Jump to content

100 Ah Litium batteri på forbruk? - VP41


bjoris

Recommended Posts

Jeg som forhandler føler meg indirekte provosert av sånne uttalelser, Maika.
Tross alt er det vi som varsler om det vi ser, men står ikke der i ferietiden og sier 
"ååå...ferie og båten ødelagt? Hvorfor kom du ikke tidligere? Jaså, du har lest at... Men vi tar gjerne noen overtimer for deg nå..."

Prøvd å tenke omvendt en gang?

Stor kapasitet på bly var allerede et problem for dynamoer før vi begynte å bruke ekstern regulering.
Dvs. for over 25 år siden.

Bare med forskjellen at interne regulatorer ikke ofte forbrenner dynamoer med en gang,
men sliter dem ut over tid, OG at en dynamo som ble for varm ikke leverer effektiv lading.


Så kom det ekstern regulering for å få ladeprosesser raskere.
Med tilsvarende mer i belastning, men sensorer som tar bedre vare på dynamoene.

Så økte belastningen på dynamoene atter en gang til når det kom nye type batterier,
som hadde my mindre indre motstand (AGM, Gel mm.) og som derfor kunne lades kraftigere og raskere.
Med tilsvarende større belastning og skadebilde på dynamoene.

Så ble det "normal" at "alle" fikk seg stor kapasitet på båtene, da ikke sjelden opp til 500 - 800Ah.
pluss masse parallell forbruk fordi batteriene står jo ikke på båtene uten grunn.
Som gjorde det enda vanskeligere for dynamoene.


Så, i denne tiden ble det masse skader på dynamoene, eller problemer med korrekt eller brukbart lading,
og det finnes nok ingen som vil nekte på det?
I alle fall ikke de som ser flere enn bare to tre dynamoer per år.


Og nå har vi Litium, som har bare en liten del indre motstand t.o.m. i forhold til AGM og Gel.
Litium tilbyr matematisk >2,3 ganger mer brukbart kapasitet, som selvfølgelig også må lades.
Det betyr altså dobbelt så mye belastning på dynamoene enn tidligere, og det under verre forhold
siden ladestrømmen bare reduseres når BMSen både ser og stenger ved SoC100%.
 
Men vi har fortsatt de samme dynamoene, som du ser her hos trådstarteren og de fleste andre her.
Men t.o.m. større dynamoer med "bedre" regulering kommer fort til sine grenser
og blir så varm at det ikke er forsvarlig teknisk sett.

Her snakker vi forresten ikke om det som "du" ønsker, men det som "vi" måler.
Forskjellen mellom "du" og "vi" er da at vi ønsker å vite på forhånd, mens "du" bare gjetter og håper at det går bra.
Såkalt "erfaring" på grunnlag "har vi ikke måttet oppleve ennå" er da ikke noe opsjon for "oss",
men kun grunnlag for de som leker med lykken.

Og så kommer vi omsider til batteriene som dere kjøper, og motsatte problemstillinger,
fordi alle batterier må lades strømbegrenset, uansett hvor nå denne begrensningen går.
Mange batterier = kan svelge mye strøm = problem for ladekilden
Et batteri = kan svelge bare lite strøm. = problem for batteriet.
 

I blant finnes det enkelte unntak, som pga. tilfeldigheter gjør at problemene ovenfor ikke dykker opp.
Men, er det noe ...som helst... grunn for at noen bør nekte for noen av poengene her ovenfor,
eller t.o.m. hevde at alt ble bedre pga Litium?

Før nå noen enten svarer, diskuterer om hvis og når, eller anbefaler noe,
hadde det vært fint hvis en vurderer hva som ble forandret i forhold til tidligere.
Så blir det nok mindre forvirrende for alle og enklere å treffe sin egen konklusjon

når det angår å tenke korrekt på driftsikkerhet men ikke leke "lotteri" fordi det er bare en båt.


