inte den sparsamme båtägaren betala multipla prispåslag för Bosch-grejor för nöjet att få handla hos Volvo... Visst kanske man skulle kunna göra provtryckningen själv, men man måste ju ha tillgång till en provtryckningsrigg. Finns iofs för måttliga pengar på internet. Och på YouTube kan man ju lära sig att renovera motorer... Men man skall inte helt undervärdera vad lite erfarenhet betyder i sammanhanget. Och slutligen, om man finner att några dysespisser behöver bytas vilket inte lär vara osannolikt, så skall man ju kunna justera trycket rätt. Så kanske Newport-varianten lockar ändå även om det i min värld är hisnande pengar på bordet... Men jag bugar mig i stoftet för den i övrigt välvilliga kommentaren från en sann expert i båtbranchen.... Redigert 30.Oktober.2018 av ebonita (see edit history) Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 Personlig ville jeg plukket ut dysene og levert dem på spesialverksted for kontroll. Det krever litt trening å vurdere en dyse. Jeg har testet en del selv tidligere. Da jeg skulle sette inn nye dyser på min GM V8, fikk jeg reoverte dyser fra en renomert leverandør i USA. Halv pris av hva de skulle ha i Østfold (Norge). Ramlet over en gammel kvittering. Volvo 'orginal' oljefilter til min motor NOK 357. Purlator, VIX og andre ligger mellom NOK 80 og NOK 90. Volvo ligger vel generelt høyt i pris, selv om Bosch i seg selv ikke er et billigmerke, er nok VolvoBosch langt dyrere. Men dette vil et uavhengig spesialverksted vite. Ikke tro, men vite. Link to post
Komodo Svart 30.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 ebonita skrev for 4 timer siden: Visst kanske man skulle kunna göra provtryckningen själv, men man måste ju ha tillgång till en provtryckningsrigg. Finns iofs för måttliga pengar på internet. Och på YouTube kan man ju lära sig att renovera motorer... Men man skall inte helt undervärdera vad lite erfarenhet betyder i sammanhanget. Och slutligen, om man finner att några dysespisser behöver bytas vilket inte lär vara osannolikt, så skall man ju kunna justera trycket rätt. (Min uthevning) Ja, og det var derfor jeg skrev at hvis du kjenner noen som har et verksted, så lærer du deg dette fort. Jeg mente ikke at du skulle gjøre dette helt uten innføring eller opplæring. Når du trykker ei slik dyse skal den forstøve dieselen i et jevnt og pent spraybilde, og det skal ikke være stråler i bildet. Hvis alle 12 dysene gir et pent bilde er det greit, vanskeligere er ikke den delen. Videre skal den åpne ved et visst trykk, og der har du et intervall du skal holde deg innenfor. Hvis åpningstrykket er feil må den justeres, men heller ikke det er noe hokus-pokus. På de dysene jeg har vært borti har det vært kontramutter for justering, andre har shims. Et alternativ er å ta ut dysene og kontrollere dem selv, og sende dem til overhaling dersom de ikke er bra. Da har du kontroll på at de ikke "flår" deg for å overhale dyser som er ok. Et annet alternativ er å overhale dem selv. Det kommer jo litt an på hvor glad du er i å knote med slikt selv. Her er en tråd om en som var i din situasjon og tok sjansen: Vrimler av info om dette på nettet: https://www.youtube.com/results?search_query=diesel+injector+testing+diy Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 Det som er verst med ei dyse er vel om den begynner å lekke. Det vil si at den drypper før den skal åpne. Da kan du fort få en veldig mekanisk bankelyd i motor. Blir på en måte som fortenning. Alle dyser står jo med et visst trykk under hele forbrenningstakten. Men den skal ikke slippe noe diesel før stemplet er på riktig tenningstidspunkt. Gjør den det, vil du som nevnt få banking. Blir forstøving dårlig fra dysespiss vil du ofte få startproblemer ved kald motor. Dette på grunn av stråler fra dysene har vanskeligere for å tenne, enn fint forstøvet damp. Endelig ble det Bobåt Link to post
ebonita Svart 30.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 (redigert) Tack Komodo, Hulda, Nimba, RogerJo, BjörnL och alla andra kunniga bidragsgivare - direkt och i Nimbas tråd, jag är överväldigad. Båtplassen kan ju gör vem som helst till 1:e mekaniker! Speciellt tråden från Nimba var ju som en master-kurs i ämnet. Ja och sen lite you-tube till det! Faun-kranen som vi har i hamnen är trasig för tillfället, men jag hoppas lyfta båten i slutet av veckan, detta blir ett vinterprojekt. Redigert 30.Oktober.2018 av ebonita (see edit history) Link to post
Ekberg Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Jag kan rekommendera Björlanda Bil & Maskin Service AB telefon nr 031-92 65 30 Har lämnat in spridare för renovering/kontroll och dom gör ett kanonjobb till bra pris! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn