Jump to content

Refleksjoner etter ferien.


kes

Recommended Posts

Etter nesten 2 mnd sommerferie i båt i Sunnhordland, Hardanger og og andre områder mellom Haugesund og Bergen, har jeg hatt svært god tid til å gjøre en del refleksjoner over det jeg som båtmann ser og hører. For å være sikker på at mine konklusjoner er basert på fakta og ikke synsing, har jeg dessuten ført en del statistikker. Her følger noen av mine konklusjoner:

 

- En lystbåtfører som legger seg midt på en ledig kai og dermed opptar mer enn 2-3 båtplasser med

sin egen båt, er enten nybegynner (11 stk), bergenser (7 stk) eller haugesunder (8 stk).

 

- En lystbåtfører som ikke setter ned farten når vedkommende passerer et skilt med sakte fart, er

enten dyslektiker (1 stk), analfabet (? stk), bergenser (13 stk), haugesunder (8 stk) eller under 10 år

(16 stk). Dyslektikeren beklaget dette sterkt da han kom inn i havnen, de andre ikke.

 

- En lystbåtfører med båt på > 40 fot som absolutt skal se det hvite i øyene på deg ved forbikjøring,

er enten bergenser ( 9 stk), østlending, dvs. området mellom Tønsberg og Fr.stad (7 stk) eller

haugesunder ( 3 stk). I 5 tilfeller ble ikke båtenes hjemsted registrert siden de ikke svarte på VHF

eller ble sett/møtt på et senere tidspunkt.

 

- En lystbåtfører som til tross for mange ledige båtplasser i havnen insisterer på å legge seg utenpå en

annen båt av bekvemmelighetshensyn (stor forskjell høy- og lavvann, skitne kaifendre, nærhet til

el.kontakt, nærhet til vannslange etc.) er enten bergenser (9 stk), haugesunder (6 stk),

rogalending (2 stk - ville ikke skitne til båtene), østlendinger ( 4 stk). I tillegg er samtlige 21

klassifisert som idioter i min statistikk.

 

- Hvis vedkommende i punktet ovenfor i tillegg spurte om den andre båten kunne henge ut fendrer

og holde båten hans inntil til han hadde funnet fram fortøyninger etc. var enten bergenser (3 stk),

haugesunder ( 2 stk) eller østlending (2).

 

- En lystbåtfører som sprenger hovedsikringen i gjesthavnen med for stort el.uttak (el.komfyrer,

mikrobølgeovner, vifteovner på 2,5 kW, startforsøk på motor via batterilader etc. er enten

nordlending, dvs. fra Trøndelag og nordover (3 stk), trønder (3 stk), bergenser (4 stk),

haugesunder (7 stk) eller fra Stavanger (4 stk), østlendinger ( 3 stk) Hva f...... tenker folk på og med?

 

Jeg har mer statistikk enn dette, med dette vil komme etter hvert som den blir systematisert. Det kan i samme forbindelse nevnes at tilsammen 9 av båtene presterte å være gjenganger i samtlige 6 punkter ovenfor. av Disse var 3 bergensere, 1 haugesunder og 2 østlendinger. Nå er riktignok statistikkområdet en del av landet hvor hordalendinger, bergensere og nord-rogalendinger er i flertall, men likevel.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har mer statistikk enn dette, med dette vil komme etter hvert som den blir systematisert.

Og så venter vi på de posive observasjonene...............?

Er ellers ikke så forbauset over at det er mange bergensere rundt Bergen.

 

 

Håper du også fikk tid til å hygge deg i ferien.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ikke en eneste sørlending er representert, jeg nekter å tro at det er fodi de er såååå mye bedre enn andre. De må være fordi de ikke vil forlate sitt kjære sørland om sommeren. Hilsen fra Arendal :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke dette har så mye å gjør med hvor man kommer fra egentlig.

 

Jeg har også observert mye rart. Hvorfor må enkelte kjøre forbi deg 2 meter unna når de har en hel fjord til disposisjon?

 

Observerer også mye møkkakjøring med små gummibåter. Foreldre må vite at det ikke hjelper med KUN 9,9 HK motor så lenge båte gjør 20knop. Like ulovlig det. Håper snart politiet konsentrerer seg litt om dette også, og ikke bare en styrepils.

 

Har vært en del i gjestehavna i Tønsberg og der står det tydlig at man skal fortøye med baug mot brygga. Likevel virker det som om at dersom man har båt større enn 32 fot og helst targabøyle så MÅ man enten ligge longside eller med hekken inn. Hvorfor er det sånn?

Vet at en del båter (bl. a. Bavaria og Windy) er laget for at det er lettest å gå ut akter, men en regel er en regel. Jeg synes det er superego å legge seg longside når det er lørdagskveld og garantert blir trangt.