:fishing:
Jørg
 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jørg, kan du antyde hva jeg må ha for at dette blir ett bra opplegg? Jeg vet f.eks ikke hva en BB er...:)

 

Du har sikkert fått med deg hvilket opplegg jeg har, en stk VP41P Std dynamo, 20 A landstrømslader, forstår det er en sak som passer på å lade startbatteri og forbruk etter behov...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Joerg Becker skrev 1 time siden:

Jeg som forhandler føler meg indirekte provosert av sånne uttalelser, Maika.
Tross alt er det vi som varsler om det vi ser, men står ikke der i ferietiden og sier 
"ååå...ferie og båten ødelagt? Hvorfor kom du ikke tidligere? Jaså, du har lest at... Men vi tar gjerne noen overtimer for deg nå..."

Prøvd å tenke omvendt en gang?

 

Kjære Jørg. Jeg er ikke uenig i at man skal tilpasse lade-opplegget. Jeg skrev det jeg skrev fordi jeg mener at dersom de som har opplevd uheldige episoder pga manglende tilpassede lade-opplegg deler disse historiene med andre, så vil nettopp bevisstheten rundt nødvendigheten av å tilpasse lade-opplegget øke. Da vil også forhandlere som deg selv få økt troverdighet, noe jeg har vanskelig for å skjønne at du ikke syns er positivt. Det er jo ikke sånn at folk ikke har opplevd slike historier selv om de ikke er delt, det kan være mange grunner til at folk ikke har delt slike historier. Jeg sier bare at det vil være en fordel for alle dersom det blir gjort.

...dagens antihårsårsalve;)

Link to post

Laderen må du undersøke, om den kan lade uten unødvendig utjevningstid og høy spenning.
 

Har man en bra batterimonitor da er det mulig å bruke dens reléutgang f.eks. for å styre en lader (dvs. starte/stoppe den ved en bestemt SoC)
Enkelt å lage, forresten.

BB ladere (Batteri-til-Batteri, derfor "BB") arbeider som landstrømladere,
bare at de kobles mellom vanligvis startbatteri og forbruksbatteri (her LFP) slik at den henter primærspenningen derfra.
Det finnes flere nå, men kun en type som kan programmeres på de fleste aktuelle parametere.


Men i grunnen arbeider alle strømbegrensende,
dvs. gir ikke mer enn de er beregnet for og trekker tilsvarende ikke mye mer enn det.
Det er den enkleste måten oppkobling for å verne dynamoene.

Dreier det seg om større batterikapasitet da er det mest effektiv med passe stor dynamo og -effektiv- styring av dynamoen.

 

Men, også her, noen trenger ikke men kan f.eks. kjøre LFP-banken helt frakoblet av dynamoen.
Er det som du skriver bare nødvendig for bra batterikapasitet for en overnatting da holder det med landstrømladeren.
Lad opp, dra ut, dra hjem, lad opp før du reiser neste gang.

 

Akkurat som jeg skrev tidligere og det finnes ingen grunn for å tenke mer komplisert.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Maika skrev 13 minutter siden:

Jeg skrev det jeg skrev fordi jeg mener at dersom de som har opplevd uheldige episoder pga manglende tilpassede lade-opplegg deler disse historiene med andre, så vil nettopp bevisstheten rundt nødvendigheten av å tilpasse lade-opplegget øke. Da vil også forhandlere som deg selv få økt troverdighet, noe jeg har vanskelig for å skjønne at du ikke syns er positivt. Det er jo ikke sånn at folk ikke har opplevd slike historier selv om de ikke er delt, det kan være mange grunner til at folk ikke har delt slike historier.

Jeg forstår nok tanken bak det du skisserer her.
Men jeg mener av erfaring at de fleste slike spørsmål dreier seg om det motsatte,
eller blir oppfatt motsatt og utløser nytteløse diskusjoner, som så de som absolutt ikke skulle antar som realitet.
...det finnes også noe uttrykk for det, kommer bare ikke på.


