fiskebaat Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 Med morse lampe blinkende mot fra møtende skip Ts Sola eller terminal Sture, så har alle forklaringer som hittil er forsøkt fremmet ingen sannsynlighet da de gir ingen forklaring på att det aldri ble slått full bakk. Alle på broen må ha sett Morse signalene. At Helge Ingstad heller ikke etterpå kollisjonen selv forsto att de hadde problemer og selv ba om assistanse er like merkelig. Blir interessant å se hvordan de manurerer seg ut av dette uten at noen tilltales for uaktsomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 fiskebaat skrev 1 minutt siden: Med morse lampe blinkende mot fra møtende skip Ts Sola eller terminal Sture, så har alle forklaringer som hittil er forsøkt fremmet ingen sannsynlighet da de gir ingen forklaring på att det aldri ble slått full bakk. Alle på broen må ha sett Morse signalene. Viktig poeng det der, som har fått lite oppmerksomhet i diskusjonen Derimot har det blitt løftet fram at aldislampe er en gammeldags kommunikasjonsform som har gått ut på dato. Sannheten er imidlertid at dette er en enkel og idiotsikker måte å kommunisere på som nærmest er nødt til å få oppmerksomhet fra det andre fartøyet. Klarer de ikke å oppfatte innholdet i morsebeskjeden så må de jo nødvendigvis ha blitt så i tvil at de slakker av! Erik AN skrev for 6 timer siden: Dette bildet viser jo med enkelhet at alle involverte fartøy bidrar til å lage en situasjon. At det er HI som får situasjonen til å tårne seg opp skal jeg ikke forsvare. Som vi ser ligger ingen av de fire fartøyene på vei nordover, Sola TS inkludert, så langt styrbord i leia som de har mulighet til. Ref regel 9: Her er en annen tråd som omhandler det med plassering i leia og å vise aktsomhet i forhold til andre fartøy: Nå var dette kun lystfartøy som var involvert, men prinsippet blir det samme. Alle plasserer seg i leia etter eget godtbefinnende, i den oppfatning at det er god plass og at leia er brei. Men når flere båter tilkommer er plutselig ikke leia så brei lenger... Har forsøkt å illustrere det i et av innleggene i den tråden, noe som også er relevant her. Komodo skrev On 18.7.2018 at 2.34: Har jeg tolket situasjonen riktig på denne skissen? I så tilfelle tydeliggjør jo dette viktigheten av å holde styrbord i leia til tross for at det i utgangspunktet ikke virker som om dette er et trangt sted. Når det blir mange fartøy blir det trangt allikevel. Det har også blitt nevnt at det hadde vært riktig av fjordplogen å passere gummien på gummijollas styrbord side. Det er ikke så smart. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor. Her er et tenkt scenario med diverse trafikk i et sund. A skal forbi B, C skal forbi D, og D skal forbi E. I denne situasjonen vet ikke A at C skal forbi D. Han vurderer situasjonen, og finner ut at det er mest plass på styrbord side av B, og velger å passere der. Samtidig legger C seg ut og begynner å passere D. Når A legger seg på styrbord side av B presses A noe mer ut i sundet, og C kan komme farlig nærme når han har lagt seg ut for å passere D. Dersom A istedet velger å passere B på B`s babord side, og C samtidig legger seg ut, har han full mulighet til å dra av på gassen og legge seg bak B igjen dersom han ser at det blir for trangt. A setter da ikke B i en potensielt farlig situasjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
fjordgrynt Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 Arne Henriksen skrev for 4 timer siden: Ja, de har vel termisk? - da blir dette enda mer uforståelig. De har radar, sonar, AIS, lysforsterkningskikkerter, GPS, kompass, sekstant, termisk kamera - alt mulig utstyr er mannskapet på KNM Helge Ingstad utstyrt med. Bortsett fra det viktigste - alminnelig gangsyn. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 5 hours ago, fiskebaat said: Med morse lampe blinkende mot fra møtende skip Ts Sola eller terminal Sture, så har alle forklaringer som hittil er forsøkt fremmet ingen sannsynlighet da de gir ingen forklaring på att det aldri ble slått full bakk. Alle på broen må ha sett Morse signalene. Som med landterner og navigasjonslys forsvant vel også morsesignalene i all deksbelysning som tankeren gikk med? