fjordgrynt Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Geir Kallevik skrev On 14.12.2018 at 13.07: Her er undervannsvideo som viser skadeomfanget Førstehjelpsskapet ser uskadet ut - er det slikt man kaller skjebnens ironi ? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Da viser det seg at veldig mange her på forumet har tatt fullstendig feil mht hvem som er å klandre for at KNM Helge Ingstad kolliderte og sank. I følge ABC Nyheter og MetalSupply.no arbeider nå Forsvarsdepartementet med et erstatningskrav mot rederiet som eier TS Sola på ca 4,3 milliarder kroner!! Endelig har noen tatt til vettet og stiller rette vedkommende til ansvar; https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/12/19/195485136/forsvaret-forbereder-soksmal-mot-tankskipet https://www.metalsupply.no/article/view/638762/erstatningskrav_mot_ts_sola?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily Tenke seg til at en fast landinstallasjon i full belysning plutselig legger fra kai og kommer og renner en intetanende fregatt i senk i stummende mørke....Flere nyheter fra bakvendtland kommer etterhvert. Begrepet "å rette baker for smed" får sin renessanse. For ordens skyld, dette er visstnok juridisk standardprosedyre men virker jo likevel hinsides basert på sakens fakta. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 45 minutes ago, HansH said: For ordens skyld, dette er visstnok juridisk standardprosedyre men virker jo likevel hinsides basert på sakens fakta. Hvis dette er standard juridisk prosedyre så er det vel ikke noe å "hisse seg opp" over? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joltus Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Har hørt lite fakta til nå. Har hørt en del foreløpige teorier. Sånn bortsett fra flere her inne som sitter på faktaene.... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Er det noen som kjenner til hvorfor de ikke beynner å løfte HI? Er det noe de venter på? Ser at kranfartøyet er forlatt område. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mouche Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 I følge Aftenposten: Hensyn til helse, miljø og sikkerhet, komplekse operasjoner og beregninger, samt dårlig vær gjør at fregatten Helge Ingstad tidligst heves i januar neste år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 ok, fant dette nettopp; KNM «Helge Ingstad» har nådd bunnen Forsvaret utsetter hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad» til etter nyttår. Dårlig vær har ført til at fregatten har sunket lenger ned i sjøen og berører nå bunnen, der fire av kjettingene skulle føres under. Det er for trangt for dykkerne å få plassert det siste settet med løftekjettinger. Forsvarsmateriell ser derfor på andre muligheter for å løfte fartøyet i akkurat dette partiet, skriver Forsvaret i en pressemelding. - Det dreier seg om alt fra sikkerheten til dykkerne til forholdsregler ved å håndtere store kraner og enorme kjettinger. Fram til nå har et av de største faremomentene vært klemfare for dykkerne, forklarer Forsvarsmateriells Arild Øydegard, prosjektleder for hevingsoperasjonen. HEVES SENERE: Forsvaret utsetter hevingen. Foto: NTB Scanpix Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Duppe Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 (redigert) Ganske spesielt å saksøke tankeren i dette tilfelle, men er jo bra for da må jo alle fakta på bordet og blir vanskelig med med tåkelegging og 'gråvasking'. Angående heving mener jeg det til å begynne var håp om å gjenvinne fregatten, men så skled den ut på dypere vann og nesten helt under, og etter det var det kun snakk om den var tapt. Var det ikke også slik at et redningsselskap sa at de kunne begynne med heving ganske med det samme da de hadde utstyr tilgjengelig, og de hadde aldri latt den skli ut da de ville festet den til land med kjettinger og ikke vaiere. Håper også hevingen blir utredet for det er jo nesten like mye katastrofe om skipet kunne blitt reddet og gjenoppbygget med milliarder spart. Redigert 20.Desember.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 3 hours ago, Duppe said: Var det ikke også slik at et redningsselskap sa at de kunne begynne med heving ganske med det samme da de hadde utstyr tilgjengelig, og de hadde aldri latt den skli ut da de ville festet den til land med kjettinger og ikke vaiere. Hadde jeg fått oppdraget hadde den heller ikke gått under og ville vært berget forlengs. Den hadde omtrent vært i drift igjen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmBGO4/skipssjefen-paa-knm-helge-ingstad-slik-opplevde-han-det-dramatiske-havariet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Ikke så vanskelig å gi et intervju så lenge han sov når hendelsen inntraff. Kjenner forøvrig karen fra tiden i blå klær. Men intervjuer av besetningen som var på bro må vi nok vente lenge på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Hadde jeg vært i hans klær hadde jeg nok følt både skam og sovet dårlig om nettene, men det kan han jo ikke si! Han er lært opp til å takle alt! Det er nok ikke greit for den som var vakthavende på brua! