Jump to content

Septiktank - epoxy ?


Suzuki

Recommended Posts

kan det være en idè å formstøpe en septiktank i epoxy? Eller kan man like gjerne lage den i vanlig polyester og matte, og deretter legge på 1-3 lag epoxymaling / primer innvendig ?

Eller er ikke tank i glassfiber / polyester / plast noen god ide i det hele tatt ?

Syrefast er kjekt, men utstyr tilå lage en sånn, finnes iallafall ikke i heimen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Båtbyggeren min sier at epoxy er OK, imotsetning til polyester som gir et luktproblem. Teoretisk skulle det greie seg med noen lag epoxy, men jeg ville kanskje brugt epoxy og glassfiber tvers gjennom eller kryssfiner epoxy/glassfiber metoden.

 

Ellers er det ikke så vanskelig å lære seg å sveise rustfritt stål. Utstyret er heller ikke så dyrt i dag og "kjekt å ha".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Må være no` sånt det da ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Noen som ahr link til en byggeveiledning på norsk. Dette er vist vanlig bruk både til bensin og disel hos bensinstasjonene ifølge nabon som driver gravefirma.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Syrefaste septiktanker er ikke holdbart i anoksisk miljø som ofte fins i septiktanker (særlig hvis utlufting er dårlig) kan få pinpoint korrosjon. Fleste båtprodusenter har gått over til diffusjons/lukt tette plast septiktanker. Som sikkert er både mer holdbare og billigere. Se hva du kan få kjøpt eller lagt på bestilling.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det går ann å lage one-off. Skal selv ha septiktank i halcoen, og snakket da med flere leverandører. De hadde veldig mange forskjellige tanker i alle mål og størrelser. Kostet heller ikke så gale. tror det lå rundt 2000,- for ca 100l.

 

Skulle eg få en skreddersydd i plast, ville dette koster minst 20.000,- da de måtte lage former ol.

 

Men å støype i epoksy var ingen dum ide. Bruke tynne divinycellplater og så plastre dette sammen. Kan ikke koste så mye i materialer. Kanskje 1000? Kan da spesiallage den med stort mannlokk. Dette må eg tenke på...

Link to post
Share on other sites

Meeget interessant dette. Har grublet en stund på hvordan vi skal få laget en septiktank som passer i en ellers trang konstruksjon. Har også sett på de som er bygget rundt toiletten, men de har begrenset volum. Bygge selv kan være løsningen. Hva med skvalpeskott innvendig? Rørstusser, hva og hvilken dimensjon? (Har lest at 38 mm er greit, og gjerne 1 1\2" lufting.) Hvilke mannlokk kan brukes? :fishing: (ok, ok. jeg kan selvsagt lete litt selv også, kan bli et fint vinterprosjekt dette.)

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Å lage en integrert tank i polyester/glassfiber er ingen heksekunst.

Vi tar igjen frem favorittmaterialet Divinycell.

 

Tanken lages av 20 mm. Divinycell HD 120 og settes sammen og limes fast i båten med Reichold limsparkel.

Slip alle utvendige hjørner til 20 mm. radius, samt trekk opp innvendig hulkil til radius 20 mm. med limsparkel.

Toppen av tanken samt kantene på lokket fases ned til singlelaminat. Det må også fases ned til singlelaminat der det skal monteres gjennomføringer.

Laminer opp med 6x300 g. på begge sider.

De to innerste lagene(inne i tanken) skal lamineres med lav glassprosent.

Mal tanken inne i samt undersiden av lokket med Jotuns dertil fremstilte coating.

Monter lokket med limsparkel, og laminer det fast.

 

Potte tett, og du har fremdeles en plastbåt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Å lage en integrert tank i polyester/glassfiber er ingen heksekunst.

Vi tar igjen frem favorittmaterialet Divinycell.

 

Monter lokket med limsparkel, og laminer det fast.

 

Potte tett, og du har fremdeles en plastbåt.

<{POST_SNAPBACK}>

For min del blir dette en delvis synlig tank, og et ønske om bruk av finer, evt. kle tanken inn i finer er til stede. Men hva med skvalpeskott innvendig? Bortkastet tid? Og hvorfor polyester og ikke epoxy?

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor polyester og ikke epoxy?

 

Antagelig fordi alle ekte plastbåtbyggere hater Epoxy. :wink: Men det driter vi som vil fuske litt i faget i, og bruker poxy i stedet. Tipsene har han allerede gitt fra seg, så de benytter vi oss av. :rolleyes:

 

Har sjekket pris på matte, 290gr TWILL matte til 45,60 pr m2 er vel ikke for ille det vel ?

