Jump to content

2003-2006 Bavaria 38 AC erfaringer

Bitteliten

Recommended Posts

Har lillesøstra, Bavaria 36AC. Liker Bavaria 38AC svært godt, og hadde vurdert den sjølv, om ikkje masta hadde vore for høg (enkelte bruer her på sunnmøre...) Har tidlegare berre hatt svenske båtar, så var usikker når vi gjekk over til Bavaria. Må seie at eg har blitt positivt overraska. Kvaliteten er god, og seilegenskapane faktisk overraskande bra etter å ha fått på nye seil og foldepropell.

Ved kjøp kan gjerne rorlager sjekkast. Ikkje nokon omfattande jobb å bytte sjølve lageret, det mest omfattande er at roret må ned.

Kan også vere greitt å sjekke etter lekkasjer. Var nokre årgangar der Bavaria nytta litt dårleg tetningsstoff, m.a. på boltar ved rekkestøtte/ boltar på sjølve rekka/ gjennomføringar i dekk. Har sjølv hatt oppe ein del boltar og montert med nytt tetningsstoff.

"Vindu". Lewmar leverte litt dårleg kvalitet på glassa rundt 2002-2003. Desse krakelerte ganske mykje. Ingen problem å bytte, men koster nokre kroner. Ca 100 Euro pr glass i Tyskland, synes eg å hugse.

Sjølvsagt er blykjøl å foretrekke om det finn det.

Eller så er eg som sagt godt fornøgd. Båten er var har blitt nokre år, og hadde fått dårleg vedlikehald då vi kjøpte henne. Etter litt nødvendig arbeid, så har vi faktisk lite å setje fingeren på. Litt meir knirking i lugaren, og litt dårlegare finish på trearbeidet enn på ein Orust-båt, men det plagar oss ikkje:-)

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Hadde en B-38/04 i 8 år og seilte ca 20000 NM i all slags vær med denne. Overraskende god i sjøen, og plassen var fantastisk. Hadde den grunne kjølen, noe jeg ikke var helt fornøyd med ved mye vind/sjø.  Hadde da ønsket meg en blykjølen, som gjorde båten stivere.' Rullemasten med high-tech seil meget fornøyd med, kun en gang den skapte problemer, og det var takket være meg selv som ikke hadde rullet inn seilet på rett måte etter en "tøff" tur

Vet ikke om jeg kan komme med noen gode råd, men kjøpte tilsvarende båt for snart 2 år siden.

Det jeg setter pris på den båten jeg valgte.

• Større motor enn standard (40 hk)
  • Stor dynamo 115 A
  • Baugpropell
  • Ikke rulle storseil, gode skinner med kulelager i mast.
  • Veldig god sjøbåt, åja har testa den (har vært yrkesskipper)
  • God plass
  • solid konstruksjon.
  • Har oppgraderte seil, men standard stål kjøl.

Hadde sett etter vedlikehold (da tenker jeg ikke først og fremst om den har vært polert jevnlig).

• Motor
  • Rigg, ettersyn og stramming av vant.
  • Om den er tett, lekkasjer. 
  • Status på elektrisk/elektronikk 

Det er jo en båt som begynner å bli noen år, så noe småfiks må påregnes.

Føler det er en solid og tygg båt, som er beregnet for å dra på tur i, er nok sikkert ikke noen skarpseiler, men det er ikke min motivasjon.

På de første utgavene hadde Lewmar vinduene en produksjonsfeil som gjorde at de ble veldig ripete og vanskelige å se ut av etterhvert.  Denne svakheten tror jeg først og fremst gjelder båter produsert 2002-2003. D2-55A motoren fikk også raskt en B og en C oppdatering. Tror varmeveksleren på D2-55A utgaven og noen få tidlige  D2-55B utgaver gjør at motorene går for kaldt.  Rekkestøttene kan også begynne å lekke om man bruker dem som brekkstang for å komme seg ombord. (sett på større skiver på innsiden, så forsvinner det problemet). 

Ellers er bavaria 38 en solid båt med  en synlig bunnramme som ikke inneholder noe treverk under dørken. Bunnrammen gjør båten enklere å inspisere og reparere enn tilsvarende båter med innerliner.   Skroget har kjerne av divinycell på skuteside og dekk, mens området fra 5 cm over vannlinjen og ned er ren glassfiber med unntak av ett område i baugen som har kevlar/ aramid.  Divinycell i skrog og dekk kondensisolerer og gjør båten veldig tørr, så hvis du kommer over ett eksemplar med tegn til vann under dørken eller akter i motorrom, så skyldes det lekkasje ett sted.  Da min var ny hadde jeg også litt smålekkasjer pga. dårlig tettestoff/ fugelim slik sunnmøre beskriver. 

