Jump to content

Hvilken ville dere valgt? Yamaha F100 vs Evinrude 90 H.O

LAKA

Recommended Posts

Etter en lang sondering har valgte nå falt på Ockelbo B18CC som bestilles med levering til våren. Båten tilbys med en rekke ulike motorer, men for vår del så står valget mellom Yamaha F100 (som forhandler sier vil gi toppfart på 37 knop) og Evinrude 90 H.O (som i tester har klart drøye 39 knop på denne båten). Det er relativt forskjellige motorer, men båt og motor bikker ca 350k med vårt utstyr uavhengig av motorvalg. Fornuften tilsier Yamaha da jeg alltid har vært fornøyd med de, men Evinrude sine lange serviceintervaller, høye ytelse og litt høyere toppfart frister også. Har forhandler for begge motorer i nærheten, så det betyr ikke så mye. Noen som har innspill eller erfaringer på disse to motorene?

Begge alternativene er gode motorer ... Litt enig med Komodo at bruken har litt å si ift motorvalg. Serviceintervaller har etter min vurdering noe å si, men når du har verkstedet for begge motorene i nærmiljøet så er det bra. Når det er sakt så er ikke Evinrude vedlikeholdsfritt i 3-5 år som mange tror, det er noe arbeid her også.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Forbruk er avhengig av så mangt ... Operasjonsmønstret vil ligge rundt 40-60 % gasspådrag, da vil man ha rimelig forbruk. En 100HK motor vil ligge på rundt 0,5-0,6 l/nm under normal drift. Men, ser du stort på forbruket over en sommersesong så utgjør verken det ene eller det andre alternative noe kapital som påvirker noe.

Alle motoralternativene (Honda, Evinrude, Suzuki, Yamaha, Mercury osv.) som selges i Norge i dag er gode motorer, jo det skiller noe mellom dem, men ikke mye. Skal være enig i at det er 2 leirer når det gjelder valg av motorer, dvs 4-takter vs 2-takter, begge alternativene har både fordeler og bakdeler. For meg så var valget litt tilfeldig, men hovedmomentet mitt ble at jeg var avhengig av å ha en lokal leverandør som kan gjennomføre service og vedlikehold på en enkel måte uten å måtte frakte båten land og strand. Jeg har hatt Johnson, Mercury, Evinrude og Yamaha, for å være helt ærlig, har ikke hatt problem med noen av dem og har vært stort sett fornøyd, med litt stell så varer de lenge. Jeg har Evinrude (G2) i dag, er storfornøyd, men skulle jeg valgt en motor til en båt som var i bruk året rundt og mye i "jobbrelaterte" og pendling så har jeg nok valgt Yamaha, bare en følelse ... Tror du blir fornøyd uansett valg.

Lykke til med valget.

Tror kanskje jeg også ville valgt Yamaha av de to. Men :

John_Kr skrev for 1 time siden:

... skulle jeg valgt en motor til en båt som var i bruk året rundt og mye i "jobbrelaterte" og pendling så har jeg nok valgt Yamaha, bare en følelse ...

Det er mange rundt her som driver med leppefiske osv. som kjører utrolig mye og som har Evinrude. Tror ikke de står noe tilbake på driftsikkerhet. En totakter er jo tross alt også en enklere konstruksjon.

Det er da ingen tvil i verden om at du skal ha Yamaha. Evinruden er og blir for spesielt interesserte. Alt slikt skal også selges en dag og da vil Yamaha være meget meir attraktiv på bruktmarkedet. Den som sier noe annet enten skrøner eller er ute av stand til å sjå objektivt på saken. At E-tec er så lett og problemfri å eige er sterkt overdrevet så det med serviceintervallen kan du bare sjå heilt bort i fra. 

I mitt hode er valget enkelt. Yamaha. Er på min 3. Yamaha og makan til problemfrie motorer skal du lete lenge etter. Skal aldri ha noe annet. Har sett endel havari her vestpå. Mercury, Suzuki. Naboen har en Johnson 115(tror eg) totakter. Stadig feilmeldinger for noe tull. Nei gå for Yamaha du.

I tillegg er Yamaha mye mer lettsolgt den dagen du skal selge. Er en grunn for det.

jerognal skrev for 4 timer siden:

I mitt hode er valget enkelt. Yamaha. Er på min 3. Yamaha og makan til problemfrie motorer skal du lete lenge etter. Skal aldri ha noe annet. Har sett endel havari her vestpå. Mercury, Suzuki. Naboen har en Johnson 115(tror eg) totakter. Stadig feilmeldinger for noe tull. Nei gå for Yamaha du.

I tillegg er Yamaha mye mer lettsolgt den dagen du skal selge. Er en grunn for det.

Er mye enig i dette, så det heller mot Yamaha. 

Hadde selv valgt Evinruden. Årsaken er at eg aldri har hatt noe Yamaha i hus. Derimot to stk E-tec, en på 1600t og en på 100t. Begge relativt feilfrie så langt. Nylig byttet en Suzuki som kun klarte 1250t og, ble riktignok en ny Suzuki som en håper kan vare litt lenger enn den forrige.

Edit: Etter hva jeg har hørt, så er det jo større fare for tæring på 4 takterene så de varer ikke fullt like lenge som 2 takter. Tæring som tok knekken på min Suzuki.

Redigert av Bruflaat (see edit history)
jerognal skrev for 6 timer siden:

Hvis han har en 115 Johnson 2-takt er vel den 20 år eller eldre så den sammenligningen er vel ikke helt rettferdig. 

Som de fleste andre her sier er de fleste merkernå gode motorer, men alle har vel hatt noen problemmodeller.

Bruflaat skrev for 4 timer siden:

Kan også legge til at Yamaha 4 takt ikke er veldig glad i dorging over lengre perioder. Vet om et par motorer som har gått dunken pga for mye sakte kjøring. Motoren blir ikke varm nok og termostaten åpner ikke sikkerlig og det blir kondens i olja.

Nei veit du ka. Det er jo sjølvsagt ikkje riktig. At motorene du snakker om har gått på dunken er sikkert riktig men ikkje av de grunner du nevner.  Ingen motorer uansett teknologi eller drivstoff er så veldig glad i som du sier det  å gå bare på tomgang. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...