Jump to content

Ipad til navigasjon?


åmøybu

Recommended Posts

Hei.

Jeg ser at mange bruker Ipad til navigasjon. Hvilke programmer er best ?

Hører at de finnes i mange størrelser både hva fysisk størrelss og gb angår. Hva trenger jeg. Jeg er avhengig av briller og ser lite uten. Hva er største skjermmål ? 

Dette høres sikkert ganske dumt ut, men jeg har ikke erfaring med Ipad og mulighetene som ligger i å bruke dette mediet. Derfor ville jeg høre hvilke erfaringer andre har før jeg går til evnt innkjøp av dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Transas iSailor på et Samsung nettbrett og er meget fornøyd. Transas sine kart er basert på ENC kart som er det godkjente formatet til elektroniske kart. Jeg prøvde også Navionics, men likte iSailor bedre.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 51 minutter siden:

Jeg er vældig tilfreds med Navionics og har det også på min plotter. Navionics ejes nu af Garmin. ISailor har jeg undersøgt men indtil nu var der ikke danske kort tilgængelige, så det har været udelukket at forsøge med dette. 

 

Jepp, iSailor crasher i Danmark. Jeg hadde programmet, men slettet det fra Android i fjor.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker Navionics best på oversikt, for Isailor er for grov når man zoomer ut (var ihvertfall før), mens Navionics har en del steiner/kryss(røde) som er så dype at jeg ikke bryr meg, men forvirrer litt, og må sjekke dybden på de, så den liker jeg ikke så godt på innzoomet igjen (var hvertfall sånn før).

Den jeg har likt best av kjøpe appene , er vel Jeppesen, men den er dyr, og jeg har ikke kart for der jeg har seilet mest de siste sesongene.


Så den jeg bruker klart mest nå, så lenge jeg har mobildekning, det er gule sider. Den liker jeg best, visuelt/grafisk. Lett å forstå, viser fyrsektor og blink med rette farger, og har sattelitt overlay for å vurdere om en potensiell ankringsplass er bebygd av hytter eller fri, samt ofte om det er sand bunn etc. Så De andre har jeg bare i backup.  Og som hovedsystem er det jo fortsatt kartplotteren som gjelder ombord hos oss da... De andre er mer for planlegging..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du skriver at du ikke har erfaring med iPad, jeg tipper du da mener nettbrett generelt...? 

 

Da ville jeg først valgt ett brett som mest mulig tilsvarer telefonen du bruker i dag. Bruker du androide telefon, kjøp androide nettbrett. Bruker du iPhone, kjøp iPad med mulighet for simkort/4G. Kun iPad med mulighet for simkort som har innebygd GPS brikke. 

 

Ang. navigasjonsapper så ville jeg da tenkt på hvor enkle/vanskelige de er å bruke. Da vil jeg si at "Gulesider på sjøen" er en veldig enkel app i bruk, og personlig syns jeg den også er god, og den er udiskutabelt billig å kjøpe. Kun kart for Norge og Sverige. Om jeg kun seilte Norge/Sverige vil jeg si appen er god nok til de fleste formål. 

 

Dernest, hvis du vil ha ett mer avansert redskap/app som har ett grensesnitt som er enkelt å bruke så mener jeg iSailor er ett godt valg. Og den har kart for store deler av verden. Men vil koste ganske mye mer i bruk enn gulesider pga kartprisene osv. 

 

Om du skal seile veldig langt og "overalt", trenger billige kart og har god tid til å sette deg inn i ett utdatert og tungvindt grensesnitt så er Navionics ett godt valg. Stort pluss for mulighet til å planlegge ruter i nettleser på PC/Mac. 

---

Opencpn er også ett alternativ, men foreløpig litt for vanskelig i bruk og installasjon til at jeg vil anbefale det om man ikke har en viss erfaring med apper osv. Men om man har erfaringen er Opencpn blitt et kraftig og godt verktøy, og også prisvennlig. 

------

Om jeg kun skal rangere kartene i appene over vil jeg si at iSailor og Opencpn har de beste kartene. Lett å forstå, pene og oversiktlige men samtidig detaljerte. 

 

Så kommer gulesider sine kart, som minner meg mye om papirkart. Litt "grovere" i streken enn iSailor/Opencpn kart. Veldig oversiktlige og "pene". Men føler på en måte at de ikke er like detaljerte. 

 

Navionics sine kart syns jeg er vonde å "lese" og "masse rart" som forstyrrer muligheten til å få kjapt overblikk. Katastrofe med mulighet til å velge "sonarkart" som skaper falsk informasjon ifht faktiske forhold. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett screenshots hvor folk seiler med sonarkart på og tror de får en mer detaljert oversikt over bunnen, mens de faktisk sitter å navigerer etter streker laget av algoritmer fra Navionics som kan skjule grunner og steiner. Skummelt. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjerm

Hvis du skal kjøpe en iPad for å navigere, så kjøp en standardstørrelse på 9,7" (ikke kjøp iPad Mini med 7,9" skjerm!). Skulle du trenge større skjerm må du over på en iPad Pro, som har skjermer opp til over 12". Da øker også prisen.

 

Lagringsplass

Når det gjelder lagringsplass, så holder det med 32GB hvis du kun skal bruke iPaden din navigasjon. 32GB er nok for å lagre det du trenger av kart for hele Norden (eller Europa, for så vidt). Skal du også lagre andre apper samt bilder/film må du regne på hvor mye plass du trenger.

 

Integrert GPS?

Du må også vurdere om du vil kjøpe en iPad med innebygget GPS, eller om du vil ha en ekstern GPS. Det enkleste er å velge en iPad med integrert GPS, og da må du se på de modellene som heter "WiFi+Cell". De modellene som ikke har "Cell" i navnet sitt har ikke integrert GPS!

