Jump to content

Steyr motor kvalitet?


Ardea 870

Recommended Posts

Jeg monterte inn 2 st Steyr i en Windy 9800, kjørte 100 timer med dette før jeg solgte båten. Motorene fungerte veldig bra, snitt forbruk etter 100 timer var 30 liter i timen til sammen på begge motorene. Da var mye av kjøringen i ca 30 kn. Finnkjemte nette etter info om Steyr før jeg kjøpte de, men fant ingen negativ omtale noen steder.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte inn 2 st Steyr i en Windy 9800, kjørte 100 timer med dette før jeg solgte båten. Motorene fungerte veldig bra, snitt forbruk etter 100 timer var 30 liter i timen til sammen på begge motorene. Da var mye av kjøringen i ca 30 kn. Finnkjemte nette etter info om Steyr før jeg kjøpte de, men fant ingen negativ omtale noen steder.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilke model var dette? Hvor tung er båten?
Link to post
Share on other sites

Nå har vel disse monoblock motorene til Steyr vært på markedet noen år, selv om de ikke har vært så lenge på markedet i Norge.

Mener å huske at OMC hadde et samarbeid med Steyr tidlig på 90-tallet for å selge disse motorene med cobra-drev, men tror det rant ut i sanden (OMC kuttet jo etterpå ut hele inboard satsingen sin, etter en periode med samarbeid med Volvo Penta. SX drevet er vel en videreutvikling av Cobra drevet hvis jeg ikke husker helt feil..?)

 

litt mer info her...:

diskusjon på ribworld

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ser vel ikke at denne motoren skal være så skrekkelig dyr å overhale i forhold til andre. Ingen toppakning og bolter og ettertrekking gjør jo litt på fakturaen. Alt må taes ut nedenfra, men siden motoren allerede er ute av fartøyet så skal jo alt ut uansett.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at OMC hadde et samarbeid med Steyr tidlig på 90-tallet for å selge disse motorene med cobra-drev, men tror det rant ut i sanden (OMC kuttet jo etterpå ut hele inboard satsingen sin, etter en periode med samarbeid med Volvo Penta. SX drevet er vel en videreutvikling av Cobra drevet hvis jeg ikke husker helt feil..?)

Har ikke hørt noe om samarbeid Steyr/OMC, men det kan godt være mulig.

 

OMC solgte sin inboard/sterndrive-divisjon til Volvo Penta, og SX er Volvos videreutviklede Cobradrev. SX passer rett på transomplata til Cobra, og er dimensjonert likt med unntak av at sjøvannspumpa er flytta på reimhjul inn på motor. Cobra har jo som kjent pumpa liggende i drevets øvre del.

 

Om det ikke var for prisen, ville SX vært et populært utskiftningsdrev for Cobra-havarister. Løsningen pr dags dato er egenimport av deler. Da koster det lite å holde et Cobra-drev i god stand.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

fra http://www.steyr-motors.com/company/company_start.htm

 

MILESTONES

 

1922 First Monoblock engine from STEYR ( Type II )

1990 Foundation of STEYR Motorentechnik GmbH

1991 Start of M1- Marine Diesels ( OMC COBRA DIESEL ), first electronically controlled Marine Diesel

1993 Marketing start " STEYR marine diesel"

1996 NATO- homologation for the STEYR M16TCA ( HD)

1998 Homologation according "SOLAS"

2001 Independent STEYR MOTORS GmbH

2003 Relocation to our new production and development facilities in Steyr

Jan. 2004 Start of Production of STEYR 256

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å være skeptisk til en motor med fast topp/uten topp. En stor fordel med denne løsningen er bla.bedre kjøling fordi man slipper store "jernklumper" der hvor ellers topplokkboltene ville ha vært. Til bedre og jevnere varmefordelingen er til bedre er det for motoren. Fast topp har bla. Mercury hatt i aldri den tid på sine 2-taktere.

Link to post
Share on other sites

Monterte inn Steyr 256 i Bayliner 2556 for et par mnd siden. 70 timer på telleren nå. Motoren fungerer upåklagelig, snittforbruk 12/13 liter i timen ved blandet kjøring. Sjekket også det som er diskutert ang.disse motorene men ikke funnet noe negativt,

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Brumle.

 

Hvilken fart får du på båten din? Det er en sånn båt jeg går og lurer på.

Link to post
Share on other sites

Med Fulle tanker og ferielast greier den lett 28 knop og 25- 26 på mars fart 3600 rpm. Ble forespeilet 32 på maks og det tror jeg den greier når den for litt tid på seg. Har ikke testet dette med topphastighet så nøye enda. Båten går også meget lett opp i plan med en planingsterskel på ca 14 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er ny i dette forumet

Jeg har etter mye prat med fagfolk og folk som har steyrmotor bestemt meg for å kjøpe en ny 236

Dreiemoment kurven på motoren gjør at den blir snill mot det gamle drevet mitt den ryker svært lite vibrerer og støyer lite blir det sagt. Jeg har også fått ett meget godt inntrykk av Univa

Så nå gleder jeg meg til å få ut den gamle VP31A motoren som røyklegger store deler av båthavna i Mjøsa når jeg starter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre hva dette kommer til å koste?

 

 

Hei

Jeg er ny i dette forumet

Jeg har etter mye prat med fagfolk og folk som har steyrmotor bestemt meg for å kjøpe en ny 236

Dreiemoment kurven på motoren gjør at den blir snill mot det gamle drevet mitt den ryker svært lite vibrerer og støyer lite blir det sagt. Jeg har også fått ett meget godt inntrykk av Univa

Så nå gleder jeg meg til å få ut den gamle VP31A motoren som røyklegger store deler av båthavna i Mjøsa når jeg starter  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Handelen er iorden men jeg skal ikke montere motoren før til neste år

Det er en kamerat som er verksmester på ett lastebilverksted som skal hjelpe meg så montasjen er gratis. Vi har sett etter og det ser ut som vi må fore opp ca 4 cm for at labbene skal sitte riktig

Hvorfor jeg skifter motoren i Scand tropicen er for att den som er der er for svak den har ikke godt mer enn 900 timer Steyr motoren får jeg billig pga at det ikke er noe forhandler der jeg bor

Link to post
Share on other sites

Handelen er iorden men jeg skal ikke montere motoren før til neste år

Det er en kamerat som er verksmester på ett lastebilverksted som skal hjelpe meg så montasjen er gratis. Vi har sett etter og det ser ut som vi må fore opp ca 4 cm for at labbene skal sitte riktig

Hvorfor jeg skifter motoren i Scand tropicen er for att den som er der er for svak den har ikke godt mer enn 900 timer Steyr motoren får jeg billig pga at det ikke er noe forhandler der jeg bor

<{POST_SNAPBACK}>

Billig fordi det IKKE er forhandler? Hørte jeg en pris? :lol: Regner med den kommer fra Univa da.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...