Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Mener det var Ole, Dole og Doffen som sto for dette (sto sikkert i hakkespettboka) 

Bilderesultat for donald duck the sunken yacht

 

 

Og metoden har vært brukt i virkeligheten, men da med polystyrenkuler istedetfor pingpongballer 
http://www.starch.dk/isi/kroyer/schrooge.asp

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Slik fregatten ligger nå veier den stålvekten sin fratrukket oppdriften fra den fortrengte væskemengden. Så det er ikke allverden. 3-4 000 tonn under løftet kanskje. Hvor man henter 10 000 tonn "som må tømmes" fra aner jeg ikke men det er jo ikke relevant i det hele tatt da vannet den er fylt med nå ikke bidrar til vekt under hevingen og det som følger med opp over sjønivå under hevingen renner ut fortløpende etterhvert som skroget kommer over vannet.  Man bare løfter sakte så regulerer dette seg av seg selv. Noen steder må man sette hull på skroget for å tømme lommer når disse kommer over vannlinja for å fjerne vekt men det er nok ganske uproblematisk.

 

Utrolig mye inkompetente "ekspertuttalelser" i media i denne saken har jeg merket meg. Eksperter som har uttalt at skroget "nok er bygd i kompositt" osv. osv. Åpenbart har de aldri vært inne på et marineverft eller sett en spesifikasjon på et slikt skip. Bare teoretikere uten noen erfaring.

 

Link to post

Siste oppdatering fra Forsvaret på arbeidet ved Sture:

 

Mandag 10. desember Kl. 09.15:

KNM Helge Ingstad har ligget rolig det siste døgnet, kun små bevegelser er registrert i fartøyet tross kraftig vind og sjø fra nord. Bevegelsene overvåkes kontinuerlig.  Arbeidet på fartøyet har vært midlertidig stanset som følge av været. Arbeidet vil bli gjenopptatt når været tillater det, mandag kveld eller tirsdag morgen. Kranlekteren Rambiz vil da seile ut til havaristedet og fortsette arbeidet med å strekke løftekjettingene under skroget.

Link to post

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

tirsdag 11. DESEMBER KL. 09.10:

KNM Helge Ingstad har ligget rolig det siste døgnet, kun små bevegelser er registrert i fartøyet tross kraftig vind og sjø fra nord. Bevegelsene overvåkes kontinuerlig. 
Kranlekteren Rambiz ankommer havaristedet om kort tid for å gjenoppta arbeidet med å trekke løftekjettinger under fartøyet. Arbeidet med å trekke kjettingen i samarbeid med dykkerne starter så snart Rambiz er ferdig fortøyd ved havariområdet. 

Link to post
28 minutes ago, tobixen said:

Jeg har en kamerat som hevet sin forliste skute ved å fylle den med tomme brusflasker ... :-)

Se der ja. Der kan være løsningen. Fyller vi de med helium i tillegg trenger vi vel bare omlag halvparten?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
ivar skrev On ‎09‎.‎12‎.‎2018 at 22.43:

Mener det var Ole, Dole og Doffen som sto for dette (sto sikkert i hakkespettboka) 

Bilderesultat for donald duck the sunken yacht

 

 

Og metoden har vært brukt i virkeligheten, men da med polystyrenkuler istedetfor pingpongballer 
http://www.starch.dk/isi/kroyer/schrooge.asp

 

Den metoden ble brukt ved heving av en båt utenfor Haugesund på syttitallet. Små grønne polystyrenkuler som fløt rundt I strendene I flere år etterpå. Vellykket heving, men jeg tror neppe noen ville ha brukt den metoden I dag...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
tobixen skrev for 2 timer siden:

Jeg har en kamerat som hevet sin forliste skute ved å fylle den med tomme brusflasker ... :-)

 

REM skrev for 1 time siden:

Se der ja. Der kan være løsningen. Fyller vi de med helium i tillegg trenger vi vel bare omlag halvparten?

Da må man bare passe på at ikke vraket fortsetter til himmels etter å ha nådd overflaten :giggle:

Link to post

Håper forsvaret har en bedre mediestrategi i en krisesituasjon, enn det de har vist i fredstid.