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 (redigert) 6 hours ago, fjordgrynt said: De har radar, sonar, AIS, lysforsterkningskikkerter, GPS, kompass, sekstant, termisk kamera - alt mulig utstyr er mannskapet på KNM Helge Ingstad utstyrt med. Bortsett fra det viktigste - alminnelig gangsyn. Nei, det har du nok rett i. Du har ikke mye gangsyn igjen etter å ha fått et hav av lys midt i fleisen midt i stupmørke natta. Redigert 1.Desember.2018 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ida Marie III Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 REM skrev 3 minutter siden: Nei, det har du nok rett i. Du har ikke mye gangsyn igjen etter å ha fått et hav av lys mot deg midt i stupmørke natta. Men å styre rett mot dette lyset som de påstod de trodde var Stureterminalen, og kollidere med den.... det gir logikk syns du ?? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 Er broen på HI høy nok til at de ser dekkslysene bak baugen på TS? Stå ikke lysene nokså lavt på dekk? Sitér dette innlegget Mons Link to post
REM Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 (redigert) 44 minutes ago, Ida Marie III said: Men å styre rett mot dette lyset som de påstod de trodde var Stureterminalen, og kollidere med den.... det gir logikk syns du ?? De planla å gå på utsiden av hva de oppfattet som en installasjon på Stureterminalen. Brua på tankeren som jo ligger helt akter, var vel den som var mest opplyst og som fanget oppmerksomheten til besetningen til HI. Men så var det noe som stakk 230 meter lenger fram da og som nok kanskje ble oversett eller i hvertfall fikk mindre oppmerksomhet? Redigert 1.Desember.2018 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Vesterskog Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 40 minutes ago, REM said: Nei, det har du nok rett i. Du har ikke mye gangsyn igjen etter å ha fått et hav av lys mot deg midt i stupmørke natta. Tror du overvurderer effekten av dekkslysa, spesielt vs avstand. Lysa fra sture ville jo tatt vel så mye nattsyn, men det ødelegger ikke så mye på sånn avstand. Dessuten er det jo usikkert hvor godt nattsyn påtroppende vakt hadde da Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 (redigert) Mulligan skrev for 13 timer siden: Duster melder seg på. Eg kjem frå nynoreg sjølv, og alle offentlege etatar har å gjere greie for det dei vil meg, på ekte nynorsk. Førarkortet mitt, som inneheld det meste, unnatak er store lastebilar og buss, er frå Nynoreg. Og det å beherska nynorsk er ei kraft i seg sjølv: Å si nei til "jeg elsker deg" er ikke så vanskelig, men å si nei til " Eg elskar deg" - da skal man virkelig mene det. Men med hensyn på VHF-kommunikasjon, så bør norsk dialekt forbeholdes vi som er på sjøen i fritiden i små båter. All offisiell kommunikasjon må foregå på engelsk, og så må radioprosedyrene skjerpes inn, slik at alle som hører på vet hvem som sier hva, og hvem budskapet er ment til. Redigert 1.Desember.2018 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 6 hours ago, Komodo said: 13 hours ago, Erik AN said: Dette bildet viser jo med enkelhet at alle involverte fartøy bidrar til å lage en situasjon. At det er HI som får situasjonen til å tårne seg opp skal jeg ikke forsvare Du kan ikke bruke et lite utsnitt av fjorden som eksempel på leia. Midt i leia er ikke samme som midt i leia. Om en tar et utsnitt fra Fedje, kanskje helt til fensfjorden og sør forbi sture så vil en se bedre leia. Mulig de fremdeles er bb men det vil vise mer realistisk. Uansett var det plass til hele fregattvåpenet der side om side. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 Vesterskog skrev 1 minutt siden: Du kan ikke bruke et lite utsnitt av fjorden som eksempel på leia. Midt i leia er ikke samme som midt i leia. Om en tar et utsnitt fra Fedje, kanskje helt til fensfjorden og sør forbi sture så vil en se bedre leia. Mulig de fremdeles er bb men det vil vise mer realistisk. Uansett var det plass til hele fregattvåpenet der side om side. Enig, men det som er et faktum er at VTS forsømte sin oppgave - de andre fartøyene skulle vært beordret lenger øst, slik at Sola TS kunne ligge mer korrekt i leia. For Helge Ingstad lå helt korrekt i leden, og selv om det var vanlig praksis, så er det ikke bra for store skip å legge seg på babord side i leden - helt uten grunn annet enn at det lå noen andre skip der, som lett kunne endret kurs, hvis VTS hadde gjort jobben sin. Så ja, dette er komplisert og vanskelig, og bærer helt tydelig preg av systemfeil, og ikke noe som kan hektes på en enkelt aktør. