Jump to content

Prosjekt, montere ny kartplotter i White Lady, mål: kommunisere med autopilot.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei. 

White Lady opplever rene julekvelden denne høsten. Ikke før har hun fått seg en litt tilårsgammel autopilot.

20180829_221301.jpg.f8e6cd791323eae62f4c96f4a67d0c9a.jpg

Nå får hun sannelig ny kartplotter og.

20181113_131831.jpg.c72fe2f6408df2044ad146c371220241.jpg

 

Mål for dette prosjektet er som nevnt i overskriften å få denne Raymarine Axiom 9 til å kommunisere med denne autopiloten. Jeg ønsker blant annet å kunne gå på plottet rute. Å da så jeg for meg at en Axiom kunne være lettvint. 

Pr i dag så har jeg disse betjeningspanelene montert på autopiloten:

20181113_131926.jpg.ee5ed9992b96bd831b2396e4f4680d3c.jpg

 

Jeg har i tillegg dette betjeningspanelet som fulgte med Autopiloten da jeg kjøpte den:

20181113_131632.jpg.c6d5ae93ff35c525fd3ffa15b8701ce0.jpg

 

For å kommunisere med Axiom, har jeg forstått det slik at det må oversettes fra analoge signaler, til digitale signaler.

Det skal vist denne enheten kunne gjøre:

20181113_131743.jpg.33e2a44f075a5533700e1a9db0f71aa9.jpg

 

Denne gangen er skipper på white lady ute i hardt vær igjen. Dette er litt utafor komfortsonen.

Derfor ber jeg også denne gangen om råd fra et særdeles kompetent Bp

 

Spørsmålene er som følger:

1.

Bør jeg bytte betjeningspanel?Det funker veldig bra med de betjeningspanelene jeg har nå. De er like oppe på flybridge. Det ville være lettvint å beholde de gamle, om de fungerer like bra, sett opp mot det nye. 

2. 

Det står på kartplotter at den må monteres minst 1m unna Vhf. Hos meg kommer den ca 60 cm unna. Hvor plagsom blir det?

Fremgangsmåte? Er dette bare plug and play, eller må det både prosedyrer og heftige duppeditter til, som jeg ikke har?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har gjort dette på min gamle båt da med ST6001 kontroll enhet og Smarpilot S2(med gyro) og Raymarine E7. 

Jeg måtte bruke Seatalk kontakten bak på displayet(buet kontakt) ned til Stng konverteren og derfra til Raymarine E7 kartplotter. Terminering i begge ender på converteren. Jeg brukte ikke strømkabelen direkte på converteren. Viktig å sjekke at du har nyeste firmware i converteren. Trøblet en del men når jeg fikk oppdatert denne hoppet det igang. Du oppdatere converteren via plotter. 

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig integrert gamle Raymarine-instrumenter i et STNG-nettverk (fart, dybde, vind), det var uproblematisk med den konverteren som du også har. Regner med at det er det samme med SPX-autopilot om det er denne du har.

 

Vær _svært_ obs mht strømtilknytning. Gamle Seatalk-instrumenter tar lett sin død om du ikke følger instruksjonene nøye, dvs at du fjerner gammel strøm-input (Seatalk) for instrumentene og kun har strøm via STNG-delen. Unntaket er vel drive-unit for autopilot som skal ha egen strøm. Følg instruksjonene. Nøye. En kjenning av meg var litt uforsiktig her, og den berømte magiske røyken kom ut av instrumentene...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 2 minutter siden:

En kjenning av meg var litt uforsiktig her, og den berømte magiske røyken kom ut av instrumentene...

Au.. slike ting høres skummelt ut. Her må det studeres nøye skjønner jeg. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Just now, Bjørn Løvjomås said:

Au.. slike ting høres skummelt ut. Her må det studeres nøye skjønner jeg. 

 

Ja. Det er dog ikke verre enn at du ikke skal ha to strøm inn via både Seatalk og STNG, og at du kutter ut Seatalk-strøm til de instrumentene som inngår i STNG-nettverket.

 

Hos meg så erstatter forresten plotteren nesten all autopilot-styring, med unntak av 'windwane' mode dvs autopilot-funksjon som holder vinkel mot vinden.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Det vil si at jeg må fjerne pluss på kurskomputer?

