Jump to content

Farlig å kutte landjord?


Kjellg

Recommended Posts

Har en rar kar et par båtplasser utenfor meg. Snakket med han i går og ble egentlig ikke så veldig overrasket over hvilke løsninger han velger. Men det som uroer meg er at han har kappet jord til landstrøm. Han har ikke trafo ombord. Selv så vet jeg at dette skal man ikke gjøre og driter egentlig i om han får seg en karamell, men kan dette være farlig for andre?  Vet hvilke utfordringer han vil møte på i sin egen båt, men vil noe kunne forplante seg til båter i nærheten eller skal man bare la han seile sin egen sjø? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, er nok delte meninger om dette med å kutte jord til landstrøm. 

Leste en lengre artikkel for noen uker siden. Der var det anbefalt å kutte jord på landstrøm, å i stedet ha jord på motorblokka.

Husker jeg ikke feil, var det grunnet mye jordfeil på anlegg i norske båthavner.

Var du lengre sørover som i feks Danmark, så var ikke dette et problem lengre, å landjord var anbefalt.

 

Nå er ikke jeg elektriker, men syns det er ganske utrolig om det i 2018 er så mye feil på strømanlegg i båthavner.

La nettopp opp landstrøm sjøl, å har beholdt landjord. Vi har i tillegg nok så nytt moderne strømanlegg i havna, så tenker en slipper de store problemer her.

Link to post
Share on other sites

Det som er sikkert ( og lovelig)  er å leve etter skjøteledningsptinsippet og bare bruke Dobbeltisolert utstyr ombord.

 

Frakobling av jordleder i strømkabel – korreksjon til artikkel i Elsikkerhet nr. 66 (3/04) Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04).

Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jordleder i landinstallasjonen. Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – ferskvann/brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (Elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Samtidig vil DSB uttrykke forundring over tilbakemeldinger om at artikkelen i Elsikkerhet 66 i en del tilfeller også har blitt tolket/praktisert slik at man i fartøy med isolerende skrog uten jordplate har koblet fra jordleder. Dette er som nevnt i artikkelen (siste underpunkt) ikke i henhold til de gitte forutsetninger.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet_77.pdf

 

Husk Samsvarserklæring 

 

 

Før anlegg tas i bruk og etter hver endring, skal reder sørge for at det er kontrollert og prøvet for å sikre at det tilfredsstiller forskriftens sikkerhetskrav.

Enhver som er ansvarlig for prosjektering, utførelse eller endring av anlegg skal utstede erklæring til reder om samsvar med sikkerhetskravene i denne forskrift.

Som underlag for slik erklæring skal det være utarbeidet dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om anlegget er i samsvar med forskriftens krav.

Dokumentasjonen skal utformes i henhold til gjeldende IEC-normer, eller norske normer.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha, gutter. Neida dette er ikke skjøteledning men fast innstallasjon som visstnok var der når han fikk båten, men han har altså i ettertid «modifisert» anlegget selv. Men herremannen aner ikke hva han holder på med. Han hadde også satt inn lensepumpe i båten og mente at man ikke trengte sikring når man ikke gikk om hovedbryter :) Lar han bare holde på men passer på at jeg har han på en armlengdes avstand :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

I og med at du holder til i Troms og jeg syd i Akershus, regner jeg meg som trygg :-) Vi har nok lokale tullebukker å holde oss klar av.

 

Det som er skummelt, er at den siste tullebukk ikke er født ennå :giggle:.

Prøvde å snakke med mannen men han hadde overhodet ikke entenner for hva han holdt på med. Prøvde å skremme han litt med at om det falt en mann ut i sjøen ved siden av båten hans, og at i gitte tilfeller kunne risikere at den uheldige fikk strøm i seg. Men det var ikke hans problem. Sånn var det med elektrisitet mente han. Spurte han også om den kretsen uten sikring, uten at han skjønte noe som helst.  Idiot, spør du meg. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

 

Kan tilføye at med skjøteldningsprinsippet kan ikke utstyr være fast montert. I tillegg er det slik at de som har skilletransformator kan kutte jordledningen ved trafoen om man etablerer lokal jord.

Denne  kan en montere selv.   https://seatronic.no/defa-landstromspakke-1    nesten som skjøteldningsprinsippet  men tlhørende utstyr kan fastmonteres. https://seatronic.no/defa-marinecharger-2x35a-batterilader  O:S:V:

 

Tolker du EL 66 rett? 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror vi stopper tråden der, har vært mange nok tråder om strøm i båt :giggle:

Denne tråden var kun ment som et spørsmål om det å kutte jordledningen på en båt med fast innstalasjon og ikke skilletrafo, kunne medføre noen fare for omgivelsene. Men har dere lyst - Så gjerne. Personlig så lærer jeg utrolig mye av disse laaange trådene :thumbsup: :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 9 minutter siden:

Det er åpenbart at dette ikke er bra. Jeg ville ihverfall levert en bekymringsmelding til eieren av havnen

:thumbsup:  Les vedtektene for havnen og send forslag til eieren om forbedring.