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 REM skrev 1 time siden: Nei, det har du nok rett i. Du har ikke mye gangsyn igjen etter å ha fått et hav av lys midt i fleisen midt i stupmørke natta. Men det har de jo ikke - lysene fra Stureterminalen er "oppskrytt" - det er vel alle lokalkjente og vi som er lokale til llignende terminaler enige om. REM skrev 35 minutter siden: De planla å gå på utsiden av hva de oppfattet som en installasjon på Stureterminalen. Brua på tankeren som jo ligger helt akter, var vel den som var mest opplyst og som fanget oppmerksomheten til besetningen til HI. Men så var det noe som stakk 230 meter lenger fram da og som nok kanskje ble oversett eller i hvertfall fikk mindre oppmerksomhet? LSD kan gjøre rare ting med oppfattelsesevnen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 REM skrev 38 minutter siden: De planla å gå på utsiden av hva de oppfattet som en installasjon på Stureterminalen. Brua på tankeren som jo ligger helt akter, var vel den som var mest opplyst og som fanget oppmerksomheten til besetningen til HI. Men så var det noe som stakk 230 meter lenger fram da og som nok kanskje ble oversett eller i hvertfall fikk mindre oppmerksomhet? Planla på utsiden av Stureterminalen ...terminalen kommer nærmere og nærmere, de sikter tydeligvis nesten rett på den, sakker ikke farten, sjekker ikke ais eller rader eller noen av de andre hjelpemidler de har tilgjengelig... Og med "terminalen" rett foran seg...over en km fra der den virkelig ligger... vist de da egentlig hvor de selv var..? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 fjordgrynt skrev for 6 timer siden: De har radar, sonar, AIS, lysforsterkningskikkerter, GPS, kompass, sekstant, termisk kamera - alt mulig utstyr er mannskapet på KNM Helge Ingstad utstyrt med. Bortsett fra det viktigste - alminnelig gangsyn. Og VHF! Hadde de fulgt med på den hadde de visst at Sola TS hadde avgang fra Sture. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
REM Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 3 minutes ago, fjordgrynt said: Men det har de jo ikke - lysene fra Stureterminalen er "oppskrytt" - det er vel alle lokalkjente og vi som er lokale til llignende terminaler enige om. Jo, kanskje. Har aldrig vært der. Hva med en fullt opplyst supertanker? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ida Marie III Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 REM skrev 7 minutter siden: Jo, kanskje. Har aldrig vært der. Hva med en fullt opplyst supertanker? Men om så var , at de mistet nattesynet pga flombelysning, så har det lite å si så lenge de vet hvor de er, bruker radar og ais.. og som nevnt...memorerer VHF samtaler... Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 (redigert) Ida Marie III skrev 13 minutter siden: Planla på utsiden av Stureterminalen ...terminalen kommer nærmere og nærmere, de sikter tydeligvis nesten rett på den, sakker ikke farten, sjekker ikke ais eller rader eller noen av de andre hjelpemidler de har tilgjengelig... Og med "terminalen" rett foran seg...over en km fra der den virkelig ligger... vist de da egentlig hvor de selv var..? Det betyr ikke så mye om de visste hvor de var. De måtte se hinderet, og de unnlot å dreie styrbord på direkte kommando. Hva var det Helge Ingstad trodde var til styrbord, og som hindret dem i å dreie ? Jeg er radaroperatør selv, og jeg vet hvor lett det er å jamme. Troppsjefen kom inn til meg, helt rød i toppen, under en NATO-øvelse i 1985, han brølte "Flyene kommer jo innover dalen, du må da for faen få etablert lock-on ? Da han fikk se skjermen, med all støyen som "russerne" gav - radaren var helt satt ut av spill - da ble det manuell operasjon av kanonene - fint for oss på siktelaget - RSS 40 Fledermaus - vi kunne ligge i 30 minus og lage snøengler resten av øvelsen. Og dette er 30 år siden- Putin kunne ligget lenger inne i fjorden og jammet radaren til HI til å tro at den ikke hadde annet valg en å forsøke en unnamanøver til babord for Sola TS. Det er ingen konspirasjonsteori, men en forklaring som er mer plausibel enn at HI trodde de kjørte rett på Stureterminalen. Man skal være