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 -morten- skrev 1 time siden: Hadde jeg vært i hans klær hadde jeg nok følt både skam og sovet dårlig om nettene, men det kan han jo ikke si! Han er lært opp til å takle alt! Det er nok ikke greit for den som var vakthavende på brua! En skipsjef som ligger og sover, bør neppe føle noe skam... Alle de impliserte på broen og involvert i navigeringen forøvrig, har derimot lite og være stolt av... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Jeg ser hva du skriver Ida Maria, men Skipssjefen har det overordnede ansvar for skipet og har eierskap til skipet.. Jeg personlig hadde ikke sovet godt om natten om jeg var i hans klær!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Duppe Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Det er vel han vi hører på radioen på slutten der. Bra at han sover godt og ikke lar ting bry seg (hvem trenger en sjef med kvaler), men i og med at det feilet så fullstendig på broa må det ha vært en ukultur som har fått satt seg og der har han delansvar. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Nei... Det MÅ ikke har vært det. Meget mulig det har vært det, men det MÅ ikke ha vært det.... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Duppe skrev 51 minutter siden: må det ha vært en ukultur som har fått satt seg og der har han delansvar. Det tror jeg du treffer godt... Men det forklarer ikke hvordan de klarte å unngå å se en tanker på 250 meters lengde, en stjerne klar natt... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 En tur ombord (på søsterskipet): https://www.tu.no/artikler/helge-ingstad-hadde-tre-navigasjonsskjermer-pa-broen-likevel-sa-ingen-tankskipet-komme-midt-imot/453871?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-12-22 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiefengineer Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Det har vært svært mye fokus på sjøveisreglene i denne tråden men tilnærmet ingen ting hva gjelder brovaktforskriftene, vaktansvar og hva som kan ha gått galt her. I brovaktforskriften finner man kanskje minst like mye informasjon av interresse som det man finner i sjøveisreglene i denne saken: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-04-27-537?q=forskrift vakthold norske skip Bl.a. dette under. Og leser man hele brovaktinstruksen finner man nok veldig mye mer som er relevant for denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Føler det legges opp til brudd på godt etablerte rutiner. Eller så har rutinene hull de nå har avklart. Til de grader. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Chiefengineer skrev 1 minutt siden: Det har vært svært mye fokus på sjøveisreglene i denne tråden men tilnærmet ingen ting hva gjelder brovaktforskriftene, vaktansvar og hva som kan ha gått galt her. I brovaktforskriften finner man kanskje minst like mye informasjon av interresse som det man finner i sjøveisreglene i denne saken: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-04-27-537?q=forskrift vakthold norske skip Bl.a. dette under. Og leser man hele brovaktinstruksen finner man nok veldig mye mer som er relevant for denne saken. Er måten hi/sjøforsvaret bemanner broen på i noen form for brudd på disse reglene? Orker ikke lese hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Joltus skrev 14 minutter siden: Er måten hi/sjøforsvaret bemanner broen på i noen form for brudd på disse reglene? Orker ikke lese hele greia. Forskriften regulerer brovakten på en måte som gjør at sikkerheten ivaretas. Bl.a. unngår man kollisjoner om man følger den, det er litt av hensikten med slike forskrifter. Akkurat som vi har veitrafikkloven som regulerer ferdsel på veiene. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 (redigert) 8 hours ago, Mouche said: https://www.tu.no/artikler/helge-ingstad-hadde-tre-navigasjonsskjermer-pa-broen-likevel-sa-ingen-tankskipet-komme-midt-imot/453871?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-12-22 "Havarikommisjonen har bare kunnet fastslå at «Helge Ingstad» hadde radarutstyret, men ikke om de faktisk brukte det i tiden før kollisjonen." Når løgnene blir så håpløse som dette, kan vi si med sikkerhet at radar ikke ble brukt, men så var det jo uansett klart fra dag 1. Ble heller ikke beroliget av dette utsagnet fra fregattsjefen : "det hender vi klarerer folk for vaktsjef selv om de ikke er god på alle situasjoner" Interessant å se fra broen dog, men hadde kanskje forventet mer teknisk (store skjermer overalt, varmesøkende systemer osv). Redigert 22.Desember.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Duppe skrev for 3 timer siden: Interessant å se fra broen dog, men hadde kanskje forventet mer teknisk (store skjermer overalt, varmesøkende systemer osv). Nansen klase fregatter er vel basert på 20+ år gammel teknologi Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 var sikkert topp moderne da spesifikasjonene ble satt, men nå er det jo gått 15 år siden byggingen av den første ble igangsatt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.