LAKA Startet 31.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2018 Etter en lang sondering har valgte nå falt på Ockelbo B18CC som bestilles med levering til våren. Båten tilbys med en rekke ulike motorer, men for vår del så står valget mellom Yamaha F100 (som forhandler sier vil gi toppfart på 37 knop) og Evinrude 90 H.O (som i tester har klart drøye 39 knop på denne båten). Det er relativt forskjellige motorer, men båt og motor bikker ca 350k med vårt utstyr uavhengig av motorvalg. Fornuften tilsier Yamaha da jeg alltid har vært fornøyd med de, men Evinrude sine lange serviceintervaller, høye ytelse og litt høyere toppfart frister også. Har forhandler for begge motorer i nærheten, så det betyr ikke så mye. Noen som har innspill eller erfaringer på disse to motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Hvis du ikke skal bruke båten til dorging og blangsing, men kommer til å kjøre mest i plan, er vel Evinrude et godt valg. På tomgang og sakte fart har vel firetakteren et fortrinn. Den er også mer støysvak på lav fart (om det skulle bety noe). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
John_Kr Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Begge alternativene er gode motorer ... Litt enig med Komodo at bruken har litt å si ift motorvalg. Serviceintervaller har etter min vurdering noe å si, men når du har verkstedet for begge motorene i nærmiljøet så er det bra. Når det er sakt så er ikke Evinrude vedlikeholdsfritt i 3-5 år som mange tror, det er noe arbeid her også. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LAKA Svart 31.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Båten vil bli brukt både til pendling en gang i uka (ca 20 NM), vanlig familiebruk i rundt 25 knop samt noe kjøring på lavt turtall, og relativt lite dorging. Syns det er litt rart at Yamahaen med 10 HK mer ikke klarer å matche Evinruden, det tyder vel på at Evinrude yter noe mer enn oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 90 HO er vel en nedtrimmet V4 115hk, og i og med at de gir den HO navnet så vil jeg også tippe den er straks mer enn 90 hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 Evinrude 90 HK HO har ca. 10 % mere HK, dvs 99 HK. I tillegg vil en 2-takter ha større dreiemoment. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2018 interessant , da kan det se ut som at Evinrude har både den svakeste (ordinær 90hk) og den sterkeste (90 HO) i klassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LAKA Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 Evinrude har også den motoren som bruker mest i klassen, 41 l i timen på topp turtal mot 36 på Yamaha sin 100 HK. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Hvordan stiller det seg på marsfart da, eller pr nm, i og med at Evinruden går raskere? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 mine G2 på marsfart bruker samme i 25 til 45 knop, i 55 bruker jeg ca 100% mer enn 45 f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 På maksfart bruker Evinduden ca 1,1 l per NM, men Yamahaen ligger på ca 1.0 liter. Små forskjeller som jeg tror utligner seg enda mer ved lavere hastigheter. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Forbruk er avhengig av så mangt ... Operasjonsmønstret vil ligge rundt 40-60 % gasspådrag, da vil man ha rimelig forbruk. En 100HK motor vil ligge på rundt 0,5-0,6 l/nm under normal drift. Men, ser du stort på forbruket over en sommersesong så utgjør verken det ene eller det andre alternative noe kapital som påvirker noe. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LAKA Svart 1.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2018 Enig i det. Nå er ikke Ockelbo B18 en spesielt sportslig båt så kanskje Yamahaen er det beste valget likevel. Båten skal forøvrig brukes mye og året rundt, så Evinruden sine serviceintervaller frister også. Det skal jammen meg ikke være lett :) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Alle motoralternativene (Honda, Evinrude, Suzuki, Yamaha, Mercury osv.) som selges i Norge i dag er gode motorer, jo det skiller noe mellom dem, men ikke mye. Skal være enig i at det er 2 leirer når det gjelder valg av motorer, dvs 4-takter vs 2-takter, begge alternativene har både fordeler og bakdeler. For meg så var valget litt tilfeldig, men hovedmomentet mitt ble at jeg var avhengig av å ha en lokal leverandør som kan gjennomføre service og vedlikehold på en enkel måte uten å måtte frakte båten land og strand. Jeg har hatt Johnson, Mercury, Evinrude og Yamaha, for å være helt ærlig, har ikke hatt problem med noen av dem og har vært stort sett fornøyd, med litt stell så varer de lenge. Jeg har Evinrude (G2) i dag, er storfornøyd, men skulle jeg valgt en motor til en båt som var i bruk året rundt og mye i "jobbrelaterte" og pendling så har jeg nok valgt Yamaha, bare en følelse ... Tror du blir fornøyd uansett valg. