Jump to content

Prosjekt, montere ny kartplotter i White Lady, mål: kommunisere med autopilot.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Da skal opplegget være koblet sammen. Hadde en prat med Support på Raymarine. Det fikk jeg høre at det var viktig at det ikke var to strømkilder inn på seatalk nettet. Men om jeg brukte original, eller konverteren hadde vist ikke noen betydning. 

 

Plotter lyser og virker normalt. Samme med dybde måler i båten. Men autopilot sier St fail.

15422290295266059027352242993666.jpg.5765616d24eb759e6808e22befbbdd38.jpg

Noen som har noen anelse om det er noe som må aktiviseres? 

 

Det kan jo også sies at jeg har koblet vekk en del saker. Blant annet to ledninger som gikk til en gammel gpsboks. AP Navigator. 

15422292878556830859140455935933.jpg.2cf021906fbfa599976e5a3ed97bf9fb.jpg

Det er den ledningen jeg peker på. En rød og en blå. Har de noe med denne feilen å gjøre tro?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
7 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Disse koblingene, er det nmea 2000?

Eller er det andre typer?

20181116_103736.jpg.078d7e05b5b1523a01f52ba9c31af7ae.jpg

20181116_103802.jpg.a02c082bc5e4c5014ba380a79e171e34.jpg

 

Slik som dette ser ut til å være bygd opp går det fra instrument til instrument. Koblet i serie. Så går det fra hvert instrument ut til en giver/sender

Er det riktig forstått?

 

 

Dette er ikke NMEA 2000, men ekstern plugg til Seatalk 1 altså den gamle typen Seatalk. Man finner gjerne disse i cockpit der hvor nettet strekkes til eksterne enheter. Den flate typen er mer vanlig mellom instrumenter, mener jeg.

 

Om du lager et diagram over systemet ditt så er det lettere å si noe om hva som skal gå hvor, men generelt så vil de gamle Seatalk-instrumentene være linket sammen (input-output) via Seatalk 1, og så går det siste instrumentet inn på NMEA 2000/STNG-converteren din.

 

"ST FAIL" indikerer problemer i Seatalk-nettet. Kan være manglende eller dårlige koblinger.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Etter mye feilsøking og hodekløing, ble det besluttet å teste med nytt betjeningspanel som jeg hadde fått med da jeg monterte autopilot i august. Da kom plutselig alt opp å gå. Autopilot funker. Konverter mottar data. Så nå må jeg bare finne en lur måte å koble til airmar transduceren til dette nye nettverket. Men nå er det helg. Autopilot er testet, og den fant kursen umiddelbart. Hadde en liten testtur på fjorden. 

Fornøyd så langt. Men må investere i en fjernkontroll antakeligvis. Dersom jeg ikke klarer å bygge videre på dette nye nettverket da. 

15424676110933384785618992392151.jpg.f0da2abec3e732366349f3d4d0553354.jpg

Totalt kaos nå. Men det virker. 

Lettere å plukke vekk. Enn å lete etter feil.

15424676811461725710150920057241.jpg.a39265fb33070475706f0b504ea7fedb.jpg

15424677362033353408335567787348.jpg.2c735486f3c0af89b3e6374c88a7343c.jpg

 

Men nå får jeg ta litt helg.

 

Skulle noen kjenne til om det finnes overganger fra de runde koblingene til flate seatalk så hyl ut. 

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Arkeologiske utgravinger i gamle nettverk er alltid morsomt..

Jeg hadde lite hår på hodet etter autopilotmonteringen. Det er ikke blitt mer nå:giggle:

 

Jeg er så glad for at jeg kom på at jeg kunne droppe det gamle nettverket. Å heller bygge videre på det nye. 

Saken løste seg på 30 min. I forhold til 4 dager med feilsøking.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Det aner meg at jeg kanskje må ha en til ja. Er vel bare en utgang på den konverter jeg har. Skal jeg ha to analoge, så må det vel gjerne to konvertere. 

Maritim hadde en nå til 3000. Da fulgte det med en konverter. 

Har snakket med en tidligere radio operatør som er selger hos en båtutstyrsdealer..  han kunne og selge noe slikt. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Du trenger bare en konverter. Du har to ulike nett, og du kan koble flere enheter på hvert av nettverkene. Konverteren binder disse nettene sammen slik at data kan gå mellom enheter på ST-nettet og STNG-nettet.