Uansett er vår oppgave å yte prevensjon.
Fordi gjør vi det ikke da går ikke verden under, men "en eller to" som ikke tok problemstillingen med alvor.
Er omtrent det samme som å henvise på oljestand på motoren, eller luft på dekk, eller ikke å bruke blinklys.
Mange kjører så, bare få får alvorlige konsekvenser, men de som får får problemer de ikke trengte å få og da massiv.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da har jeg handla Biltema batteri, som fryktet ble Litium for mye pes. Nå ble det ikke noe lykkelig start på SMG Solar batteriene fra Biltema. Når jeg fikk dem opp i båten og testet hvilespenningen før montering var den kun 11,77 volt. Begge to helt like! Altfor lavt syns jeg så har reklamert og får nye om de viser seg å være dårlige... Men begge hadde «grønn» lampe... Det rare var at de viste 12,34 volt når jeg fikk dem montert, lurer på om det «lekker» litt fra startbatteriet? Rart syns jeg...

 

Vel, jeg lot meg overtale til de 500 Kr dyrere SGF Solar batteriene, selger mente disse var mye mer solide ifht utladning enn de øvrige, Kr 1.000 ekstra for to på 100 Ah hver... Vel, de hadde bare ett igjen av de rimeligste også og i dag hadde jeg bestemt meg for å få dette gjort så:)

 

Som om ikke det var nok dannet det seg is på dørken mens jeg holdt på så etter turen tilbake til Biltema for å klage på hvilespenningen, var det dannet seg is når jeg kom tilbake så entringen av båten endte med knall og fall ned i motorrommet, forstuet tommel, vond rygg og en legg som er mørkeblå og blodig ... Hehe, hva gjør en ikke for å få båten i orden. Håper på en aldri så liten guttetur i morgen kveld til lørdag morgen, hektisk program resten av helgen så en får snike inn småturer:)

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Ja, det er en overkommelig kostnad når både batteriene er rimelige og en ikke trenger å gjøre noe mer forskning på ladingen. Nå ble det ikke noe båttur, men var nede nå etter ca 20 timer og da stod laderen på grønn som skal gi 13.7 v lading, men med mulitimeteret var det 14.0 v. Dette er jo dumt om denne laderen har float med så høy spenning. Da ryker dem vel fort?

 

Good news er at når jeg tok av laderen og satte på alle lysene i 5 min så stoppet spenningen på 13.2 så de er ialleflall ikke helt ødelagt:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Har du temperaturkompensering på laderen din ?  Dersom det er så kaldt at det er holkeføre nede på dørken, skal floatspenningen være på 14 V og vel så det.

 

18 hours ago, bjoris said:

Good news er at når jeg tok av laderen og satte på alle lysene i 5 min så stoppet spenningen på 13.2 så de er ialleflall ikke helt ødelagt:)

Jeg ville uansett vært skeptisk til batterier som ble levert med en hvilespenning på 11.4 V. Dersom de har vært lagret lenge i utladet tilstand kan sulfateringen være godt i gang, og selv om de tilsynelatende virker godt nå kan du risikere at levetiden blir  forkortet.

Link to post

Hei Tønsberg84.
Antar at du mener meg.

Et "Circuit Relay" er vanligvis bare et relé, som ligger inne i en krets (circuit).
Betegnelsen sier ikke hva den skal.

Det finnes -ikke- noe relé som arbeider strømbegrensende av seg selv.
Dette er svaret på ditt spørsmål, og viktig å huske siden det også gjelder selve reléet.


Men det finnes relé-baserte enheter som  -kan- ha spesielle egenskaper, når disse ble nevnt.

Sterling, f.eks. men trolig som eneste på marked per dags dato, tilbyr såkalte CVSR.
Dette er "Current-limitting Volt Sensitiv Relay" dvs. strøm begrensende enheter,
som arbeider intern med
a) strømbegrensende komponenter, og
b) et eller flere relé som styres spenningsavhengig, og

c) elektronikk som styrer bl.a. reléene
Denne ville nå begrense ved overlast, og da "trinnløs/glidende" (er ikke helt riktig) i forhold
til overbelastningen,
og kan også kutte kretsen helt ved for høy overload.