Bavaria 38 har en skroglendde på 11,91m, og totallengde på 12,33m, så den tåler å sammenlignes med  både 39 og 40 fotere fra samme tiden. Innredningen er laget i mahogny kryssfiner med detaljer i heltre som er kappet og borret ferdig før delene er lakket og uv tørket med 6 lag 2 komponent lakk. På det viset har alle hull og all  endeved fått 6 strøk med beskyttende lakk før delene i innredningen er montert og plastret fast i skroget. Det gir en solid og godt innfestet innredning som ikke suger opp fukt.  En takstmann som takserte en B38 jeg kjenner til sa det var lite skader på bavaria innredningene i forbindelse med grunnstøting. Jeg tipper en av årsakene til det er at innredningen er glasset fast i skroget istedenfor å være fuget ned i ett spor i en innerliner.  Men det er naturligvis synsing fra min side. 

Selv om innredningen på B38  holder høy teknisk kvalitet, så er det tydelig at innredningen ikke er montert av møbelsnekkere.  Skapdører som har ett ulikt mønster kan godt være plassert inntil hverandre, mens den døra som hadde passet fint står på motsatt side. Husker jeg måtte stokke litt om på skapdørene etter noen kommentarer på hvor dårlig mønsteret passet sammen. Det er vel prisen for å ha ett industriprodukt. 

Når det gjelder blykjøl/jernkjøl, så er båten med blykjøl 230 kilo lettere enn standard jernkjøl.  

http://bavariayacht.org/downloads/manual/Bavaria 38 2002 2003.pdf

Linken fører til manualen, og her er ganske mye interessant lesning for dem som vurderer en slik båt. 

Vi har vært veldig fornøyde med båten vår de 16 sesongene vi har hatt den. (kjøpt ny) Men om man er i markedet for en 14-16 år gammel båt, så bør man ta høyde for at to båter har levd to forskjellige liv. Noen er påkostet og velholdte, andre har fått hard bruk og lite stell.  

D2-40 eksisterte ikke på den tiden. Man kunne den gang velge standard motoren på 29hk, eller 55 hesteren til Volvo.  29 hester er tilstrekkelig for de fleste, mens 55 hesteren er luksus. 4 sylindere og 2,2 liters volum gir mindre støy samt masse kraft i motvær og havnemanøver. Har sett at flere har montert 40 hester ved motorbytte. 40 er nok en ideell middelvei.  55 gir på en ikke altfor tungt lastet og nystoffet B38 opp mot 9 knops Max fart og 8 knop marsj fart. 29 hesteren ligger nok ca. en knop lavere uten at jeg kjenner den like godt.  Men i motvær og sjø kan det skille litt til mellom dem. Det skal mye vær til for å presse 55 hesteren under 7 knop. I slikt vær er B38 med 29 hesteren presset under 6 knop,  og det er mer bevegelse i båten.  På en måte er det ikke bare en knop mer man får med 55 hesteren, men også mindre sjøgang om man faktisk  bruker kraften. 

Dieselmotorer liker å ha godt med belastning. 29 hesteren kan kjøres hardt i B38, og det er bra. D2-40 kan også kjøres hardt i B38. D2-55 er det veldig fristende å kjøre rolig med. 1800 rpm gir grei fart og minimalt med støy, men det er ikke bra for motoren å belastes for lite. I følge en test jeg kom over bør D2-55 helst ikke marsje på mindre enn 2000 rpm, maks 2600 i hardt vær, og maks 2800 på flatt vann.  I vår B38 med D2-55 har jeg valgt å marsje 2100-2500 rpm for å unngå soting.  Båten vår har med årene blitt ganske tunglastet med utstyr og løsøre. Da den var ny hadde den med D2-55  maxfart på 9,0 knop og marsj på 8,1 knop. Nå er maksfart  på 8,6 knop og maks marsjfart ligger på mellom 7,7 og 7,9. Da er marsj turtallet max-500 rpm (3050-500=2550).  Det gir endel mer støy å ligge så høyt, så vi er nok mest i området 2200-2400.

Link til test av D2-55

https://www.tradeboats.com.au/tradeaboat-reviews/engines/1603/volvo-penta-d2-55-marine-diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...