Jump to content

Renovering av Nordwest 740


bredekaede

Recommended Posts

Dette blir spennende å se på hvilke fart du får på båten med denne motoren. Er det 170hk?

Har lest en plass at 16 knop er vel max anbefalt mars fart med båten. De kan bli vinglete i større hastigheter, mulig noe kan justeres med modifisert trimplan. Har selv hatt ca 15/16 som mars fart, og max 19 knop i med strøm.. No marsjere jeg med 14/15 pga feil propell, har kjøpt en brukt skrew back som jeg skal sende til windrac for justering. 

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Bjarne R said:

Dette blir spennende å se på hvilke fart du får på båten med denne motoren. Er det 170hk?

Har lest en plass at 16 knop er vel max anbefalt mars fart med båten. De kan bli vinglete i større hastigheter, mulig noe kan justeres med modifisert trimplan. Har selv hatt ca 15/16 som mars fart, og max 19 knop i med strøm.. No marsjere jeg med 14/15 pga feil propell, har kjøpt en brukt skrew back som jeg skal sende til windrac for justering. 

170 hk ja. er det 88 hk du har?

Link to post
Share on other sites

Har en Yanmar 4lh-hte 135hk 1989 modell, som no snart har gått 3400 timer. Når vi kjøpte båten, sto det en Volvo 61 hk. Med max fart 9/10 knop. Har også tenkt tanken på bytte til større motor, men har blitt med bare tanken. Hvis jeg skal bytte, så ønsker jeg å få motor så langt ut av kabinen som mulig. Støy og bedre vekt fordeling. Har sett på Volvo d3, og Hundai 200hk små kompakte motorer. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 1/10/2021 at 7:13 PM, HenrikN said:

Du har jaggu pågangsmot.👍 Gleder meg til å følge motormontasjen, du vil vel ta bilder og beskrive underveis. Hvordan er effekt, storrelse og vekt på denne i forhold til opprinnelig motor(TAMD 30a)?

Vekt skal være lik. Størrelse er omtrent lik.  30 motoren har 105 hk kad 32 har 170.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ettersom båten er halvplanende har jeg fjernet kompressoren. På grunn av plassmangel har jeg også flyttet kjøleren forover og nærmere motoren. Jeg har også bygd om det elektriske anlegget på motoren. Koblingsboksen fra den gamle motoren blir brukt , men flyttet.Div slanger måtte tilpasses.

EL..jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
On 11/16/2021 at 3:41 PM, Bjarne R said:

Ble jo ganske bra fart med ny motoren. Hvordan oppførte båten seg i rundt 16/17 knop? Er nok kanskje billigere å finne en annen propell, enn bytte av gir.. 

Båten oppfører seg fint .Når det nærmer seg 19 knop legger den seg over på siden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...