Jump to content

H.Knudsen&Sønner autopilotmotor virker kun mot styrbord


jernkjøl

Recommended Posts

4BC50F3E-D8FD-471A-8369-028C8759C541.jpeg.0ae7f44ed55ea7a919bc15a87d24eaf2.jpeg

 

Har denne drivenheten installert i båten. Motoren drifter et kjede som igjen er koblet på teleflexstyringen inne i båten. Motoren virker fint, den elektriske klutchen kobler inn og ut som den skal, men den gir kun utslag den ene vegen. Betyr det at ene releet er ødelagt?

Hvis så tilfelle, finnes det noe relee som kan erstatte de gamle som sitter der?

Har googlet litt på serienr. til releet, og kun et par stykker,brukte, dukker opp på tyske sider med svimlende prisforlangende.

(V23009—A0006—A052 , 12V—/0,14A)

Har hatt en elektriker i båten som forsøkte feilsøking, men ble ikke stort klokere. Føler det blir noe risikabelt og bla ut flere tusen for et brukt relee uten å være litt tryggere på at det er løsningen. Og utviklingen har vel gått litt fremover, kanskje finnes et tilsvarende relee nytt til en brøkdel av prisen?

Motorren er koblet til en Robertson J300x, og der virker alt som det skal.

 

Takker for alle kloke innspill.

 

 

E3AE0DD8-B531-4F55-BC7F-A0F2FA96AF10.jpeg

00EE48EA-0E3B-493D-8A5F-0820B7C5F8B2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt å tvangskjøre Rele? Evt by passe? Testing av Rele vil jo bekrefte av om det er det. 

Systemet ser jo åpent og enkelt nok ut, vil jo tro at det beste er å bytte i nytt. Selve Rele er vel ikke noe hokus pokus. Men jeg vil tro det krever noe El kunskap for å få det til noenlunde effektivt 

Link to post
Share on other sites

Er ingen elektrikker, men etter et par årtier nedi i diverse pleietrengende båter hjelper det noe. Jeg har ikke helt skjønt hvorfor hvert relee har seks  koblingspunkter. Fra autopiloten går det kun fem ledere. Pluss, minus, innslag magnet og sole pluss og minus. På en skinne under motoren fordeles disse videre.

Skal jeg tvangskjøre releet må jeg vel vite nøyaktig hvordan det virker, og hvem poler jeg kan ta bypass på? Ellers risikerer jeg vel bare å ødelegge det helt?

Link to post
Share on other sites

Er ikke ekspert, tenkte bare å dele litt tanker for å få en prosess i gang. Men ja, er enig i at du bør vite litt før du tjuvkopler ja. Om det er åpent Rele går det jo å fysisk tvangskjøre men tviler på om det er sånn. 

Kanskje måle på ledere mens noen vrir på autopilot og da identifisere ledere en etter en? 

Link to post
Share on other sites

Eg tenker ein måte, den krev ikkje mykje kunnskap men stor nøyaktighet.

Ta alle ledningene av begge rele, men du må laga god og nøyaktig tegning av kor dei går. Lat so relea bytte plass, og koble opp. Hvis feilen er i eit rele, skal maskina no virka berre til babord. Hvis den framleis virker berre til styrbord må der vera anna enn relea å skulda på.

No veit ikkje eg kva Siemens vil ha for eit slikt rele, men dette bør gjera jobben:1?636263888863922541Ein sokkel til releet er ikkje å forakta: rele-sokkel?635484642309815649

Bildene er stjålet frå Kjell &co si nettside, og der er prisen på rele + sokkel kr 99,80

varener 36100 og 36103

Å plassera relesoklane, kobla dei opp og få dette til å virka, kan vera ein jobb, men om då eit rele skulle svikta seinare, er det berre å dra ut av sokkelen og erstatta med eit nytt, som berre skal trykkast inn i sokkelen som eit støpsel.

Link to post
Share on other sites

God ide og bytte releer. Er bare noe så inni?trangt å ligge inni skapet å koble om.

De releene du henviser til Dinamo, er de bare å bytte om til? Er jo helt supert hvis det kan være så enkelt, og til en langt hyggeligere pris enn de gamle originale releene.

Takker for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

jernkjøl skrev 55 minutter siden:

De releene du henviser til Dinamo, er de bare å bytte om til?

Der vil eg svara ja med eit forbehold. Den motoren som relea styrer, er oppgitt til 75 watt, som er nokolunde 6 A ved 12 volt. Dei relea som eg lenker til har kontakter som er oppgitt å tåla 10 A, so her er det noko å gå på. Det releet som står der er oppgitt til 15A, so det har litt meir å gå på, men eg er av den meining at å få montert relesoklar, slik at du i framtida kan bytta eit rele ved berre å dra det ut og putta inn eit nytt, oppveg at det er litt svakare. Og eit reserverele bør du ha. So ja, berre å bytta, men dei nye varer kanskje ikkje like lenge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...