 

Bildet viser basenheten for autopilotens fjernstyring ombord hos oss. Baseenheten er montert i dashbordet under plotteren. Til høyre for baseenheten ser du en sort grenkontakt for sammenkobling av tre flate ST-kontakter. Hos oss går en til plotter, en til baseenhet for utopilotens fjernstyring og en går inn på konverteren som kobler sammen ST og STNG nettene. På STNG-nettet er det tre enheter; kursgiver, autopilotens styringsdisplay og autopilotens kontrollenhet.

 

Slik jeg har koblet dette får alle de nevnte komponentene inklusive konverteren strømforsyning fra plotteren via ST-kabelen. Når jeg slår av plotteren er nettverket, basenheten for autopilotens fjernstyring osv. strømløs.

 

IMG_1706.JPG.51c7c43cab4198eebe825f43ab8b3211.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Rart om den ikke er å få kjøpt et eller annet sted. Min fulgte med fjernkontrollen (kjøpte komplett med konverter). 

 

Men som nevnt i et tidligere innlegg er det mulig å klippe ledningene og skjøte sammen ST-ledningene, feks ved hjelp av Scotchlok. Men en skjøtekontakt er jo enklere og ryddigere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
10 hours ago, Bitteliten said:

ST er egentlig ikke et nettverk. Det er bare en protokoll for å sende strøm og enkle  data gjennom kabler. 

 

Begge er nettverk etter enhver rimelig definisjon for ordet, dvs samhandlende enheter med veldefinerte standarder for datautveksling. Det du muligens blander sammen her er backbone-nettverk, som kun NMEA-2000 har av disse to.

Link to post
Thostr skrev for 4 timer siden:

Begge er nettverk etter enhver rimelig definisjon for ordet, dvs samhandlende enheter med veldefinerte standarder for datautveksling. Det du muligens blander sammen her er backbone-nettverk, som kun NMEA-2000 har av disse to.

St er ikke et nettverk slik vi tenker nettverk i dag. At det bruker en gammel nmea protokoll er jeg enig i. Men man kan feks ikke koble to plottere sammen  der data fra den ene flyter til den andre. 

Jeg har to Raymarine RL70 i nettverk. Eneste som er felles på ST nettet her er GPS signalet ved at kabelen fra GPSen er splittet og går til begge plottere. Skjermdata som overføres mellom plotterne for kart og radar er egen kabel. Skal man ha autopiloten inn i nettet må den kables separat via nmea til begge plotterne. 

Tok litt tid for meg å forstå hvor lite funksjoner det er i det gamle nettverket. 

 

Jeg skal ta et konkret eksempel: den gamle gps antenna i ST nettet begynte å feile. Jeg koblet den fra og installerte en ny Raymarine 150 antenne til master i RL70 nettet via en ST STng converter.  Master fikk GPS signal, men ikke slaveskjermen, selvom det var kablet med ST mellom enhetene. Fordi master ikke sender datatene videre via ST nettet. Sende data fra RL master til slave måtte gå via nmea. 

 

Løsningen kunne være å legge opp en nmea kabel for å dele gps signalet eller splitte STng kabel fra GPS og trekke denne opp til slaveskjermen med en ST STng converter der slik at man får ST nett inn i slave.  Men det er en stor trekkejobb. Master står inne på kartbordet. Slave ute på rattpidestall. Så jeg fant en ut at jeg kunne gi RL slaven GPS signal fra en Es128 jeg har i stedet der STng allerede lå i rattpidestallen via en ST STng converter. 

 

På STng flyter all data i nettet hele tiden. Man fanger data ett sted og kan bruke det hvor man vil, data sendes og mottas og legges ut på den sentrale nettverkskabelen. Og strøm går i nettverkskabelen og man trenger kun separat strøm til strømkrevende enheter (som plotter og kurscomputer). Det er en enormt stor forskjell i praksis. Når man jobber med ST må man rett og slett tenke seg tilbake til 5 1/4 toms disketter og MSDos ?

 

Det Raymarine skal ha stor honnør for er at de har lagd et system der gamle og nye enheter kan kobles sammen. Det er bra. Man må bare forstå at nett ikke er nett og at det har skjedd en hel del på 20 års utvikling ?

 

Jeg fikk byttet batteri i den gamle gps antenna, så den ligger som reserve i systemet og kan kobles til på 5 minutter. Da kan den gi gps til både st og stng nettet om jeg kabler den rettt. 

En annne interessant sak er at med gps signaler fra de nye gpsene så blinker RL skjermene hvert annet sekund i kurs opp, mens baug opp fungerer som det skal. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg vil tro det har noe med dataprotokoller å gjøre. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

@Bitteliten Er du sikker på at disse begrensningene ligger i ST-nettverket og ikke i selve plotterene?

