Joerg Becker Svart 29.November.2018 Del på Facebook Svart 29.November.2018 (redigert) Vi er da tilbake på både det jeg skrev og eldgamle prinsipper. Det forandres ikke så lenge vi bruker det samme gamle teknikk. Så, litt oppvarming, en gang til. (det følger nok flere, i alle fall så lenge jeg lever) Alt er avhengig spenningen som dynamoene ser, intern. Derfor må den kunne kvitte seg med strømmen, ekstern. Akkurat som hageslange-prinsippet. Regulatorene, når i orden, vil opp til 14,35V (eller annen setpoint) Den bare prøver å utlikne spenningen og skyver tilsvarende strøm inn i "slangene" (les kabel) når det er mulig. Når strømmen kan "renne ut" (stor forbruk, batterier som klarer å absorbere/"å svelge") da dannes det ikke økt spenning. Når "utløpet" stenges da blir det overproduksjon og spenningen stiger. Regulatoren ser det og reduserer strømproduksjonen tilsvarende, slik at spenningen definert som setpoint (ladeslutt-spenningen) holdes konstant. Finnes det ikke ekstern sense da "ser" den bare på forskjellen mellom B+ og D+ inne i dynamoen (kanskje 5 cm avstand). Her skjer det ofte at spenningen økes raskere enn ekstern forbruk/batterier kan suge til seg. Tilsvarende blir det rask høy spenning i dynamoen, som gjør at regulatoren reduserer "produksjonen". Logikken her er å finne hindringen, dvs. det som forhindrer at dynamoen kan levere effekt. Fordi alt nedenfor 13,5V betyr at regulatorer skal ha slusene åpent med 100%. ...13,2 - 13,5 er forresten spenningen som gjerne brukes ved test av dynamoene over hele turtall-/effektbåndet. Da må den kunne levere beregnet effekt (kalt, litt mindre når den er varm). De som ikke ser nok strøm har enten - valgt feil type dynamo / regulering - for varm eller feil i dynamo - feil på krafttilførsel / reduksjon / turtall på dynamoen (viktig ang temp & effekt) - feil på koblingene mellom dynamo og batteriene/forbruk - feil på batteriene (skade) - "feil" fordi batterier absorberer ikke som ønsket pga f.eks. høy int. motstand - "feil" fordi batterienes teknikk ikke tillater at strømmen kommer fram. Sssssåååååda, da har dere noe å arbeide med. Jørg Redigert 29.November.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 29.November.2018 Del på Facebook Svart 29.November.2018 Joerg Becker skrev for 3 timer siden: feil" fordi batterienes teknikk ikke tillater at strømmen kommer fram. Denne siste har jeg sett på noen av disse «nymotens» batterier. Det er forskjell på kvalitet, og det som er billigst er nødvendigvis ikke like bra som de beste. Dette er bare jeg har observert og tenkt årsaken til, og altså ikke noe jeg kan dokumentere. Men det var en tråd her for et par tre år siden med ganske så høy temperatur som gikk nettopp på lademotakelighet. Orker ikke å nevne noe navn eller merke her på forumet, men det er bare å søke. Men det er verdt å legge seg på minnet at det er forskjell på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 29.November.2018 Del på Facebook Svart 29.November.2018 For å svare på spørsmålene over. Jeg har tappet litium banken helt ned. I og med at dynamo ikke seser på batteri er den nok dårlig regulert siden jeg ikke får mer strøm inn på batteriene. jeg har ikke bare litium. Jeg har to «banker» til. Start og thruster. Bankene er skilt med mastervolt battery mate. En mosfet sak som skal gi lite spenningstap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Dårlig regulering er et relativ begrep. Som sagt, først må man nok sjekke hva årsaken er. Ellers, når det er et problem med reguleringen som ikke passer inn i et system kan en jo bruke ekstern regulator, som kan både strømbegrensning og flertrinns regulering. Teknisk er det ikke noe problem. Da blir det nesten dobbelt så mye strøm, og det kontrollert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.