Ardea 870 Startet 17.August.2005 Del på Facebook Startet 17.August.2005 Lurer på å kjøpe båt med Steyr 236 motor og Bravo 2 drev. Hvordan er kvaliteten på en sånn i forhold til Volvo Penta og Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
ole_r23 Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 dervet er noe sterkere/ berdre en et tilsvarende penta derv. men må selfølgelig velikeholdes riktig. har ingen erfaring med steyr motorer.. Sitér dette innlegget Link to post
Geir V. Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Jeg monterte inn 2 st Steyr i en Windy 9800, kjørte 100 timer med dette før jeg solgte båten. Motorene fungerte veldig bra, snitt forbruk etter 100 timer var 30 liter i timen til sammen på begge motorene. Da var mye av kjøringen i ca 30 kn. Finnkjemte nette etter info om Steyr før jeg kjøpte de, men fant ingen negativ omtale noen steder. Sitér dette innlegget Link to post
Geir V. Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Gå opp på søk og skriv inn Steyr, da får du mange treff. Har vært diskutert flere ganger tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Jeg monterte inn 2 st Steyr i en Windy 9800, kjørte 100 timer med dette før jeg solgte båten. Motorene fungerte veldig bra, snitt forbruk etter 100 timer var 30 liter i timen til sammen på begge motorene. Da var mye av kjøringen i ca 30 kn. Finnkjemte nette etter info om Steyr før jeg kjøpte de, men fant ingen negativ omtale noen steder. <{POST_SNAPBACK}> Hvilke model var dette? Hvor tung er båten? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Monterte inn Steyr 256 i Bayliner 2556 for et par mnd siden. 70 timer på telleren nå. Motoren fungerer upåklagelig, snittforbruk 12/13 liter i timen ved blandet kjøring. Sjekket også det som er diskutert ang.disse motorene men ikke funnet noe negativt, Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Man er også garantert å slippe tull med toppakningen på disse, var det ikke så? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
ooma Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 dyre motorer å overhale i og med de må overhales fra "bunnen av" i og med de ikke har konvensjonell topp. Likevel er det vel en grunn til at mange godkjente MOB-båter benytter nettop Steyr. Og hvor ofte må en overhale en motor (etter 3000 timer eller mer?) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Man er også garantert å slippe tull med toppakningen på disse, var det ikke så? <{POST_SNAPBACK}> Steyr motorer har ikke toppakning Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Og det var en av mange grunner til at Steyr falt igjennom da motoren ble byttet i fjor. Skal jo bli interessant å se hvordan disse motorene blir omtalt om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Nå har vel disse monoblock motorene til Steyr vært på markedet noen år, selv om de ikke har vært så lenge på markedet i Norge. Mener å huske at OMC hadde et samarbeid med Steyr tidlig på 90-tallet for å selge disse motorene med cobra-drev, men tror det rant ut i sanden (OMC kuttet jo etterpå ut hele inboard satsingen sin, etter en periode med samarbeid med Volvo Penta. SX drevet er vel en videreutvikling av Cobra drevet hvis jeg ikke husker helt feil..?) litt mer info her...: diskusjon på ribworld Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cirkeline Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Ser vel ikke at denne motoren skal være så skrekkelig dyr å overhale i forhold til andre. Ingen toppakning og bolter og ettertrekking gjør jo litt på fakturaen. Alt må taes ut nedenfra, men siden motoren allerede er ute av fartøyet så skal jo alt ut uansett. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Mener å huske at OMC hadde et samarbeid med Steyr tidlig på 90-tallet for å selge disse motorene med cobra-drev, men tror det rant ut i sanden (OMC kuttet jo etterpå ut hele inboard satsingen sin, etter en periode med samarbeid med Volvo Penta. SX drevet er vel en videreutvikling av Cobra drevet hvis jeg ikke husker helt feil..?) Har ikke hørt noe om samarbeid Steyr/OMC, men det kan godt være mulig. OMC solgte sin inboard/sterndrive-divisjon til Volvo Penta, og SX er Volvos videreutviklede Cobradrev. SX passer rett på transomplata til Cobra, og er dimensjonert likt med unntak av at sjøvannspumpa er flytta på reimhjul inn på motor. Cobra har jo som kjent pumpa liggende i drevets øvre del. Om det ikke var for prisen, ville SX vært et populært utskiftningsdrev for Cobra-havarister. Løsningen pr dags dato er egenimport av deler. Da koster det lite å holde et Cobra-drev i god stand. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
