fjordgrynt Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 Med et vanlig multimeter skal du måle tilnærmet uendelig høy motstand begge veier. Dette indikerer at funksjonen som barriere for lekkasjestrømmer/galvanisk tæring er intakt. Så kan du prøve med en høyere spenning, f.eks. 12 V og en liten lyspære. Lyser pæren i begge retninger, indikerer det at funksjonen som sikkerhetsjord er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 JRK skrev for 5 timer siden: Unntaket er selvfølgelig når man har skilletrafo. Men fremdeles skal skal motoren jordes, men da til Lokaljord Må bare få dette med teskje for sikkerhets skyld fra ekspertisen (JRK): Lokal jord i 230V-anlegget ombord når man har skilletrafo skal jordes mot motoren(e) ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 fjordgrynt skrev 30 minutter siden: Med et vanlig multimeter skal du måle tilnærmet uendelig høy motstand begge veier. Dette indikerer at funksjonen som barriere for lekkasjestrømmer/galvanisk tæring er intakt. Så kan du prøve med en høyere spenning, f.eks. 12 V og en liten lyspære. Lyser pæren i begge retninger, indikerer det at funksjonen som sikkerhetsjord er tilstede. Flott. Det er vel kondensatorer også i disse skillene men det holder vel å kortslutte begge sidene? Selvsagt uten strøm på :) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 HansH skrev for 2 timer siden: Må bare få dette med teskje for sikkerhets skyld fra ekspertisen (JRK): Lokal jord i 230V-anlegget ombord når man har skilletrafo skal jordes mot motoren(e) ? Jordledningen fra landstrømskabelen avsluttes i isolertrafoen uten noen som helst elektrisk kobling her. Selve transformatoren isolerer primærvikling(landstrøm) fra sekundærvikling(båtstrøm). Forskriftene sier at man skal sikre seg mot at det oppståt berøringsfarlige spenninger i båten. Disse spenningene kan oppstå som følge av feil på utstyr koplet til båtstrømmen. Så var det denne lokale jordledningen. For å forklare dette vil jeg ta noen eksempler. 1. La oss si at du har bare en varmtvannstank, eller bare en batterilader ombord. Da trenger du ikke lokaljord. Om en av faseledningene L1 skulle kortslutte mot gods på vifteovner eller varmtvannstanken så legger riktignok spenningen seg på overflaten, men pga at det ikke finnes noen elektrisk kobling mot andre overflater i nærheten så er dette ufarlig. Dette kan godt sammenlignes med en bil der - Polen på batteriet legges til gods på bilen, som gjør at det ligger en spenning her, men vi kan ikke føle denne. 2 Så er man uheldig så skjer feil nummer 2 den andre fasenledningen L2 kortslutter i varmtvannstanken og spenningen L2 legger seg på overflaten rundt denne. Nå ligger L1 på chassiset til vifteovner og L2 på chassiset til varmtvannstanken. Nå harman fått to berøringsfarlige overflater som kan gi støt og det er krav til lokaljord (utjevingsjord) mellom alle berørte flater. Selv om båtmotoren ikke er direkte koblet til varmtvannstanken vil kjøleveske og slanger lede strøm og så er selve motoren også en ledende overflate, For ordens skyld, det behøver ikke være total kortslutning men bare mindre strømlekasjer. Men det er nok til at du kan få full fasespenning mellom flatene. 3 Etterhvert så er det lett og se at alle overflater der det også er 12 volts drift er jordet til motoren. Dette kan også gjelde gamle 2 polte motorer også da kullstøv fra startmotor og generator kan ha kontakt med motoblokka. Aksling og propell er også koblet elektrisk til motoren. Som man ser blir dette mer og mer komplekst og uoversiktlig. 4 Det eneste riktige da er å koble utjevningsjord mellom alt elektrisk utstyr og andre metalldeler ombord. Da er man trygg. Skulle man få kortslutning fra både L1og L2 mot utjevningsjord ryker sikringen. For at dette systemet også skal virke på utsiden av båten for badende, kobles utjevningsjorden til et lokalt jordplan under båte. Men det behøver jo ikke å være en total kortslutning og da vil jo ikke sikringene ryke. 5. For å sikre oss mot mindre lekasjestrømmer må vi inn med jordfeilsbryter. Nå er det flere måter å koble dette alt etter om skilletrafoen har midtuttak eller ikke. Har den midtuttak kan utjevningsjordingen kobles til dette, Da vil eventuelle lekasjestrømmer fra L1/L2 finne veien tilbake til trafoen. Jordfeilrelet fungerer slik at den summerer strømmen fra begge faseledningene ut til brukerne. Summen vil alltid være null så lenge man ikke har jordfeil. Har man jordfeil vil noe gå inn på midtutaket og jordfeilbryteren registrer dette og løser ut ved 30 mA. Om man ikke har midtuttak så lakker man ene faen til utjevningsjord og får tilsvarende funksjonalitet, men da må jeg lage en liten skisse for å forklare funksjonaliteten. Så er det sikkert noen andre dyktige medlemmer her som ville valgt annerledes og det behøver ikke være feil, Det er flere veier til Rom, bare personsikke4heten er ivaretatt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.