Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Vesterskog skrev for 2 timer siden:

En annen  ting i forhold til plassering, ut fra husk , kom det ikke et 4 fartøy som gikk SØ mot mangerfj. Kunne man endt i konflikt med dette om man drog direkte langt mot øst i leia? Evt at man presset de 3 nordgående inn i konflikt mot øst (løs spekulasjon og ikke sjekket mot noe)

Det synes jeg blir et søkt tankespill. De tre fartøyene var observert for lenge siden, og det hadde ikke vært noe problem for VTS å dirigere dem til å vike for Sola, dersom Sola mot formodning ikke kunne ventet fem minutter med å kaste loss.

 

Ellers veldig enig med @Safety first, flott at du kommer med gode argumenter, det er ikke alle som gjør det i denne tråden :thumbsup: Stiller meg også bak innvendingene hans/hennes til dine argumenter.

 

Ventus skrev for 2 timer siden:

Så at et skip med den mest moderne og avanserte utrustningen ift. å ha kontroll rundt seg i alle dimensjoner ikke klarer å skille mellom land og annet - selv en drøy km utenfor sjøkanten. Rimelig? (de har mer enn øyne...de har øyne i de fleste bølgelengder relevant)

 

Selv etter flere varsler om at noe var helt klart galt - så agerer de knapt. Rimelig?

Det du påpeker er betimelig, men du svarer på noe annet enn det du siterer @REM på. REMs uttalelse var under en tenkt forutsetning av et rettslig utfall.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Mange her synes ekstremt opptatte av TS Solas plassering i leia.

 

Mens faktum er at Helge Ingstad ikke SÅ det vi alle ser på radarbildet nedenfor. Nemlig TS Sola. De har sagt at de trodde det var land. De så heller ikke fartøyet, klart identifisert gjennom AIS-systemet. Dette må man konkludere med ettersom de kurset direkte mot tankeren og kolliderte med den.

 

Jeg tror de fleste en eller flere ganger har opplevd å "ikke se" fordi det en "ser" er utenkelig. En klarer rett å slett ikke å gjøre det som rent faktisk foregår visuelt foran en om til noe som helst logisk fordi det du ser "ikke er ett alternativ". 

 

For å si det litt enklere, noen ganger ser en ikke selv om en ser godt som bare f.....

 

Har også hatt opplevelser der det "kommer til meg i ettertid" hva jeg faktisk så, men i situasjonen forstod jeg ikke noe. Eller jeg tolket det jeg så så det ga en logisk forståelse for meg der og da. 

 

 

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

 

Detts synes komplett uforståelig gitt det bildet som vises under og leder tankene mot at de ikke har benyttet noen tekniske hjelpemidler for seilasen men kun kjørt på visuell sikt.

 

 

Det har følt seg relativt trygge på "sin tolkning" av hva de så. En tolkning som åpenbart var helt feil, men ikke nødvendigvis ulogisk. Antagelig så logisk at de stolte på den for lenge. 

Link to post
Share on other sites

Safety first skrev for 2 timer siden:

 

Takk for dette :thumbsup: - det gir et langt klarere bilde av argumentene som ligger til grunn.

 

Kanskje ikke overraskende, så har jeg et par kommentarer til dette; (følger dine punkter under)

- Her går de sakte, med los og taubåt - og det er derfor en kostbar del av seilasen. Det er åpenbar økonomisk vinning i å gjøre denne delen så kort som mulig. Når du samtidig vet at shippingbransjen lever av små marginer og driver sine ansatte steinhardt for å redusere tid og drivstoffforbruk, så er ikke veien lang til å tenke at også økonomiske hensyn har spilt sin rolle i dette valget.

- At de alltid har gjort det fjerner på ingen måte ansvaret til en fornuftig risikohåndtering eller til å følge regelverket. Andre tankbåtkapteiner, som har gjort det samme, er ikke veldig godt stilt for å vurdere om dette er riktig.

