Jump to content

Kjøpe og bo i seilbåt.


Solvinge

Recommended Posts

Jeg og min kone har bestemt oss for å selge leilighet og bo i båt. Jeg har alltid ønsket meg seilbåt, og det ser ut som dette er det mest komfortable og hensiktsmessige å bo i.

Satser på noe innenfor 500 000 kr

Vi har vært og sett på en Møster på 37 fot som ser ut til å være århundrets deal, men har litt betenkeligheter, og i den sammenheng kunne det vært nyttig å få noen innspill og gode råd :)

- På bildet ser den kjemperomslig ut, når vi satt i salongen lurte jeg på om det går an å bo på så lite plass, og to stykker. Altså at man venner seg til at det ikke er mer plass og innretter seg etter det.

- Det luktet litt diesel (kona sa at det stinket). Har lest meg litt opp og det skal ikke være umulig å få den lukta vekk på forskjellige måter.

- Har inntrykk av at segmentet 35 - 37 fot er det mest fornuftige ifht båter og båtplass.

- Dere som bor eller har bodd i båt må gjerne føle dere fri til å dele alle erfaringer dere har.

 

Båt og seiling ser jeg på som en læreprosess som det skal bli gøy å gå i gang med, har endel erfaring fra andre båter, dog motordrevet.

Noen som har noen meninger om Najaden her?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=130876274

 

Håper mange gidder å svare :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skummet bare i gjennom men kunne ikke se om det stod noe om all teaken på Najaden. Om det er original skrudd teak så.... er jo alt fint så lenge alt er fint, men veldig dyrt når det ikke lengre er det. Som snart 50 år gammel likte jeg interiøret og løsningene i Najaden ut fra hva som kan ses i annonsen. 

 

Kikket også på en Møster 37 annonse på rubrikk.no, syns den så trangere ut enn Najaden, men bilder kan lett bedra :-) Syns vel Møsteren er penere enn Najaden på generell basis, men det er kanskje ikke særlig viktig om bobåt er formålet. 

---

Helt personlig hadde jeg neppe flyttet inn i en seilbåt under noen og førti fot, uansett hvor villig kona var ;-),  og da noenlunde moderne båt. Men det er ikke innenfor ditt budsjett, og det spørs også selvsagt hva alternativet på land er. 

---

Regner med andre har mer å bidra med. Og ikke minst, søk i forumet, mange som har rest dette spørsmålet tidligere :-)

Link to post
Share on other sites

Teakdekk, motor og seil er vanligvis de store usikkerhetene på en gammel båt. Teakdekket på denne båten ser slitent ut og tildels dårlig vedlikeholdt ut. Mange propper er borte og skruehodene synes, det tyder på at det er modent for utskifting. Kostnad 2-300.000, i tillegg kommer utbedring av lekkasjeskader i dekkslaminat, noe en må ta høyde for. 
Seil må du sjekke selv, er de over 15 år må du påregne at de er slitne.

Motor er jo "nesten ny" så den er vel grei.

Bildene er grovkornede så man får ikke noe inntrykk av slitasje på innredning.

Prisen er satt overraskende lav, de fleste Najadeiere vil prisene båtene sine vesentlig høyere men det kan tenkes det reflekterer tilstanden på dekket og utleggene man må forvente til nytt dekk.

Link to post
Share on other sites

Hei Solvinge, og velkommen til Båtplassen!

 

Eg og min little famile har nett budd eit år i vår Bavaria 42 i Haugesund. Me er tre stk totalt.

Denne båten hadde grei plass og fekk montert det meste av bekvemmeligheter. Sjølv om me no har enda opp med å kjøpa oss ein større, men eldre båt.

 

Det kjem jo ein del an på kor i landet dåke skal bo, med tanke på temp, og andre fasiliteter.

Me for vår del var me stort sett koblet til landstrøm når me låg i haugesund, så me slapp å holda varme med diesel brennaren.

Me brukte ein adax vvt 9, som stod for varmen ombord når me var koblet til landstrøm:

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/VV9T/adax-vifteovn-vv9t?scid=google_local_campaign7584261704&utm_source=google_local&utm_medium=google_local_campaign&utm_campaign=b2c-loc-google-local-campaign-november-2018&utm_content=all&scid=SEM6284&gclid=CjwKCAiArK_fBRABEiwA0gOOc7lv9iQ35LV3weWgGxFnrm72nH8_5LJatxXNw2ppPjFTHuc7ZzMmfhoCQQEQAvD_BwE

 

Litt av grunnen til at me kjøpte "ny" seilbåt var at me har styrehus i den. Så me kan sitta inne å seila i surt og kaldt vinterver.

