Jump to content

Refleksjoner etter ferien.


kes

Recommended Posts

Etter å ha lest kes sine innlegg flere ganger, er jeg i likhet med SkipperWorse usikker på hvordan dette skal oppfattes. Min umiddlebare kommentar var noe som Pondus ville reagert med å si. Men den får ligge.

 

I siste PS: tror jeg nok at kes tar feil når det gjelder hvor de fleste bergensere, hordalendinger og rogalendinger drar i ferien. Hvorfor i all verden skulle de finne på noe sånt? Men det får så være. Siste setning er forøvrig ufullstendig og uten mening.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hei kes!

Har også fartet endel rundt i Sunnhordaland i sommer. Derfor var det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt at jeg sikkert er med i statistikken din. Om jeg ikke er det så burde jeg vært det.

 

Det er jo kjekt at du også har det artig på sjøen selv om jeg synes din begrunnelse er litt snål. Men det er jo kjekt at du har lært med økt fartstid.

"Lars Herman tok poenget først. Statistikken ble ikke ført fordi jeg kjedet meg i 60 dager i ferien, men fordi jeg moret meg! Og hvorfor moret jeg meg? jo, fordi jeg i min tidlige karriere som lystbåteier sannsynligvis gjorde de samme tabbene (bortsett fra å spør om få låne fendre eller holde båten mens fortøyningene finnes fram)."

 

Gleder meg til du har systematisert resten av observasjonene og ser fram til publikasjonen.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Det er flott at slike som deg, som kan absolutt alt om båtliv, skikk og bruk og aldri gjer feil sjølv, er villig til å dela kunnskap med andre. 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Selvskryt skal man lytte til - for det kommer frå hjartet. :wink:

Hvordan var dette ordet igjen - begynner på emp.... nei det var vanskelig. epmtai... nei hvordan var det ordet igjen? EMPATI var det ja. Evnen til å sette seg inn i andres situasjon og forstå deres følelser og handlinger mener jeg å huske at det betyr. Kanskje det burde være en del av opplæringspakken til båtforeningen til kes også? Man kan jo først begynne med å øve seg på å uttale ordet den første vinteren - så kan man tenke over hva dette rare ordet betyr neste sommer, også kan man ta innføring i empati vinteren etter. Da blir det nok både skikk og bruk og mange stolte båtforeningsvimpelførere sommeren etter.

 

Ha en fortreffelig båthøst uten prestasjonsangst!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars Herman tok poenget først...........

Statistikken ble ikke ført fordi jeg kjedet meg i 60 dager i ferien, men fordi jeg moret meg..............

.....de aller fleste (over 95 %) tok opplæringen med godt humør.

Det er altså meg det er noe galt med. Jeg tok jo ikke poenget!

 

Selv tror jeg at jeg tok poenget ganske bra. Jeg ser hva jeg leser og tolker som jeg selv vil. Her er det en selvgod læremester på ferde, som ikke lenger gjør feil. Det var før, det.

 

Fremdeles etterlyser jeg den positive del av statistikken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Siden statistikken min blant mange ikke i falt i særlig god jord, har jeg lagt den til siden og går over til en spørrekonkurranse i stedet. (Tallet foran spørsmålet er nummeret på spørsmålet, ikke antall personer eller båter).

Hvor tror du en båteier kommer fra når vedkommende:

 

1. Spør om du og naboen din kan flytte til noen andre plasser slik at han selv og kompisen kan få

plassene våre siden de lå på disse plassen i fjor?

a. Bergen m/nærliggende omland

b. Haugesund

c. Vestsiden av Karmøy.

d. Stavanger

 

2. Prøver gjentatte ganger å klemme en 14,99 m x 4,65m båt inn i en bås med 8 m utliggere og 4 m

lysåpning?

a. Bergen m/nærliggende omland.

b. Sotra

c. Haugesund

d. Østlandet (jfr. definisjonen i mitt første innlegg)

 

3. Fortøyer båten sin langs siden av din uten å legge ut anker mens du er ute og fisker, og som når du

kommer tilbake tydelig opplyser at det ikke er nødvendig at begge båtene har ankere ute og

fortøyninger i land ( skjedde to ganger)

a. Trønder (Nord- og sør Trøndelag)

b. Bergen m/nærliggende omland

c. Karmøy

d. Østlending (jfr. tidligere definisjon)

 

4. Blir drittsur når du opplyser vedkommende at holdekraften på ankeret ditt er beregnet til kun å

holde egen båt, og ikke en Fairline 40 i tillegg.

a. Trønder (Nord- og sør Trøndelag

b. Bergen m/nærliggende omland.

c. Karmøy

d. Østlending (jfr. tidligere definisjon).

 

5. I en populær gjestehavn på Stord en hektisk fredag ettermiddag i fellesferien med full havn fortøyer

gummibåten med kjetting og hengelås langs en av flytebryggene i gjestehavnen på en slik måte at

den opptar over 30 fot bryggeplass og begrunner dette med at han ikke vil ha en nabo med en

helvetes masse bråkende unger foran sovelugaren.

a. Bergen m/nærliggende omland

b. Haugesund

c. Stavanger

d. Nordlending (ref. def. i tidligere innlegg)

 

Spørsmålene er tatt fra det virkelige liv, og utgangspunktet for spørsmålene kan bevitnes av mange.

Når det gjelder statistkken i tidligere innlegg, er denne basert på observasjoner. Jeg var kun part i noen ganske få episoder ("kan du hive ut fendrene dine så vi kan fortøye på utsiden" +" vil du holde

båten" osv")

 

Til Blanco: Du har helt rett, siste setningen under PS'et i andre innlegget manglet at dette er den omtrentlige geografiske fordelingen av personene som inngikk i statistikkmaterialet.