- Dette er jeg ikke enig i, men ser at det finnes argumenter i begge retninger. Men jeg synes ingen argumenter veier tungt nok til å rettferdiggjøre denne plasseringen. Hadde de vært en 300-400 m lenger ut, så kanskje.

 

Forøvrig helt enig med det siste du skriver, og forbauset over at ikke KNM bedre kjenner installasjonene på Sture. Det er i det hele tatt mye som har skjedd på fregatten som ikke er enkelt å forstå. Men det fjerner ikke ansvaret for andre parter til å gjøre sin del.

 

 

Tankskipet er temmelig sannsynlig på chart med fast dagrate for operatør inkludert fri bunkers og betaler ingen taubåtkostnader etc. De har nok ingen økonomisk vinning av noe slikt.

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, Komodo said:

Ellers veldig enig med @Safety first, flott at du kommer med gode argumenter, det er ikke alle som gjør det i denne tråden :thumbsup: Stiller meg også bak innvendingene hans/hennes til dine argumenter

Alle mine argumenter ang plassering bunner ut i et argument/spørsmål: Når jeg selv gikk vakt på natta på fartøy lignende HI i størrelse og manøvreringsevne, ville då sola ts plassering stresset eller plaget meg. Svaret er et rungende nei, om jeg ikke trodde sture hadde bygget 900m pir.

 

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, Pinkvin said:

Det har følt seg relativt trygge på "sin tolkning" av hva de så. En tolkning som åpenbart var helt feil, men ikke nødvendigvis ulogisk. Antagelig så logisk at de stolte på den for lenge

Nøkkel tror jeg.  De dannet seg en mening 0340 om trafikksituasjonen. Deretter gikk praten, avtroppende gikk ned 0355 og kl 0400 var fremdeles ikke radar / ais etc sjekket. Vakthavende var heller ikkje "varm" enda. 

 

Dette er også basert på noe livserfaring, men forblir enn så lenge spekulasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke kjentmann i særlig andre områder enn akkurat her i vika mi, jeg er ikke sjømann og har ikke en gang båtførerprøven. Derfor ser jeg på kart og finner ut av det, merker, båer, farleder og slikt før jeg går inn i et område. Jeg forstår ingenting av denne lange diskusjonen om hvor TS Sola skulle ha ligget i leden etter avgang fra Stura. Akkurat utenfor Stura kommer tre farleder sørfra. Den vestlige er den de tre fartøyene er i, i det TS Sola går ut. Den som ligger øst for denne, kommer fra Skjeljangersundet nord for Det Naue. Det er der bl.a Hurtigruta går på denne tida av året. Ytterligere innafor der, altså øst for midten går den innerste leia, den som går inn Mangersfjorden på innsida av Holsnøy. Sjøl om de største skipene er pålagt å bruke AIS og altså skal være synlige for de andre skipene, finnes det jo fartøyer som kan gå i farvannet, i ledene uten slikt. Sånne som jeg, for eksempel, eller en seilbåt som skal til Florø. De skal jo også kunne bevege seg med en viss sikkerhet. Rett nord for Stura deler så leden seg i to igjen, ut nordvest i Fedjeosen eller nordover om Fedjefjorden. For ytterligere å komplisere bildet, går det en led på innsida av Radøy.

2068349835_FarledeneutforSture.JPG.e720cabfe1d4cc5ae7023e8746b3265f.JPG

 

Å snakke om et slags midtlinje-prinsipp er jo helt absurd!

 

Losen og sjøtrafikksentralen på Fedje skal altså samarbeide om å lose skip fram og tilbake i dette hardt belasta området. Hovedsakelig med trafikanter som er godt synlige, eller om de er små, slik som jeg hadde vært i balja mi, med respekt for at de store har forkjørsrett. Og så kommer det altså en sånn passe merka Fregatt i 17 knop som skal operere som en "libero". Losen og trafikksentralen må jo gå ut i fra at denne frie agenten kjenner lokaliseringen til alle de andre bundne agentene, og skal kunne manøvrere seg mellom dem.