 

En del av disse reléene kan også -justeres- på triggerspenningene (cut inn / cut out) og kan derfor
også brukes for å "begrense" spenninger, sånt sett.
Men dette er ikke det riktige som lade-styring, da med vekt på "styring",

siden VSR-reléer bare kutter komplett.
 

Uansett, VSR, CVSR, IF-reléene og alle bi-stabile relé som finnes fra Sterling er ganske interessante
og tilbyr løsninger for ganske mange problemer som diskuteres på forumet.


BB-ladere derimot er det mest elegante for både å verne dynamo og batteriene,
og for å lade sekundærbatteriene programstyrt.
Forresten er det noe som de fleste ikke forstår siden de bare se "en lader med flere programmer",
men ikke "spiser" at parametere kan justeres også.
Akkurat dette er nok ikke forferdelig enkelt, og krever forberedelse, men er fult mulig.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
On 11/24/2018 at 12:35 PM, Vestkystseiler said:

Har du temperaturkompensering på laderen din ?  Dersom det er så kaldt at det er holkeføre nede på dørken, skal floatspenningen være på 14 V og vel så det.

 

Jeg ville uansett vært skeptisk til batterier som ble levert med en hvilespenning på 11.4 V. Dersom de har vært lagret lenge i utladet tilstand kan sulfateringen være godt i gang, og selv om de tilsynelatende virker godt nå kan du risikere at levetiden blir  forkortet.

 

Nå var det 11.77 volt, men enig det var jo dumt dette uansett, sulfaltering starter vel på 12,3 volt. Var nede nå etter 3 døgn så var ladespenningen fortsatt 13.0 volt så det var jo bra, men som du sier dette vil nok bare medfører kortere levetid. Må tenke litt på om jeg skal klage til Biltema igjen. Har vært oppe og gitt beskjed, men var for veik og godtok at vi skulle se det ann... 

 

Ok, jeg visste ikke at det var forskjell på float etter temperaturen, men har varmerør nært batteriene så det er sikkert opp mot 10 grader ja

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Klstad skrev for 3 timer siden:

Hvor mange ah til et lifepo4 batteri kan jeg regne med at en BB-lader kan levere?

Ah = Amperetimer = Ampere per time.

Jeg regner med at du mener Ampere som maks strøm.


BB1230 leverer avhengig spenning fra ca. 20A til maks 30A

BB1230 leverer avhengig spenning fra ca. 38A til maks 60A
De samme forholdene gjelder for 12-24, 24-24, og 24-12V.

Flere av dem (også 30 og 60A) kan kobles parallell.

 

BBW* (enten vanntett eller semi-vanntett) finnes også som 20A, 60A og 120A-utgave.

Tilsvarende trengs det passe mye energi fra primærkilden.
 

Men så må en huske hva batteriene kan svelge, og om det er nyttig, uansett type batteri.

 

:fishing:
Jørg

*NB: "Vanntett" bør velges bare når det faktisk er viktig at enhetene er vanntett.
Det gjelder alle produkter som vandler spenning og strøm (ladere, inverter, effektelektronikk, etc.).
Ellers bør enheter med aktiv kjøling foretrekkes, når tilgjengelig, siden det pleier å være mer effektiv.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
bjoris skrev 1 time siden:
Sitat

sulfaltering starter vel på 12,3 volt.

12,4 ved 20°C

 

Sitat

Var nede nå etter 3 døgn så var ladespenningen fortsatt 13.0 volt så det var jo bra, 

Det betyr ingenting uten belastning.
Også tørrlagte batterier kan ha veldig høy spenning uten belastning, målt med multimeter uten belastning.
Du må sette på litt belastning for å kunne se noe realistisk.


:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det dreier seg bare om å få bort noe mer eller mindre "energi-løs" overflatespenning.
Trengs ikke mye, kanskje 3 - 5A per 100Ah.
Du ser at spenningen detter forholdsvis fort og stabiliserer seg kjapp ved noe realistisk hvilespenning.
Så slår du av belastningen, venter litt, spenningen begynner å øke sakte.
Der et sted ligger spenningen som er interessant å måle.

