Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Da viser det seg at veldig mange her på forumet har tatt fullstendig feil mht hvem som er å klandre for at KNM Helge Ingstad kolliderte og sank. I følge ABC Nyheter og MetalSupply.no arbeider nå Forsvarsdepartementet med et erstatningskrav mot rederiet som eier TS Sola på ca 4,3 milliarder kroner!! Endelig har noen tatt til vettet og stiller rette vedkommende til ansvar;

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/12/19/195485136/forsvaret-forbereder-soksmal-mot-tankskipet

 

https://www.metalsupply.no/article/view/638762/erstatningskrav_mot_ts_sola?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

 

Tenke seg til at en fast landinstallasjon i full belysning plutselig legger fra kai og kommer og renner en intetanende fregatt i senk i stummende mørke....Flere nyheter fra bakvendtland kommer etterhvert. Begrepet "å rette baker for smed" får sin renessanse.

 

For ordens skyld, dette er visstnok juridisk standardprosedyre men virker jo likevel hinsides basert på sakens fakta.

Link to post
Share on other sites

ok, fant dette nettopp;

 

KNM «Helge Ingstad» har nådd bunnen

Forsvaret utsetter hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad» til etter nyttår.

Dårlig vær har ført til at fregatten har sunket lenger ned i sjøen og berører nå bunnen, der fire av kjettingene skulle føres under.

Det er for trangt for dykkerne å få plassert det siste settet med løftekjettinger. Forsvarsmateriell ser derfor på andre muligheter for å løfte fartøyet i akkurat dette partiet, skriver Forsvaret i en pressemelding.

- Det dreier seg om alt fra sikkerheten til dykkerne til forholdsregler ved å håndtere store kraner og enorme kjettinger. Fram til nå har et av de største faremomentene vært klemfare for dykkerne, forklarer Forsvarsmateriells Arild Øydegard, prosjektleder for hevingsoperasjonen.

885.jpg?width=320&height=184.98868266183794&x=0&y=0&cw=100&ch=100&digest=e3d6f33848362083322efddefb686d95614ba43a1dd4b72f68ff4e2f9c0b43b1

HEVES SENERE: Forsvaret utsetter hevingen. Foto: NTB Scanpix

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ganske spesielt å saksøke tankeren i dette tilfelle, men er jo bra for da må jo alle fakta på bordet og blir vanskelig med med tåkelegging og 'gråvasking'.

 

Angående heving mener jeg det til å begynne var håp om å gjenvinne fregatten, men så skled den ut på dypere vann og nesten helt under, og etter det var det kun snakk om den var tapt. Var det ikke også slik at et redningsselskap sa at de kunne begynne med heving ganske med det samme da de hadde utstyr tilgjengelig, og de hadde aldri latt den skli ut da de ville festet den til land med kjettinger og ikke vaiere. Håper også hevingen blir utredet for det er jo nesten like mye katastrofe om skipet kunne blitt reddet og gjenoppbygget med milliarder spart.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Duppe said:

Var det ikke også slik at et redningsselskap sa at de kunne begynne med heving ganske med det samme da de hadde utstyr tilgjengelig, og de hadde aldri latt den skli ut da de ville festet den til land med kjettinger og ikke vaiere. 

Hadde jeg fått oppdraget hadde den heller ikke gått under og ville vært berget forlengs. Den hadde omtrent vært i drift igjen tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært i hans klær hadde jeg nok følt både skam og sovet dårlig om nettene, men det kan han jo ikke si! Han er lært opp til å takle alt!

Det er nok ikke greit for den som var vakthavende på brua!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

Hadde jeg vært i hans klær hadde jeg nok følt både skam og sovet dårlig om nettene, men det kan han jo ikke si! Han er lært opp til å takle alt!

Det er nok ikke greit for den som var vakthavende på brua!

 

En skipsjef som ligger og sover, bør neppe føle noe skam...

Alle de impliserte på broen og involvert i navigeringen forøvrig, har derimot lite og være stolt av...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser hva du skriver Ida Maria, men Skipssjefen har det overordnede ansvar for skipet og har eierskap til skipet.. Jeg personlig hadde ikke sovet godt om natten om jeg var i hans klær!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det har vært svært mye fokus på sjøveisreglene i denne tråden men tilnærmet ingen ting hva gjelder brovaktforskriftene, vaktansvar og hva som kan ha gått galt her.

I brovaktforskriften finner man kanskje minst like mye informasjon av interresse som det man finner i sjøveisreglene i denne saken: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-04-27-537?q=forskrift vakthold norske skip

 

Bl.a. dette under. Og leser man hele brovaktinstruksen finner man nok veldig mye mer som er relevant for denne saken.

 

image.png.71ba8c11660a986d48e59fb60b6543df.png

image.png.759becda94eb31a9482d072c315e6cbb.png

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Det har vært svært mye fokus på sjøveisreglene i denne tråden men tilnærmet ingen ting hva gjelder brovaktforskriftene, vaktansvar og hva som kan ha gått galt her.

I brovaktforskriften finner man kanskje minst like mye informasjon av interresse som det man finner i sjøveisreglene i denne saken: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-04-27-537?q=forskrift vakthold norske skip

 

Bl.a. dette under. Og leser man hele brovaktinstruksen finner man nok veldig mye mer som er relevant for denne saken.

 

image.png.71ba8c11660a986d48e59fb60b6543df.png

image.png.759becda94eb31a9482d072c315e6cbb.png

Er måten hi/sjøforsvaret bemanner broen på i noen form for brudd på disse reglene? 

 

Orker ikke lese hele greia. 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 14 minutter siden:

Er måten hi/sjøforsvaret bemanner broen på i noen form for brudd på disse reglene? 

 

Orker ikke lese hele greia. 

 

Forskriften regulerer brovakten på en måte som gjør at sikkerheten ivaretas. Bl.a. unngår man kollisjoner om man følger den, det er litt av hensikten med slike forskrifter. Akkurat som vi har veitrafikkloven som regulerer ferdsel på veiene.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Mouche said:

 

"Havarikommisjonen har bare kunnet fastslå at «Helge Ingstad» hadde radarutstyret, men ikke om de faktisk brukte det i tiden før kollisjonen." Når løgnene blir så håpløse som dette, kan vi si med sikkerhet at radar ikke ble brukt, men så var det jo uansett klart fra dag 1.

 

Ble heller ikke beroliget av dette utsagnet fra fregattsjefen : "det hender vi klarerer folk for vaktsjef selv om de ikke er god på alle situasjoner"

 

Interessant å se fra broen dog, men hadde kanskje forventet mer teknisk (store skjermer overalt, varmesøkende systemer osv).

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

var sikkert topp moderne da spesifikasjonene ble satt, men nå er det jo gått 15 år siden byggingen av den første ble igangsatt

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...