 

Alle de andre, de tre fraktebåtene, tankbåten Sola, den private lystbåten (Dr.No??), taubåtene, eventuelle fiskebåter, må altså gå i noenlunde rette kurser, med svært små utslag for at det skal kunne gå. Men det fordrer altså at Fregatten er en fri agent og ikke en reagens, som skaper reaksjon med noen av de andre.

 

I et gitt scenario kunne det ha skjedd at Fregatten hadde unngått en kollisjon med TS Sola, men allikevel ville tankeren ha endra kursen så dramatisk at den var på kryssende kurs til de to siste av frakteskipene sørfra.

 

TS Sola kunne altså, i et gitt hypotetisk tilfelle, ha gått klar av angrepet fra Helge Ingstad, men truffet den midterste av de tre skipene. Disse tre går jo med om lag samme fart, etter hverandre i samme kurs.  

 

Slik amatøren jeg også gjør om sommeren, når sola skinner, og jeg ikke vil ha skarpseilere og snabbåter kryssende hit og dit rundt den tunge, treige, doryen min: Jeg går i jamn fart i rette linjer, forutsigbart for alle andre fartøy. Øst eller vest i leia avhenger både av skipsfarten midt i, hvor lang tid det tar å krysse, og om det er fri bane langs land på den sida jeg faktisk er, og faktisk skal svinge videre i. Det kommer jevnlig slike mini-fregatter fykende på kollisjonskurs, men fordi jeg veit de vil gå ned eller totalhavarere om de treffer lørja mi, viker jeg alltid kraftig til styrbord. Jeg veit jo ikke om de ville ha tørna brått rett før en eventuell treff, men jeg får aldri visst det heller. Det er over førti år sida jeg tok Store Havhesten, og minst ti år sida jeg tok HLR-kurs, så jeg står over forsøket, sjøl om det faktisk frister.

 

Fra spøk til alvor:

Jeg forstår ikke at det er mer å diskutere, før sjølve hevinga starter. Men da dukker vel alle hel-, halv-, og kvartprofesjonelle vrakhevere opp. Og alle vi andre som har heva joller og snekker ved hjelp av ymse remedier.

Om ikke anna blir det en forandring i trådens kurs.

Det trur jeg trengs nå...

 

Takket være disse lange diskusjonene, og min trang til å føre statistikk (det kommer jeg tilbake til), har jeg fått med meg det meste av det som skrives.

 

Blant anna er jeg blitt ualminnelig interessert i Marinetraffic. Det er spennende, altså.

 

I kveld ligger tankeren "Alegria I" ved terminalen og tankeren "Eagle Barents" ligger på vent i Fedjeosen. Eagle Barents var en tur innom Stura ved ankomst før i dag, men tok en sving og dro ut igjen til Fedjeosen sammen med taubåten Ajax. Hvorfor han gjorde det, aner jeg ikke. Det er spådd stiv kuling fra Nordvest, så det er kanskje tryggere å ligge der inne? Losen vært på vitjing og venter vel nå på at Alegria skal seile ut, og Eagle Barents skal inn. Kanskje ligger de stand by til været roer seg utpå morrakvisten? Kanskje går Alegria ut i firetida, slik Sola gjorde for snart fire uker sida? Uaktet om det kommer tre strukturerte fraktskip nordover, fordi det er så mange andre usikre faktorer som spiller større rolle enn dem?

 

Her kommer noen trackinger av dagens hendelser. Sikkert barnemat for dere ordentlige sjøulker, men innmari spennende for sånne som meg, som bare ser på og imponeres av strukturen. 