 

Me monterte også vaskemaskin på badet forut. Dette var nesten eit must med barn ombord.

 

Det som kunne by på litt problem, var jo at veldig mangen havner stenger vannet på vinteren. Dette løyste eg med å laga ein brannkobling med adapter til garden kobling. (nor.kupl)

Så fekk eg jallfall tak i vann, der det var brannkoblinger på kaien :)

 

For å få vekk båtlukt og fukt brukte me ein slik avfukter:

https://seatronic.no/batpleie/avfuktere/avfukter-mea-dd8l-zambezi

Denne har også ozon funksjon, som tar vekk ein god del lukt. (denne funksjonen skal ikkje stå på når dåke er ombord)

Den maskina anbefales. Brukte den også til å tørke klær, etter dei hadde vert i vaskemaskinen.

 

Båtvalget ditt skal eg ikkje blanda meg inn i, då det er så mykkje personlig kva ein liker.

 

Men sjekk lengden på sengeplassen, og ikkje minst takhøyden. Dette er viktige ting når ein skal bu ombord. Jallfall for meg som er litt over 190cm. Takhøyden over byssa er også viktig.

Om du har nokre lure spørsmål om det å bu ombord, så send gjerne ein PM til meg, så skal eg svare så godt eg kan.

Litt om vår båt ser du kansje på vår gamle tur tråd: https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/

 

Men me stortrivdes ombord, og håper me snart kan gjør da igjen !

(må berre utstyra og få Nauticaten slik me vil ha den)

 

Om du leser greit engelsk, finne du også ut masse om det å bu ombord her:

http://www.cruisersforum.com/forums/f74/

 

 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mulig å få bort diesellukt, men ikke nødvendigvis enkelt. Seilbåter har imponerende mange kriker og kroker det er bortimot umulig å komme til uten å sage båten i to. Lukta kan også finne på å være en indikasjon på en pågående eller nylig lekkasje, uten at det nødvendigvis trenger å være det.

 

Valg av havn er viktig når en skal bo i båt – tilgang på vann, strøm og fasiliteter på land er avgjørende for hvordan livet ombord blir. Heller ikke en ulempe om en ligger nokså skjermet, ellers vil vinterstormer gjerne føre til nokså haltende søvnkvalitet.

 

Deler skepsisen til gammel teakdekk, og enig i at det er lurt å ha tilstrekkelig ståhøyde. En del vil nok også like å ha dusj ombord, noe mange litt eldre båter ikke har. Ville ikke basert meg kun på å varme med diesel, men tror heller ikke jeg ville vært dieselvarmeren foruten; sikringen på brygga kommer sikkert til å ryke fra tid til annen, og det skjer sjelden midt på dagen når sola skinner.

Link to post
Share on other sites

Gammel båt,gammel lukt. Bor selv i bavaria 44 vision.ville aldri bo i noe mindre. Har hatt en bavaria 39 cruiser. Mer båt for pengene tror jeg ikke man får tak i.tenker da kun på bo flate opplevd størrelse, disse båtene går jo nå veldig billig syntes jeg. Trange ute for seiling og ikke de beste seilegenskaper, men flotte forhold nede. Ikke kjøp noe gammelt evighets oppussingsobjekt. Båten du vurderer er jo rimelig i innkjøp men naturligvis ikke uten grunn. Båt lukt sitter godt,joda bavaria lukter de og. Lykke til.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solvinge skrev for 3 timer siden:

Jeg og min kone har bestemt oss for å selge leilighet og bo i båt. Jeg har alltid ønsket meg seilbåt, og det ser ut som dette er det mest komfortable og hensiktsmessige å bo i.

Satser på noe innenfor 500 000 kr

Den beslutningen er vel fattet på et grunnlag, og for 500.000 er det jo slik det ser ut... 

 

Link to post
Share on other sites

Bodd en familie på 3 i en 40 foter i et år nå. Funker helt fint. Hvor mye plass man trenger er veldig individuelt. Personlig har jeg mer bruk for lagringsplass enn boareal.

Valg av havn  er viktig. Fryser havnen til om vinteren er du helt avhengig av at vann og strøm er på plass på bryggen for å kunne bo i noenlunne komfort, du kommer deg ingen steder for å fylle vann eller tømme septik.