Og at båtene ved siden av han har kasko , så selskapene kan søke regress til han når nabobåtene står uten drev/propell, ""HVIS HVIS "" han er synderen.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ligge på sjøen for første gang i vinter og må ha varme om bord.

Løsningen for meg en en landstrømkabel som går rett i varmerørene(7 stk. 1200 watt) og ikke har noen kontakt med båtens system i det hele tatt.

Da får jeg ikke noen problem med tæring hverken hos meg selv eller andre. Neste år kan det være jeg monterer en skille-trafo for å omgå problematikken og kunne koble meg på med båtens landstrømanlegg.

Mellom varmerørene og landstrømmen er det for øvrig koblet inn en kontakt som jeg styrer med telefon(SMS) og i kontakten er det en temperaturføler som er stilt inn på inn-kobling når temperaturen går under 3 grader og utkobling når den kommer over 5 grader.

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan jo hende at denne karen også bare har varmerør, men tror samtidig det er lite sannsynlig. Kjenner jeg han rett så har han billigste lader stående på som ikke er galvanisk skilt mellom ac og dc. Snakket med havnesjefen i dag og det er ikke noen regler angående dette i reglementet, men han ble overrasket over at han hadde gjort det. For ordens skyld så ba jeg han først snakke med havnas elektriker før han gjorde noe videre, bare for å ha alt på stell. 

Link to post
Share on other sites

Må seie at eg har straumopplegget rimeleg på stell sjølv. Har likevel brukt litt tid på nettet i forsøk på å finne eksempel på ulykker som er knytt til manglande jordledning. Det eg har funne, er faktisk forbausende få når båten ligg i saltvatn. I ferskvatn er det fleire eksempel. Ut i frå det eg finn på nettet, så kan det nesten sjå ut som om problemet er «oppskrytt». Om det nokon som sit på anna dokumentasjon, så er det fint om det kan kome fram. 

 

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 1 time siden:

Må seie at eg har straumopplegget rimeleg på stell sjølv. Har likevel brukt litt tid på nettet i forsøk på å finne eksempel på ulykker som er knytt til manglande jordledning. Det eg har funne, er faktisk forbausende få når båten ligg i saltvatn. I ferskvatn er det fleire eksempel. Ut i frå det eg finn på nettet, så kan det nesten sjå ut som om problemet er «oppskrytt». Om det nokon som sit på anna dokumentasjon, så er det fint om det kan kome fram. 

 

 

Det var rart. Har alltid trodd at saltvann er en utmerket elektrolytt mens ferskvann ikke inneholder frie ioner og dermed ikke leder, eller leder strøm veldig dårlig. 

Link to post
Share on other sites

Det ble nevnt tidligere i denne tråden at dette temaet har vært oppe før. Det stemmer og det ble nær personlig krig og vendetta mellom enkelte medlemmer her i perioden før og etter at frakobling av landjord var tillatt. 

 

I denne tråden på 46 sider 

 og over 1100 innlegg finner du det meste. Særlig var medlemmet Lotus (nå merket "logget av") hadde svært mange innlegg som støttet prinsippet om lokalt jordplan, dvs frakoblet landjord. Tror du vil finne det meste både for og imot i denne tråden. Jeg tar selv ikke stilling og har valgt den lovlige varianten med skilletrafo.

Link to post
Share on other sites

@HansH. Korrekt som du skriver. Og det er ikke poenget hva som kan funke under gitte forutsetninger som er poenget. Det er hva som er lov eller ikke. Det er tre muligheter: Skjøteledningsprinsippet, provisorisk opplegg. Plug and Play, eks. DEFA. Fast anlegg med diodebro på landjord, eller skilletrafo. Husk samavarserklæring for fast opplegg (untatt DEFA-prinsippet). Det er vel omtrent det jeg gidder å skrive i denne sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

@Hulda Det er no greitt det at du ikkje gidd å skrive? Men du får ha meg tilgitt, men så langt eg kan sjå/ og etter det eg klarer å finne - så synes eg merksemda kring å fjerne landjord er litt underleg. Men for all del, sikkert mange fleire skada og drept rundt i småbåthavnene pga av dette enn det som kjem fram i media?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...