Enig i at noen lekkasjer i saken er uønsket og uheldig, men det gjelder ikke lydloggen fra VHF-kommunikasjonen.

Jeg tenker heller på intervjuer av personell ombord, eller deres familier.

VHF kommunikasjonen setter flere parter i et dårlig lys, men er jo en objektiv sannhet, om enn ikke den hele og fulle 'sannhet'.

Skjønner ikke denne heksejakten på lekkasjer, som om lekkasjen av lydlogg skulle ha noe som helst kriminelt ved seg.

 

Tror de fleste har fått med seg at ulykken skjedde i forsvarets øyne fordi navigatørene med verdens beste utstyr, likevel kollektivt, alle som en, hadde feil virkelighetsoppfatning og at de likevel valgte å seile inn i noe de trodde var en fast installasjon.

Forsvaret retter med andre ord en alvorlig anklage om overlegg eller sabotasje mot sin egen besetning. Noe skurrer i denne fremstillingen.

 

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
2 hours ago, Mulligan said:

 

Er radarbildet til VTS'en offentlig tilgjengelig?  Hvis ikke er det jo rimelig opplagt at noen på VTS'en står bak lekkasjen.

 

Det første som slo meg er at dette er å koke suppe på litt vel tynn spiker - det er ikke akkurat nyhetsverdig at det kanskje er noen på VTS'en som står bak lekkasjen, og heller ikke nyhetsverdig at forsvarsministeren undrer seg over dette.  Jeg synes heller ikke det er nyhetsverdig at forsvarsministeren ikke liker at media spekulerer i årsaksforholdene.  At han er såpass besatt av å finne ut av hvem som "lekket" lydloggene, samt at han i tillegg mener at havarikommisjonen må gjøre etterforsking på dette ... det er derimot meget besynderlig.  Hvis det er sant det som er blitt sagt (at havarikommisjonen skal etterforske et mulig brudd på taushetsplikt), så trenger vi opplagt en ny forsvarsminister.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Mulligan skrev for 3 timer siden:

 

Forsvarsministeren anklager VTS for å ha "lekket" lydloggen.

 

Eller hvem som helst som har en VHF.

 

Joltus skrev for 2 timer siden:

Fedje kan da umulig ha ønsket at den loggen skulle komme ut? 

 

Radarbildet er hvertfall uten tvil fra Fedje Vts, så det er ikke utenkelig at også lydloggen kommer fra samme hold. Men at dette var noe som ikke burde kommet ut i media var allerede noe jeg tenkte på den dagen det ble publisert. 

Link to post

Hvem som har lekket og hvorfor er jo egentlig ikke noe forsvarsjefen burde bry seg om. Det skaper bare enda mere spekulasjoner.

 

Det mange glemmer er at Lov om Sjøfart sier at det er  havarikomisjonen som har anvaret  for å undersøke ulykker med militære fartøyer der sivile fartøyer er involvert. I tilegg skal politiet vurdere straffbare forhold.

 

ALLE parter i saken har derfor ikke lov å utale seg om noe av dette mens undersøkelsene foregår. Det er jo derfor det er lite eller ingenting fra Sjøforsvaret, rederi, LOS  VTS og de andre fartøyene i leia. For forsvarets del er det stort sett pensjonister som vet like lite en alle andre.

 

At media graver skal vi forvente av en demokratisk stat som Norge er med pressefrihet. At et militært fartøy som er eid av staten trigger folks oppmerksomhet er jo også å forvente. Forsvaret har jo de fleste god greie på om de har vært i førstegangstjeneste eller ei. Det kjenner jeg godt til som tjenestegjørende.

Omdømme til Sjøforsvaret får seg uansett en alvorlig knekk etter dette.

 

Link to post
27 minutes ago, ravddo said:

ALLE parter i saken har derfor ikke lov å utale seg om noe av dette mens undersøkelsene foregår.

 

Har du noe lovreferanse?