 

Najad lager solide båter, men stusset litt på bildene. Dekket ser slitent ut, og det var sinnsykt skarpe farger på alle sammen. Ser ut som de er justert ganske kraftig.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

Teakdekk, motor og seil er vanligvis de store usikkerhetene på en gammel båt. Teakdekket på denne båten ser slitent ut og tildels dårlig vedlikeholdt ut. Mange propper er borte og skruehodene synes, det tyder på at det er modent for utskifting. Kostnad 2-300.000, i tillegg kommer utbedring av lekkasjeskader i dekkslaminat, noe en må ta høyde for. 
Seil må du sjekke selv, er de over 15 år må du påregne at de er slitne.

Motor er jo "nesten ny" så den er vel grei.

Bildene er grovkornede så man får ikke noe inntrykk av slitasje på innredning.

Prisen er satt overraskende lav, de fleste Najadeiere vil prisene båtene sine vesentlig høyere men det kan tenkes det reflekterer tilstanden på dekket og utleggene man må forvente til nytt dekk.

 

En flott båt til en lav pris og enig i dine vurderinger. Dekket så ikke så bra ut og bildene var elendige. Dårlig av AkerYachts å bruke så dårlige bilder.

Link to post
Share on other sites

Najad er flotte båter, men jeg ville nok søkt opp alle trådene her på Båtplassen, om selskapet som selger skuta, før jeg tok en avgjørelse.

Jeg har faktisk hørt om Bjarne Møster, han bygde vel en 36 foter på syttitallet en gang? 

Det må da være en særdeles uvanlig båt, men den kan jo være bra likevel, så vidt jeg husker har mannen seil både hit og dit med båtene sine, og det har gått bra?

Edit : Er det ikke denne Møster? -> https://www.seilmagasinet.no/nyhetstest/?article_id=28522

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Her er en Møster til noe som virker å være veldig lav pris. Ny motor og teakdekk. Ser ryddig ut på bilder men sannheten er nok at den lave prisen avspeiler "noe". Mye som ser ok ut på bilder som ikke ser like ok ut i virkeligheten. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=128548904&utm_source=rubrikk.no. Men jeg ville absolutt sjekket ut båten. 

 

Syns det er en pen båt, særlig om Najad er alternativet. 

---

Mener også å "ha hørt" at en må "rive halve båten" i Najad om dieseltank må ut. Bare sånn ifht at de luktet ombord. 

Link to post
Share on other sites

Personlig så mener jeg 36 fot er for liten båt å bo i. Har selv bodd i Bostrøm 37, og synes det ble klaustrofobisk på vinteren. 

 

Etter mitt skjønn bør:

 

Båten være isolert

Ha avfukter

Dekksalong, kjempepluss

God tankkapasitet på ferskvann og fekalier(du får nok fylt vann diverse steder, men det er kronglete på vinteren. Jeg fyller typisk 2 ganger i løpet av vinteren, og har 1000L tank. Toaletttank tømmer jeg hver andre-tredje uke. Viktig at gråvann ikke går til tank) Jeg har 2 toaletter ombord, så småærend er forbeholdt den ene doen. 

Avhengig av strømpris i havna, og mengden strøm du kan bruke, må du gjerne ha mulighet for annen fyring, gjerne på diesel. 

Vaksemaskin er fantastisk. Slipper å drasse på skittentøy hele tiden. 

Jeg dusjer sjelden i båten om vinteren, men har muligheten. På sommeren er det fint å trekke dusjslangen ut, og dusje i cocpit. Da kan jeg sløse med vannet, fordi jeg har vann i slange på brygga. 

I tillegg så har jeg iår montert Victron Multiplus 12/120/3000 lader og inverter. Da kan jeg stille inn strømtrekket fra land på 3A, men trekke opptil 3000-3800watt i perioder på 230V. Når forbruket går ned, lader den automatisk batteriene igjen. Da kan jeg koke kaffe, vaske med vaskemaskin og koke elektrisk, uten å overskride det jeg har lov til å trekke fra land(noe særlig, mener 3A er minimum instilling på denne funksjonen. Dette fordrer selvfølgelig også en viss batterikapasitet)

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar, innspill og vurderinger. Najaden glemmer vi, som Pinkvin og Lazyjack bemerker så blir det mye arbeid og kostnader, selv om prisen er satt lavt i forhold til andre Najader. Kom og over en tråd om selger som ikke taler til fordel for det kjøpet, men skal ikke komme mer inn på det for jeg vil ikke henge ut noen.

Det ser ut til at alt avhenger av budsjett og at ting fungerer på land. Vi trenger lagerplass og gjerne tilgang til hybel eller rom innimellom, kjøper vi en gammel  båt kan vi måtte bo andre plasser hvis noe skal utbedres.

Vi trenger også lager til klær o.l. og dette må vi ha nesten uansett størrelse på båten.