rimelig godt innfødt på flatbygdene før man kjøper en slik forklaring. Redigert 1.Desember.2018 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 fjordgrynt skrev 9 minutter siden: Det betyr ikke så mye og de visste hvor de var. Ja, vet vi det..? Hvordan kan de da bruke unnskyldningen om at de forvekslet terminalen med tankskipet...er over 1 km i forskjellig posisjon.. fjordgrynt skrev 9 minutter siden: De måtte se hinderet, og de unnlot å dreie styrbord på direkte kommando. Hva var det Helge Ingstad trodde var til styrbord, og som hindret dem i å dreie. Jeg er radaroperatør selv, og jeg vet hvor lett det er å jamme. Putin kunne ligget lenger inne i fjorden og jammet radaren til HI til å tro at den ikke hadde annet valg en å forsøke en unnamanøver til babord for Sola TS. Det er ingen konspirasjonsteori, men en forklaring som er mer plausibel enn at HI trodde de kjørte rett på Stureterminalen. Man skal være rimelig godt innfødt på flatbygdene før man kjøper en slik forklaring. Sinnsyk teori ... men faktisk ikke verre en forklaringene til HI så langt... Om det var Ivan som testet ut fregattene våre, så får vi aldri svar på det.... Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 10 minutes ago, fjordgrynt said: Og det å beherska nynorsk er ei kraft i seg sjølv: Å si nei til "jeg elsker deg" er ikke så vanskelig, men å seie nei til " Eg elskar deg" - da skal man virkelig mene det. Hehe, morsomt men noe sant i det Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 HansH skrev for 19 timer siden: Overlater til høyere makter å vurdere sitatet over men er ellers enig i synspunktet i resten av innlegget. På den annen side kan det hende at nettopp det synspunktet vil utløse hendelse som i sitat. Radar er i bånn veldig enkelt teknologi - derav veldig enekelt å jamme. Selv midt på 1980-tallet kunne man simulere objekter, men kunne ta imot radarutsendelser, og sende ekko tilbake som indikerte et helt annet sted for objektet. Dette er gammel teknologi - ikke noe mystisk i det hele tatt - men veldig effektivt mot en fiende som ikke tror han er under angrep - slik jeg formoder Helge Ingstad var. Sitér dette innlegget Link to post
overter Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 bliss X skrev for 14 timer siden: OK. Fikk ikke med meg akkurat det. Da burde HI ha fått det med seg hvis de lyttet på VHF Det ble sagt i pressekonferansen at HI etablerte lyttevakt på kanal 80, men de kunne ikke svare på når. Så havarikommisjonen bidro her til å spekulere om HI hørte på kanal 80 i det tidsrommet VTS sendte ut dette varslet. Kunne det være at HI ikke fikk med seg dette? I så fall, hva beetyr det om oppmerksomheten til HI under seilasen? Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 Duppe skrev 13 minutter siden: Hehe, morsomt men noe sant i det Du kan få lov til å teste det ut - spørre Caroline om hun foretrekker bokmøl eller norsk ? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 Ida Marie III skrev 1 time siden: Hvordan kan de da bruke unnskyldningen om at de forvekslet terminalen med tankskipet...er over 1 km i forskjellig posisjon.. Har ikke fulgt med på alt jeg, men har de sagt dette. ? Jeg oppfatter det slik at dette objektet eller blokkene er noe de ser utenfor terminalen. Litt rart de omtaler selve terminalen som et objekt. Men dette militære språket bidrar gjerne mer til forvirring enn oppklarning. Ingen vet hva ett objekt eller blokk er . Det kan være en tanker eller en jolle. Både losen og trafikkleder kan ha trodd at HI så noe i vannet som de ikke var i stand til og oppdage, og dermed trodde at HI ville dreie styrbord når objektet var passert. Hadde trafikkleder og los vært klar over at det var Sola TS som var objektet tror jeg reaksjonen ville vært enda tydeligere fra deres side. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 Går jo ikke an. Antar dette er bare en unnskyldning. Men hva som var den egentlige grunnen til at de ikke klarte å få med seg situasjonen når den var innlysende (ordspill tiltenkt) i vindu, radar og AIS er uforståelig. Eneste jeg kan tenke er at det var vaktskifte og så gikk fokus fullstendig vekk. Var snakk om en amerikaner på broen og har selv sett nordmenn bli 'starstruck' og te seg som keitete tenåringer i møte med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.