 

Først losens mange turer hit og dit mellom Austreim, Fedje og Stura

76217660_Losensferdiomrdet.JPG.8ef8bbe3d006439858865bff7011a363.JPG

 

Så losbåtens valg av kurs inn og ut fra Stura:

591454749_LosensferdinnogutavStureidag.JPG.1bb94fc4533c29e0b1282128a5b32062.JPG

 

Så Eagle Barents ferd fra Nordsjøen, inn Fedjeosen, til Stura, og så, sammen med taubåt ut på vent i Fedjeosen:1160340177_EagleBarentsferdinnogutfraSture.JPG.dae8bcf11b8833a9c67df90a22fc3218.JPG

 679870942_EagleBarentsileiavedSture.JPG.4f1c885c3a30a091336c4bf0629965bf.JPG

Eagle Barents kurs inn til, og ut fra, Stura

 

 

842775581_AjaxogEagleBarentsstandby.JPG.371264e31a7cd2f7bc75f5e3a00abcd7.JPG

 

 

 

Losbåtens ferd til og fra Eagle Barents i ettermiddag:

634361044_LosensbeskhosEagleBarentsiFedjeosen.JPG.f85e03e3d6e07f2db65343c30b04a8e3.JPG  

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Vesterskog said:

 

Jeg mener at det ikke er trangt farvann o den forstand.

 

Hvis det ikke er trangt farvann så betyr det at vanlige vikepliktsregler gjelder, også for et mindre fartøy/fiskeskøyte som kommer på kryssende kurs av Sola fra Solas styrbord side?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Safety first said:

 

Når du samtidig vet at shippingbransjen lever av små marginer og driver sine ansatte steinhardt for å redusere tid og drivstoffforbruk, så er ikke veien lang til å tenke at også økonomiske hensyn har spilt sin rolle i dette valget.

 

 

Den delen av shippingbransjen (tankfart og også tørrlast) vi her snakker om lever ikke av små marginer. Enten er det boom eller så er det bust, aldri små marginer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 6 timer siden:

Jeg forstår ingenting av denne lange diskusjonen om hvor TS Sola skulle ha ligget i leden etter avgang fra Stura. Akkurat utenfor Stura kommer tre farleder sørfra. Den vestlige er den de tre fartøyene er i, i det TS Sola går ut. Den som ligger øst for denne, kommer fra Skjeljangersundet nord for Det Naue. Det er der bl.a Hurtigruta går på denne tida av året. Ytterligere innafor der, altså øst for midten går den innerste leia, den som går inn Mangersfjorden på innsida av Holsnøy.

 

Å snakke om et slags midtlinje-prinsipp er jo helt absurd!

 

Spot on, Erik AN!:thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

Tankskipet er temmelig sannsynlig på chart med fast dagrate for operatør inkludert fri bunkers og betaler ingen taubåtkostnader etc. De har nok ingen økonomisk vinning av noe slikt.

 

Rolf skrev for 9 timer siden:

Stemmer, 5? års t/c til Equinor.

 

Det er et godt poeng, og ikke usannsynlig. Det reduserer klart økonomiske intensiver, men fjerner de ikke. De blir flyttet ett ledd opp.

 

Det er godt kjent for alle i bransjen at samtlige av oljeselskapene har utslippsreduksjoner som en sine høyeste prioriteringer om dagen - som er nært koblet til drivstofforbruk. Det jobbes aktivt med å få ned utslippene, både hos egne fartøyer og charter. For charter er nettopp avtalestrukturen et hett tema og det har vært jobbet med endringer på dette en stund. Sola TS er et helt nytt fartøy, og har dermed trolig en relativt fersk charter-avtale. Jeg kjenner ikke detaljene - men ser det ikke som umulig at de har inkludert noen form for intensiver for å få ned utslipp/drivstofforbruk selv om dette tradisjonelt ikke er vanlig.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Den delen av shippingbransjen (tankfart og også tørrlast) vi her snakker om lever ikke av små marginer. Enten er det boom eller så er det bust, aldri små marginer!

 

Oljebransjen er litt spesiell her, det kan jeg være enig i. Men det betyr ikke at økonomi er helt irrelevant.