ivar Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 fra http://www.steyr-motors.com/company/company_start.htm MILESTONES 1922 First Monoblock engine from STEYR ( Type II ) 1990 Foundation of STEYR Motorentechnik GmbH 1991 Start of M1- Marine Diesels ( OMC COBRA DIESEL ), first electronically controlled Marine Diesel 1993 Marketing start " STEYR marine diesel" 1996 NATO- homologation for the STEYR M16TCA ( HD) 1998 Homologation according "SOLAS" 2001 Independent STEYR MOTORS GmbH 2003 Relocation to our new production and development facilities in Steyr Jan. 2004 Start of Production of STEYR 256 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TMe Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Ingen grunn til å være skeptisk til en motor med fast topp/uten topp. En stor fordel med denne løsningen er bla.bedre kjøling fordi man slipper store "jernklumper" der hvor ellers topplokkboltene ville ha vært. Til bedre og jevnere varmefordelingen er til bedre er det for motoren. Fast topp har bla. Mercury hatt i aldri den tid på sine 2-taktere. Sitér dette innlegget Link to post
Ardea 870 Svart 18.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2005 Monterte inn Steyr 256 i Bayliner 2556 for et par mnd siden. 70 timer på telleren nå. Motoren fungerer upåklagelig, snittforbruk 12/13 liter i timen ved blandet kjøring. Sjekket også det som er diskutert ang.disse motorene men ikke funnet noe negativt, <{POST_SNAPBACK}> Hei Brumle. Hvilken fart får du på båten din? Det er en sånn båt jeg går og lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Med Fulle tanker og ferielast greier den lett 28 knop og 25- 26 på mars fart 3600 rpm. Ble forespeilet 32 på maks og det tror jeg den greier når den for litt tid på seg. Har ikke testet dette med topphastighet så nøye enda. Båten går også meget lett opp i plan med en planingsterskel på ca 14 knop. Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Hei Jeg er ny i dette forumet Jeg har etter mye prat med fagfolk og folk som har steyrmotor bestemt meg for å kjøpe en ny 236 Dreiemoment kurven på motoren gjør at den blir snill mot det gamle drevet mitt den ryker svært lite vibrerer og støyer lite blir det sagt. Jeg har også fått ett meget godt inntrykk av Univa Så nå gleder jeg meg til å få ut den gamle VP31A motoren som røyklegger store deler av båthavna i Mjøsa når jeg starter Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Kan jeg spørre hva dette kommer til å koste? Hei Jeg er ny i dette forumet Jeg har etter mye prat med fagfolk og folk som har steyrmotor bestemt meg for å kjøpe en ny 236 Dreiemoment kurven på motoren gjør at den blir snill mot det gamle drevet mitt den ryker svært lite vibrerer og støyer lite blir det sagt. Jeg har også fått ett meget godt inntrykk av Univa Så nå gleder jeg meg til å få ut den gamle VP31A motoren som røyklegger store deler av båthavna i Mjøsa når jeg starter <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Jeg er ikke helt sikker men godt under 200 tusen med adapter og de andre delene som må til for å koble til 290 drevet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Jeg er ikke helt sikker men godt under 200 tusen med adapter og de andre delene som må til for å koble til 290 drevet <{POST_SNAPBACK}> Når handelen er i boks er det nok mange som er interesert i prisen og leverandør, meg inkludert :-PDu får tipse leverandøren Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Handelen er iorden men jeg skal ikke montere motoren før til neste år Det er en kamerat som er verksmester på ett lastebilverksted som skal hjelpe meg så montasjen er gratis. Vi har sett etter og det ser ut som vi må fore opp ca 4 cm for at labbene skal sitte riktig Hvorfor jeg skifter motoren i Scand tropicen er for att den som er der er for svak den har ikke godt mer enn 900 timer Steyr motoren får jeg billig pga at det ikke er noe forhandler der jeg bor Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Handelen er iorden men jeg skal ikke montere motoren før til neste år Det er en kamerat som er verksmester på ett lastebilverksted som skal hjelpe meg så montasjen er gratis. Vi har sett etter og det ser ut som vi må fore opp ca 4 cm for at labbene skal sitte riktig Hvorfor jeg skifter motoren i Scand tropicen er for att den som er der er for svak den har ikke godt mer enn 900 timer Steyr motoren får jeg billig pga at det ikke er noe forhandler der jeg bor <{POST_SNAPBACK}> Billig fordi det IKKE er forhandler? Hørte jeg en pris? Regner med den kommer fra Univa da. Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Det stemmer <{POST_SNAPBACK}> Og hvor langt ute på landet treger jeg å bo for å få den til redusert pris? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.