 

Ja om den skal inngå i STNG-nettverket så vil den jo få strøm på samme bussen. Du kan muligens velge å bruke GPS-signal fra kartplotteren som input til autopiloten og sånn sett overflødiggjøre fluxgate-kompasset. Men jeg har ikke erfaring med SPX, har den nyere Evolution selv...

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, Førstefender said:

Skal ikke kuppe tråden, men er det mulig å få en Raymarine Autohelm ST6000+ å kommunisere meg en moderne Garmin plotter også?

 

 

Som oftest er det mulig å integrere ift lesing av data, og verre ift styring. Vet ikke helt hva du ønsker å oppnå med autopilot-integrasjon her? Styring kan du nok se langt etter, og strengt tatt er det ikke _så_ nyttig med mindre autopilot-styringen er langt unna styreposisjon. Det du muligens kan oppnå er GPS-signal fra Garmin-plotteren til autopiloten, via NMEA 0183. Om du plages med kalibrering så kan det være verdt å se på, ellers ikke.

 

Fullstendig blank på radar :-)

 

 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 7 minutter siden:

Du kan muligens velge å bruke GPS-signal fra kartplotteren som input til autopiloten og sånn sett overflødiggjøre fluxgate-kompasset.

Hvor blir plotter koblet mot autopilot?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Hvor blir plotter koblet mot autopilot?

 

Gjennom STNG (Seatalk NG)-bussen.

 

Den feite pluggen på bildet du la inn ser ut som NMEA 0183. Så kanskje du ikke bruker Raymarine Seatalk? evt en kombinasjon? Er jo do andre ledninger her også. Første steg hos deg blir vel å få en god oversikt over instrumenter og integrajsoner i dag...

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Denne 

20181113_225022.jpg.4681e6385207ca148e5da3a7ecd0ee06.jpg

 Denne var koblet her på gamle plotteren. 

20181113_225047.jpg.488f61bba6c42dbc2f515832fa55cce6.jpg

 Er det der jeg bør prøve å koble inn nye plotter og?

 

Nye plotteren din bruker STNG, og konverteren din gjør at gammel Seatalk kan kommunisere på STNG. Så output fra siste Seatalk-instrument (om du har flere) går inn på konverteren.

 

Dokumentasjonen til Raymarine er litt knotete å få taket på, men ganske fullstendig. Tank opp med kaffe og les over kjapt først og så litt nøyere :-) Lag en plan for hva du skal gjøre, og så ser du over dokumentasjonen og verifiserer en gang til. Og så kan du stille nye spørsmål om svarene i denne tråden ikke virker logiske :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en ledning i plotteresken som passer inn på stng. 

20181113_225646.jpg.11dd54b64bfdbca47fbc30f31c04c64f.jpg

 

Så da er plotter koblet til.

Men så er det å få denne stng koblet sammen med autopilot. 

Den gule koblingen har en tilsvarende seatalk kobling som den som gikk til gammel plotter. Kan de kobles sammen der da tro?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg fant en ledning i plotteresken som passer inn på stng. 

20181113_225646.jpg.11dd54b64bfdbca47fbc30f31c04c64f.jpg

 

Så da er plotter koblet til.

Men så er det å få denne stng koblet sammen med autopilot. 

Den gule koblingen har en tilsvarende seatalk kobling som den som gikk til gammel plotter. Kan de kobles sammen der da tro?

 

Ja du har løst deler av koden og er på rett vei. Les mitt forrige innlegg og fortsett eventyret!

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

20181113_230059.jpg.dd6f214303797067b74f6194d289764b.jpg

Denne er tilsvarende som den som gikk til plotter tidligere. Er vel mulig å anta at den da skal til autopilot

 

Correcto mundo. Og så pass på det med strømmen, at du ikke får dobbelt opp med strøm inn på Seatalk-nettet (fra både Seatalk og fra STNG).

Link to post
Share on other sites

Ja, tror jeg husket feil - plotteren må ha egen strøm fordi den trekker mer enn det som tillates over STNG. De gamle Raymarine-instrumentene kan få strøm over STNG. Mulig du kan velge å beholde strøm på Seatalk fra annen kilde, men da kan du ikke ha strøm inn på noe steg i STNG-nettet forøvrig. Be careful. Read instructions.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...