 

Om du mener at tørrlast (bulk) har høye marginer, så lurer jeg sterkt på hvor du har det fra. Meg bekjent, er dette den delen av bransjen som opererer på lavest marginer.

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 9 timer siden:

Her kommer noen trackinger av dagens hendelser. Sikkert barnemat for dere ordentlige sjøulker, men innmari spennende for sånne som meg, som bare ser på og imponeres av strukturen

 

Takk for interessante plot :thumbsup:

 

Det er ikke unaturlig at de går litt lenger ut enn vanlig, på grunn av det pågående bergingsarbeidet, så dette er ikke direkte sammenliknbart med dagen for denne ulykken. Men det som er mer interessant her, er at det er en tydelig forskjell på inn- og utgående fart. Ut i fra Sture, legger de seg her betydelig lenger øst. Det kan nesten tolkes som om de har lagt om praksisen allerede...

Redigert av Safety first (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 7 minutter siden:

Hvem hadde mest hastverk

 

Hvorfor er det relevant? Det ene utelukker ikke det andre, og det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

 

Men ja, dette peker imot at fregatten også hatte intensiver for å komme seg raskt frem. Men litt merkelig da at de går med 17 knop, når de normalt er fullt kapable til å gå 26. Med mindre det var dette de skulle hente reservedeler for.

Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev for 10 timer siden:
Pinkvin skrev for 10 timer siden:

Det har følt seg relativt trygge på "sin tolkning" av hva de så. En tolkning som åpenbart var helt feil, men ikke nødvendigvis ulogisk. Antagelig så logisk at de stolte på den for lenge

Nøkkel tror jeg.  De dannet seg en mening 0340 om trafikksituasjonen. Deretter gikk praten, avtroppende gikk ned 0355 og kl 0400 var fremdeles ikke radar / ais etc sjekket. Vakthavende var heller ikkje "varm" enda. 

 

Dette er også basert på noe livserfaring, men forblir enn så lenge spekulasjon.

 

Jeg tror også dette er en viktig nøkkel til å forstå hva som har skjedd på broen der. Det unnskylder ingen, men kan være med på å forklare hvordan dette kunne skje.

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 10 timer siden:

Jeg er ikke kjentmann i særlig andre områder enn akkurat her i vika mi, jeg er ikke sjømann og har ikke en gang båtførerprøven. Derfor ser jeg på kart og finner ut av det, merker, båer, farleder og slikt før jeg går inn i et område. Jeg forstår ingenting av denne lange diskusjonen om hvor TS Sola skulle ha ligget i leden etter avgang fra Stura. Akkurat utenfor Stura kommer tre farleder sørfra. Den vestlige er den de tre fartøyene er i, i det TS Sola går ut. Den som ligger øst for denne, kommer fra Skjeljangersundet nord for Det Naue. Det er der bl.a Hurtigruta går på denne tida av året. Ytterligere innafor der, altså øst for midten går den innerste leia, den som går inn Mangersfjorden på innsida av Holsnøy. Sjøl om de største skipene er pålagt å bruke AIS og altså skal være synlige for de andre skipene, finnes det jo fartøyer som kan gå i farvannet, i ledene uten slikt. Sånne som jeg, for eksempel, eller en seilbåt som skal til Florø. De skal jo også kunne bevege seg med en viss sikkerhet. Rett nord for Stura deler så leden seg i to igjen, ut

 

Nyttig og sunn betraktning @Erik AN

Som du er inne på, Marinetraffic er både artig og nyttig. Det finnes en funksjon som heter Density maps, her kan man hente inn historiske data for de ulike fartøyssegmenter. Nedenfor vises hvor tankskip av samme størrelse (Aframax) som Sola TS seilte ved anløp Sture i 2017.