Forresten varierer det også litt med temperaturen i batteriene.
Hvilespenning måles "korrekt" ved omtrent 20 - 25°C, etter både topp-lading og minst 6 timer hvile (gjerne tydelig mer).
Men også dette er relativ.

Ordentlige målinger fås uansett bare med fullstendig kapasitetsmåling ned til sluttspenningen iht. databladet.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da har jeg vært en tur i båten, satte på varmer og lys, stereo. Ved oppstart sank spenningen til 12.4, men det virker som den trekker mer i oppstart denne Mikunien enn min tidligere EberD4. Jeg så også med laderen på at spenningen falt mye, men det var med det ødelagte for bruksbatteriet, har ikke prøvd med de nye.

 

Iallefall når oppstarten var ferdig la spenningen seg på 12.6 med kartplotter, lys inne og ute, stereo og varmer på fult. Jeg lot det stå sånn 30 min før jeg slo av og sjekket seilbåten, etter ca 15 minutter var spenningen 12.88 volt igjen så ser nå greit nok ut dette syns jeg, men irriterer jo litt når en vet at batteriene ikke har hatt det optimalt som nye...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har Makspower LiPo4 batterier uten å endret noe på strømopplegget ombord. Fungerer utmerket og går aldri tilbake. 

 

Yanmar motoren/dynamo kjører med den interne litt daffe regulatoren. Da leverer denne 35-40 amp til batteriene er fulle. Går selvsagt ikke varm og i stykker av dette. Om jeg hadde satt på ekstern regulator uten temp føler kunne det kanskje vært et problem. 

 

Landstrømlader er en stirling sak med 3 utganger. Denne er stilt inn på AGM og det funker fint. 

 

Det beste med batteriene er at de ikke tar skade av å stå halvfulle. Slipper å topplade om det ikke er behov. 

Link to post

35A er for lite energi for å forbrenne en dynamo, ja.
Spørs er da bare hvorfor at dynamoen gir så lite strøm.

Yanmar monterer gamle Hitachi LR155 og LR180 serien med 55, og 80A.
Det er de lukkete dynamoene med utenforliggende viftehjul.
Verken den ene eller andre er tam, de bare gir alt og mer enn stemplet når de kan kvitte seg med det.
Bare at det er nevnt av egen erfaring: ORIGINALE Hitachi LR155 leverer maks 62A,

og LR180 LC01 til LC04 leverer 87A.
Verken den ene eller andre sliter særlig med å komme bratt opp med strømleveransen.

 

De nye, åpne med intern vifte, finnes "beregnet" til maks 60 og 80A.
Begge er meget dårlige kjølere og blir for varm etter bare noen minutter med litt last på.
Særlig den 60A er kjent for å levere ikke mer enn 40A etter så lite som 3 minutter med noe belastning på.

Så, når jeg kan lese "batterier" (flertall) da er det automatisk spørs hvorfor at en dynamo ikke gir mer enn 35 - 40A.

Den interne regulator har nok ikke noe å gjøre med det,  sålenge ikke den kan reagere på temperatur.
Men da måtte dynamoen være alt for varm allerede.
 

Er dynamoen altså ikke for varm, og ser den lite spenning samtidig dynamoen dreier et turtall som -kan- levere mer,

da må dynamoen levere strøm.
Gjør den ikke det, da er "noe" ikke riktig enten i dynamoen eller periferi.
Enkelt og greit, og det finnes ingen unntak.

 

Et enslig og <100Ah-blybatteri kan nok begrense strømopptaket til ca. 40A +/- litt også når den er "tom" (<12,4V).

Et (1) 100Ah Litium derimot bør kunne svelge 1 - 2C = minst 100A
Det finnes forskjellige type Litium, noen av dem klarer "bare" 80A,
og her finnes også noe som har meget billig oppbygging slik at BMS, kabler og delvis t.o.m. celler begrenser (= fare for varmgang).
Noen av dem har ikke en gang reléer, men styrer med halvledere.   .....


Så, nå kan vi senere diskutere om et batteri er dårlig eller ikke.
Men når vi prater om 1 batteri = 80A (eller snakk om "dårligere" = 40A)
og nå flertall (2 stykke =  80 til 160A, 3 stykke = 120 - 240A).

