Bitteliten Startet 18.November.2018 Link til dette innlegget Startet 18.November.2018 Noen venner vurderer en sånn båt. Er der spesielle svakheter/forhold de bør se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.November.2018 Link til dette innlegget Svart 18.November.2018 Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 (redigert) Har lillesøstra, Bavaria 36AC. Liker Bavaria 38AC svært godt, og hadde vurdert den sjølv, om ikkje masta hadde vore for høg (enkelte bruer her på sunnmøre...) Har tidlegare berre hatt svenske båtar, så var usikker når vi gjekk over til Bavaria. Må seie at eg har blitt positivt overraska. Kvaliteten er god, og seilegenskapane faktisk overraskande bra etter å ha fått på nye seil og foldepropell. Ved kjøp kan gjerne rorlager sjekkast. Ikkje nokon omfattande jobb å bytte sjølve lageret, det mest omfattande er at roret må ned. Kan også vere greitt å sjekke etter lekkasjer. Var nokre årgangar der Bavaria nytta litt dårleg tetningsstoff, m.a. på boltar ved rekkestøtte/ boltar på sjølve rekka/ gjennomføringar i dekk. Har sjølv hatt oppe ein del boltar og montert med nytt tetningsstoff. "Vindu". Lewmar leverte litt dårleg kvalitet på glassa rundt 2002-2003. Desse krakelerte ganske mykje. Ingen problem å bytte, men koster nokre kroner. Ca 100 Euro pr glass i Tyskland, synes eg å hugse. Sjølvsagt er blykjøl å foretrekke om det finn det. Eller så er eg som sagt godt fornøgd. Båten er var har blitt nokre år, og hadde fått dårleg vedlikehald då vi kjøpte henne. Etter litt nødvendig arbeid, så har vi faktisk lite å setje fingeren på. Litt meir knirking i lugaren, og litt dårlegare finish på trearbeidet enn på ein Orust-båt, men det plagar oss ikkje:-) Redigert 19.November.2018 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 Takk for mange innspill hvor stor er forskjellen på standard kjøl og dyp kjøl for normale turseilere? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 Det kommer mye anpå om kjølen veier det samme eller om den grunne kjølen er tyngre for å kompensere for mindre rettende moment. Vet ikke hvordan det er på disse modellene. Det dårligste er kombinasjonen grunn kjøl og rullemast. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
goggen000 Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Hadde en B-38/04 i 8 år og seilte ca 20000 NM i all slags vær med denne. Overraskende god i sjøen, og plassen var fantastisk. Hadde den grunne kjølen, noe jeg ikke var helt fornøyd med ved mye vind/sjø. Hadde da ønsket meg en blykjølen, som gjorde båten stivere.' Rullemasten med high-tech seil meget fornøyd med, kun en gang den skapte problemer, og det var takket være meg selv som ikke hadde rullet inn seilet på rett måte etter en "tøff" tur Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Vet ikke om jeg kan komme med noen gode råd, men kjøpte tilsvarende båt for snart 2 år siden. Det jeg setter pris på den båten jeg valgte. Større motor enn standard (40 hk) Stor dynamo 115 A Baugpropell Ikke rulle storseil, gode skinner med kulelager i mast. Veldig god sjøbåt, åja har testa den (har vært yrkesskipper) God plass solid konstruksjon. Har oppgraderte seil, men standard stål kjøl. Hadde sett etter vedlikehold (da tenker jeg ikke først og fremst om den har vært polert jevnlig). Motor Rigg, ettersyn og stramming av vant. Om den er tett, lekkasjer. Status på elektrisk/elektronikk Det er jo en båt som begynner å bli noen år, så noe småfiks må påregnes. Føler det er en solid og tygg båt, som er beregnet for å dra på tur i, er nok sikkert ikke noen skarpseiler, men det er ikke min motivasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 På de første utgavene hadde Lewmar vinduene en produksjonsfeil som gjorde at de ble veldig ripete og vanskelige å se ut av etterhvert. Denne svakheten tror jeg først og fremst gjelder båter produsert 2002-2003. D2-55A motoren fikk også raskt en B og en C oppdatering. Tror varmeveksleren på D2-55A utgaven og noen få tidlige D2-55B utgaver gjør at motorene går for kaldt. Rekkestøttene kan også begynne å lekke om man bruker dem som brekkstang for å komme seg ombord. (sett på større skiver på innsiden, så forsvinner det problemet). Ellers er bavaria 38 en solid båt med en synlig bunnramme som ikke inneholder noe treverk under dørken. Bunnrammen gjør båten enklere å inspisere og reparere enn tilsvarende båter med innerliner. Skroget har kjerne av divinycell på skuteside og dekk, mens området fra 5 cm over vannlinjen og ned er ren glassfiber med unntak av ett område i baugen som