 

Det er vel generelt regnet som dårlig kotyme at folk som er part i en sak uttaler seg til media mens politietterforskninger eller straffesaker pågår, for å unngå å påvirke retten, for å unngå forhåndsprosedering i media - og pressen har vel også et visst ansvar for å unngå slikt.  Advokater skal være særlig forsiktige med hva de sier til media ... men det finnes vel lite av lovhjemler som gir folk munnkurv?

 

Når det kommer til havarikommisjonen, så ser jeg ikke det samme behovet for å beskytte havarikommisjonen mot å bli påvirket av de meningene og villfarelsene som måtte råde i media.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Mouche skrev 26 minutter siden:

 

bt.no

 

Og bare sånn til neste gang du spør så kan du ta teksten og legge inn på en søkemotor, ekesempelvis google, og vips så kommer svaret opp. Smart ikke sant?:lipseal:

 

BT du henviser til er jo bare en overskrift...resten er betaling...

Nyheter er mer en overskrifter må vite... :yesnod:  muligens ikke for alle...:giggle:

 

Her kan en lese videre fra VG om samme sak, gratis,  der  Fedje VTS sier de ikke kjenner til slik etterforskning..

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRgWAR/knm-helge-ingstad-ulykken-politiet-etterforsker-trafikksentra

 

 

Politiets etterforskning ukjent

Jon Leon Ervik, fungerende regiondirektør i Kystverket, sier til VG at politiets etterforskning av trafikksentralen ikke er noe han kjenner til.

– Det er helt ukjent for meg at vår trafikksentral på Fedje er under etterforskning av politiet for å ha brutt noen regler, sier Ervik.

Link to post
1 hour ago, Ida Marie III said:

 

Har du en link...

Fedje VTS brøt egne regler for kommunikasjon like før ulykken

 

Artikkel er bak betalingsmur. 

 

Tema går på VTS manglende bruk av "markør ord"  i VHF kommunikasjon. 

 

Kystverket har totalt syv markørord som trafikkleder skal bruke i ulike situasjoner, ifølge prosedyrene for kommunikasjon:

  • «Advarsel» før melding som skal gjøre et fartøy oppmerksom på fare.
  • «Anbefaling» før melding som skal påvirke beslutningsprosessen på et fartøy.
  • «Instruks» før melding som skal styre beslutningsprosessen på et fartøy på bakgrunn av hjemmel i lov eller forskrift.
  • «Anmodning» før melding som skal etterspørre en handling fra et fartøy som ikke er relatert til navigasjon eller manøvrering.
  • «Informasjon» før melding som skal gi informasjon til et fartøy.
  • «Spørsmål» før melding som skal etterspørre en handling fra fartøy.
  • «Svar» før melding som skal svare på et spørsmål fra fartøy.

 

SailorBoy

Link to post
ravddo skrev 44 minutter siden:

Hvem som har lekket og hvorfor er jo egentlig ikke noe forsvarsjefen burde bry seg om. Det skaper bare enda mere spekulasjoner.

 

Det mange glemmer er at Lov om Sjøfart sier at det er  havarikomisjonen som har anvaret  for å undersøke ulykker med militære fartøyer der sivile fartøyer er involvert. I tilegg skal politiet vurdere straffbare forhold.

 

ALLE parter i saken har derfor ikke lov å utale seg om noe av dette mens undersøkelsene foregår. Det er jo derfor det er lite eller ingenting fra Sjøforsvaret, rederi, LOS  VTS og de andre fartøyene i leia. For forsvarets del er det stort sett pensjonister som vet like lite en alle andre.

 

At media graver skal vi forvente av en demokratisk stat som Norge er med pressefrihet. At et militært fartøy som er eid av staten trigger folks oppmerksomhet er jo også å forvente. Forsvaret har jo de fleste god greie på om de har vært i førstegangstjeneste eller ei. Det kjenner jeg godt til som tjenestegjørende.

Omdømme til Sjøforsvaret får seg uansett en alvorlig knekk etter dette.

 

Nå har forsvarssjefen snakket om dette på et lukket møte på Stortinget. Det er nok innafor....... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...