Hvorfor skal da en dynamo som verken er for varm, eller arbeider i feil turtall,, ikke kunne levere mer enn 35 - 40A?

 

Så mitt poeng her er at jeg ikke liker å høre at "noe er riktig" når alle andre poeng tilsier at noe ikke stemmer
når verken produsent eller importør forklarer hvorfor at produktene dems begrenser for strømopptak.

Dynamoene selv... begrenser "seg selv".... garantert....  ikke kun fordi de er tilkoblet til "noe",
og særlig ikke koblet til Litium som skal kunne ta imot.
Enkelt fordi dynamoene bare reagerer på spenning og ikke ser annet enn spenning.

Det gjelder dessuten ikke bare MaxPower sine batterier, bare at det er sagt.

 

Så, forklar gjerne hvordan at batteriene forhindrer at dynamoen arbeider.
Ellers er det bare ikke "mystisk, men er bare så",  men heller noe "teknisk feil"
som ikke en gang manualen beskriver og som synlig bare ingen tørr å snakke om.



:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Jørg,

 

jeg aner ikke hvorfor ikke min dynamo leverer mer, men har alltid antatt at intern regulator ikke gjør jobben og at spenningen er for lav. Antar den leverte like lite før med tomme bly batterier, men da målte jeg ikke. Men jeg er langt fra noen ekspert. 

 

Mitt poeng er at i mitt tilfelle gikk bytte til nye batterier smertefritt. 

 

 

Link to post

Mitt perspektiv er kanskje litt annerledes enn andre da vi har langtur i tankene.

 

Etter en god prat med Joerg i sommer kjøpte jeg et IR termometer fra BT og startet å måle overflatetemperatur på dynamoen. Dynamoen er en Hitachi LR180-03C. Batteribanken er 500 Ah AGM forbruk og 75Ah AGM start. Temperatur på dynamo bør i følge Joerg ikke overstige 95 grader

 

Målt på shunt og Victron 702 har jeg til nå ikke sett over 50 a fra dynamoen. Det kan kanskje skyldes at jeg sjelden lar batteriene falle under 60%. Høyeste temperatur jeg har målt er ca 85 grader. Da hadde jeg glemt å sette på motorromsvifta :eek: Ellers ligger temperaturen oftest på 50-60 grader. 

 

Grunnen til at jeg ikke har byttet til Lithium batterier er nettopp dynamoens holdbarhet. Jeg vil ha redundans på lading av forbruksbanken - dvs minst to holdbare og solide systemer. Derfor har jeg AGM batterier - fordi en oppdatering til lithium fort kan medføre stor slitasje på dynamo.

 

Mulig det kan løses ved å bytte dynamo -men det handler også om tilgjengelighet på deler på en langtur, plass i motorrommet og ventilasjon i motorrommet.

 

@toholthe sine erfaringer er interessante. Hvor stor batteribank har du - og hva slags dynamo? Hvor langt ned lar du batteriene gå før du lader?

 

 

 

 

Link to post
toholthe skrev On 27.11.2018 at 23.20:

Jeg har Makspower LiPo4 batterier uten å endret noe på strømopplegget ombord. Fungerer utmerket og går aldri tilbake. 

 

Yanmar motoren/dynamo kjører med den interne litt daffe regulatoren. Da leverer denne 35-40 amp til batteriene er fulle. Går selvsagt ikke varm og i stykker av dette. Om jeg hadde satt på ekstern regulator uten temp føler kunne det kanskje vært et problem. 

 

Landstrømlader er en stirling sak med 3 utganger. Denne er stilt inn på AGM og det funker fint. 

 

Det beste med batteriene er at de ikke tar skade av å stå halvfulle. Slipper å topplade om det ikke er behov. 

Den innebygde BMS-en i disse batteriene kobler vel fra batteriene når spenningen blir høy nok. Hvis jeg ikke har misforstått, så ødelegges en dynamo hvis den plutselig ikke er tilkoblet batteri når den går. Har du bare lithium?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...