har kevlar/ aramid. Divinycell i skrog og dekk kondensisolerer og gjør båten veldig tørr, så hvis du kommer over ett eksemplar med tegn til vann under dørken eller akter i motorrom, så skyldes det lekkasje ett sted. Da min var ny hadde jeg også litt smålekkasjer pga. dårlig tettestoff/ fugelim slik sunnmøre beskriver. Bavaria 38 har en skroglendde på 11,91m, og totallengde på 12,33m, så den tåler å sammenlignes med både 39 og 40 fotere fra samme tiden. Innredningen er laget i mahogny kryssfiner med detaljer i heltre som er kappet og borret ferdig før delene er lakket og uv tørket med 6 lag 2 komponent lakk. På det viset har alle hull og all endeved fått 6 strøk med beskyttende lakk før delene i innredningen er montert og plastret fast i skroget. Det gir en solid og godt innfestet innredning som ikke suger opp fukt. En takstmann som takserte en B38 jeg kjenner til sa det var lite skader på bavaria innredningene i forbindelse med grunnstøting. Jeg tipper en av årsakene til det er at innredningen er glasset fast i skroget istedenfor å være fuget ned i ett spor i en innerliner. Men det er naturligvis synsing fra min side. Selv om innredningen på B38 holder høy teknisk kvalitet, så er det tydelig at innredningen ikke er montert av møbelsnekkere. Skapdører som har ett ulikt mønster kan godt være plassert inntil hverandre, mens den døra som hadde passet fint står på motsatt side. Husker jeg måtte stokke litt om på skapdørene etter noen kommentarer på hvor dårlig mønsteret passet sammen. Det er vel prisen for å ha ett industriprodukt. Når det gjelder blykjøl/jernkjøl, så er båten med blykjøl 230 kilo lettere enn standard jernkjøl. http://bavariayacht.org/downloads/manual/Bavaria 38 2002 2003.pdf Linken fører til manualen, og her er ganske mye interessant lesning for dem som vurderer en slik båt. Vi har vært veldig fornøyde med båten vår de 16 sesongene vi har hatt den. (kjøpt ny) Men om man er i markedet for en 14-16 år gammel båt, så bør man ta høyde for at to båter har levd to forskjellige liv. Noen er påkostet og velholdte, andre har fått hard bruk og lite stell. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Takk. Fantatsisk bra er D2 55 stabdard motor på disse? Høres ut som en stor motor på en så lett båt Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Standard var 29 hk. noen er levert med 40 og 55 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 D2-40 eksisterte ikke på den tiden. Man kunne den gang velge standard motoren på 29hk, eller 55 hesteren til Volvo. 29 hester er tilstrekkelig for de fleste, mens 55 hesteren er luksus. 4 sylindere og 2,2 liters volum gir mindre støy samt masse kraft i motvær og havnemanøver. Har sett at flere har montert 40 hester ved motorbytte. 40 er nok en ideell middelvei. 55 gir på en ikke altfor tungt lastet og nystoffet B38 opp mot 9 knops Max fart og 8 knop marsj fart. 29 hesteren ligger nok ca. en knop lavere uten at jeg kjenner den like godt. Men i motvær og sjø kan det skille litt til mellom dem. Det skal mye vær til for å presse 55 hesteren under 7 knop. I slikt vær er B38 med 29 hesteren presset under 6 knop, og det er mer bevegelse i båten. På en måte er det ikke bare en knop mer man får med 55 hesteren, men også mindre sjøgang om man faktisk bruker kraften. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Stemmer nok med D2- 40. Var litt raskt ute med motoralternativ, jeg har den i min, men den er ettermontert. Syns for øvrig den passer båten veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Dieselmotorer liker å ha godt med belastning. 29 hesteren kan kjøres hardt i B38, og det er bra. D2-40 kan også kjøres hardt i B38. D2-55 er det veldig fristende å kjøre rolig med. 1800 rpm gir grei fart og minimalt med støy, men det er ikke bra for motoren å belastes for lite. I følge en test jeg kom over bør D2-55 helst ikke marsje på mindre enn 2000 rpm, maks 2600 i hardt vær, og maks 2800 på flatt vann. I vår B38 med D2-55 har jeg valgt å marsje 2100-2500 rpm for å unngå soting. Båten vår har med årene blitt ganske tunglastet med utstyr og løsøre. Da den var ny hadde den med D2-55 maxfart på 9,0 knop og marsj på 8,1 knop. Nå er maksfart på 8,6 knop og maks marsjfart ligger på mellom 7,7 og 7,9. Da er marsj turtallet max-500 rpm (3050-500=2550). Det gir endel mer støy å ligge så høyt, så vi er nok mest i området 2200-2400. Link til test av D2-55 https://www.tradeboats.com.au/tradeaboat-reviews/engines/1603/volvo-penta-d2-55-marine-diesel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.