Jump to content

Livestream t/r Australia


Euklid

Recommended Posts

For å unngå å komme på kant med norsk lovgivning skal jeg ikke bruke for mye tid på dekkslasten, men den rent maritime siden av dette er såpass interessant at jeg tar meg frihet til å nevne saken: i Bremerhaven ligger et Wilhelmsen-skip som om noen timer sikter seg mot Southampton, og i løpet av de neste fire månedene skal det tøffe seg over både Atlanteren og Stillehavet to ganger, tur/retur Australia. Ombord er det montert et kamera som streamer hele moroa live via satellitt (min lille satellittelefon hadde slitt litt for å få til noe slikt ...), og interesserte innespeidere kan følge med her: http://linie.com/live/

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skikkelig sakte-tv dette. Burde gått på NRK2 i fire måneder i strekk. 

 

Men hvilken båt er det? Er det Tamesis? Ser at den nettopp har passert Dover. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

On 11/14/2018 at 9:47 PM, Bjørn Løvjomås said:

Litt skummelt å se kanskje  @Euklid, kjenner du det trekker i seilegenene?

Definitivt en effektiv trigger, dette her. Ser moroa på en storskjerm hver gang jeg tusler til kaffemaskinen på jobb; vanskelig å ikke mene at det hadde vært bedre å være på havet enn å surre rundt på et kontor. Får planlegge ny tur en gang, men ikke helt ennå, er jeg redd ...

 

49 minutes ago, Brigg said:

Skikkelig sakte-tv dette. Burde gått på NRK2 i fire måneder i strekk. 

 

Men hvilken båt er det? Er det Tamesis? Ser at den nettopp har passert Dover. 

Stemmer, det er Tamesis. En fire måneder lang direktesending hadde unektelig gjort seg!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Euklid. 

 

Jeg prøvde å legge ut en link her til Tamesis på Marine Traffick, men fikk det ikke til. Noen andre som kan hjelpe, @LALUNA II kanskje?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tamesis er et stykke sydøst for Newfoundland nå, med vind på rundt 22 meter per sekund. Bølgene ser ikke så store ut fra et skip på denne størrelsen, men det gynger jo også der. Synes videolinken gir et ganske godt inntrykk av hvordan det er å være på havet, selv om dette foregår i et ganske annet tempo enn jeg er vant med.

 

Apropos størrelse på båt og størrelse på bølger: et stykke syd for Madagaskar kom vi over noen bølger av ganske heftig dimensjon, og på VHFen overhørte jeg klagesang fra mannskapet på et par båter som synes det var ugreit med dette været. Smilte litt da jeg en halvtime senere kalte opp den ene for å sjekke om de hadde sett oss, og nevnte at vi var en seilbåt på 32 fot.

Link to post
Share on other sites

Kameraet vart slått av en liten stund. Tenkte det hadde noe med sikkerhetstiltak i «the land of the free» men nå er den på igjen. Gleder meg til å følge med videre. Har selv vært gjennom Panama kanalen og bodde i Port Kembla for mange år siden. Jobbet på en trawler der i vintersesongen. Kjenner (eller kjente) havneområdet godt.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 5 timer siden:

Morgengry ved østkysten av USA nå. Jeg har fra tid til annen hatt tanker om at vi ved neste langtur nok vil ønske oss en litt større båt som kommer seg over til den andre siden et par hakk fortere, men det får være måte på hastighet.

Større båt har mange fordeler, ikke bare hastighet. Også komforten ombord er noe helt annet i større båt. Og mye tørrere, høyere fribord og lenger avstand fra baug til cocpit gjør underverker. Tenker selv på en båt som klarer 240 nm per døgn på gode dager, 200 på vanlig passatvind. Så rundt 40-45 fot er optimalt, ikke 400 meter. Da mister en jo all kontakt med havet. Men sol opp og nedgangene er sikkert like fine.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spennende. Her blir jeg sittende en god stund tror jeg. Her vært gjennom Panama som 11 åring da vi «cruised» fra Sydney til Southampton i 1969. Båten het Ellinis (Chandris Lines) bygget i 1931. det jeg husker fra Panama var slusene, alligatorene og litt av landskapet.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...