Båtplass ordner seg i god småbåthavn (Bodø) med tilgang til fasiliteter.

Det høres flott ut med så pass stor båt at det blir plass til vaskemaskin. Da er vi også inne på større kapasitet på vann og septiktanker, noe som øker komforten enormt.

Så er resten bare innstilling og vilje. Det skal vel ikke være værre for oss enn andre :)

 

Ellers hyggelig med innlegg om båtlivet, skal kose meg med dette etterhvert.

 

Til Vrod, ja absolutt, men den må vel importeres til Norge, og da kommer mva i tillegg og en høyrere totalsum?

Men herlig båt.

 

Så langt, dere er til stor hjelp og kjempehyggelige folk :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
BårdK skrev 43 minutter siden:

Litt OT, men artig. Datteren på 17 mens jeg leste denne tråden og så båten det ble spurt om: Pappa, skal du kjøpe båt igjen? Jeg: Nei, jeg bare leser om noen som har tenkt å bo i båt. Datteren, med engstelse i stemmen: Vi skal vel ikke bo i båt?????????

 

Kunne godt tenkt meg å bo i båt i sommerhalvåret. Men rent sosialt osv for ungene ville det være krise, og kona tror jeg heller ikke ville se noe særlig lyst på det. Men å bo i båt med kona i sommerhalvåret når ungene har forlatt redet... det er egentlig ikke 100% urealistisk. 

---

Men jeg hadde ikke orket å bo i vår 39 foter, det ville bli for smått, og jeg vil heller ikke ha større båt, helst mindre. Så det utgår :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bodd i 4 båter, en jeanneau 35, en 40' og en 43'. men for 7 år siden kjøpte vi en 38' katamaran. Og det er den definitive bobåten med fin balanse mellom egenskapene. Noe større blir knotete å håndtere og noe mindre blir i lengden for lite. For 500' båtlapper må du nok en del tilbake i alder for å komme i mål. Mener selv at de fleste båter under 40 fot blir for små i lengden når man er 2 eller flere. Så det er like godt å ta i litt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kapittel 2:

Hei igjen folkens. Har sett, lest og vurdert - ikke minst med hjelp fra dere som allerede har kommet med gode innspill.

Har kommet til at det må bli båt over 40 fot (inntil 49), men det ser ut som bredde er like viktig.

Videre tror jeg at vi trenger cockpittelt, det øker i alle fall komforten da det blir et slags ekstrarom - dog litt kaldt om vinteren.

Men det som skremmer meg litt nå er disse teak-dekkene. Det er ikke mange båter i det segmentet som jeg leter i nå (inntil 1,5 mill) som ikke har teakdekk, og noen har teakdekk som må byttes, repareres og tettes.

Skulle det skje at vi bytter dekket, vil det ikke lønne seg å bytte i noe annet -f.eks tbs?

At det er små lekkasjer i dekket, hvor vanskelig er det å tette midlertidig, og hva skjer med underliggende lag? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 8 timer siden:

Hei 

 

Gamle teakdekk bør aleina vera nok til å ikkje sjå på båtar. Dette med mindre du veit kva du går til, og er viljug til å bruka mykje tid og pengar på vedlikehald. 

 

Teakdekk kan sjølvsagt byttast ut med antiskimatter av ulike slag, men korleis er dekket under....? 

 

Ask 

 

Har ikke funnet båt enda, bare snuser litt rundt på Finn.no. Det vi ser er at hovedandelen av båter som er aktuelle for oss har teakdekk, og jeg begynner å bli redd for at skal vi finne en båt vi kan leve i, så blir det en del av dealen. Hvis dekket under er OK, kanskje vi bare skal budsjettere fjerning av teakdekk og få dette gjort snarest?

Link to post
Share on other sites

Personlig hadde jeg skydd teakdekk som pesten. Det er et laminat under teaken. Tilstanden der kjenner du ikke før du har plukket at teaken. Og i mellomskiktet, om det er skum eller balsa, er det plass til mye vann, råte og mugg. Hvis du sjekker ut en youtuber som går under navnet 'Sail Life' så kan du kose deg litt med renoveringsprosjektet hans som for eksempel her.

Link to post
Share on other sites

Kjøper du båt med gammelt teakdekk bør du kalkulere 2-400 000 for å få det i orden. Bor du langt nord i landet må du sikkert kalkulere inn en tur sørover i tillegg for å få jobben gjort (hvis du vil ha ny teak da). Du kan selvfølgelig ha flaks å få det billigere, men ville ikke gamblet med det. For oss var valget enkelt. Teak=dealbreaker. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...