 

Anabelle :cool:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

"Vet at en del båter (bl. a. Bavaria og Windy) er laget for at det er lettest å gå ut akter, men en regel er en regel"

 

Skjønner godt at longside ikke er populært, men hva er problemet med hekken mot brygga? Det blir vel ikke mindre plass til andre av den grunn?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Stakkar deg, kes! :cryin:

 

Har du hatt det så kjedeleg på båtferien at du har begynt å føra statistikk over alt du irriterer deg over? Eg sjønar jo at det er sosialt, sidan du har sjekka kor dei fleste båtane er heimehøyrande, - både bergensarar og haugesundarar er jo stort sett hyggelege folk. Men når du karakteriserer dei fleste som idiotar, så tyder ikkje det på at du har hygga deg.

 

Har du ikkje opplevd noko kjekt på turen som du kan gleda baatplass-folket med?

Viss ikkje, - kvifor bruker du då to månader av livet ditt på båtferie?

 

Kanskje du heller skal prøva telttur i fjellet neste år? Då er sjangsen relativt liten for å treffa andre som du kan ergra deg over... :wink:

 

Så får me andre halda fram med å feriera på sjøen blant bergensarar, rogalendingar, austlendingar og andre idiotar, - inkludert dei som meiner dei veit best og at alle andre er tulllingar.

 

Sommaren i båt er for kort til å bruka tid og energi på å irritera seg. La oss heller nyta båtlivet! :smiley::sailing:

Link to post
Share on other sites

Vet at en del båter (bl. a. Bavaria og Windy) er laget for at det er lettest å gå ut akter, men en regel er en regel.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg legger meg den veien som passer best for meg. Er det faste brygger som langs kaia i Tønsberg går jeg med baugen inn. Er det flytebrygger går jeg med hekken inn. Dette fordi det er enklest å ta seg i land på den måten. Videre legger jeg meg stort sett aldrig longside, hvis det ikke skulle være svært god plass da.

En regel er en regel?? Tja. Jeg vil ikke følge regler som det ikke er en fornuftig hensikt bak. Hva har Tønsberg gjestehavn med om jeg legger til med front eller hekk mot bryggene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En løsning på det at båter legger seg longside av bekvemmelighensyn - slipper å droppe ankeret- så jeg i sommer på Anholt i Danmark. Den enkle løsningen var at båter longside betalte dobbel havneavgift. Egentlig burde det være avhengig av lengden på båten. Er den la oss si 12 m lang opptar en longside båt tre plasser- altså trippel havneavgift. Dette prinsippet burde innnføres i alle gjestehavner i den mest tettpakkede ferieperioden. Annerledes stiller det seg jo hvis en longside båt har 3-4 på yttersiden, og det må man regne med. Litt rart egentlig at noen legger seg longside da man i travle ferietider er garantert trafikk over dekket. Men det jeg har observert er at båter som drar sammen gjerne legger seg longside da de får bedre ?kontakt med hverandre.

Link to post
Share on other sites

Hei!!!

 

Vi er nye på sjøen , men har bare møtt hyggelige båtfolk på kveldsturene eller på lørdags til søndagsturene vår. Har bare en ting å utsette og det er de som legger seg longside i fantebukta slik at det ikke blirplass til alle som måtte ha lyst til å legge seg til.

 

Ha en fin helg på fjorden.

Link to post
Share on other sites

longside i fantebukta

<{POST_SNAPBACK}>

I Fantebukta er det jo skiltet hvor man ikke skal ligge longside. Jeg var der sist helg, og da fungerte det fint: det lå det 4-5 i bredden der de lå longside. Det er skjelden de utnytter plassen så effektivt.

 

Veldig greit der de skilter om man kan ligge longside, evt hvor. Da slipper man å bli uenige om det.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

I sommer har vi feriert med båt både på østlandet, sørlandet og vestlandet og jeg må si jeg kjenner meg dårlig igjen i alle disse beskrivelsene om hvor ille alt har blitt. Selvsagt er det noen tilfeller, men mitt inntrykk er at 95% av alle jeg har møtt og sett i aksjon gjør så godt de kan.

 

Det har vært mange diskusjoner med tilsvarende tema både her og andre forum og jeg syns det blir fokusert for mye på dette. Tror ikke det er så lurt å sett seg på høyhesten og mene så mye om alle andre.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det har vært mange diskusjoner med tilsvarende tema både her og andre forum og jeg syns det blir fokusert for mye på dette. Tror ikke det er så lurt å sett seg på høyhesten og mene så mye om alle andre.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig!

