bjoris Startet 13.November.2018 Del på Facebook Startet 13.November.2018 (redigert) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79595074 Da er kontrakten signert og pengene overført. Båten står på land, men hvis alt går etter planen sjøsettes den på fredag og det blir da en kort hente-tur på ett par timer, 45 nmil. Vi får se om det blir overnatting i båten til lørdag eller om det skjer så tidlig fredag at jeg kommer meg hjem. Fint vær meldt så jeg går den kanskje hjem i mørket også, men det er jo noe alene og i mørket med ny båt og så er det jo kjekt å prøve båt med en overnatting også:) Vel, det blir spennende å igjen være tilbake som motorbåtmann, vi har hatt noen båter opp gjennom tidene, startet med H-båt og Albin Cirrus før førstemann kom til verden. Da ble det pes med seilbåt og vi kjøpte en Fjord 815 med 41 Volvo. Nydelig båt med fantastiske sjøegenskaper. Så flyttet vi fra Oslo til Vestlandet og byttet Fjorden i en Viksund 850 Combi. Med hus-oppussing ble det litt stor investering og vi byttet ned til en Yamarin 7440 med Yamaha diesel. Når den heftigste oppussingen var ferdig kjøpte vi båten vi nå solgte en Hanse 350. Den har vært fantastisk og ringen ble sluttet med en helt utrolig tur til Nord-Norge i sommer. Samtidig ble det veldig klart at skal jeg få familien med så er det ikke seilturer vi skal drive med de neste årene. Det må gå fort og bare ta en dag eller 3, noe lengre turer er ikke så spennende for tenåringene. Vel, så ble kompromisset med en regattabåt, Bavaria B/One og så denne NBen da som er "trollgammel", men veldig pent holdt av en eier siden ny. Jeg er litt sjokkert over meg selv at jeg kjøper en 15 år gml båt med hekkaggregat, men nå er det gjort:) Den ser absolutt ikke ut som en 15 år gml båt, det er litt konstruksjonen også, jeg ser at jo at både Viknes og NB ser flotte ut selv om de har blitt over 20 år. Her er god båt i mange år... Redigert 13.November.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kjellg Svart 13.November.2018 Del på Facebook Svart 13.November.2018 Flott båt og gratulerer. Men et spørsmål, de vinduene i forpiggen - de er vel ikke originale? Vet du noe om det? Har en Combi og kunne tenkt meg slike i min også. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2018 (redigert) 14 minutes ago, Kjellg said: Flott båt og gratulerer. Men et spørsmål, de vinduene i forpiggen - de er vel ikke originale? Vet du noe om det? Har en Combi og kunne tenkt meg slike i min også. Takker, nja, ser noen har og noen ikke har. Det har nok vært ekstrautstyr fra ny. Båten ble levert slik fra verft ifht selger, det er ikke noe som er gjort i ettertid. Syns den ser litt bedre ut også og det er jo kjekt med litt mer lys. Båten er ikke så veldig lys innvendig. Vi var svært nære å velge en Jeanneau 795 og den var mye lysere innvendig, men så er den jo moderne og fin selvsagt... Det NBen mangler på lys tar den igjen på varm og trivelig atmosfære. Største pluss foruten at det er dieselmotor er at toalettet er mye større enn i disse nye småbåtene samt at pentryet er skikkelig med to bluss og varmtvann. Der skortet det på Jeanneauen tross lux pentry til 14.000 ekstra! Redigert 13.November.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Svart 13.November.2018 Del på Facebook Svart 13.November.2018 Grattis. Flott båt Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Zitt Svart 13.November.2018 Del på Facebook Svart 13.November.2018 Gratulerer med strålende fin båt! Kjekt å se at selv 15 år gamle båter kan se nye ut! God tur hjem til helgen! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2018 (redigert) Takker, skal få lagt ut litt bilder av sjøsetting og hjemtur. Tenkte på å stoffe båten og å prime drevet, men kom til at det kan være greit å ta den opp til våren igjen og få en mekanikker til å ta en kikk for sikkerhesskyld. Ikke ble det så lett å få det til i høstemørket heller, men vi skifter olje på drevet så har forbehold i kontrakten om at den ser bra ut:) Redigert 13.November.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bonus Svart 14.November.2018 Del på Facebook Svart 14.November.2018 Grattis med ny flott båt, @bjoris. God hentetur Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 14.November.2018 Del på Facebook Svart 14.November.2018 Du har jamen valgt rette tiden på året til å hente båt, om enn litt lav temperatur! