Jump to content

Tørke sveiseelektroder


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Plagdes noe fryktelig med gamle, sannsynligvis fuktige elektroder i dag. Nesten helt håpløst å få i gang en bue, og når det gikk var den for det meste svak og "skjør". Dem har nok ikke hatt godt av å ligge x antall år i garasjen i åpnet forpakning. Har lest at man må varme dem helt opp til 400 grader for å få all fuktigheten ut av flussen. Så nå ønsker jeg meg pyrolyse ovn, da jeg har lest at pryolyseprogrammene varmer opp ovnsrommet til netopp 400 grader :D

 

Noen som har en alternativ metode for å tørke elektroder, eller kan anbefale en god komfyr til meg? ;)

 

Inntil videre prøver jeg 1-2 timer på 250 grader, og håper på bedre lykke i morgen!

IMG_0507.jpeg.c6c9edb4b635a7cf002d69aae7e8cb1c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har lånt stekeovnen. Med tanke på det som damper av, så er det kanskje ikke helt hundre. Og det blir uansett ikke til spec. Dog, det hjelper. Så vidt jeg husker, skal temperaturen opp i over 200 grader over noen timer. I dette tilfellet er det bare noen jernbiter som skal klistres sammen. Bindefeil og hydrogen er neppe tema.

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden. Jeg har også hatt en utfordring med fuktige elektroder. Ikke særlig optimalt å lagre elektroder i en fuktig garasje over vinteren... Sommerstid går det greit, men på denne tiden av året, med mye væromslag og fuktig vær, så blir elektrodene ødelagt. Det siste året har det ligget noen elektrodepakker i kjellerstua, men nå er ikke frua så veldig begeistret for det lenger heller :rolleyes: Jeg har derfor lyst på et tørkeskap i garasjen. Til formålet har jeg tatt vare på det gamle sikringsskapet som ble byttet ut i fjor. Ser for meg å isolere skapet med tynne XPS plater, og sette inn en varmelampe e.l. Men forslaget til @Roger jo om varmekabel er jo sikkert mye bedre! Eller finnes det enklere og bedre løsninger på dette? Er det strengt tatt unødvendig å isolere skapet? Tror ikke det skal så mange watt til for å holde fukten ute i et lite skap. 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Om du har plass er vel det billigste du kan gjøre å putte inn en frostvakt fra CO eller tilsvarende.

Det var ikke dumt :thumbsup: Hadde egentlig bare tenkt å sette inn ei 60W lyspære, men så syntes jeg forslaget til Roger Jo var bra. Men frostvakt er jo for så vidt enda enklere :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev On ‎11‎.‎11‎.‎2018 at 1.33:

 

IMG_0507.jpeg.c6c9edb4b635a7cf002d69aae7e8cb1c.jpeg

 

Ser du har en kake I ovnen sammen med elektrodene. Da tilfører du egentlig mer fuktighet enn du fjerner. Samt at du risikerer kake med elektrodesmak....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev On 11.11.2018 at 1.33:

 

 

Inntil videre prøver jeg 1-2 timer på 250 grader, og håper på bedre lykke i morgen!

IMG_0507.jpeg.c6c9edb4b635a7cf002d69aae7e8cb1c.jpeg

 

index skrev for 4 timer siden:

 

Ser du har en kake I ovnen sammen med elektrodene. Da tilfører du egentlig mer fuktighet enn du fjerner. Samt at du risikerer kake med elektrodesmak....

 

Haha.. Dette må vel være en "kødd"? :eek::crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...