Whiskey Startet 2.November.2018 Del på Facebook Startet 2.November.2018 (redigert) Oppdaget da vi tok opp båten at slangene inn og ut av pakkboks inneholdt vann-blandet olje (majones...) Pakkboks type oljesmurt fra Sleipner. Dette har jeg aldri gjort før... Så har jeg forstått det slik at da er simmeringer klare for utskiftning, har noen gjort dette på en Scand Baltic? Regner med kommode må ut, propell må av, ror må av (hvordan??) Klemflens løsnes (hvordan komme til?), Og ut med aksling, bytte cutlass lager i samme slengen? Burde jeg bytte til en annen type pakkboks? Ser de har vannkjølte fra Tides på Maritim med pakninger som er utskiftbare uten å demontere båten... Og selv om jeg egentlig har lagt verktøyet på hylla, gjør jeg nok et unntak... Brakk en fortann og den tok hele båtbudsjettet de neste 4 år. (Burde fiksa sjøl) Redigert 2.November.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Boddvar Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Gjort tilsvarende på Atlantic 2010 modell. Tok ut kommode akter. Denne er skrudd fast samt festet med Tec7. Litt jobb å få ut hel.... Propell må av. Med litt varme og slåing/banning så gikk det greit. Ror må av. Vi har utenpåliggende ror. Da var det noen skruer inne i båten akter som måtte løsnes, og så løfter du ut alt sammen akter under plattform. NB! Dette er tungt. Ha noen akter til å ta i mot før siste skrue tas ut. Løsne aksel fra girkasse/flens og dra ut. Deretter er det bare å bytte deler. Anbefaler også å sjekke oppretting av motor/Aksel når du monterer inn igjen. Hva som er beste pakkboks alternativ vet jeg ikke. Lykke til med jobben, Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Whiskey Svart 2.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2018 Cutlass lager sitter inni der tipper jeg, skrur jeg av hele greia, eller kan jeg dra ut lager egne eller andre veien? Innvending ror hos meg, noen som har fremgangsmåten klar før jeg prøver og feiler? ? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Scand Baltic Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Cutlesslageret må stort sett skjæres i filler for å få det ut. Sitter festet med en liten settskrue. Husk å løsne denne. Behøver du å ta av propellen da? På de med utenpåliggende ror kan du dra ut akslingen med propellen på. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Lurt å ta mål hvor stor avstand det er fra forkant propell til stevnbeslag så aksling kommer på samme plass i klemflens når du setter det sammen igjen. Vil ikke tro propell må av for å kunne trekke ut aksel nok til å få av pakkboks. Trenger ikke mer en ca 15 cm bakover. Er det mye slitasje på aksel der som simmeringene har vær kan det være lurt å flytte litt. Pakkboks. Simmringer har ikke evig liv. Hvis de har holdt i 10 år vil sikkert nye holde relativt lenge de også. Ca 200 kroner for 3 simmeringer (husk syrefaste fjærer) så det er jo en billig løsning å bytte bare simmeringer, ikke pakkboks. Les Sleipner sin bruksanvisning for bytte av simmeringer, det er lurt. Også i forhold til klemflens. Er det Yanmar 290 hk med KMH kasse? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Har byttet på endel bakover i årenes løp siden du ikke har oppgitt årsmodell kan jeg ikke gi eksakt råd send gjerne pm så kan vi snakkes. Har byttet flere uten å demontere ror og propell det er plass. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Hei, på min 2008 modell så får jeg av klemflensen uten å ta av propell og ror. Måtte av med sinkhetten på propellmutter for å få de siste mm. Jeg skulle bare ha på ny låsering så jeg tok ikke av pakkboksen men tror pakkboksen er kortere enn klemflensen. mvh Espen Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Whiskey Svart 2.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2018 Er Yanmar 6LP 240 med ZF/hurth gir. @Linea. Ikke utvendig ror, @Husky, var vel en av de siste som kom før de flytta roret. Men mulig jeg har kan få det til uten å ta av ror, hadde vært bra... Propellen bygger kanskje et par cm og, tenkte jeg måtte dra ut hele akslingen jeg, men det må jeg jo ikke.. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 3.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2018 mawilu skrev for 13 timer siden: Har byttet på endel bakover i årenes løp siden du ikke har oppgitt årsmodell kan jeg ikke gi eksakt råd send gjerne pm så kan vi snakkes. Har byttet flere uten å demontere ror og propell det er plass. Er 2000 mod, ikke utenpåliggende ror. Får ikke begynt før neste uke, men tar en tur og knipser litt bilder og måler opp i kveld tenkte jeg. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
PiperBill Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 Har selv 98 Baltic. Ser ikke helt for meg at kommoden må demonteres da pakkboksen ligger under dørken rett ved WC. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Whiskey Svart 4.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2018 PiperBill skrev for 15 timer siden: Har selv 98 Baltic. Ser ikke helt for meg at kommoden må demonteres da pakkboksen ligger under dørken rett ved WC. Det var hvis roret må av tenkte jeg, uvisst enda, vanskelig å se hvor langt ut jeg må skli akslingen ut for å få av pakkboks, klemflens sitter litt vondt til, må demontere enn del for å komme til. Men er vel bare å brette opp ermene ? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