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 15.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2018 Hehe, ja været ser bra ut om en ikke fult så bra som det gjorde når du tok ut værmeldingen. Skodd meldt lørdag, men sjøsetting blir nå kl. 08 fredag morgen så her blir det opp kl. 05 og kanskje jeg rekker jobben kl. 12 om alt går etter planen, ingen ting bedre:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lanber Svart 15.November.2018 Del på Facebook Svart 15.November.2018 Jajaja og her venter jeg på seilbåt v 2.0 Bjoris! Ikke så mange år siden vi begge hentet oss nye 31 fotere i mitt hode, Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 15.November.2018 Del på Facebook Svart 15.November.2018 Gratulerer med ny båt. Er Hansen solgt ? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 16.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2018 Hansen er solgt og nå er den nye på plass i havna! Fin tur, men humpete, tok 3 timer ifht 2 om det hadde vært mindre sjø i mot. Solid og skikkelig båt, men det finnes sikkert våter som går mykere! Fant litt sjøvann under motoren etter hjemkomst så vi får fundere litt på hvor det kommer fra, dumt av meg og ikke sjekke helt under motoren før vi dro så ver ikke om det har kommet nå eller om det har vært der. Har spurt selger hva han tror, vel, vel. 15 år gml båt er altså som å ha ny, alltid noe:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 (redigert) Ang. sjøvann i motorrom: Var det ikke en tråd her for en tid tilbake hvor flere rapporterte slike problemer på NB-båter? Lagt til: Gratulerer med ny båt og vel gjennomført hentetur! Redigert 16.November.2018 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart 16.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2018 Selger sier at dette aldri har vært ett problem. Må bare ta noen møter så skal jeg ned igjen, tørke ut og så se om jeg kan se hvor det kommer fra. Håpar jo det har vært der fra før, worste case kommer det fra drevet på ett eller annet vis, men la oss håpe på at det er en enkel forklaring først:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Om jeg ikke husker feil dreide det seg om vann inn gjennom motorromsventilasjonen ved urolige værforhold. Og du har vist hatt en litt humpete hentetur så dette kan godt være forklaringen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart 16.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2018 Just now, Brigg said: Om jeg ikke husker feil dreide det seg om vann inn gjennom motorromsventilasjonen ved urolige værforhold. Og du har vist hatt en litt humpete hentetur så dette kan godt være forklaringen. Takk for tips, kan være, fikk periodevis mye sjø fra siden på turen som tok 3 timer Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
goggen000 Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Fjern pyntelista til ventilasjon. Sjekk om det ikke er åpen ned til motoren. Her skal det være kun åpning i overkant. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 16.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2018 2 hours ago, goggen000 said: Fjern pyntelista til ventilasjon. Sjekk om det ikke er åpen ned til motoren. Her skal det være kun åpning i overkant. Takk for tips, sjekker i morgen. Det var iallefall ikke kommet noe nå så lenge den har ligget i ro. Satser på at det er en bagatell. Motoren er utrolig strøken, ser helt ut som ny. Den starter uten å nøle og det er nesten ikke noe røyk. Tok "ta av oljelokket" testen før vi la sør over og det var helt stille i hullet så der var det iallefall ingen tegn til gjennomslag, noe som ville overrasket stort på denne motoren:) Nå har familien inspisert og vi er enig om at denne er akkurat det vi skulle ha nå, fin til transport og fisking samt noen dager på tur eller på hytta når det fylles opp i huset, da kan vi trekke oss tilbake:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