 

Forslag

Hvis du kun trenger iPaden til navigasjon holder det med denne:

https://www.komplett.no/product/1003676/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-eboklesere/nettbrett-ipad/apple-ipad-97-2018-32gb-cell-soelv#

Så kan du eventuelt legge på mer lagringsplass hvis du vil ha det.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder iSailor er det en hake ved det. Det er mange dialekter Android. De fleste kjører som de skal, mens andre kløner det til. Transas har en tabell som viser hvem som gjør hva.

iSailor er utviklet for iPad/IOS. Kartene oppdateres gratis 4 ganger i året.

iPad har kommet langt siden den ble introdusert. Idag navigerer den med GPS, Glonass, Galileo og Beidou. Problemet er at man kan ikke se noe sted hva den holder på med.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OpenCPN Pc og Android  kart er  Koster  1: 22000 ..  Hele Sverige koster 49,72€

 

» OpenCPN is Free Open Source Chartplotter and Marine GPS Navigation Software, get it at  https://opencpn.org . Digital oeSENC charts of Denmark  are only 23 € »  Digital oeSENC charts of Norway are only 21 € »  Digital oeSENC chartof Sweden  are only 49,72 € »
» OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9 €. Get it at  Google Play  » and Free  oeSENC Plugin for OpenCPN 

 

Sverige og Norge oppgraderes hver uke Danmark enn så lenge årlig.

 

Hydrographicas spesialkart 1:10000        2009.

979013493_Koster10000.JPG.c6ecb9b4aa4631117d136c1fd202dea7.JPG

2018

Koster22000.JPG.6620b0c3cafbae925232e89dda56f541.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt I-Pad med Navionics i flere år og synes det fungerer veldig bra, spesielt for ruteplanlegging og når man fort skal se på noe. Det er dog et par ting du må passe på:

1. I-pad liker ikke varme (direkte sollys) Har opplevd flere ganger at I-pad slår seg plutselig av på varme dager.

2. Sørg for å ha en 12 volts lader som gir nok strøm ellers bruker I-pad fort mere strøm enn du greier å lade.

 

Gulesider sin app bør du også vurdere, den er gratis så lenge du er kobblet til internet. Kan brukes off-line mot en liten avgift. Du kan bytte mellom sjørkart og luftbilder som er kjekt hvis du kommer til nye steder.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt mange apper til IOS, men er nå gått helt vekk fra apple, så de gamle padder og iphoner bor ombord kun som navigasjons reserve, men de får sjelden strøm så den dagen jeg trenger de er de vel døde.

 

Men hvis du ikke er apple frelst fra før, så styr unna. Dyrt og kort levetid (pga oppdateringer som med vilje svekker eldre utstyr for å tvinge deg til å kjøpe nytt). Vel de tvang meg.... over på android  :tongue:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

åmøybu skrev for 9 timer siden:

Jeg ser at mange bruker Ipad til navigasjon. Hvilke programmer er best ?

 

Jeg har en eldre iPad2 der jeg har Navionics, iSailor og Gulesider. Begynte med Navionics og liker vel egentlig kartene bedre der i forhold til iSailor. Har iSailor og Gulesider som backup i tilfelle det skulle være et problem med Navionics etter en oppdatering (gjelder forsåvidt like mye andre veien). Har fått kortvarige "issues" med begge de førstnevnte appene etter oppdateringer. Heldigvis kommer det raskt nye oppdatering som fikser dette, men er man utpå og underveis har man ikke tid å vente på slikt:wink: Har som sagt også Gulesider sin app, men så lenge appen Navionics er så bra som den er har jeg ikke hatt behovet for å bruke Gulesider sin app enda.

 

På tross av at iPaden min er relativt gammel (2011-mod.) fungerer den utmerket til navigeringsformål så langt. Nå ser jeg greit nok enda, så i mange tilfeller bruker jeg bare iPhonen til navigering. Selv om den har liten skjerm er det såpass enkelt å zoome inn på kartene at det ikke har vært et problem. Skal jeg et stykke planlegger jeg gjerne turen på iPaden med større skjerm, men ender i praksis oftest opp med å bruke iPhonen.

 

Bruksmessig sett er jeg enig med flere over, iPad har sine begrensninger, men er samtidig et veldig hendig verktøy i bruk. På flyen bør du nok ta litt hensyn til været, iPaden liker verken kulde, regn/sjøvann eller for varm sol. Sitter du nede og styrer har du mer kontroll på slikt. Lademuligheter er en stor fordel, nå husker jeg ikke om du har sigarettenneruttak ved styreposisjonene eller ikke, men det er jo ikke så vanskelig å ordne. Blant annet Biltema har USB-uttak for innbygging som kan lade med inntil 2,1A.

 

En dag våre veier krysses i havna der og vi har tid til en drøs kan jeg vise deg Navionics og iSailor. Så kan du gjøre deg opp en mening om i alle fall de to appene og samtidig vurdere om størrelsen på skjermen passer til ditt bruk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev for 3 timer siden:

Når det gjelder iSailor er det en hake ved det. Det er mange dialekter Android. De fleste kjører som de skal, mens andre kløner det til.

 

Er det en teoretisk øvelse eller en faktisk hvis trådstarter går i butikken og kjøper seg ett "vanlig" androidebrett? Har aldri opplevd noe sånt med iSailor på en del ulike brett oppigjennom. Men iPad som går tom for strøm etter en lang dag på sjøen eller plutselig besvimer i varmen, det har jeg opplevd. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...