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Komodo Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Tror kanskje jeg også ville valgt Yamaha av de to. Men : John_Kr skrev for 1 time siden: ... skulle jeg valgt en motor til en båt som var i bruk året rundt og mye i "jobbrelaterte" og pendling så har jeg nok valgt Yamaha, bare en følelse ... Det er mange rundt her som driver med leppefiske osv. som kjører utrolig mye og som har Evinrude. Tror ikke de står noe tilbake på driftsikkerhet. En totakter er jo tross alt også en enklere konstruksjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cerberus Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Det er da ingen tvil i verden om at du skal ha Yamaha. Evinruden er og blir for spesielt interesserte. Alt slikt skal også selges en dag og da vil Yamaha være meget meir attraktiv på bruktmarkedet. Den som sier noe annet enten skrøner eller er ute av stand til å sjå objektivt på saken. At E-tec er så lett og problemfri å eige er sterkt overdrevet så det med serviceintervallen kan du bare sjå heilt bort i fra. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 I mitt hode er valget enkelt. Yamaha. Er på min 3. Yamaha og makan til problemfrie motorer skal du lete lenge etter. Skal aldri ha noe annet. Har sett endel havari her vestpå. Mercury, Suzuki. Naboen har en Johnson 115(tror eg) totakter. Stadig feilmeldinger for noe tull. Nei gå for Yamaha du. I tillegg er Yamaha mye mer lettsolgt den dagen du skal selge. Er en grunn for det. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 2.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2018 jerognal skrev for 4 timer siden: I mitt hode er valget enkelt. Yamaha. Er på min 3. Yamaha og makan til problemfrie motorer skal du lete lenge etter. Skal aldri ha noe annet. Har sett endel havari her vestpå. Mercury, Suzuki. Naboen har en Johnson 115(tror eg) totakter. Stadig feilmeldinger for noe tull. Nei gå for Yamaha du. I tillegg er Yamaha mye mer lettsolgt den dagen du skal selge. Er en grunn for det. Er mye enig i dette, så det heller mot Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 (redigert) Hadde selv valgt Evinruden. Årsaken er at eg aldri har hatt noe Yamaha i hus. Derimot to stk E-tec, en på 1600t og en på 100t. Begge relativt feilfrie så langt. Nylig byttet en Suzuki som kun klarte 1250t og, ble riktignok en ny Suzuki som en håper kan vare litt lenger enn den forrige. Edit: Etter hva jeg har hørt, så er det jo større fare for tæring på 4 takterene så de varer ikke fullt like lenge som 2 takter. Tæring som tok knekken på min Suzuki. Redigert 2.November.2018 av Bruflaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 jerognal skrev for 6 timer siden: I mitt hode er valget enkelt. Yamaha. Er på min 3. Yamaha og makan til problemfrie motorer skal du lete lenge etter. Skal aldri ha noe annet. Har sett endel havari her vestpå. Mercury, Suzuki. Naboen har en Johnson 115(tror eg) totakter. Stadig feilmeldinger for noe tull. Nei gå for Yamaha du. I tillegg er Yamaha mye mer lettsolgt den dagen du skal selge. Er en grunn for det. Hvis han har en 115 Johnson 2-takt er vel den 20 år eller eldre så den sammenligningen er vel ikke helt rettferdig. Som de fleste andre her sier er de fleste merkernå gode motorer, men alle har vel hatt noen problemmodeller. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Kallethekid skrev On 2.11.2018 at 13.28: Hvis han har en 115 Johnson 2-takt er vel den 20 år eller eldre så den sammenligningen er vel ikke helt rettferdig. Som de fleste andre her sier er de fleste merkernå gode motorer, men alle har vel hatt noen problemmodeller. Er en sånn E-tec eller hva de heter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 E-tec har ikke noe med Johnson å gjøre. Det er Evinrude. Gode og driftsikre motorer, men akkurat som de fleste andre merker har de hatt noen mindre problemer med visse modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Kan også legge til at Yamaha 4 takt ikke er veldig glad i dorging over lengre perioder. Vet om et par motorer som har gått dunken pga for mye sakte kjøring. Motoren blir ikke varm nok og termostaten åpner ikke sikkerlig og det blir kondens i olja. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Dorging i lengre perioder er ikke noe utfordring for vår del. Det blir maks en liten time om gangen en sjelden gang. I tillegg har jeg såpass mye langkjøring i over 20 knop at jeg ikke tror det blir noen utfordring med for mye saktekjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Bruflaat skrev for 4 timer siden: Kan også legge til at Yamaha 4 takt ikke er veldig glad i dorging over lengre perioder. Vet om et par motorer som har gått dunken pga for mye sakte kjøring. Motoren blir ikke varm nok og termostaten åpner ikke sikkerlig og det blir kondens i olja. Nei veit du ka. Det er jo sjølvsagt ikkje riktig. At motorene du snakker om har gått på dunken er sikkert riktig men ikkje av de grunner du nevner. Ingen motorer uansett teknologi eller drivstoff er så veldig glad i som du sier det å gå bare på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.