Hva trenger jeg av lag Krapyl, eller er det bedre å bruke flere og tynnere lag matte ? 160 gr ?

TWILL er vel strengt tatt overkill til en sånn fillejobb, men poxyen min må snart brukes opp, hvis den ikke skal "stryke med"...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Antagelig fordi alle ekte plastbåtbyggere hater Epoxy.  :wink: Men det driter vi som vil  fuske litt i faget i, og bruker poxy i stedet. Tipsene har han allerede gitt fra seg, så de benytter vi oss av. :rolleyes:

 

poxyen min må snart brukes opp, hvis den ikke skal "stryke med"...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøper den. :lol: Har også noe epoxy stående. (SP) hvor herderen har blitt rød og lukter svært stramt av amoniakk.. Basen ser bedre ut. Går det an å kjøpe ny herder? Kan forresten sjekke det opp selv. Diab pleier å hjelpe.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Planen min var å lage tanken i garagen, og "slide" den innunder køya i forpiggen. Skal jeg støpe den "on site" må jeg sage ut gølvet i køya først, og det gjør jeg nødig..

 

Eller er det idiotisk å tenke i baner om å legge dasstanken f.eks i en salongkøyebunn eller kanskje i stuerom akter ? Blir svært lange slanger, som sikkert tetter seg asap..

 

Båttypen jeg snakker om, har godt av litt vekt foran..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Eller er det idiotisk å tenke i baner om å legge dasstanken f.eks i en salongkøyebunn eller kanskje i stuerom akter ? Blir svært lange slanger, som sikkert tetter seg asap..

 

Båttypen jeg snakker om, har godt av litt vekt foran..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Den dagen systemet har tettet seg og du må til å stake og all dritten plutselig fosser ut i

salongen, den dagen ønsker du at tanken lå et helt annet sted. Septiksystemer går nemlig bare tette

når tanken er smekkfull, bare så du vet det.

Gikk med mye bannord, klor og Zalo da det skjedde for meg. Flyttet/lirket tanken mellom dass og

motorrom. Så nå kan det bare gå tett, men det har det selvfølgelig ikke gjort.

Link to post
Share on other sites

Planen min var å lage tanken i garagen, og "slide" den innunder køya i forpiggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Garasjen Industries?

Det forandrer saken.

 

Lån, stjæl, kjøp ei sånn svær firkanta plastbalje som murere bruker. (er ca. 65 l.)

Rengjør den skikkelig.

Poler to ganger innvendig med hard bilvoks. (Eller ,bedre, formvoks hvis du har).

Laminer opp 8x300 gram inni.

Når det har lenket, justerer du høyden slik at den passer innunder køya.

Legg tanken opp/ned på ei voksa finerplate.

Laminer på en flens ca 5 cm ut med fibrene overlappende oppover på tanken, 10 x 300gram. Husk å pusse og å vaske med Styren/Aceton der du skal laminere.

Laminer lokket på samme finerplata, 10x300 gram.

Monter gjennomføringer.

Tilpass lokket og bor skruehull til gjennomgående bolter.

Coat innvendig med 2k primer.

Ha på ei larve sika og skru sammen.

Lever tilbake balja.

 

Jeg har ikke sagt et kvekk om polyester/vinylester/epoxy men kjøper du materialer på Biltema, lager du tanken for 600 kroner.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nå er plassen trolig for liten for den løsningen du skisserer, men jeg kan sikkert finne noe annet å benytte som form. Tanken må være trekantat i fasongen, da den skal dyttes innunder forpiggs køya på BB side. Omtrent som et "kaninbur" om du kjenner fasongen ?

 

Ellers var beskrivelsen din, sjennial for amatør meg. Ser ut som et greit " nybegynner" prosjekt gjør det også..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Denne saken har satt også min fantasi i sving :crazy:

 

Isteden for å lete etter en murerdunk som passer til forpiggen din kunne du kanskje rett og slett snekre en hunn-form av noen sponplaterester som du har liggende og mens du spikrer sammen formen spenne og klemme noe byggefoliebiter over alle flater innvendig. Da slipper du voksingen. (Jeg går da ut fra at du prioriterer den ytre finishen noe ned - det blir tross alt bare en innebygget septiktank.) Den eneste utfordringen som da er igjen er evt de skarpe innvendige knekkene. Kanskje man kan gjøre noe der med tape?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...