 

Til tj: Ikke for å være vemmelige, men du er ikke med i statistikkgrunnlaget. Som det framgår av innlegget, var nedre grense 30 fot.

 

Til alle andre som har lest/kommentert innleggene:

De som tror at en skal sitte lenge for å lage den statistikken som inngikk i mitt første innlegg, tror feil! Totalt bruke jeg kanskje 12 regnværstimer fordelt på Husnes, Leirvik, Norheimsund og Bekkjarvik!!

 

Viser det seg at spørrekonkurransen slår bedre ann enn statistikken, er jeg åpen for å komme med flere spørsmål!! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Neida kes, oppfatter deg på ingen måte som vemmelig. Tolket bare ikke denne delen av setningen :"De fleste av de båtene dette gjelder var pluss 30 fot" som at båter under 30 fot var utelukket.

 

Men det spiller ingen rolle, er sporty nok til å delta i konkurransen jeg og her er mitt forslag:

1)Bergen

2)Bergen

3)Bergen

4)Bergen

5)Bergen

 

Årsaken til at jeg velger Bergen på alle er at jeg ikke har hatt noen stor opplevelse angående gjestfriheten og hjelpsomheten på sjøen i sommer (se egen tråd) og etter husken tror jeg jammen de fleste snakket bergensk....

 

:smiley:

tj

Link to post
Share on other sites

Sidan dette tydelegvis har med rase og opphav å gjera, er eg jammen glad for å vera rogalending... :smiley:

 

Og eg er stolt over at det er ein rogalending som har funne ut og dokumentert alt dette!!! :flag:

 

Og trass i at utgangspunktet er håplaust for dette primitive folkeslaget (les: bergensarane), er han raus nok til å reisa rundt å lære dei vilfarne den rette læra. Misjonstanken har alltid vore sterk blant oss rogalendingar.

 

Det er så flott atte... :flag:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fornøyelig underholdning dette, KES, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at du må ha vært uvanlig uheldig. Selv har jeg nå seilt 4-500 nautiske i ferien (Norge/Sverige/Danmark), og har vel enda tilgode å møte på noe som er i nærheten av dine opplevelser.. ....i år heller. Kun en sur seiler i Marstrand som ikke likte bølger på åpne havet. Ikkeno' å bry seg om.

 

Har etterhevert blitt mer og mer sugen på en ferie på vestlandet (har jo lukket båt, må vite :lol: ), men om dine ferieopplevelser er representative vil jeg jammen vurdere andre alternativer.

Synd igrunn, for vestlandskysten er flott.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Har etterhevert blitt mer og mer sugen på en ferie på vestlandet (har jo lukket båt, må vite :lol: ), men om dine ferieopplevelser er representative vil jeg jammen vurdere andre alternativer. 

Synd igrunn, for vestlandskysten er flott.

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes du skal ta en tur og besøke oss her på sørvest- og vestlandet. Naturen, menneskene og

havnefasilitetene (for ikke å snakke om prisen i gjestehavnene) er flotte, og du vil være hjertelig velkommen hvor som helst forutsatt at du oppfører deg på en noenlunde sivilisert måte..

 

Statistikken og spørrekonkurransen min så langt sier ingenting om hvor mange båter vi møtte/lå sammen med i havnene, men et konservativt overslag tilsier at det må ha vært minst 40 i snitt pr. dag i 60 dager = 2400 båter. At kanskje 5 prosent av disse handlet uten å tenke skal ikke skremme deg vekk! Jeg er sikker på at ved en tilsvarende undersøkelse på sørlandet ville dette resultert i et betydelig høyere tall enn mine ifølge min kones familie og venner som bor/har hytter på den kanten av landet. Hva de kan fortelle om båtturistenes oppførsel kan få håret til å reise seg på hodet til noen og enhver!

 

Til tj: Tampen brenner, men det var ikke helt rett....... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

På vår ferietur i Sunnhordaland for noen uker siden så virket det som om de aller fleste vi traff var enten Haugesundere eller Bergensere (samt et antall karmøybuer da), så da synes jeg ikke det er så rart at disse er godt representert i statistikken.. La heller ikke merke til noen slike situasjoner som du har skissert opp her. Men det kan jo være at vi var heldige med valg av ferieuke da :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.......men et konservativt overslag tilsier at det må ha vært minst 40 i snitt pr. dag i 60 dager = 2400 båter. ................

<{POST_SNAPBACK}>

I en annen tråd her er det mange gode råd og tips for hvordan man skal førtøye i uthavn. Prøv det neste ferie. Utrolig hvilke gode opplevelser du da får. Men da treffer du kanskje meg, selv om det statistisk sett er lite sansynlig.

 

Hilsen en Bergenser.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Har fartet på kysten fra København til Kristiandsund i båter fra 26-64fot, men kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i stattestikken. Det du har mest rett i er at en del ikke tenker på annet enn på seg selv, både når de er underveis og i havn. Skal en lage en enkel stattestikk må det bli at til lenger bort fra OSLO en kommer, bedre blir det.

Alle som har annledning til og ta en ferie på vestlandet (Lindesnes-Trondhjem)bør gjøre det.

Jeg har stort sett bare gode opplevelser efter og ha gjort det 3 ganger, senest i sommer.

Hele landet har ett problem med at veldig få ser seg bakover.

Ha ellers en fin tur på vannet.

 

Lars P. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...