 1278675886_Aframaxdensity.jpg.8928064cbd126df445e1c78e556f1c3c.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, Safety first said:

 

Hvorfor er det relevant? Det ene utelukker ikke det andre, og det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

 

Men ja, dette peker imot at fregatten også hatte intensiver for å komme seg raskt frem. Men litt merkelig da at de går med 17 knop, når de normalt er fullt kapable til å gå 26. Med mindre det var dette de skulle hente reservedeler for.

 

Du tilskrev tankeren mulige øknomiske motiver (av flere typer) for sin navigering som må tolkes som aksept for økt risiko gitt økonomisk fordel.

Poenget er at HI har tilsvarende av annen art - nettopp det å vise at det er to tanker samtidig.

 

I denne hendelsen er nok det mer verdifullt å høre hva som er normal modus operandi for HI på vei hjem fra tokt - 17kt i nattmørket? Vanlig eller uvanlig?

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 3 minutter siden:

 

Du tilskrev tankeren mulige øknomiske motiver (av flere typer) for sin navigering som må tolkes som aksept for økt risiko gitt økonomisk fordel.

Poenget er at HI har tilsvarende av annen art - nettopp det å vise at det er to tanker samtidig.

 

I denne hendelsen er nok det mer verdifullt å høre hva som er normal modus operandi for HI på vei hjem fra tokt - 17kt i nattmørket? Vanlig eller uvanlig?

 

Ok, skjønner. Da misforstod jeg deg tydeligvis.

 

Enig - relevant spørsmål du stiller til slutt. Så langt jeg kjenner til, opererer sjøforsvaret nærmest utelukkende i maks transit-fart med mindre forholdene skulle tilsi noe annet. Dette fordi de trenger å mestre denne farten fullt ut. Jeg ser egentlig ingen grunn til at de ikke skal kunne gå med høyere fart her, før denne situasjonen utviklet seg - så dette har jeg stusset litt over helt fra start. Kanskje det peker i retning av trening med en lite erfaren navigatør - som ikke er helt klar for høyere fart ennå? Eventuelt kan det være noe teknisk som hindrer de i å gjøre dette - som kan kobles til denne nevnte reservedelen.

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 21 minutter siden:

Nyttig og sunn betraktning @Erik AN

Som du er inne på, Marinetraffic er både artig og nyttig. Det finnes en funksjon som heter Density maps, her kan man hente inn historiske data for de ulike fartøyssegmenter. Nedenfor vises hvor tankskip av samme størrelse (Aframax) som Sola TS seilte ved anløp Sture i 2017.

 

Takk for nok et nyttig bilde. Dette er svært interessant for å forstå hva som faktisk er vanlig praksis for disse fartøyene, og hvorvidt Sola TS har fulgt dette eller ikke. Antar du må ha abonnement hos Marinetraffic for å få opp dette? Finnes det noen mulighet for å filtrere på utgående/inngående?

 

Jeg har tilgang til tilsvarende data i arbeidssammenheng - og det er mulig jeg kan få filtrert ut denne typen data gjennom det.

Redigert av Safety first (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener jeg hørte/leste det var normal marsjfart på HI uten å supe allverdens fuel ...før turbinene slår inn ....
Ikke slå meg i hjel for den men noe som dukket opp i bakhodet her
Forundrer meg forresten at dere ikke diskuterer den samtalen som gikk på VHF der SOLA meldte fra om avgang fra terminalen som tydligvis ikke HI fikk med seg og derfor ikke fikk med seg trafikkbildet som utviklet seg lenger fremme (Sture Terminalen) og derfor ikke koblet lyshavet foran seg som annet enn land eller noe ....

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 16 minutter siden:

 

Du tilskrev tankeren mulige øknomiske motiver (av flere typer) for sin navigering som må tolkes som aksept for økt risiko gitt økonomisk fordel.

Poenget er at HI har tilsvarende av annen art - nettopp det å vise at det er to tanker samtidig.

 

I denne hendelsen er nok det mer verdifullt å høre hva som er normal modus operandi for HI på vei hjem fra tokt - 17kt i nattmørket? Vanlig eller uvanlig?