oechri Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Hvis du skal bytte Cutless lager også, må du helt av med akslingen. Ta av roret. Sitter 4 bolter med mutter. Holder på med samme jobben nå. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 6.November.2018 Del på Facebook Svart 6.November.2018 Volvo kondom er potte tett. https://www.google.no/search?q=volvo+kondom&rlz=1C9BKJA_enNO590NO590&oq=volvo+kondom&aqs=chrome..69i57.8073j0j4&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=YozUzWRHPvTt8M: Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Whiskey Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Ja ja etter en vinter med utsettelser, kom jeg igang på et vis, fikk i alle fall huket av eksosen så jeg kom til, men selv med en ganske stor skralle var det ikke snakk om å få av en eneste av skruene på klemflensen. Er disse harde nok til å ta med en muttertrekker? Eller kommer jeg til å skru de innvendige hex-skruene i filler? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
jørn Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Jeg gjorde det i sommer. Godt med crc, umbrakobits, forlenger og lang leddarm https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/skraller/leddhandtak-2000019623 Om du trenger enda mer krefter på leddarmen kan du tre på et rør etc. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 15.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2019 (redigert) Fikk det av til slutt, med mye slagtrekker og lang latmannsarm, men noen av boltene virker som de er strukket, setter seg fast om jeg prøver å skru de ned igjen, så må få tak i nye, er det noen som vet hvor man kan få tak i dette? Tenkte å svinge bortom Maritim og høre, de er iaf Sleipner-forhandler. Var heller ikke lett å få aksling ut av klemflensen, fant ut at en tynn skrutrekker banket nedi for å utvide den fungerte best, brukte deretter jekkestropp rundt roret og dro den ut mens jeg banket på flensen. Så etterpå at jeg sikker burde skrudd flensen av girkassa og brukt en avdrager fra den siden istedet, da den uansett måtte av for å få av pakkboksen, og var hul i enden. Men men, det gikk med min amatørmetode og. Brukte samme metode for å få akslingen inn i flensen igjen (med jekkestropp motsatt vei) Gikk greit å få av pakkboksen, trakk et tau under batterikassa langs akslingen og tilbake, så firet jeg den bare av, renset godt (de gamle simmeringene gikk stort sett i oppløsning) og firet den tilbake igjen. Mye dritt i oljetanken og, så tømte den og fylte på ny. Redigert 15.April.2019 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Scand Baltic Svart 15.April.2019 Del på Facebook Svart 15.April.2019 Da har du fått gjort en god jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 15.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2019 Scand Baltic skrev 50 minutter siden: Da har du fått gjort en god jobb? Er jo ganske fornøyd, derfor jeg måtte skrive om det, kona ungene er ikke like lett å imponere med slikt ;-) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Sbaltic2010 Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 @Whiskey jeg skal ha opp min 2010 modell til uka for å skifte pakkboksen. Er det mulig å få det til uten å ta av roret? regner med at batterikassen må demonteres for å komme ned til pakkboksen? fikk kjøpt ny fettsmurt hos Agderboats, så krysser fingrene for at det er en grei jobb å få av den gamle og på den nye. Noen som har noen stalltips? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Jeg har gjort dette et par ganger nå, roret må ikke av. Batteriene må ut i trappa ja, under dem er en luke som løftes ut. Da har du litt bedre tilgang. Løsne klemflensen mot giret og aksel, så dras propell helt bak til den stanger mot roret. Når en får banket og kila ut klemflensen er det bare å dra gammel pakkboks fremover og ut. Hva er grunnen til du bytter boks og ikke simringer? Går du fra olje til fett? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
mawilu Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Hvis du ikke liker å stå på hodet å skru kjøper du en umbrakopipe til klemflensen og bruker pipesett med forlenger mye enklere å løsne Aksel da.Jeg lurte også på hvorfor bytte fra oljesmurt pakkboks sikringene koster ca 100 kr stk med syrefast fjær Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Hei. Ser ut som enkelte sliter med å få av klemflens. Et tips er å skru inn et par av boltene motsatt vei og ha en tynn metall plate i kilesporet som boltendem stopper mot. Da kan en bare skru til så mye at klemflensen utvider seg og kan trekkes kontrollert av akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Sbaltic2010 Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 (redigert) Var inne med kamera for å se hvor lekkasjen var. Det ser ut til at lekkasjen har vært der lenge før jeg kjøpte båten i slutten av september og pakkboksen ser deretter ut. Har kjøpt ny fettsmurt pakkboks som er der i dag. Redigert 4.Mai.2021 av Sbaltic2010 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.