cosmic Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Har en 870,og blir sprø av å lete etter hvor sjøvannet kommer inn. Det er gjennom motorluftinntaket et sted. Disse skal tåle sjøsprøyt,og drenere ut skvettvannet,men jeg får ferskvann inn i motorrommet når det regner...av og til. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Gratulerer med fin båt. Hadde en slik et par sesonger for noen år siden. Grei båt, men solgte den pga sjøegenskapene. Den er særdeles ubehagelig motsjø og ved sjø skrått inn forfra. Vi hadde også samme problem med sjøvann i motorrom. Feilsøkte mye, men ble aldri kvitt det helt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 bjoris skrev for 12 timer siden: Tok "ta av oljelokket" testen før vi la sør over og det var helt stille i hullet så der var det iallefall ingen tegn til gjennomslag, noe som ville overrasket stort på denne motoren:) Hva er "ta av oljelokket" testen ? (Spør for en kamerat av meg som ikke vet det). Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Hei Sjøvann under motoren kan komme fra "sladrehullet" under sjøvannspumpa om du har dette. Skjedde på min yanmar for noen år siden og måtte bytte tettinger i pumpa. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
bjoris Svart 17.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2018 17 hours ago, LAKA said: Gratulerer med fin båt. Hadde en slik et par sesonger for noen år siden. Grei båt, men solgte den pga sjøegenskapene. Den er særdeles ubehagelig motsjø og ved sjø skrått inn forfra. Vi hadde også samme problem med sjøvann i motorrom. Feilsøkte mye, men ble aldri kvitt det helt. Ja, den går hardere enn jeg forventet og det var periodevis litt slitsomt på henteturen, en må bare avpasse farten. Det er en ganske brei båt ifht lengden og den er lettdrevet, fikk 31 knop i dag med VP41 så alt har sin pris tenker jeg. Med mer V-bunn ville farten gått ned og smalere båt ville gitt vesentlig mindre plass ombord. 17 hours ago, Jannmar said: Hva er "ta av oljelokket" testen ? (Spør for en kamerat av meg som ikke vet det). Dette er en rask måte å avklare om en motoren er slitt på. Er den slitt så slipper det litt luft mellom sylinder vegg og stempel, dette kan da gi seg utslag i at det pumper litt i oljepåfyllingen. Jeg er ingen ekspert, men har jo sett dette nevnt mange ganger. Tror det er litt forskjell på motorer, mener 222 hk Yanmaren jeg hadde som var nesten ny hadde litt. Denne 41motoren som nå er 15 år og 1000 timer har absolutt ingenting. Jeg slår meg til ro mat dette er ett veldig godt tegn, den ryker nesten ikke heller og starter veldig lett. Ikke redd for motoren, men drevet forventer jeg at det blir utgifter på. Håpar selvsagt at jeg er heldig med det også, men 1 hour ago, Viksund Bravo said: Hei Sjøvann under motoren kan komme fra "sladrehullet" under sjøvannspumpa om du har dette. Skjedde på min yanmar for noen år siden og måtte bytte tettinger i pumpa. Det ser ut som jeg fant synderen, ved høyere turtall begynte det å dryppe fra sjøvannslokket. Det var ganske stramt satt, men jeg fikk litt til. Har ikke fått testet enda. Husker at det var ett problem på 41 motoren. Dette var en B versjon fra tidlig 90 tall så jeg hadde jo trodd dette var løst på P versjonen... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Jannmar Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 bjoris skrev for 7 timer siden: Jannmar skrev On 17.11.2018 at 7.35: Hva er "ta av oljelokket" testen ? (Spør for en kamerat av meg som ikke vet det). Dette er en rask måte å avklare om en motoren er slitt på. Er den slitt så slipper det litt luft mellom sylinder vegg og stempel, dette kan da gi seg utslag i at det pumper litt i oljepåfyllingen. Jeg er ingen ekspert, men har jo sett dette nevnt mange ganger. Tror det er litt forskjell på motorer, mener 222 hk Yanmaren jeg hadde som var nesten ny hadde litt. Denne 41motoren som nå er 15 år og 1000 timer har absolutt ingenting. Jeg slår meg til ro mat dette er ett veldig godt tegn, den ryker nesten ikke heller og starter veldig lett. Ikke redd for motoren, men drevet forventer jeg at det blir utgifter på. Håpar selvsagt at jeg er heldig med det også, men Kameraten skjønner ikke helt hvordan du gjør dette :( Tar du bare av oljepåfyllingslokket mens motoren går og ser nedi der at det eventuelt kommer luft/pumper, eller kan du føle det når du tetter oljepåfyllingshullet med håndflata eller.............? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 Åpne oljepåfyllingslokket med motor på tomgang. Kjenner du varm damp/luft som presses opp da så har minst 1 sylinder gjennomslag. Trenger jo ikke være kritisk men det er selvsagt bedre om du ikke kjenner noe. Tommel opp for VP Bjoris! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.