Usikker hva de marsjer til vanlig.

Tipper det er snakk om forskjellige driftsmoduser og økonomi her. Den farten de gikk med er nok maks fart med konvensjonell diesel drift, skal de ha mer fart må de koble inn gassturbinen for å ta HI ytterlig opp i fart.

 

Kan kanskje og være sammenheng med de påståtte reservedelene den skulle hente.

Link to post
Share on other sites

Safety first skrev 2 minutter siden:

 

Takk for nok et nyttig bilde. Dette er svært interessant for å forstå hva som faktisk er vanlig praksis for disse fartøyene, og hvorvidt Sola TS har fulgt dette eller ikke. Antar du må abonnement hos Marinetraffic for å få opp dette? Finnes det noen mulighet for å filtrere på utgående/inngående?

 

Jeg har tilgang til tilsvarende data i arbeidssammenheng - og det er mulig jeg kan få filtrert ut denne typen data gjennom det.

Hmm, ja, ser ut som man må ha konto for å hente slik info, får det ikke opp når jeg logger ut. Og nei, det kan ikke filtreres på inn/utgående.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 39 minutter siden:

Nedenfor vises hvor tankskip av samme størrelse (Aframax) som Sola TS seilte ved anløp Sture i 2017.

 1278675886_Aframaxdensity.jpg.8928064cbd126df445e1c78e556f1c3c.jpg

Interessant kart du har tatt fram her Rolf, ikke minst siden du har sortert på Aframax. Plottene ligger så tett at de til slutt danner et rødt belte, og dette beltet er helt i tråd med hva jeg hele tiden har sett for meg som ei fornuftig lei. Hvis man så tenker seg dette beltet som ei naturlig skipslei for fartøy i denne størrelsen, kan jeg ikke forstå annet enn at det må være naturlig at de etterstreber å holde seg lengst mulig styrbord i denne leia. Altså øst for nordgående, og vest for sydgående. For nordgående vil det da være naturlig å gå helt ut forbi Søra Revet i dette utsnittet før de knekker nord. Da er fremdels tilsvarende bredde for innseiling til Mangersfjorden tilgjengelig. 

1909124293_Sture2.PNG.e9ec95102d6f9ea24654f7ca588a073b.PNG

 

 

Safety first skrev 24 minutter siden:

Så langt jeg kjenner til, opererer sjøforsvaret nærmest utelukkende i maks transit-fart med mindre forholdene skulle tilsi noe annet. Dette fordi de trenger å mestre denne farten fullt ut. Jeg ser egentlig ingen grunn til at de ikke skal kunne gå med høyere fart her, før denne situasjonen utviklet seg - så dette har jeg stusset litt over helt fra start. 

Farten på 17-18 knop ble tidig redegjort for av en kar med mange striper på ermet. Det var visst et skjæringspunkt mellom hastighet og drivstofforbruk. Over denne hastigheten skyter forbruket i været ettersom jeg forstod. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Komodo said:

Farten på 17-18 knop ble tidig redegjort for av en kar med mange striper på ermet. Det var visst et skjæringspunkt mellom hastighet og drivstofforbruk. Over denne hastigheten skyter forbruket i været ettersom jeg forstod. 

 

Var da 17-18kt normal marsjhastighet - eller knekkpunktet der man virkelig måtte revurdere?

Mange offshoreskip holder seg til en 10-12kt pga. forbruk/tid optimalisering. Om det er HI modus er litt vanskelig å si uten detaljer rundt hastighet vs. forbruk. Men en kan jo se på indikativ tall her; 20 døgn forskjell mellom RAS (?) og operasjon (er det 17-18 eller lavere)

 

Man ser også her tørnesirkel (550m @ 22 kt), samt stopplengde (528m @ 22 kt) - begge deler gir en suveren mulighet for HI til å unngå sammenstøt vs. Sola TS

 

PS: dette er fra åpen nettside.

 

slide3-n.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...