 

Bakgrunnen for mitt spørsmål er følgende: Jeg monterte ny autopilot i 2017 og koblet denne sammen med C120-plotteren fra 2005. Plotter er forbundet til autopilot med ST-kabel til konverter og derfra via STNG nett. Jeg får opp data som COG, SOG og dybde på autopilot-displayet. Disse dataen kommer fra plotteren via ST og STNG nettverkene. Dette tolker jeg slik at det ikke er ST nettet som begrenser dataoverføringen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nei det kan jeg ikke være sikker på. Det er et godt poeng ?Det kan godt være de gamle plotterne mine som er begrensningen ja. Det kan også være at når man kobler STng og ST sammen får man andre funksjoner enn om man kun kabler et rent ST nettverk. 

 

TS eksempel her med at han først fikk ST feil på sitt gamle kontrolldisplay, og at det løste seg da han koblet inn den nyere kontrollen viser at instrumenter har ulike egenskaper på bruk av det samme nettet. 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Klart NMEA 2000 (STng) har en rekke praktiske og teoretiske forbedringer, Seatalk kom på slutten av 80-tallet mens NMEA 2000 vel ble publisert i 1997. Poenget mitt var enkelt å greit å påpeke at begge faller inn under det som kan omtales som nettverks-teknologier, som et svar på din påstand at Seatalk "ikke egentlig" er et nettverk. Seatalk er et 'daisy chain'-type serienettverk med kollisjonshåndtering, variabel-størrelse-datagram, støtter ulike prioritetsklasser osv. Full stack networking!

Link to post
  • 3 uker senere...

Etter mye feilsøking på det gamle Raynettet(seatalk) gav jeg opp. Planen ble da å få liv i den nye kontrolleren til autopiloten. Den ble koblet til plotter med seatalk1 til seatalkng som er det nye nettverket til Raymarine.  Glede over at det fungerte, var større enn savnet av de gamle instrumentene med kurs og dybde..

Men det ble likavel en del grubling. Det burde jo gå.20181114_013452.jpg.103e3d39cfba0eb0d82eda102c170cb4.jpg

Dyp konsentrasjon over en manual.

Prøve å endre litt på en kobling tro? 

20181116_103736.jpg.a4be83404f04a5313f08863eb717337a.jpg

Så koble sammen igjen.

20181113_224208.jpg.1cc580cf5ad3e21c5704e1136656b6df.jpg

Stor var da overraskelsen når alt plutselig fungerte,  gledejubel og kvitretoner gikk om enan

Å jeg som hadde gjort avtale Med @Benji om å kjøpe fjernkontroll til autopilot siden jeg ville miste kontrollen oppe.  Jaja, gadgets er jo gøy. Dobbelt opp er bra. 

Det gamle panelet var oppbrukt, så jeg fant ut jeg ville skaffe et nytt panel å montere instrumentene på. Jeg liker ikke trearbeid. Men får bite i det sure eplet ??

20181202_194216.jpg.1e7762e98ae9e9f234399142438a5646.jpg

Eikeplate fra Byggmakker.  300 kr.

Tegne og plassere ved hjelp av pappbiter som jeg har fått tips om i en tidligere tråd her på Bp

20181203_125910.jpg.a872b8a2d2e052fe98c92d55c112db7c.jpg

Sage og tilpasse.  Hvis det er muligheter for å gjøre feil, bruker jeg ofte å få til det

 

Her kommer en oppgave, hva kan jeg ha gjort feil tro, se på bildet her:

20181203_154704.jpg.7ce4ceccb72ca408ae456d8cbfe3d684.jpg

1 tydelig feil

Men plata kom på plass. Passet gjorde den og, etter minst 4 runder med høvling ?

 

 

 

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Så var det bare å begynne å montere inn alle instrumentene. Det var faktisk gøy, ble ikke helt 100 prosent rett. Men det er ikke skipperen heller, så da passer det bra:giggle:

20181203_201941.jpg.50f1351cccb4d6232bf8d859e094bc9d.jpg

Testing for å se at alt virker før det blir satt på plass over vinduene. 

Ferdig resultat. Mange timer, men gleden er stor. Kansje det blir en liten prøvetur i morgen?

20181203_205206.jpg.81dca8636009224cb9069c337cfbd735.jpg

Jeg er fornøyd. Takk for god hjelp til et kompetent Bp. Jeg kommer ikke langt uten god hjelp herifra.

:flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...