Men noen har jo dårlige naboer, uansett hvor de bor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange grunner til at noen (til tider inkludert undertegnede) irriterer seg over andre på sjøen. Antallet lystbåter stiger fort og det blir mange flere båter som skal inn på samme areal. Folk har større og raskere båter som kan irritere mer. Tror nok også at det er flere som kjøper båter de ikke kan håndtere. Og misunnelsen skal vi ikke glemme....... At 95% oppfører seg skikkelig legger vi jo ikke merke til, de er de resterende 5% vi legger merke til. Pr. i dag er ikke problemet så stort men dersom utviklingen med større og flere båter øker, vil dette langt fra være siste gang vi skal diskutere dette. Mon tro om det allikevel kan vøre noe i den ideen om obligatorisk oppløring for folk i båt.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Neida, Hulda er heller ikke sur. Statistikken er ganske fornøyelig den. Ut fra en ren sannsynlighetsberegning tror jeg den inneholder en grunnleggende feil. Østlendinger er sikkert forbytttet med sørlendinger. Jeg tror de fleste østlendingene, inkludert Suzuki og Hulda befant seg i Norra Bohuslän.

 

Jeg satt en dag Kaffedoppets veranda og så utover en smekkfull Strömstad havn. Det var rødt, hvitt og blått så langt øyet kunne se. Bortsett fra en seiler som hadde heist et gigantisk blågult flagg på flere kvadratmeter i masten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra en ren sannsynlighetsberegning tror jeg den inneholder en grunnleggende feil. Østlendinger er sikkert forbytttet med sørlendinger. Jeg tror de fleste østlendingene, inkludert Suzuki og Hulda befant seg i Norra Bohuslän.

Ja. Bortsett fra de få idiotene :rolleyes: som surret seg bort på vestlandet, var det mye norrbaggar i Strømstad. Men ikke fler enn årene før, var mitt inntrykk...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som ser ironien og humoren i innlegget til kes?

Neida, du er ikke alene!

Endelig en "statistikk" som er morsom lesing...........

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ifølge min sviger-bestefar som i årevis jobbet i den lokale sparebanken, finnes det tre typer løgn:

Jug, kjempe-jug og statistik

<{POST_SNAPBACK}>

Din sviger-bestefar har nok lest Mark Twain.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som ser ironien og humoren i innlegget til kes?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Neida,den var morsom. Men det om bergensere tror jeg er ikke ironi og morsomt, det er helt dønn sant. Men det er sikkert fordi jeg krangla så busta føyk med det flotte bomselskapet i Bergen i dag. Dama blei så sinna hun smalt på røret.Så idag står bergensere lavt i kurs i Ørneredet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Lars Herman tok poenget først. Statistikken ble ikke ført fordi jeg kjedet meg i 60 dager i ferien, men fordi jeg moret meg! Og hvorfor moret jeg meg? jo, fordi jeg i min tidlige karriere som lystbåteier sannsynligvis gjorde de samme tabbene (bortsett fra å spør om få låne fendre eller holde båten mens fortøyningene finnes fram). De fleste av de båtene dette gjelder var pluss 30 fot, fabrikknye og/eller med en fersk båteier uten tidligere erfaring eller opplæring. Dette var lett å se når båten skulle fortøyes. Alle jeg kom i kontakt med, var hyggelige mennesker, og da jeg eller andre i båthavna over en øl med ganske mange av dem på en hyggelig måte gjorde de oppmerksom på blunderen, var det bare noen ganske få som ble halvsure, de aller fleste (over 95 %) tok opplæringen med godt humør.

 

Og når er jeg kommet til poenget. De fleste etterlyste en form for opplæring og innføring i båtlivets gleder som medførte at de ikke datt opp i disse svarte hullene som finnes i båtlivets skikk og bruk.

I en tidligere båtforening hvor jeg var medlem, var det et obligatorisk "skikk og bruk" kurs for alle nye medlemmer enten de hadde hatt båt i 3 dager eller 30 år. Kurset tok 3-4 kvelder i vinterhalvåret og var like mye en sosial samling som undervisning. Er det ingen som har noe slikt lenger? En annen ting som samme båtforening også presiserte, var at når du førte foreningens vimpel, representerte du båtforeningen og skulle oppføre deg i samsvar med foreningens vedtekter som inneholdt en liten passus om skikk og bruk. Er det på tide at noe slikt innføres i alle båtforeninger som en del av medlemskapet? Om ikke annet så å forhindre at medlemmene uforivillig og utilsiktet driter seg ut og skaffer seg unødig mange uvenner? :rolleyes: .

 

PS:

I perioden 23.06. til skolen begynner er de fleste båtfarende bergensere, hordalendinger og rogalendinger enten i Ryfylke eller på Sørlandet/Østlandet/Svenskekysten. Hvis den geografiske fordelingen av statistikkmaterialet legges til grunn, tipper jeg ca. 25 % bergensere, 25 % Haugesund/Karmøy og de resterende 50 % lokale eller fra andre steder (Vestlandet/Sørlandet/Østlandet og Nordnorge).

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...