Jump to content

Bytte simmeringer pakkboks, fjerne roret, Scand Baltic


Whiskey

Recommended Posts

Oppdaget da vi tok opp båten at slangene inn og ut av pakkboks inneholdt vann-blandet olje (majones...) Pakkboks type oljesmurt fra Sleipner. Dette har jeg aldri gjort før...

 

Så har jeg forstått det slik at da er simmeringer klare for utskiftning, har noen gjort dette på en Scand Baltic? Regner med  kommode må ut, propell må av, ror må av (hvordan??) Klemflens løsnes (hvordan komme til?), Og ut med aksling, bytte cutlass lager i samme slengen?

 

Burde jeg bytte til en annen type pakkboks? Ser de har vannkjølte fra Tides på Maritim med pakninger som er utskiftbare uten å demontere båten...

 

Og selv om jeg egentlig har lagt verktøyet på hylla, gjør jeg nok et unntak... Brakk en fortann og den tok hele båtbudsjettet de neste 4 år. (Burde fiksa sjøl)

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post

Gjort tilsvarende på Atlantic 2010 modell.

 

Tok ut kommode akter.  Denne er skrudd fast samt festet med Tec7.  Litt jobb å få ut hel....

 

Propell må av.  Med litt varme og slåing/banning så gikk det greit.

 

Ror må av.  Vi har utenpåliggende ror.  Da var det noen skruer inne i båten akter som måtte løsnes, og så løfter du ut alt sammen akter under plattform.  NB! Dette er tungt.  Ha noen akter til å ta i mot før siste skrue tas ut.

 

Løsne aksel fra girkasse/flens og dra ut.  

 

Deretter er det bare å bytte deler.

 

Anbefaler også å sjekke oppretting av motor/Aksel når du monterer inn igjen.

 

Hva som er beste pakkboks alternativ vet jeg ikke.

 

Lykke til med jobben,

 

 

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post

Lurt å ta mål hvor stor avstand det er fra forkant propell til stevnbeslag så aksling kommer på samme plass i klemflens når du setter det sammen igjen. Vil ikke tro propell må av for å kunne trekke ut aksel nok til å få av pakkboks. Trenger ikke mer en ca 15 cm bakover. Er det mye slitasje på aksel der som simmeringene har vær kan det være lurt å flytte litt. Pakkboks. Simmringer har ikke evig liv. Hvis de har holdt i 10 år vil sikkert nye holde relativt lenge de også. Ca 200 kroner for 3 simmeringer (husk syrefaste fjærer) så det er jo en billig løsning å bytte bare simmeringer, ikke pakkboks. Les Sleipner sin bruksanvisning for bytte av simmeringer, det er lurt. Også i forhold til klemflens. Er det Yanmar 290 hk med KMH kasse?

Link to post
mawilu skrev for 13 timer siden:

Har byttet på endel bakover i årenes løp siden du ikke har oppgitt årsmodell kan jeg ikke gi eksakt råd send gjerne pm så kan vi snakkes. Har byttet flere uten å demontere ror og propell det er plass. 

Er 2000 mod, ikke utenpåliggende ror. Får ikke begynt før neste uke, men tar en tur og knipser litt bilder og måler opp i kveld tenkte jeg.

Baltic-pappa

Link to post

 

PiperBill skrev for 15 timer siden:

Har selv 98 Baltic. Ser ikke helt for meg at kommoden må demonteres da pakkboksen ligger under dørken rett ved WC.

 

Det var hvis roret må av tenkte jeg, uvisst enda, vanskelig å se hvor langt ut jeg må skli akslingen ut for å få av pakkboks, klemflens sitter litt vondt til, må demontere enn del for å komme til. Men er vel bare å brette opp ermene ?

Baltic-pappa

Link to post

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Ja ja etter en vinter med utsettelser, kom jeg igang på et vis, fikk i alle fall huket av eksosen så jeg kom til, men selv med en ganske stor skralle var det ikke snakk om å få av en eneste av skruene på klemflensen.

 

Er disse harde nok til å ta med en muttertrekker? Eller kommer jeg til å skru de innvendige hex-skruene i filler?

 

IMG_20190224_154125386.jpg.9a8307f2ec35ce25d4fe54dafcfaf3c0.jpg

Baltic-pappa

Link to post
  • 1 måned senere...

Fikk det av til slutt, med mye slagtrekker og lang latmannsarm, men noen av boltene virker som de er strukket, setter seg fast om jeg prøver å skru de ned igjen, så må få tak i nye, er det noen som vet hvor man kan få tak i dette? Tenkte å svinge bortom Maritim og høre, de er iaf Sleipner-forhandler.

 

Var heller ikke lett å få aksling ut av klemflensen, fant ut at en tynn skrutrekker banket nedi for å utvide den fungerte best, brukte deretter jekkestropp rundt roret og dro den ut mens jeg banket på flensen. Så etterpå at jeg sikker burde skrudd flensen av girkassa og brukt en avdrager fra den siden istedet, da den uansett måtte av for å få av pakkboksen, og var hul i enden. Men men, det gikk med min amatørmetode og. Brukte samme metode for å få akslingen inn i flensen igjen (med jekkestropp motsatt vei)

 

Gikk greit å få av pakkboksen, trakk et tau under batterikassa langs akslingen og tilbake, så firet jeg den bare av, renset godt (de gamle simmeringene gikk stort sett i oppløsning) og firet den tilbake igjen. Mye dritt i oljetanken og, så tømte den og fylte på ny.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
  • 2 år senere...

@Whiskey jeg skal ha opp min 2010 modell til uka for å skifte pakkboksen. Er det mulig å få det til uten å ta av roret? regner med at batterikassen må demonteres for å komme ned til pakkboksen? fikk kjøpt ny fettsmurt hos Agderboats, så krysser fingrene for at det er en grei jobb å få av den gamle og på den nye. 

Noen som har noen stalltips?

Link to post

Jeg har gjort dette et par ganger nå, roret må ikke av.

 

Batteriene må ut i trappa ja, under dem er en luke som løftes ut. Da har du litt bedre tilgang.

Løsne klemflensen mot giret og aksel, så dras propell helt bak til den stanger mot roret.

Når en får banket og kila ut klemflensen er det bare å dra gammel pakkboks fremover og ut.

 

Hva er grunnen til du bytter boks og ikke simringer? Går du fra olje til fett?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...